Ik zie hier heel vaak mensen citeren uit de catechismus.
Echt heel vaak.
Soms denk ik dat veel van jullie die catechismus, met zijn visie op de bijbel, beter kennen dan wat de bijbel zelf zegt.
De catechismus is toch maar een hulpje bij het lezen? en ook maar 1 visie?
Het is niet de waarheid...dat is de bijbel zelf toch?
Hoe kijken jullie naar het gebruik van de catechismus?
Ik ben er alleen in mn vroegste jeugd mee opgegroeid en ik kan me nog herrinneren als ik daar lessen uit kreeg, dan spreek ik echt over de leeftijd van 7 jaar ongeveer, want daarna ging ik naar een nederlands hervormde kerk die niet van de bond was, ik herrinner me dus nog dat ik er echt niets van snapte, maar het ook gewoon compleet niet interessant vond. ik vond het er toen geloof ik al niets toe doen. De bijbel daarentegen en Gods stem verstaan vond ik veel boeiender.
Dat is niet verandert. Ik lees ook geen dagboeken, soms wel bijbelstudies, maar ik ben wel kritisch.
Ik denk soms echt dat er teveel waarde wordt gehecht aan de catechismus.
Ik bedoel dit niet als beschuldiging of zoiets, maar ik maak me er meer zorgen om, dat sommige mensen er echt te veel naar luisteren, er staan wijze dingen in hoor, maar het is maar een uitleg. niet de WAARHEID..
Ik ben gewoon een beetje bang dat het de bijbel verruilt.
Dat wilde ik even kwijt, maar was ook benieuwd of jullie nou compleet vinden dat ik er naast zit..of niet.
xxx Pauline