tips ter voorkoming van spruw??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

coco
Verkenner
Verkenner

tips ter voorkoming van spruw??

Berichtdoor coco » 12 nov 2008 20:49

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag. Ik ben nu 27 weken zwanger van ons 4e kindje. Bij elke zw. lijkt t me zo leuk om bv te geven maar na de geboorte krijgen ze op een gegeven moment, na ong 3 weken, altijd spruw! En dat doet zo zeer dat ik er dan mee stop...Misschien denken jullie wel doe niet zo kleinzerig (dat denk ik zelf naderhand ook altijd) maar op t moment is t zo heftig. Dan lijkt t net of er messen door mn borsten heen gaan..
Nou was ik benieuwd of iemand hier misschien ervaring mee heeft en of er misschien iemand is die weet of er iets preventief tegen spruw is.

Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes Coco

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 12 nov 2008 22:48

Gefeliciteerd met je zwangerschap en wat goed dat je weer borstvoeding overweegt!

Je kunt je huisarts om iets vragen. Maar 'k weet niet of er iets preventiefs voor is.
Goede hygiëne is belangrijk, eventuele flesjes/speentjes/kolf goed uitkoken, wassen op minimaal 60 graden, je handen vaak wassen met zeep.
Zelf zorgen voor goede weerstand en veel vitamine C en zure producten gebruiken.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 nov 2008 07:50

Mijn zoon is nu 3 mnd en had in het begin ook last van spruw ( en ik daardoor ook). Mijn zoon heeft het waarschijnlijk gekregen doordat ze in het ziekenhuis en de kraamhulp steeds met hun vingers in de mond van hem zaten.

Ik gaf ook bv en het deed inderdaad gemeen zeer. Volgens de huisarts kan niet iets preventiefs gebruiken om het te voorkomen, maar goede hygiene helpt al veel. daarnaast schijnt het in de zomer meer voor te komen dan in de winter.

Zodra Hugo een soort "wit beslag "op zn tong kreeg ben ik gaan smeren met daktarin op zn tong en bij mn tepel. Moet zeggen dat het langzaam hielp. Ik heb denk ik wel 3 a 4 weken er last van gehad,

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 nov 2008 08:57

vaak gaat spruw samen met schimmelinfectie. Je ziet vaak als mensen een schimmelinfectie hebben gehad tjdens de zwangerschap, met bv geven spruw krijgen.

hjier geen last van gehad. Misschien van tevoren al uitleg geven aan de ha, zodat je de medictie al in huis hebt?

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 13 nov 2008 09:27

mijn kinderen hebben ook alle 4 spruw gehad, maar wat ppm zei klopt, ik heb idd ook zelf last van schimmels, en dan wordt je kindje gewoon besmet door de geboorte, of met de bv, maar is dat niet zo , heel hygienisch werken en geen pinken in de mond!!!!, maar ja met grote kinderen is hygiene zo moeilijk

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 nov 2008 09:34

ik ken iemand die heeft al 7 kids ter wereld gebracht en heeft bij alle 7 spruw gehad (de kids). Altijd problemen met bv etc. Heel vervelend. Zij heeft bij de 8e een homeopatisch middel gebruikt. En ze heeft geen last van spruw en pijn gehad met de bv.

deleana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deleana » 13 nov 2008 13:31

Bij twee van de vier last van spruw gehad. Nu ben ik er achter dat als ik geen of zo min mogelijk suiker zelf neemt. De spruw weg blijft.

Verder gebruikte ik altijd van die huis-tuin-keuken middeltjes.
B.v het tongetje van de baby na iedere voeding schonnmaken met gekookt water( dan wel afgekoeld) of met thee.
Bij mij zelf ( was wel een vies geklieder) je tepel/ borst insmeren met bosbessen sap( natuurlijke ,zonder suiker)

Of (volgens mij was dat het) vrouwenmantel thee drinken het zuiverd je lichaam.

Misschien zit er een tip bij die bij je past!
Hoop dat het gaat lukken, het is zo geweldig om je kindje borstvoeding te geven!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 13 nov 2008 13:38

*|Scatie schreef: zure producten gebruiken.

mwah, kunnen ze weer kramp van krijgen
ja, dat is mijn mening dan he.....

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 13 nov 2008 13:44

... voor meer tips +deskundigen kun je ook even vragen/kijken bij het borstvoedingsforum (borstvoedingsforum.nl)..
Gefeliciteerd met je zwangerschap, trouwens!

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 13 nov 2008 13:51

@ ajl: duurde het echt zo lang voor het over was??? Ik en mijn zoon hebben nu ook weer spruw( bij ons eerste kindje ook al ) en ik smeer inmiddels alweer meer dan een week maar ik zie weinig opknappen! Maar goed, ik begrijp uit jouw verhaal dat ik nog maar ff moet volhouden...

Mijn verloskundige had het ook over Molkosan (een soort zure alpenmelk) smeren op je tepels. De schimmels houden inderdaad niet van zuur en zo zou je het misschien kunnen voorkomen. Maar als je inderdaad je baby zelf al besmet tijdens de geboorte, vraag ik me af of dit middeltje afdoende is, je baby heeft het dan toch al opgedaan via het geboortekanaal.

coco
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor coco » 13 nov 2008 13:59

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!!!
Ik heb zelf idd wel heel veel last van schimmelinfecties en ben ook diabeet en daardoor ben ik daar heel gevoelig voor.
Ik ben alleen nog nooit 'normaal' bevallen, krijg een keizersnede dus zo zou het kindje het toch niet kunnen krijgen lijkt me..
Flesjes en speentjes uitkoken enzo doe ik altijd vooral in t begin..
@ Evelien: Weet jij misschien hoe dat homeopatisch middel heet of van welk merk t is ofzo? Misschien kan ik dat proberen...
Nogmaals allemaal hartstikke bedankt voor het reageren!!!
En meer tips zijn natuurlijk altijd welkom ;)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 nov 2008 14:25

ik zal mijn moeder eens vragen. Ik ga haar straks toch ff bellen. Je hoort van me.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 nov 2008 14:44

Heb net m'n moeder ff aan de telefoon gehad. En ze vertelde me dat die vrouw naar een homeopaat is geweest en er spul voor gekregen heeft. Want dat homeopatisch middel kun je niet in de winkel krijgen.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 13 nov 2008 15:00

Hier gebruiken we altijd glicerina boraxata, ik ben al op zoek geweest naar een NL vertaling, maar ik kan het echt niet vinden. Maar misschien snappen ze bij een apotheek wel wat je bedoelt.
Het is een beetje vaseline-achtig spul met (in sommige varianten) ook antibiotioca erin.
Ik zal nog verder zoeken naar een vertaling, als ik wat vind zet ik het nog wel neer.

coco
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor coco » 13 nov 2008 15:04

Dank je wel evelien!! Ik zou idd misschien een homeopaat kunnen proberen! En ik had er ook aan gedacht om het met een lactatiedeskundige te bespreken..wie weet..
Het is bij de kinderen wel altijd heel snel over bij mij trouwens, ik vraag aan de dokter altijd om nystatine. Dat vindt ik beter werken dan daktarin.

Terug naar “Archief”