op jonge leeftijd sexueel contact.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Dine
Luitenant
Luitenant
Berichten: 572
Lid geworden op: 31 mei 2007 17:47

Berichtdoor Dine » 22 jan 2009 10:33

tante-tortel schreef:
kirsten schreef:Misschien weer van een heel andere punt: Vinden jullie niet dat seks voor het huwelijk overgewaardeerd wordt als zonden? Met andere woorden: is seks voor het huwelijk 'erger' dan iemand bedriegen of iets dergelijks?


Dat vind ik onzin. Het gaat in dit topic toch over dat onderwerp.
Dan is het toch logisch dat er hier over gesproken wordt.
De ene zonde is niet erger dan de andere zonde. Maar zonde geen zonde meer noemen omdat de ene niet erger is dan de andere is je kop in het zand steken.
Maar je kunt wel degelijk iemand beschadigen door seks voor het huwelijk en nog wel de belangrijkste persoon: Jezelf.


Het gaat niet over dit topic, maar in het algemeen.
Kirsten zegt ook nergens dat deze zonde geen zonde meer is. Maar ze bedoelt dat in veel kerken het echt een 'grote zonde' is als jongeren moet trouwen omdat ze zwanger zijn en men het echt erg vindt als je het 7e gebod overtreedt, terwijl over openbare dronkenschap (wat soms ook maar 1 keer gebeurd, net als 1 keer overtreden van 7e gebod) mensen wel afkeurend kunnen doen, maar er dan geen openbare schuldbelijdenis plaatsvindt. Of over iemand bewust voorliegen..
Dan moet het heel dramatisch worden, wil er openbare schuldbelijdenis gedaan worden (is bij ons in gemeente 1x gebeurd een heel aantal jaar terug, iemand die echt veel bij elkaar had gelogen over financiën etc.)

Ik denk zeker dat het overgewaardeerd wordt, maar als iemand zwanger wordt, dan is het een openbare zonde geworden omdat iedereen het dan weet en dus moet je in het openbaar schuldbelijdenis doen (is dan de redenering) veel andere zonden blijven niet openbaar.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2009 10:40

Dine schreef:Het gaat niet over dit topic, maar in het algemeen.
Kirsten zegt ook nergens dat deze zonde geen zonde meer is. Maar ze bedoelt dat in veel kerken het echt een 'grote zonde' is als jongeren moet trouwen omdat ze zwanger zijn en men het echt erg vindt als je het 7e gebod overtreedt, terwijl over openbare dronkenschap (wat soms ook maar 1 keer gebeurd, net als 1 keer overtreden van 7e gebod) mensen wel afkeurend kunnen doen, maar er dan geen openbare schuldbelijdenis plaatsvindt. Of over iemand bewust voorliegen..
Dan moet het heel dramatisch worden, wil er openbare schuldbelijdenis gedaan worden (is bij ons in gemeente 1x gebeurd een heel aantal jaar terug, iemand die echt veel bij elkaar had gelogen over financi�n etc.)

Ik denk zeker dat het overgewaardeerd wordt, maar als iemand zwanger wordt, dan is het een openbare zonde geworden omdat iedereen het dan weet en dus moet je in het openbaar schuldbelijdenis doen (is dan de redenering) veel andere zonden blijven niet openbaar.


Dat alle zonden gelijk zijn in de ogen van God is dan ook een heel erg theologische gedachte - en eentje waarvan ik de waarde wel in zie. Het is ook erg nuttig om mensen gegrond, bescheiden en bewust te houden. Echter, in de praktijk blijkt de mens toch onontkenbaar een hierarchie in zonden aan te brengen. Iemand vermoorden ís erger dan een snoepje uit moeders snoeppot stelen. Misschien niet in de ogen van God, maar totdat die weer op Aarde is blijft religie mensenwerk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 22 jan 2009 11:13

