Binnenshuis mishandelen, buitenshuis hulpvaardig.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Monica Jeu.gd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Monica Jeu.gd » 15 nov 2008 22:35

'Ouders met een psychische stoornis (al dan niet officieel vastgesteld) proberen soms de aandacht van zichzelf af te leiden. Ze sloven zich bijvoorbeeld uit voor hulpbehoevende mensen in de gemeente. Niemand heeft in de gaten hoe wreed zulke voor het oog hulpvaardige mensen voor hun eigen kinderen kunnen zijn.'

Bovenstaande zinnen komen uit het opiniestuk: 'Achter gesloten deuren - kindermishandeling in een reformatorisch gezin' dat hier op RW is geplaatst. Mijn ervaringen zijn in dit opiniestuk beschreven. Ik weet dus wat het is om zulke ouders te hebben als in de aangehaalde zinnen staat. Zijn er anderen die dit herkennen? Of is er iemand die hierop wil reageren?

Riska

Berichtdoor Riska » 15 nov 2008 22:55

Waar ik grote moeite mee heb is met de vetgedrukte woorden: 'Achter gesloten deuren - kindermishandeling in een reformatorisch gezin'
Alsof het alleen daar plaatsvindt.
Het komt voor in alle soorten gezinnen, van arbeidersgezinnen tot advocatengezinnen, van niet gelovigen tot gelovigen. In alle soorten kerken, in alle soorten religies.
Het is goed als er aandacht wordt besteed aan mishandeling in alle vormen, maar ik heb er moeite mee, als dat naar één kerkelijke richting beschreven wordt.

Overigens moet je eens kijken bij topics over slaan (pedagogische tik bv.) en over seksueel misbruik. Want er is uitgebreid over geschreven.

Monica Jeu.gd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Monica Jeu.gd » 15 nov 2008 23:43

Ik ben het met je eens dat kindermishandeling in alle soorten gezinnen voorkomt. Maar het opiniestuk is niet geschreven alsof het alleen in reformatorische gezinnen plaatsvind.
Heb je het opiniestuk gelezen? Het gaat wel om eigen ervaringen van iemand (ik dus) uit een reformatorisch gezin. Vandaar dat de vetgedrukte kop die je aanhaalt zo genoemd is.

Waar ik benieuwd naar ben is of er mensen zijn die het herkennen dat ouders heel hulpvaardig zijn voor anderen maar hun eigen kinderen niet om zich heen kunnen verdragen en daar dus heel wreed voor zijn. Daardoor misleiden ze (bewust) de mensen buitenshuis want die zien alleen de hulpvaardige kant van deze ouders.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 nov 2008 08:46

Waar kunnen wij het opiniestuk lezen?

Riska

Berichtdoor Riska » 16 nov 2008 09:57

Monica Jeu.gd schreef:Waar ik benieuwd naar ben is of er mensen zijn die het herkennen dat ouders heel hulpvaardig zijn voor anderen maar hun eigen kinderen niet om zich heen kunnen verdragen en daar dus heel wreed voor zijn. Daardoor misleiden ze (bewust) de mensen buitenshuis want die zien alleen de hulpvaardige kant van deze ouders.

Dat herken ik heel goed. Of het bewust is? Terecht zet je dat tussen haakjes. Onze dominee heeft er eens een preek over gehouden: kinderen die gingen praten na de dood van hun moeder of vader. En hoe je dan een andere kant ziet.
En welk 'getuigenis' dan door die ouders wordt gegeven aan de kinderen.
Een vorm van hypocrisie waar je 'u' tegen zegt.

Monica Jeu.gd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Monica Jeu.gd » 17 nov 2008 12:17

Hoi Evelien, je vraagt waar je het opiniestuk kunt lezen. Als je op de Refoweb startpagina bent zie je bovenaan: [b]Vragenrubriek, Forum, Opinie enz.[/b] Dan ga je naar 'Opinie' en daar kun je het opiniestuk waar ik op doel lezen.

Hoi Riska, ik ben wel benieuwd naar hoe jou dominee dit heeft verwoord in zijn preek. Het lijkt me wel goed om zoiets eens in een preek aan de orde te stellen. Ook wel confronterend denk ik. Het woord 'hypocrisie' kende ik niet zo. Ik heb het opgezocht en zie dat het huichelarij betekend. Inderdaad een goed woord als het gaat om het misleiden wat deze ouders doen. Zich voor anderen heel anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 nov 2008 12:22

Als jou ouders niet reformatorisch waren geweest, was het dan niet gebeurd?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 17 nov 2008 12:27

... wellicht belangrijk daarbij te vermelden dat hypocrisie/huichelarij niet altijd het geval is: Bij hypocrisie/huichelarij ga je er van uit, dat deze mensen BEWUST thuis vreselijke dingen doen en voor de buitenwereld de schone schijn ophouden.
Veel mensen die dergelijke dingen doen, doen dit niet met volle bewustzijn.

Voor de goede orde: Daarmee wil ik hun daden niet rechtvaardigen, wat hier boven al beschreven is, is vreselijk!
Ik wil er alleen erop wijzen dat deze mensen vaak zelf ook psychologische hulp nodig hebben, wellicht zelfs vroeger zelf ook slachtoffer waren...

Monica: veel sterkte! Ik hoop dat het schrijven van dergelijke verhalen jou helpt bij de verwerking!

Riska

Berichtdoor Riska » 17 nov 2008 12:28

Goed dat je aangaf waar het artikel te vinden is.
Een goed, evenwichtig artikel en veel dingen zijn herkenbaar.
Er staat alleen bij dat er nog een volgend artikel komt over jouw thuissituatie. Komt dat nog? Of zie ik dat niet omdat ik daar niet ingelogd was?

