Werk kiezen en op zondag werken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chip!
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Werk kiezen en op zondag werken?

Berichtdoor Chip! » 26 okt 2008 22:26

Zo af en toe kom ik hier weer even binnenvallen, zo ook nu, en dit keer zit ik met een (voor mij) wat lastige vraag waarvan ik erg geïnteresseerd ben in jullie idee hierover:

Ik ben ooit vrijwel automatisch in de ICT gerold, doordat dat toendertijd mijn hobby was. Inmiddels ben ik 22, en realiseer ik me dat ik ander werk wil.
Ik heb een aantal beroepskeuzetesten gedaan, waaruit voornamelijk kwam dat mijn interesse het grootste gedeelte op het gebied van religie/filosofie en vervoer lag. Voornamelijk het laatste lijkt mij erg leuk om mijn werk hierin te doen. Dat stamt ook al uit de tijd dat ik nog een hummeltje was, toen wilde ik al heel graag bij de NS gaan werken, maar dat is geen optie omdat je dan verplicht bent om op zondag te werken. Ook als je part time wilt werken.
Dus wat dan, als ik zo even bedenk wat me leuk lijkt om te doen kom ik vooral op deze beroepen uit:
Luchtvaart -> Niet echt een goeie optie, grondwerk lijkt me niet leuk, steward al helemaal niet, en voor piloot ben ik niet slim genoeg :P
Spoorwerk (conducteur/machinist) -> geen optie dus, ivm zondagwerk
Scheepvaart.

De laatste lijkt mij zeker wel een goede optie, de opleiding ervoor zou ik dan moeten doen, maar daar heb je in ieder geval geen universitair niveau voor nodig. Echter, ook daar loop ik weer tegen het zondagswerk aan. Ik weet dat er christenen in dat gebied werken, maar hoe vul je dat in? Zeker internationaal lijkt me erg mooi, maar hoe pas je dat in het beeld van het vierde gebod, en hoe zie je daar de tekst van Paulus in waarin hij er op aandringt om toch naar de kerk te gaan?

Graag jullie mening hierover, ik weet het namelijk eerlijk gezegd niet. :)
By the time you finish reading this you realize you have wasted ANOTHER 5 seconds of your life!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 okt 2008 07:19

Waar staat in de bijbel dat je op zondag naar de kerk moet? Volgens mij is het vierde gebod tweeledig:
1. Je moet regelmatig uitrusten van je werk en niet altijd maar doorbuffelen.
2. Het is goed om samen te komen met andere christenen, om elkaar te bemoedigen, God te eren en bijbelstudie te doen.

Het eerste kan ook op een andere dag dan sabbat of zondag.
Het tweede kan ook op een andere manier dan een zondagse kerkdienst, voor mij zijn bijbelkringen bijvoorbeeld erg belangrijk. Wij gaan ook regelmatig naar bijbelstudies (lezing plus vragenrondje plus samen koffie drinken) op vrijdagavond.

Verder: misschien zijn er wel mensen die op zondag de trein pakken om naar een kerkdienst te gaan... die mag jij dan ook dienen ;)

Ik ben wel benieuwd wat je van mijn overwegingen vindt.

Jantjes

Re: Werk kiezen en op zondag werken?

Berichtdoor Jantjes » 27 okt 2008 07:53

Chip! schreef:Zo af en toe kom ik hier weer even binnenvallen, zo ook nu, en dit keer zit ik met een (voor mij) wat lastige vraag waarvan ik erg geïnteresseerd ben in jullie idee hierover:

Ik ben ooit vrijwel automatisch in de ICT gerold, doordat dat toendertijd mijn hobby was. Inmiddels ben ik 22, en realiseer ik me dat ik ander werk wil.
Ik heb een aantal beroepskeuzetesten gedaan, waaruit voornamelijk kwam dat mijn interesse het grootste gedeelte op het gebied van religie/filosofie en vervoer lag. Voornamelijk het laatste lijkt mij erg leuk om mijn werk hierin te doen. Dat stamt ook al uit de tijd dat ik nog een hummeltje was, toen wilde ik al heel graag bij de NS gaan werken, maar dat is geen optie omdat je dan verplicht bent om op zondag te werken. Ook als je part time wilt werken.
Dus wat dan, als ik zo even bedenk wat me leuk lijkt om te doen kom ik vooral op deze beroepen uit:
Luchtvaart -> Niet echt een goeie optie, grondwerk lijkt me niet leuk, steward al helemaal niet, en voor piloot ben ik niet slim genoeg :P
Spoorwerk (conducteur/machinist) -> geen optie dus, ivm zondagwerk
Scheepvaart.

