Grote gezinnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Else-Marilyn
Verkenner
Verkenner

Grote gezinnen

Berichtdoor Else-Marilyn » 10 jun 2003 19:20

Pas geleden had ik in de chat een discussie over grote gezinnen.

Hoe kijken jullie tegen grote gezinnen aan (zeg maar een gezin met 7 kinderen of meer :D) ? Zie je dat als een geschenk van God? Of is het meer zo dat het in deze tijd niet kan en het onverantwoord is om zoveel kinderen op deze wereld te brengen?

Ben benieuwd naar jullie reacties....

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 10 jun 2003 19:29

zelf weten: te groot is niets voor mij.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 10 jun 2003 19:43

haha inderdaad zelf weten, maar ik bedoel als je 10 of meer kinderen heb. Denk ik soms bij mezelf hoe kan je die kinderen nou gewoon een goede opvoeding geven. Kan je ieder bijvoorbeeld even veel aandacht geven?
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 10 jun 2003 19:51

wat mij betreft hebben ze er 245 als ze mij er maar niet mee lastig vallen. En let op: je hebt wel de verantwoordelijkheid over al die kinderen. Ik denk dat veel ouders dat niet aankunnen...

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 jun 2003 21:10

Ik kom zelf uit een klein gezin, en vind het heerlijk om bij een gezin in familie, zeven kinderen, te zijn!

Iedereen moet het voorzich weten, maar mensen die zeggen dat grote gezinnen asociaal zijn (vanwege overbevolking) zijn ongelooflijk naief, en praten maar wat na. Kan ik me zo kwaad om maken :x
We hebben nu al onderbezetting in de zorg en hulpverlening. En dan komt de grootste vergrijzng ernog aan. Echtwaar over tiental jaren zijn er onwijs veel mensen oud (babyboom van na de oorlog) terwijl er veel minder mensen werkende zijn (babystop van jaren 70/80)

Als wij oud zijn, zijn we dolblij met de kinderen uit grote gezinnen die dan werken.

Zodoende
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

pchooft
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pchooft » 10 jun 2003 21:20

Waarom zouden mensen die ervoor kiezen om een groot gezin te stichten hierover aan de buitenwereld verantwoording moeten afleggen? Ik heb zelf drie broers en drie zussen en heb me er vaak over verbaasd hoe onbeschoft sommige mensen hierop reageren. Waarom zou het "in deze tijd niet kunnen en zou het onverantwoord zijn om zoveel kinderen op deze wereld te brengen"?
Overigens zijn er ook genoeg mensen die juist heel positief reageren. :D
Domine quid est homo quia cognoscis eum filius hominis quia conputas eum. Homo vanitati adsimilatus est dies eius quasi umbra pertransiens.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 10 jun 2003 21:26

ik kom uit een gezin met 7 kinderen. (eigenlijk zouden het er zelfs 8 zijn)! ik kom uit een supergezellig gezin, natuurlijk is het niet altijd leuk ofzo, maar dat is ws in elk gezin zo. Ik ben nooit liefde en aandacht te kort gekomen. Mijn ouders verdeelden dat eerlijk over iedereen. Het is ook leuk omdat er weinig leeftijdsverschil zit tussen de oudste drie. Ik ben de derde. Toen mijn oudste zus 11 mnd was werd mijn broer geboren. Toen hij 10 mnd was werd ik geboren. wij schelen dus qua leeftijd niet veel van mekaar. en dat is fijn!! de rest komt steeds na 2 jaar... behalve de jongste die komt 4 jaar na de ene-jongste. En het 8 ste kind zou normaal 6 jaar na mijn jongste broertje gekomen zijn, dat is helaas niet goed gegaan! anderen zeggen dan wel: ach je hebt toch al 6 broertjes en zusjes, maar ik vind niet leuk dat ze dat zeggen, want ook een 7de broertje/zusje zou heel erg welkom zijn.
Er zijn ook wel nadelen aan een groot gezin, wij gingen eerst ook nooit op vakantie, want er was nooit wat geschikst voor zo'n groot gezin, maar sinds een aantal jaar gaan we naar de kleine belties en daar hebben ze wel dingen voor zo'n groot gezin!!
Er komen ook vaak vriendjes/vriendinnetjes bij ons, omdat ze het zo gezellig vinden. Oké, het is soms druk, maar dat is ook wel gezellig!! Ik kom gewoon uit een leuk, groot gezin!!

maar ik vind dat iedereen het zelf moet weten.. de ene wil geen kinderen de andere 10..