Riska

Berichtdoor Riska » 17 nov 2008 12:39

elvira (gast) schreef:... wellicht belangrijk daarbij te vermelden dat hypocrisie/huichelarij niet altijd het geval is: Bij hypocrisie/huichelarij ga je er van uit, dat deze mensen BEWUST thuis vreselijke dingen doen en voor de buitenwereld de schone schijn ophouden.
Veel mensen die dergelijke dingen doen, doen dit niet met volle bewustzijn.

Voor de goede orde: Daarmee wil ik hun daden niet rechtvaardigen, wat hier boven al beschreven is, is vreselijk!
Ik wil er alleen erop wijzen dat deze mensen vaak zelf ook psychologische hulp nodig hebben, wellicht zelfs vroeger zelf ook slachtoffer waren...

Monica: veel sterkte! Ik hoop dat het schrijven van dergelijke verhalen jou helpt bij de verwerking!

In dit geval maar even helemaal gequoteerd.
Naar mijn bescheiden mening mishandelen (of misbruiken) mensen bewust hun kinderen als ze er Bijbelteksten bij gebruiken. "Ik ben je vader, en er staat geschreven: "eert uw vader en uw moeder", dus...
"Wie zijn kind liefheeft, kastijdt het" , "Wie zijn kind liefheeft spaart de roede niet"... Zo gebeurt het vaak en dan is het wel degelijk bewust.

Ik kan me nog altijd heel erg boos maken als mensen zeggen dat het komt door eigen ervaringen in hun jeugd. Als je zelf weet hebt van de pijn, het verdriet, de eenzaamheid die er is geweest vanwege welke vorm van mishandeling dan ook, dan doe je er toch alles aan om dat te voorkomen bij je eigen kinderen?
Als het dan een keer voorkomt, dan ga je toch onmiddellijk hulp zoeken?
Ik begrijp er echt helemaal niks van en ook niet dat dat steeds weer terug komt als reactie.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 17 nov 2008 12:45

@Riska: ik ben het helemaal met je eens... en begrijpen (als mens) kan ik het ook niet. Ik kan er met mijn verstand ook niet bij.

Als psychotherapeut echter wel: Heeft met controle over vroegere angsten te maken.. ik mag hier niet teveel over uitweiden. Pb als je meer wilt weten.

Monica Jeu.gd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Monica Jeu.gd » 17 nov 2008 23:07

Gerdien B. Geplaatst: Ma Nov 17, 2008 12:22 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Als jou ouders niet reformatorisch waren geweest, was het dan niet gebeurd?

Antwoord:
Dat ouders hun kinderen gaan mishandelen hangt niet af van of ze reformatorisch zijn of niet. Dus om je vraag te beantwoorden: als ze niet reformatorisch waren geweest was het toch gebeurd.

Wel kan het extra moeilijk voor de kinderen zijn als hun ouders ook nog eens christelijk zijn. Wat mij betreft gebruiken we niet steeds het woord reformatorisch (mijn ouders zijn nu eenmaal reformatorisch) maar het woord christelijk. Dat is een wat ruimer begrip.

Ik kopieër een stukje uit het opiniestuk. Daar staat duidelijk verwoord waarom het extra moeilijk kan zijn als ouders christelijk zijn en wel mishandelen:
'Monica’s reformatorische ouders durfden zelfs argumenten uit de Bijbel te halen om hun misdadige gedrag te rechtvaardigen. Zo mag Gods Woord absoluut niet gebruikt worden! Dit beschadigt in ernstige mate het Godsbeeld van de kinderen.'

Monica Jeu.gd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Monica Jeu.gd » 17 nov 2008 23:24

Eerlijk gezegd ben ik nog niet zo handig op dit forum. Toen ik letters vet wilde maken in een vorige reactie, kwam er alleen een B maar werden ze niet vet.Ik zie dat anderen een reactie van iemand kopieëren en daar een reactie op geven. Maar dat lukt bij mij nog niet zo goed.

Ik heb de reacties van Elvira en Riska gelezen. Bedankt! Het maakt volgens mij veel verschil of je uit eigen ervaring over deze dingen spreekt. Ik snap wel dat er oorzaken kunnen zijn waarom iemand zulke dingen doet. En als je psychotherapeut kom je die kant ook tegen. Maar ik blijf er ook bij dat mijn ouders bewust anderen misleiden (wat ik al getypt heb). En dat zijn meestal de mensen die niet bij psychologische hulp terecht komen. Mijn ouders tenminste niet. Omdat niemand het door heeft HOE wreed ze zijn (geweest) voor hun eigen kinderen.

Daarom vind ik dit een heel mooi stukje van Riska:
Als je zelf weet hebt van de pijn, het verdriet, de eenzaamheid die er is geweest vanwege welke vorm van mishandeling dan ook, dan doe je er toch alles aan om dat te voorkomen bij je eigen kinderen?
Als het dan een keer voorkomt, dan ga je toch onmiddellijk hulp zoeken?

Monica Jeu.gd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Monica Jeu.gd » 17 nov 2008 23:29

Riska, jij vroeg nog naar het volgende artikel over mijn thuissituatie (wat onderaan het eerste artikel vermeld staat). Dat artikel is nog niet geplaatst maar dat komt nog wel.

Monica Jeu.gd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Monica Jeu.gd » 18 nov 2008 09:48

Nog even voor de duidelijkheid en ter aanvulling:

Als kind had ik niet door dat mijn ouders op deze manier misleidend bezig waren. Daar ben ik later pas stukje bij beetje achter gekomen. Als kind denk je dat je zelf de oorzaak bent waarom ouders je mishandelen. Als kind weet je niet dat je recht hebt op onvoorwaardelijke liefde van je ouders.

Terug naar “Archief”