is roken zonde ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
TheShadow
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1042
Lid geworden op: 24 sep 2003 18:46

Berichtdoor TheShadow » 15 nov 2003 03:25

joepie schreef:Ik weet niet waar het autorijden nu ineens vandaan komt.
Maar ja je hoort verantwoordt met Gods schepping om te gaan.
Dus als we tegenwoordig weten dat auto,s die op gewone benzine rijden slecht zijn voor het milieu dan kun je dus beter een auto kopen die rijdt op minder belastende stoffen.


hoe verklaar je de bovenstaande uitspraak met een eerdere (ironische) opmerking van jou:

joepie schreef:Veel stelen mag niet, maar af en toe een kan toch geen kwaad?
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Erick
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 nov 2003 13:43

Berichtdoor Erick » 19 nov 2003 14:39

Roken is dood en doodzonde. Je lichaam is een tempel van de Heilige Geest, daarmee heb je om te gaan zoals hij dat bedoelt heeft. Dat kunnen we nooit helemaal, maar roken kun je WEL laten!!
Degene die je het meest de waarheid zegt, is je beste vriend

joepie

Berichtdoor joepie » 20 nov 2003 08:21

TheShadow schreef:
joepie schreef:Ik weet niet waar het autorijden nu ineens vandaan komt.
Maar ja je hoort verantwoordt met Gods schepping om te gaan.
Dus als we tegenwoordig weten dat auto,s die op gewone benzine rijden slecht zijn voor het milieu dan kun je dus beter een auto kopen die rijdt op minder belastende stoffen.


hoe verklaar je de bovenstaande uitspraak met een eerdere (ironische) opmerking van jou:

joepie schreef:Veel stelen mag niet, maar af en toe een kan toch geen kwaad?


Omdat auto rijden iets anders is dan roken.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 jul 2003 18:03
Contacteer:

is roken zonde?

Berichtdoor tanteoranje » 20 nov 2003 09:18

:? Eeeeej... Joepie, ik ben ook super anti-rook...
En dan vraag ik me af waarom de tobberds onder ons die b.v. slecht slapen soms zo moeten soebatten bij de dokter om een paar tabletjes terwijl de schappen bij de supermarkt vol liggen met gezondheidsverslindende rookwaar. Dat kan wel ongeremd gekocht hebben! Snap het nietttt....

Gebruikersavatar
TheShadow
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1042
Lid geworden op: 24 sep 2003 18:46

Berichtdoor TheShadow » 20 nov 2003 18:57

joepie schreef:
TheShadow schreef:
joepie schreef:Ik weet niet waar het autorijden nu ineens vandaan komt.
Maar ja je hoort verantwoordt met Gods schepping om te gaan.
Dus als we tegenwoordig weten dat auto,s die op gewone benzine rijden slecht zijn voor het milieu dan kun je dus beter een auto kopen die rijdt op minder belastende stoffen.


hoe verklaar je de bovenstaande uitspraak met een eerdere (ironische) opmerking van jou:

joepie schreef:Veel stelen mag niet, maar af en toe een kan toch geen kwaad?


Omdat auto rijden iets anders is dan roken.


hehe wel concequent blijven hè

Een auto op minder belastende stoffen is nog steeds belastend voor het milieu. En aangezien we ook rekenschap moeten afleggen voor het behouden van de natuur is dit dus ook slecht.
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 08 dec 2003 13:24

Is roken zonde? Ja, zonde van je longen. Ik was 15 jaar gestopt met roken, en door familieomstandigheden weer begonnen. Nadat ik een aantal jaar gerookt heb, ben ik nu al een maand gestopt. Maar ik heb nooit in huis gerookt, ons huis houden we schoon van stank. Hopelijk houd ik het vol, met alle ellende die we nu hebben.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 dec 2003 16:17

Ik vind opmerkingen als : ja maar auto rijden is ook slecht, zulke ontzettende dooddoeners.
Hetzelfde als je zou zeggen bij een discussie of je iemand mag vermoorden, ja maar stelen mag ook niet. Of echtscheiden. Noem maar op.
Tuurlijk is alles bij alles wat je doet het belangrijk dat je overweegt of het wel juist is om te gebruiken.