Niet iedereen hoeft trouwens schuldbelijdenis te doen als ze seks voor het huwelijk hebben gehad, alleen diegene die er door zwanger zijn geraakt.
Maar dat komt omdat die zonde dan openbaar geworden is.
Zo zal het ook behoren te zijn met openbare dronkenschap of als het openbaar geworden is dat iemand naar de hoeren gaat, om maar wat te noemen.
Over de zonde die verborgen is kan met geen openbare schuldbelijdenis van afleggen, het is immers niet openbaar.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 jan 2009 11:20

net zoals Charles met Camille wilde trouwen moesten ze ook schuldbelijdenis afleggen voor het feit dat hij jaaaaaarenlang met haar een affaire heeft gehad toen hij nog getrouwd was met Diana. Er zijn leukere dingen te bedenken dat je in het grijs naar je eigen huwelijk moet... :?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Berichtdoor haring » 22 jan 2009 13:27

tante-tortel schreef:Maar je kunt wel degelijk iemand beschadigen door seks voor het huwelijk en nog wel de belangrijkste persoon: Jezelf


Hoe dan??? Ik ben niet getrouwd en heb als sex gehad, nou ik voel me alles behalve beschadigd :)
*onderschrift verwijderd door moderator*

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Berichtdoor haring » 22 jan 2009 13:29

kwebbel schreef:
haring schreef:Je kan er iemand zelfs een groot plezier mee doen :)
Bovenstaande zin snap ik niet helemaal. Hoe kan je iemand een groot plezier doen als jij sex heb voor het huwelijk ?


Jezelf en de gene waar je sex mee hebt :)
*onderschrift verwijderd door moderator*

Gebruikersavatar
Dine
Luitenant
Luitenant
Berichten: 572
Lid geworden op: 31 mei 2007 17:47

Berichtdoor Dine » 22 jan 2009 13:37

tante-tortel schreef:Maar je kunt wel degelijk iemand beschadigen door seks voor het huwelijk en nog wel de belangrijkste persoon: Jezelf.


Dit begrijp ik ook niet helemaal. Begrijp me niet verkeerd, ik ben er echt van overtuigd dat je een seksuele relatie met 1 persoon mag hebben en dat de beste basis voor zo'n relatie het huwelijk is. Maar als je al een tijd een relatie hebt en je hebt seks met elkaar en blijft daarna bij elkaar en trouwt, dan zie ik het niet als een beschadiging van jezelf.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

wielrenfan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 jan 2009 13:57

Berichtdoor wielrenfan » 22 jan 2009 14:23

Jammer dat er in zoveel kerken nog een taboe heerst over seks voor het huwelijk. Het is weinig bespreekbaar, ook in gezinsverband.
Schuldbelijdenis voor in de kerk vind ik wel nogal heftig eigenlijk. Ik denk dat het haast mensen tégen de kerk gaat afzetten, wanneer je dit moet doen na een ongeplande zwangerschap.

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 22 jan 2009 14:30

Dine schreef:
tante-tortel schreef:Maar je kunt wel degelijk iemand beschadigen door seks voor het huwelijk en nog wel de belangrijkste persoon: Jezelf.


Dit begrijp ik ook niet helemaal. Begrijp me niet verkeerd, ik ben er echt van overtuigd dat je een seksuele relatie met 1 persoon mag hebben en dat de beste basis voor zo'n relatie het huwelijk is. Maar als je al een tijd een relatie hebt en je hebt seks met elkaar en blijft daarna bij elkaar en trouwt, dan zie ik het niet als een beschadiging van jezelf.


Mee eens, ik kan dit ook niet als beschadiging van jezelf zien.
Afbeelding

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 22 jan 2009 14:57

ik zeg ook :je kunt.....
Je zal ze de kost moeten geven die vlak voor hun huwelijk het uit maken. Of die er vandoor gaan op de dag van hun huwelijk.
Ik ken er zo al een aantal opnoemen waarbij dat gebeurd is.
Dan ben je dus beschadigd, niet alleen doordat je in de steek gelaten hebt maar ook omdat je iets gedeeld hebt met elkaar wat bestemd is voor binnen een veilige relatie: het huwelijk.
En ja ik weet dat er ook binnen het huwelijk veel mis kan gaan.
Maar je hebt elkaar trouw beloofd en God heeft het zo bestemd: dan zal een man zijn vader en moeder verlaten en zij zullen tot één vlees zijn. Dat was de instelling van het huwelijk. Verlaten van de ouders en samen één zijn.