De laatste lijkt mij zeker wel een goede optie, de opleiding ervoor zou ik dan moeten doen, maar daar heb je in ieder geval geen universitair niveau voor nodig. Echter, ook daar loop ik weer tegen het zondagswerk aan. Ik weet dat er christenen in dat gebied werken, maar hoe vul je dat in? Zeker internationaal lijkt me erg mooi, maar hoe pas je dat in het beeld van het vierde gebod, en hoe zie je daar de tekst van Paulus in waarin hij er op aandringt om toch naar de kerk te gaan?

Graag jullie mening hierover, ik weet het namelijk eerlijk gezegd niet. :)
Je mag nooit tegen je geweten in handelen.
Ik begrijp uit je verhaal dat je niet op zondag wil werken omdat je geweten zegt dat dat niet mag. Ik raad je dus aan om niet tegen je geweten in te handelen, anders krijg je een moeilijk leven in de beroepen die je noemde. Probeer het juiste beroep met een recht (zuiver) geweten uit te zoeken, daar kom je vast wel uit.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 27 okt 2008 08:13

Jantjes, ik vind dat je een beetje te kort door de bocht gaat. Je bent geweten aan het verheffen boven een leven met God.

Verder sluit ik me helemaal bij lalage aan! Hou je relatie met God bloeiend en daarvoor maakt het niet uit of je op maandag, woensdag, zaterdag of zondag werkt.
Laat je leiden door Hem!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 27 okt 2008 09:19

Ik weet niet of het je helpt maar ik ken 'toevallig' 4 mannen die in de scheepvaart werk(t)en (wel voornamelijk binnenvaart) die allemaal op zondag niet vaarden.

Nu zijn er daarvan inmiddels twee aan wal en hebben een andere baan, de andere twee varen nog. De een is in dienst en de ander heeft samen met vrouw een schip. Dat is zwaar als je dan niet op zondag door vaart heb ik begrepen maar wel te doen.

Verder heb je in de categorie 'vervoer' ook nog de beroepen busschauffeur of gewoon heel simpel vrachtwagenchauffeur. Heerlijk met die files van tegenwoordig.. 8)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 okt 2008 10:15

Mijn zwager werkt op een kotter en is elke zondag thuis. Mijn broer rijdt met een vrachtwagen door heel europa en is ook elke weekend thuis. Het is dus zeker wel haalbaar.

God wist toen al dat we nooit 7 dagen in de week kunnen werken, daarom heeft Hij gezegd dat we wel moeten letten op onze rust. Dan kan je het werk veel beter vol houden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 okt 2008 16:40

Ik vind het wat kort door de bocht om te zeggen dat het allemaal wel kan als je "relatie" met God maar goed blijft.
Dan ga je het wel erg op het gevoel spelen, "als het voor mij goed voelt is het goed" is volgens mij geen bijbelse gedachte.

Interessant artikel >> http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=388933
En nog een >> http://www.wieringa-advocaten.nl/nlblawg.php?id=651
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Chip!
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Chip! » 27 okt 2008 20:53

Interessante antwoorden, dank daarvoor :)

Even mijn gedachtenspinsels waarin ik bovenstaande posts hoop te beantwoorden..

Voor mij is de zondag toch een dag met een aparte status. Zoals in het oude testament daar simpelweg de sabbatdag voor gold, is daar tegenwoordig de zondag voor gekozen. Althans, voor de christenen. Dat is voor mij wel de rustdag. Hoe ik die precies invul varieert een beetje, Ik ben niet echt het type: 's ochtends kerk, 's middags middagdutje, 's avonds kerk, spelletje, slapen, maar ik probeer er wel zo veel mogelijk rust in te bouwen. Dat wil ik ook graag voor mijn werk.

Ik weet dat er beroepen zijn waar een uitzondering voor is. Zo staat in de bijbel het verhaal van het kalf die je niet laat verdrinken op zondag. Voor mij zijn dat echter wel essentiële beroepen, zoals politie, werk in de zorg, etc. Een beroep als machinist zie ik zeker als nuttig, maar niet essentieel, dus ook niet noodzakelijk op de zondag. Uiteraard denkt half Nederland daar anders over, en eerlijk gezegd stap ik ook nog wel eens op zondag in de trein, maar als die niet op zondag zou rijden zou ik daar geen moeite mee hebben. Voor piloot geld dan weer hetzelfde, alhoewel je daar, in verband met tijdsverschillen, en wisselende diensten niet altijd op de zondag thuis kunt zitten.
Voor werk in de scheepvaart wat me, hoe langer ik er over nadenk, hoe meer het me begint te trekken, geld eigenlijk ook hetzelfde. Zolang het niet noodzakelijk is, hoeft het niet. Ik weet van mensen in Nederland die een eigen vrachtboot hebben, waar ze met hun gezin op wonen, en iedere zondag in een andere haven aanleggen om daar de dienst mee te maken. Voor internationale scheepvaart is dat wat lastiger, en ik weet dat men vroeger zei: We houden het werk zo min mogelijk, maar we kunnen het schip simpelweg niet op de handrem zetten tot maandag.