Maar door te roken dood je jezelf of je naaste!
En voor auto rijden zijn er niet voor niets verkeersregels gegeven. Om het zo veilig mogelijk te maken. En dat kun je met roken onmogelijk doen.
Per jaar sterven er meer mensen tengevolge van het roken dan dat er in het verkeer sterven. Het is zelfs zo dat in nederland er meer mensen sterven tengevolge van roken dan aan aids.
En dat vinden we een ernstige ziekte.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 dec 2003 16:39

Maar door te roken dood je jezelf of je naaste!

door te roken dood je jezelf en/of je naaste!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 11 jan 2004 23:57

http://www.stoppen-met-roken.nl schreef:Rokers sterven jonger
Roken veroorzaakt verstopping van de bloedvaten, hartaanvallen en beroertes
Roken veroorzaakt dodelijke longkanker
Roken tijdens de zwangerschap is slecht voor uw baby
Bescherm kinderen: laat hen niet uw rook inademen
Uw arts of uw apotheker kan u helpen te stoppen met roken
Roken werkt zeer verslavend; begin er niet mee
Stoppen met roken vermindert het risico op dodelijke hart- en longziekten
Roken kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood
Zoek hulp om te stoppen met roken: stivoro 0900-9390 (€ 0.10/min) of www.stoppen-met-roken.nl of raadpleeg uw arts of apotheker
Roken kan de bloedsomloop verminderen en veroorzaakt impotentie
Roken veroudert uw huid
Roken kan het sperma beschadigen en vermindert de vruchtbaarheid
Tabaksrook bevat benzeen, nitrosaminen, formaldehyde en waterstofcyanide


Roken is zonde van je gezondheid
Roken is zonde van andermans gezondheid
Roken is zonde van je geld

Maar dat roken ethisch zonde is omdat Adam zonder peuk rondliep (zoals op page 1 van deze topic wordt betoogd), vind ik onzin. Adam reed ook niet op een fiets of in een auto. Adam had ook geen internetverbinding. Adam had geen geld. Als je dat als argument wil gebruiken moet je ook gaan leven zoals hij, dus in je nakie lopen tot je eerste zonde, en vervolgens zo primitief mogelijk leven. Dus geen gebruik maken van dingen die er toen ook niet waren. En de belasting ontduiken, want ook daar had Adam geen last van.

Come on! Afbeelding

Vin

Berichtdoor Vin » 12 jan 2004 00:55

joepie schreef:Het is allang bewezen dat roken juist stress veroorzaakt. Dus dat je nu niet een oplossing hebt gevonden door te roken. Er zit namelijk niets in de sigaret die de stress zal doen verminderen, eerder vermeerderen.
Want je kon wel degelijk tussen meer kiezen dan roken of meer medicijnen.
Er zal niemand geweest zijn die tegen je gezegd heeft: Nu je kunt tussen deze twee dingen kiezen. Dat is iets wat je zelf hebt bedacht.
Je kon namelijk kiezen: Vertrouwen op God dat Hij mij zal helpen, of vertrouw ik op de sigaret dat die mij zal helpen.
Dat je nu denkt geholpen te zijn door te gaan roken en daar ook wat van merkt , heeft niets met die sigaret te maken, maar meer met wat jij denkt.
Zozo lekker ongenuanceerde reactie :shock:
Roken werkt wel degelijk kalmerend, wat voor 'bewijs' heb jij voor het tegendeel? Lijkt me sterk als je ook maar 1 dokter kan vinden die het met je eens is.

Ze kon inderdaad kiezen tussen meer medicijnen of roken. Moet ze dan voor medicijnen kiezen? Sorry hoor, maar wat maakt medicijnen slikken dan wel goed? Vele medicijnen die de dokter voorschrijft zijn veel en veel schadelijker dan een sigaret. Ik begrijp de overweging wel.

En dat vertrouwen op God.. ja.. sjonge hoor. Hoe hard kun je zijn tegen iemand? Moeten we dat ook maar tegen de armen zeggen en niks in het collecte zakje doen vind je niet? Vertrouwen op God is mooi, maar dat wil niet zeggen dat al je problemen meteen zijn opgelost.

