zin van het leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

butterfly
Luitenant
Luitenant

zin van het leven

Berichtdoor butterfly » 10 jun 2003 16:11

Hallo everybody.
Op mijn werk heb ik nu te maken met mensen, die bedlegerig zijn en niet kunnen communiceren (ook niet non-verbaal) Hoe kijken jullie er tegen aan? Ik zie niet echt het nut van hun bestaan in? Ze worden gewassen en krijgen eten. Zo ook bij mensen die in coma liggen.
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 10 jun 2003 16:16

Pff moeilijk. Je zou kunnen zeggen 'God heeft wel een bedoeling met hun' en dat zal ook wel zo zijn, maar dat is een beetje een simpel antwoord. Tja, misschien voor de verzorgers? Zodat zij iemand kunnen helpen ofzo, dus zeg maar dat hun doel is het leven van anderen doel te geven?
En misschien ook een voorbeeld voor ons, dat we niks kunnen zonder God.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 10 jun 2003 16:19

Ik heb ook weleens over dat onderwerp nagedacht. Ook in m'n opleiding. Het blijkt dat die mensen, ookal merk je het niet, genieten. Bijvoorbeeld van aandacht, van muziek, van aanrakingen, enzovoorts.
En God bepaald de zin van het leven. Dus als die mensen leven, heeft het blijkbaar zin. Ookal is het moeilijk voor te stellen als je hen ziet.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 10 jun 2003 16:21

Acire schreef:En God bepaald de zin van het leven. Dus als die mensen leven, heeft het blijkbaar zin. Ookal is het moeilijk voor te stellen als je hen ziet.

Dat vind ik nou precies een antwoord waar je weinig aan hebt... theologisch correct, denk ik. Tuurlijk, God doet niets voor niks, maar dat kan je zo makkelijk zeggen om problemen van je af te schuiven.

En trouwens, er zijn ook mensen die niet meer genieten, van muziek of andere dingen. Alleen maar lijden.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 10 jun 2003 16:24

lizzz schreef:
Acire schreef:En God bepaald de zin van het leven. Dus als die mensen leven, heeft het blijkbaar zin. Ookal is het moeilijk voor te stellen als je hen ziet.

En trouwens, er zijn ook mensen die niet meer genieten, van muziek of andere dingen. Alleen maar lijden.

Ja, duuh... dat denk je maar!!! Dat kun je vaak niet zien!!! Als je heel intensief met de mensen omgaat, merk je soms, aan de allerkleinste dingen soms (bv:beweginkje met hun hand) dat ze het leuk vinden dat je er bent, dat ze de muziek mooi vinden enzovoorts.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 10 jun 2003 16:27

ja, veel mensen wel, die ogenschijnlijk niks merken. Maar het is nou ook weer niet dat ik over iets praat waar ik helemaal niks van weet hoor... Er zijn echt wel mensen die alleen maar lijden.

En trouwens, genieten is niet hetzelfde als nut hebben toch? Maar misschien is het nut, dat jij (sommigen) kunt laten genieten?

huk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huk » 10 jun 2003 16:32

Als het bijvoorbeeld ouderen zijn, dan is hun leven misschien al heel nuttig geweest en is hun enige nut nu nog om anderen te "helpen" hun leven ook nuttig te maken.
There are no Saviours, there are no Kingd, the power lies in your head

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 10 jun 2003 16:34

huk schreef:Als het bijvoorbeeld ouderen zijn, dan is hun leven misschien al heel nuttig geweest en is hun enige nut nu nog om anderen te "helpen" hun leven ook nuttig te maken.

mmm hoe helpen ze anderen dan?
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 jun 2003 16:37

door hun lijden geduldig te dragen? Zoals Jezus ook deed.

huk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huk » 10 jun 2003 16:40

surfer schreef:door hun lijden geduldig te dragen

Zoiets ja, een ander nut kan ik namelijk echt niet bedenken. Ik bedoel als hun leven echt nutteloos is (geworden), waarom leven ze dan nog.
There are no Saviours, there are no Kingd, the power lies in your head

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 10 jun 2003 16:47

surfer schreef:door hun lijden geduldig te dragen? Zoals Jezus ook deed.

tja, maar soms merken mensen helemaal niks, lijden ze dan? Ik blijf er bij dat ik denk dat zij zich nuttig maken doordat anderen zich dan nuttig kunnen maken.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 10 jun 2003 16:48

lizzz schreef:
surfer schreef:door hun lijden geduldig te dragen? Zoals Jezus ook deed.

tja, maar soms merken mensen helemaal niks, lijden ze dan? Ik blijf er bij dat ik denk dat zij zich nuttig maken doordat anderen zich dan nuttig kunnen maken.

Ben het hier inderdaad met Lizz eens.
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 jun 2003 16:51

misschien is het geduldig dragen van lijden wel het meest waardevolle deel van het leven :roll:

Maar inderdaad kan het ook zo zijn dat andere mensen hun zorg kunnen geven en dat het daardoor betekenis krijgt.

joris

Berichtdoor joris » 10 jun 2003 23:10

Begin eens met God te danken voor deze mensen. Voor alles wat Hij in hen aan jullie en hun familie gegeven heeft. Eens kijken wat er dan gebeurt!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 11 jun 2003 07:29

Misschien moeten we beginnen met ons af te vragen wat überhaupt de zin van het leven is. Volgens mij is de mens geschapen tot eer van God. De mens is geschapen omwille van God. Hij heeft de heerschappij. Hij is Koning en Hem moeten we gehoorzamen.

De bedoeling die God heeft met mensen kan voor ons verborgen zijn. Zoals dat vaker met het lijden van een mens zo is. De uitspraak dat een bepaald leven geen zin meer heeft komt ons als mensen dan ook in het geheel niet toe.

De meer pragamatische visie die in deze discussie genoemd wordt:
Surfer schreef:Maar inderdaad kan het ook zo zijn dat andere mensen hun zorg kunnen geven en dat het daardoor betekenis krijgt.

deel ik niet direct, in een tijd waarin te kort is aan personeel in de verzorging kunnen de verzorgenden zich toch wel nuttig maken. Ik vind het eigenlijk onzin om een dergelijke uitspraak te doen.

De opmerking van Joris snijdt al helemaal geen hout in ieder geval niet in deze discussie.
Joris schreef:Begin eens met God te danken voor deze mensen. Voor alles wat Hij in hen aan jullie en hun familie gegeven heeft. Eens kijken wat er dan gebeurt!

De zin van het leven nu hangt dat af van de betekenis die de desbetreffende persoon eerder voor ons heeft gehad? De gedachte in deze opmerking waar ik het wel mee eens kan zijn, maar ik twijfel of dat de gedachte van joris was bij het neerschrijven van zijn zin, is dat we iemand niet als een gebruiksvoorwerp zien, dat we weg kunnen gooien als het naar onze zin niet meer voldoet aan zijn bestemming. Deze gedachte is trouwens eigenlijk een gevolg van mijn allereerste opmerking.
The one thing you can give and still keep is your word.

Terug naar “Archief”