Hoe ik er precies over denk? Ik heb werkelijk geen flauw idee. Ik ben min of meer opgevoed met bovenstaande gedachten (ger-gem), en ik ben nu een beetje mijn eigen weg erin aan het vinden. Ik wil niet de godsdienst aan mijn leven aanpassen, maar ik wil ook niet mijn avontuurlijke ambities tegenhouden door hoe men er 40 jaar geleden in stond.

Hoe het juridisch staat weet ik ongeveer, alsnog bedankt voor de linkjes, grappige spelfout overigens in die tweede: "Deze werkneemster kon dus alleen verplicht worden tot werken op ziondag wanneer ze daarmee eerst zelf had ingestemd.", ik wist niet dat we nog een extra rustdag hadden ;)
Ik ben zeer benieuwd naar jullie idee over mijn gedachten :)
By the time you finish reading this you realize you have wasted ANOTHER 5 seconds of your life!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 27 okt 2008 23:50

Als ik jou zo hoor, denk ik dat je vooral je gevoel moet volgen. Het vieren van de zondag is belangrijk, dat zeker, maar als je 'nuttig' werk doet, wat nu eenmaal noodzakelijkerwijs ook op zondag doorgaat... het lijkt me ook niet goed als in bepaalde beroepsgroepen op d'n duur helemaal geen christenen te vinden zijn. En als je dan toch een goede invulling van de zondag kunt vinden voor jezelf?

'k Zou eerst uitzoeken welk deel van de vervoerssector je het meeste aanspreekt en dan uitzoeken welke mogelijkheden je daarbinnen hebt, met en zonder (meer of minder) zondagswerk.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 08 nov 2008 10:45

hoi chip, je zegt:
Voor mij is de zondag toch een dag met een aparte status. Zoals in het oude testament daar simpelweg de sabbatdag voor gold, is daar tegenwoordig de zondag voor gekozen. Althans, voor de christenen. Dat is voor mij wel de rustdag. Hoe ik die precies invul varieert een beetje

Van God mag je zondags t/m vrijdag je werk doen.

8 [20:8] Gedenkt de sabbatdag, dat gij die heiligt.
9 [20:9]Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 Maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE uw God; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
11 Want [20:11Gen 2:2.in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die.

God rustte op de Zevende dag en heeft die tijd geheiligd in de cycles van elke week apart gesteld, God vraagt daarin trouw te zijn, God zegt, dat het een teken/bewijs is als je dat doet dat je mij lief hebt, mensen gaan vaak dwars hetzij door traditie of gewoontes tegen God in om menselijke instellingen boven die van God te stellen.

God heeft in Zijn Woord daarvoor gewaarschuwd in Daniel, dat er een macht zou komen die zich boven God verheft, en meent tijden en wet te doen veranderen.

En wie is die persoon hij noemt zich de plaatsvervanger van de Here Jezus op aarde, de gehele wereld loopt hem achterna ontvangt vorsten en regerings leiders, hij heeft de wet werkelijk veranderd, en heeft werkelijk de Sabbat veranderd in de zondag met christelijke motieven.
en steld zijn wet boven de Wet van God.

Voordat de Israëlieten het beloofde land binnengingen droeg de Here Mozes op om hen voor te houden: "Ik ben de Here, uw God! Gij zult niet doen naar de werken des Egyptischen lands, waarin gij gewoond hebt; en naar de werken des lands Kanaan, waarheen Ik u brenge, zult gij niet doen, en zult in hun inzettingen niet wandelen" (Leviticus 18:2,3).
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 08 nov 2008 12:42

Ik werk ook op zondag, maar ik heb dan ook een beroep waarin het genoodzaakt is zeg maar (ouderenzorg). Ik heb er af en toe wel moeite mee omdat ik een kerkdienst mis, maar goed, dat komt wel weer goed :)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 14 nov 2008 20:22

Werken in de zorg, de brandweer, politie enz vind ik ook een ander verhaal. Maar als het geen noodzakelijk werk is zou ik er niet voor kiezen.
AfbeeldingAfbeelding

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 nov 2008 21:46

Over de politie wordt ook nog verschillend gedacht. Ik weet dat er mensen zijn die dat niet vinden kunnen. Het zou namelijk niet nodig moeten wezen, dat de politie nodig is.

Ik werk ook in de zorg en werk ook regelmatig op zondag. Soms ga ik dan helemaal niet naar de kerk. Op internet staan nog genoeg preken die geluisterd kunnen worden. Ik merk ook dat ik na een dag werken meer van een preek op pak als ik die thuis luister, dan in de kerk.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 14 nov 2008 22:11

Wat betreft de politie: dat vind ik wel naief en kortzichtig. Het is nu eenmaal zo dat de politie nodig is. Het wordt pas echt leuk als er op zondag geen agent meer te bekennen is...
AfbeeldingAfbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 15 nov 2008 11:05

of brandweer....

bbbrrr :roll:

Terug naar “Archief”