catechismus van belang?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pauline

catechismus van belang?

Berichtdoor Pauline » 27 nov 2008 18:51

Ik zie hier heel vaak mensen citeren uit de catechismus.
Echt heel vaak.
Soms denk ik dat veel van jullie die catechismus, met zijn visie op de bijbel, beter kennen dan wat de bijbel zelf zegt.
De catechismus is toch maar een hulpje bij het lezen? en ook maar 1 visie?
Het is niet de waarheid...dat is de bijbel zelf toch?
Hoe kijken jullie naar het gebruik van de catechismus?
Ik ben er alleen in mn vroegste jeugd mee opgegroeid en ik kan me nog herrinneren als ik daar lessen uit kreeg, dan spreek ik echt over de leeftijd van 7 jaar ongeveer, want daarna ging ik naar een nederlands hervormde kerk die niet van de bond was, ik herrinner me dus nog dat ik er echt niets van snapte, maar het ook gewoon compleet niet interessant vond. ik vond het er toen geloof ik al niets toe doen. De bijbel daarentegen en Gods stem verstaan vond ik veel boeiender.
Dat is niet verandert. Ik lees ook geen dagboeken, soms wel bijbelstudies, maar ik ben wel kritisch.
Ik denk soms echt dat er teveel waarde wordt gehecht aan de catechismus.
Ik bedoel dit niet als beschuldiging of zoiets, maar ik maak me er meer zorgen om, dat sommige mensen er echt te veel naar luisteren, er staan wijze dingen in hoor, maar het is maar een uitleg. niet de WAARHEID..
Ik ben gewoon een beetje bang dat het de bijbel verruilt.
Dat wilde ik even kwijt, maar was ook benieuwd of jullie nou compleet vinden dat ik er naast zit..of niet.

xxx Pauline

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 27 nov 2008 19:02

De catechismus is inderdaad een hulp bij het verstaan van de Waarheid van de Bijbel. En weet je wat dan zo mooi is? Dat die catechismus vol staat met bijbelteksten en verwijzingen. Een gebeurtenis om één en ander duidelijk te maken. Een Nederlandse vrouw wilde Bijbelstudie gaan doen met een christelijke vrouw uit Sudan. Hoe pak je dat aan? Je wil eenvoudig en niet eenzijdig te werk gaan. Wat deed die vrouw? Ze pakte de catechismus erbij. Steeds wordt door middel van een vraag een bepaald bijbels thema aan de orde gesteld, en daarbij een antwoord gegeven. Onder het antwoord staan een reeks verwijzingen naar bijbelteksten. Samen zijn zo die twee vrouwen heel wat catechismuszondagen doorgewandeld, daarbij steeds de Bijbel geopend om te luisteren naar de stem van God. Hierbij is de catechismus een grote steun geweest: heel diverse onderwerpen zijn aan bod geweest: van de schepping tot het gebed, van de geboorte van Jezus tot de betekenis van de sacramenten, enzovoorts.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 27 nov 2008 19:05

Ja das wel cool ja.
Maar mijn punt is dat ik denk dat mensen het soms te veel aanhangen.
Er zijn wel meerdere wegen. en niet alleen de catechismus is de goeie.
plus dat de belangrijkste toch Jezus zelf is en niet alles in de catechismus misschien klopt.
daar moet je niet zomaar van uit gaan toch? wel kritisch blijven toch?
gebeurt dat nog?

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 27 nov 2008 21:45

En of dat nog gebeurt! Die catechismus wordt zeker erg kritisch onder de loep genomen. In de ene gemeente en door de ene predikant meer dan bij de andere, maar het gebeurt zeker wel! Tegelijk moeten we gewoon nuchter zijn en zeggen dat het niet nodig is om zelf steeds weer opnieuw het wiel uit te vinden. Je kan bij bestudering van de catechismus onder de indruk raken van de wijze waarop deze mensen de Bijbel hebben verstaan. Ze zijn echt niet over één nacht ijs gegaan...!

Therefore give us love.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: catechismus van belang?

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2008 23:40

Pauline schreef:Ik zie hier heel vaak mensen citeren uit de catechismus.
Echt heel vaak.
Soms denk ik dat veel van jullie die catechismus, met zijn visie op de bijbel, beter kennen dan wat de bijbel zelf zegt.
De catechismus is toch maar een hulpje bij het lezen? en ook maar 1 visie?
Het is niet de waarheid...dat is de bijbel zelf toch?
Hoe kijken jullie naar het gebruik van de catechismus?
Ik ben er alleen in mn vroegste jeugd mee opgegroeid en ik kan me nog herrinneren als ik daar lessen uit kreeg, dan spreek ik echt over de leeftijd van 7 jaar ongeveer, want daarna ging ik naar een nederlands hervormde kerk die niet van de bond was, ik herrinner me dus nog dat ik er echt niets van snapte, maar het ook gewoon compleet niet interessant vond. ik vond het er toen geloof ik al niets toe doen. De bijbel daarentegen en Gods stem verstaan vond ik veel boeiender.
Dat is niet verandert. Ik lees ook geen dagboeken, soms wel bijbelstudies, maar ik ben wel kritisch.
Ik denk soms echt dat er teveel waarde wordt gehecht aan de catechismus.
Ik bedoel dit niet als beschuldiging of zoiets, maar ik maak me er meer zorgen om, dat sommige mensen er echt te veel naar luisteren, er staan wijze dingen in hoor, maar het is maar een uitleg. niet de WAARHEID..
Ik ben gewoon een beetje bang dat het de bijbel verruilt.
Dat wilde ik even kwijt, maar was ook benieuwd of jullie nou compleet vinden dat ik er naast zit..of niet.

xxx Pauline

Als je daar een scherpe goede preek over wil horen kan ik je wel een link geven.