*JAAP*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *JAAP* » 10 jun 2003 21:31

Groot gezin ok, als je er maar van te voren goed over nadenkt. Als je weet dat je het emotineel moeilijk gaat trekken lijkt het me niet verstandig om van een groot gezin uit te gaan. Zeker in de tegenwoordige tijd komen er heel veel indrukken op kinderen af. Al wil je dit met je kinderen bespreekbaar maken (dit kost dus extra tijd) dan lijken mij 7 kinderen aan de hoge kant. Gelukkig komt de schrijfster van de vorige posting uit een gezellig gezin, helaas ken ik ook andere voorbeelden....
de zelfgenoegzaamheid van vandaag is de terechte vader van de schuld van morgen

Else-Marilyn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Else-Marilyn » 10 jun 2003 21:32

Gaaf dat jullie er zo over denken pchooft en meschianza!

Ik zeg niks over een groot gezin. Ik vind het juist geweldig dat het nog bestaat. In de discussie op de chat stond ik er verbaasd over dat er zoveel negatieve reacties waren. Waarom vraag ik me af. De mensen die ik ken en die uit een groot gezin komen, geven alleen maar een positief geluid. In deze tijd van individualisme vind ik het een groot voordeel dat er nog gezinnen zijn waar het sociaal-zijn, samenwerking en hulp voor de ander voorop staat. (Dit geldt ook voor kleine gezinnen hoor :D, maar ik denk dat dit meer plaats vindt bij een gezin van 7 kinderen dan bij een gezin met 2 kinderen)
Laatst gewijzigd door Else-Marilyn op 10 jun 2003 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 10 jun 2003 21:33

enne mensen in de kerk vinden het ook wel handig.. want als ze oppas nodig hebben, dan bellen ze ons gezin en dan is er meestal wel een iemand die kan oppassen!! :lol: :lol:

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 10 jun 2003 22:25

Volgens mij is het bij mensen uit bijv. de ger gem ed. zo dat ze geen voorbehoedsmiddelen willen/mogen gebruiken. Dan krijg je gewoon veel kinderen, onthouding lijkt me ook geen optie ;)

Verder heb ik ook niks tegen op grote gezinnen, vaak zelfs leuk. Toch hoop ik geen 14 kinderen krijgen, dan maar voorbehoedsmiddelen, ik zie er het slechte niet van in.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 10 jun 2003 22:48

*JAAP* schreef:Groot gezin ok, als je er maar van te voren goed over nadenkt. Als je weet dat je het emotineel moeilijk gaat trekken lijkt het me niet verstandig om van een groot gezin uit te gaan.

Hoe kun je dit vantevoren weten? Je weet toch eigenlijk niet waar je het over hebt?
En dan nog: als je denkt dat je het prima aankunt om er nog zo'n kleintje bij te hebben, kun je dan weten of je het nog wel trekt als al die kleintjes in de pubertijd zijn?
Er over nadenken: prima, maar denk niet dat je, voordat je in het schuitje zit, een inschatting kunt maken van je eigen kwaliteiten. Dat leert alleen de ervaring. :wink:
Daarom denk ik dat we gewoon meer afhankelijk van de Heere moeten leven. Als Hij de kindjes schenkt, dan schenkt Hij de kracht erbij om ze op te voeden. :!:
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 11 jun 2003 07:18

ik kom zelf ook uit eenr edelijk groot gezin en vind dat erg prettig. Al komt er een moment dat je eruitgroeit, zeker als je op kamers woont.

Ik mis nog wel een beetje de notie dat kinderen krijgen een gave is. Er wordt wel wat gezegd over voorbehoedsmiddelen, maar volgens mij is dat al afdoende aan de orde geweest zo hier en daar.

Grote gezinnen hebben ook veel vormende voordelen. Je leert met respect met elkaar omgaan, rekening met elkaar te houden, te helpen in de huishouding enz enz. Dat is erg belangrijk denk ik

En om Napoleon de woorden uit de mond te nemen: waarom staat dit topic in vredesnaam bij religie?
The one thing you can give and still keep is your word.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 11 jun 2003 07:43

Grote gezinnen zijn juist heel erg leuk, zelf kom ik uit een iets wat kleiner gezin en mijn vriend uit een gezin van 8 kinderen, maar de gezelligheid daar is altijd zo leuk, iedereen kan heel goed met elkaar opschieten enz enz.....Ik vind dit ook zeker een Gods geschenk en zo ervaren mn schoonouders dat ook, ze hebben ieder kind uit Gods hand mogen ontvangen!!! Persoonlijk zou ik ook een wat groter gezin heerlijk vinden, maar dat hebben we niet voor het kiezen gelukkig.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 jun 2003 09:09

mijn pa vind dat je er sociaal van wordt als je met meerdere personen op een kamer slaapt, dat komt veel voor in grotere gezinnen. Volgens hem zou ik dan wle sociaal meoten zijn, want ik slaap met twee zusjes op een kamer, wat niks aan is.

Terug naar “Archief”