elvira (gast) schreef:... wellicht belangrijk daarbij te vermelden dat hypocrisie/huichelarij niet altijd het geval is: Bij hypocrisie/huichelarij ga je er van uit, dat deze mensen BEWUST thuis vreselijke dingen doen en voor de buitenwereld de schone schijn ophouden.
Veel mensen die dergelijke dingen doen, doen dit niet met volle bewustzijn.
Voor de goede orde: Daarmee wil ik hun daden niet rechtvaardigen, wat hier boven al beschreven is, is vreselijk!
Ik wil er alleen erop wijzen dat deze mensen vaak zelf ook psychologische hulp nodig hebben, wellicht zelfs vroeger zelf ook slachtoffer waren...
Monica: veel sterkte! Ik hoop dat het schrijven van dergelijke verhalen jou helpt bij de verwerking!
In dit geval maar even helemaal gequoteerd.
Naar mijn bescheiden mening mishandelen (of misbruiken) mensen bewust hun kinderen als ze er Bijbelteksten bij gebruiken. "Ik ben je vader, en er staat geschreven: "eert uw vader en uw moeder", dus...
"Wie zijn kind liefheeft, kastijdt het" , "Wie zijn kind liefheeft spaart de roede niet"... Zo gebeurt het vaak en dan is het wel degelijk bewust.
Ik kan me nog altijd heel erg boos maken als mensen zeggen dat het komt door eigen ervaringen in hun jeugd. Als je zelf weet hebt van de pijn, het verdriet, de eenzaamheid die er is geweest vanwege welke vorm van mishandeling dan ook, dan doe je er toch alles aan om dat te voorkomen bij je eigen kinderen?
Als het dan een keer voorkomt, dan ga je toch onmiddellijk hulp zoeken?
Ik begrijp er echt helemaal niks van en ook niet dat dat steeds weer terug komt als reactie.