De catechismus is goed, hoewel ik als ik 80 wordt niet 80 keer hetzelfde leerboekje zou willen doorspitten. Een beetje variatie kan ook geen kwaad :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 dec 2008 19:15

Daarom behandeld men voor de afwisseling ook wel eens de Dordtse leerregels. 8)

Pauline

Berichtdoor Pauline » 01 dec 2008 19:40

hahaha :mrgreen:

tjonge...

geef trouwen ook maar die link

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2008 21:04

http://www.gkv-arnhem.nl/webfm_send/588
Thema: Heb jij de Geest echt ontvangen?

En afgelopen zondag een vervolgpreek:
http://www.gkv-arnhem.nl/webfm_send/595
De kerk van Christus en blinde vlekken
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 01 dec 2008 23:07

thnx, zal binnenkort eens tijd maken om het te luisteren.
groetjes pauline

Harold.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Harold. » 02 dec 2008 21:09

Marnix schreef:http://www.gkv-arnhem.nl/webfm_send/588
Thema: Heb jij de Geest echt ontvangen?

En afgelopen zondag een vervolgpreek:
http://www.gkv-arnhem.nl/webfm_send/595
De kerk van Christus en blinde vlekken

Grappig, afgelopen zondag ook net een preek over gehoord.

Ik ga hem es ff luisteren

Riska

Berichtdoor Riska » 05 dec 2008 18:10

Ik kan mij Paulin'es opmerking best voorstellen. Ik heb ook vaak de idee gehad dat de HC belangrijker was dan de Bijbel. (Overigens net zoals Paulus vaak belangrijker lijkt dan Jezus).
Men leert de HC uit het hoofd en dat is dan dat. Maar het is goed om iedere keer weer gewoon de Bijbel te lezen en daar uitleg bij te vragen. Dan groei je meer dan regelmatig een preek te horen over de HC of daar catechisatie in te krijgen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 05 dec 2008 18:30

Voor diegene die zich er wat meer in wil verdiepen kan ik het boek "hulde aan de Heidelberger" aanraden.
Dr W. Verboom gaat in op de vraag of de catechismus preek nog van deze tijd is.
http://www.izb.nl/boekhandel/details.ph ... elID=21041
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 dec 2008 01:30

hamlap schreef:De catechismus is inderdaad een hulp bij het verstaan van de Waarheid van de Bijbel.

Er zijn nogal wat catechismi in omloop. De Heidelbergse Catechismus is een van de vele. De Rooms-Katholieke Kerk heeft een eigen catechismus, de Schotse gereformeerde kerk heeft weer een andere en de Lutherse kerk in Duitsland heeft weer een andere. Welke is de ware, zo die al bestaat?

Waarom zou je de Heidelberger alleen gebruiken en niet die van Rome of Schotland?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 06 dec 2008 09:55

Optimatus schreef:
hamlap schreef:De catechismus is inderdaad een hulp bij het verstaan van de Waarheid van de Bijbel.

Er zijn nogal wat catechismi in omloop. De Heidelbergse Catechismus is een van de vele. De Rooms-Katholieke Kerk heeft een eigen catechismus, de Schotse gereformeerde kerk heeft weer een andere en de Lutherse kerk in Duitsland heeft weer een andere. Welke is de ware, zo die al bestaat?

Waarom zou je de Heidelberger alleen gebruiken en niet die van Rome of Schotland?

Ik gebruik ook de Westminster Catechismus en de catechismus van Geneve.

Therefore give us love.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2008 12:59

Riska schreef:Ik kan mij Paulin'es opmerking best voorstellen. Ik heb ook vaak de idee gehad dat de HC belangrijker was dan de Bijbel. (Overigens net zoals Paulus vaak belangrijker lijkt dan Jezus).
Men leert de HC uit het hoofd en dat is dan dat. Maar het is goed om iedere keer weer gewoon de Bijbel te lezen en daar uitleg bij te vragen. Dan groei je meer dan regelmatig een preek te horen over de HC of daar catechisatie in te krijgen.

Precies. De catechismus is een handige leidraad, je preekt uiteindelijk niet uit de catechismus maar uit de Bijbel. De catechismus vat de Bijbel samen samen, handig om zeker te zijn dat je de bijbel in zijn volle breedte behandelt. Maar voor sommigen is de HC zelf minstens zo belangrijk geworden als de Bijbel en dat is gevaarlijk.

Terug naar “Archief”