Gebruikersavatar
linde
Kapitein
Kapitein
Berichten: 756
Lid geworden op: 24 dec 2002 14:59
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor linde » 22 jan 2009 15:01

ik kan niet zoveel met die tekst, er staat niet en ze zullen trouwen, dat kan toch net zo goed gelden voor samenwonen?
PaSaP Hoogh!!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2009 15:06

wielrenfan schreef:Jammer dat er in zoveel kerken nog een taboe heerst over seks voor het huwelijk. Het is weinig bespreekbaar, ook in gezinsverband.
Schuldbelijdenis voor in de kerk vind ik wel nogal heftig eigenlijk. Ik denk dat het haast mensen tégen de kerk gaat afzetten, wanneer je dit moet doen na een ongeplande zwangerschap.


Waarop baseer jij dat het weinig bespreekbaar is en dat het een taboe is binnen de kerken?

Voor in de kerk schuldbelijdenis afleggen bestaat volgens mij niet meer (althans in de gergem niet meer).

Ik denk als je alleen maar door dat je schuldebelijdenis afmoet leggen in de kerk, je afkeert tegen de kerk er meer achter zit dat je een afkeer krijgt tegen de kerk. Want dan zijn er veel meer andere zaken aan de hand.

wielrenfan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 jan 2009 13:57

Berichtdoor wielrenfan » 22 jan 2009 15:14

Evelien schreef:
wielrenfan schreef:Jammer dat er in zoveel kerken nog een taboe heerst over seks voor het huwelijk. Het is weinig bespreekbaar, ook in gezinsverband.
Schuldbelijdenis voor in de kerk vind ik wel nogal heftig eigenlijk. Ik denk dat het haast mensen tégen de kerk gaat afzetten, wanneer je dit moet doen na een ongeplande zwangerschap.


Waarop baseer jij dat het weinig bespreekbaar is en dat het een taboe is binnen de kerken?

Voor in de kerk schuldbelijdenis afleggen bestaat volgens mij niet meer (althans in de gergem niet meer).

Ik denk als je alleen maar door dat je schuldebelijdenis afmoet leggen in de kerk, je afkeert tegen de kerk er meer achter zit dat je een afkeer krijgt tegen de kerk. Want dan zijn er veel meer andere zaken aan de hand.



Dat laatste, daar heb je gelijk in. Maar goed, ik ken veel mensen die weg zijn uit de kerk nadat zij gingen samenwonen o.i.d.

Sinds kort bestaat er bij catechesatie een onderwerp over 'seksualiteit', maar dit is het 1e jaar dat men dit doet. Dat zegt wel genoeg denk ik.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2009 15:20

ook zoiets is per kerk verschillend.

En seksualiteit hoort zowieso thuis binnen het gezinsverband.

Seksualiteit moet je zien als een kadootje. Wat iets mooi's is. Maar dat is gewoon puur mijn mening.

wielrenfan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 jan 2009 13:57

Berichtdoor wielrenfan » 22 jan 2009 15:28

@Evelien: Dus je vindt dat seksualiteit alleen binnen het gezin besproken mag worden?
Ik ben van mening dat seksualiteit ook prima te bespreken is in catechesatieverband/jeugdverband in de kerk. En dat dit ook heel goed is. Ik denk wanneer je hierover praat, hier meer duidelijkheid over krijgt. Zowel voor de catechesanten als voor mentors / dominee en dat deze hier op in kunnen spelen.

Het onderwerp gaat over 'jong seksueel contact'. Hierbij bedoel ik dat het ook heel goed is om dit onderwerp te bespreken in de kerk.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten