discussie christelijke visie sexualiteit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 21 nov 2002 17:39

Mijns inziens heeft Marjolijn gelijk en wordt je leven absoluut minder schoon door masturbatie. Het brengt nieuwe verlangens met zich mee, steeds weer iets extremer. Omdat het geen ultieme vorm van liefde is brengt het gewenning met zich mee, de kick gaat ervan af en wat dan? Roept het niet nieuwe fantasieen op? Maakt het de boel niet alleen maar erger?

Gebruikersavatar
Eelco
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 nov 2002 17:01
Locatie: Europa
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 22 nov 2002 00:17

Het is niet mijn standpunt, maar een manier om Galactica's standpunt in de vergelijking te betrekken. Het lijkt mij dat een discussie moet gaan over waaróm iets niet tot Gods eer moet zijn. Daarom vind ik het flauw om de discussie 'dood te slaan' door op te merken dat we erbij vandaan moeten blijven omdat het niet tot Gods eer is. Dat laatste is nu juist iets wat, zij het impliciet, in twijfel wordt getrokken. Je kunt dat niet afdoen met 'het is nu eenmaal niet tot Gods eer'.

Gebruikersavatar
rutgernation
Mineur
Mineur
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 sep 2002 11:57
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 22 nov 2002 12:33

Je hebt je lichaam van God gekregen om in te leven. En ik kan me goed voorstellen dat de meeste mensen ook de behoefte hebben om dat lichaam te kennen. Dat is volgens mij niet in strijd met Gods eer. Natuurlijk is seksualiteit bedoeld om samen te beleven. Maar om een sfeer te scheppen van alleen de ander mag jouw lichaam verkennen lijkt me niet nodig.
En ouders die hun nog jonge kinderen verbieden met hun armen onder de dekens te liggen bij wijze van spreken, die werken er aan om een verkeerde sfeer te creeren vind ik. Beter lijkt het mij om niet te zeggen dat het niet tot Gods eer is, maar om te benadrukken dat het gemakkelijk iets kan worden wat niet tot Gods eer is.

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Berichtdoor TKF » 15 jan 2004 14:13

Het is eigenlijk een heel serieuze zaak, maar mensen hebben het liever als vermaak.
Trouwens de Bijbel zegt wel dat we zuinig op het Pand(lichaam) moeten zijn dat God ons toebetrouwd heeft.

tkf
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Vin

Berichtdoor Vin » 15 jan 2004 14:33

Ik zal er maar van uitgaan dat niemand hier gereageerd heeft omdat men zoiets heeft 'wat? masturbatie slecht? Pffff!' :P

Anders heb ik wel medelijden met jullie opgekropte genitale spanning (wat een geni(t)ale uitdrukking trouwens :wink: )

Jammer, al die angst zo vaak.

Weet je waar ik dan altijd aan moet denken? Het celibaat in de roomse kerk. De uitwassen kunnen dan het daglicht niet verdragen hoor. :?

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 jan 2004 20:54

't grootste gevaa van masturbatie vind ik verslaving, en verslavingen zijn uberhaupt niet goed.

Wat je nou allemaal wel en niet mag denken, dat vind ik nogal erg glad ijs hoor. Dat zou er volgens mij op neer komen dat je binnen een relatie minder ruim mag denken (aan welke personen zegmaar) als dat je deed voordat je een relatie hebt. Nou ja misschien is het dan het beste als je het doet uberhaupt aan niemand te denken. Of iig niet een bestaand persoon.

(sorry vin, had deze topic nog niet eerder gezien :wink:)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 jan 2004 23:16

Overigens hoort deze topic volgens mij onder geloof algemeen of geloof en leven thuis, dat zal waarschijnlijk meer reacties opleveren.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 16 jan 2004 23:32

Er wordt gezegd, dat zelfbevrediging niet tot eer van God is. Hier ben ik het mee eens. Maar is het dan per definitie verkeerd?
Als je in de puberteit komt en je lichaam gaat zich ontwikkelen, dan is het logisch dat je gericht bent op wat er in en met je lichaam gebeurd. Het ontdekken van veranderingen in je lichaam zal denk ik bij iedereen gepaard gaan met zelfbevrediging. Als je dus masturbeert, dan weet ik niet of dit per definitie verkeerd is. Ik denk dat het belangrijk is dat je kijkt naar de oorzaak waarom je dit doet. Heb je er zelf bewust voor gezorgd dat je opgewonden raakte? Of is het een reactie op iets waar jij eigenlijk niks aan kon doen?
Verder denk ik, dat het belangrijk is, dat je bedenkt welke fantasieen je er bij hebt.

En stel nou, dat je nooit jezelf hebt bevredigd. Je hebt op die manier je lichaam niet ontdekt. Als je dan trouwt, dan is het toch ook een zooitje in je huwelijksnacht? :wink:
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Vin

Berichtdoor Vin » 17 jan 2004 02:28

In je neus peuteren is ook niet tot eer van God.

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jan 2004 02:55

Vin schreef:In je neus peuteren is ook niet tot eer van God.


Hoezo niet? En wat heeft dat met dit onderwerp te maken?

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 17 jan 2004 09:06

Vin schreef:In je neus peuteren is ook niet tot eer van God.

Je kunt ook op een normale manier zeggen dat je er anders over denkt. Als ik dit soort lompe reacties krijg op een serieuze posting, dan heb ik er niet zo'n zin in om nog eens te reageren.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 jan 2004 11:16

bloempie19 schreef:
Vin schreef:In je neus peuteren is ook niet tot eer van God.

Je kunt ook op een normale manier zeggen dat je er anders over denkt. Als ik dit soort lompe reacties krijg op een serieuze posting, dan heb ik er niet zo'n zin in om nog eens te reageren.


Ik denk dat Vin hiermee probeert aan te geven hoe vaak het argument 'niet tot eer van God' als dooddoener en argument wordt gebruikt om bepaalde dingen af te keuren. Als je masturbatie afkeurt omdat het niet tot eer van God zou zijn, kan je neuspeuteren om hetzelfde argument verbieden.

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 17 jan 2004 14:10

Aragorn schreef:
bloempie19 schreef:
Vin schreef:In je neus peuteren is ook niet tot eer van God.

Je kunt ook op een normale manier zeggen dat je er anders over denkt. Als ik dit soort lompe reacties krijg op een serieuze posting, dan heb ik er niet zo'n zin in om nog eens te reageren.


Ik denk dat Vin hiermee probeert aan te geven hoe vaak het argument 'niet tot eer van God' als dooddoener en argument wordt gebruikt om bepaalde dingen af te keuren. Als je masturbatie afkeurt omdat het niet tot eer van God zou zijn, kan je neuspeuteren om hetzelfde argument verbieden.

:oops: Ow, sorry Vin, dat ik je posting verkeerd begrepen heb. :oops:
Als je het inderdaad zo bedoelt als Aragorn zegt, dan ben ik het 100% met je eens.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 jan 2004 15:05

Ik kan me eigenlijk wel in bloempie's mening vinden. Maar lastig onderwerp blijft het. Kdenk niet dat veel ouders zich daar ook in kunnen vinden. :|
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
bloempie
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 28 okt 2003 21:14

Berichtdoor bloempie » 17 jan 2004 16:37

@mic schreef:Ik kan me eigenlijk wel in bloempie's mening vinden. Maar lastig onderwerp blijft het. Kdenk niet dat veel ouders zich daar ook in kunnen vinden. :|

Maar denk je dat dat komt doordat er in hun tijd nog een taboe lag op dit soort onderwerpen of omdat er tegenwoordig verkeerd met sexualiteit wordt omgegaan? Of iets anders?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 93 gasten