Overigens ben ik het er mee eens dat roken slecht voor ons is, maar ik wilde toch wel even reageren op je ongenuanceerde uitspraak; niet echt pastoraal verantwoord.

joepie

Berichtdoor joepie » 12 jan 2004 08:14

Roken is stress
Een roker bevindt zich eigenlijk in een voortdurende toestand van lichamelijke stress. Nicotine zorgt voor een verhoogde hartslag, een hogere bloeddruk en een grotere afgifte van adrenaline. Dit zijn allemaal verschijnselen die optreden als mensen last hebben van stress. Iedereen kan last hebben van stress, daar kun je op verschillende manieren mee omgaan. Veel rokers gaan daar maar op één manier mee om: ze steken een sigaret op.

Roken tegen stress?
Veel rokers ervaren door roken minder stress. Voor dit verschijnsel is een verklaring. Door chemische reacties in het lichaam die het gevolg zijn van het ervaren van stress, wordt bij rokers het nicotineniveau sneller verlaagd. Een 'gestresste' roker heeft dus eerder behoefte om het nicotineniveau weer op peil te brengen. Men ervaart zo dat de sigaret helpt tegen de onaangename verschijnselen die met de stress samengaan. Maar wat werkelijk gebeurt is dat de roker het bevredigen van de (versnelde) nicotinebehoefte is gaan ervaren als het verminderen van stress. Dit kan als nadeel hebben dat de roker zich minder inspant om aan de oorzaak van de stress iets te doen.

Afkicken en stress
Als iemand stopt met roken kan hij of zij last krijgen van ontwenningsverschijnselen. Het lichaam blijft vragen om nieuwe nicotine en die vraag wordt niet meer beantwoord. Allerlei kleine, maar wel vervelende, lichamelijke ongemakken kunnen het (tijdelijke) gevolg zijn van die ontwenning van de nicotineverslaving. Door zulke ontwenningsverschijnselen kan een roker zich een tijdje vreselijk ongelukkig voelen. De stress wordt erger maar het tot dan toe gebruikelijke middeltje daartegen (de sigaret) ontbreekt. Sommige rokers worden dan geplaagd door de gedachte: 'ik stop voor mijn gezondheid en voel me nu rotter dan ooit te voren'. Het is duidelijk dat een ex-roker een andere manier zal moeten vinden om met de dagelijkse stress om te gaan. Dat is zeker mogelijk, de meeste Nederlanders roken niet (meer) en ervaren toch tegelijkertijd ook allerlei stress. Zij hebben andere manieren (gevonden) om hiermee om te gaan: ze proberen de oorzaken van de stress weg te nemen, ze praten met anderen over hun gevoel van stress, ze hebben geleerd zich minder druk te maken.

WWW.Stivoro.nl

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 jul 2003 18:03
Contacteer:

is roken zonde?

Berichtdoor tanteoranje » 12 jan 2004 13:02

Ik vind roken en medicijnen gebruiken geen eerlijke vergelijking. Als iemand zich houdt aan de voorgeschreven dosis med. en het laagst mogelijke gebruikt is dit stellig minder schadelijk . Van alle schadelijke effecten die wel zijn aangetoond bij roken is dit nog nooit gebeurd bij mensen die b.v. kalmeringstabletten slikken. Antidepressiva zijn idd zwaarder maar ook daarvan is nog nooit dezelfde ellende van aangetoond als bij roken, ieder geval al niet voor de naaste omgeving. Verder lijkt het me principieel meer aanvaardbaar om een medicijn dan een genotmiddel te gebruiken.

Vin

Berichtdoor Vin » 12 jan 2004 15:23

Joepie als die lap tekst van stivoro komt hoef ik daar dus ook nooit meer te surfen. Jammer dat ze op die manier de werkelijkheid verdraaien. Ik geloof echt wel dat roken ongezond is, daar hoef je niet extra voor te verdraaien.

tantaoranje:
Verder lijkt het me principieel meer aanvaardbaar om een medicijn dan een genotmiddel te gebruiken.
Begrijp je dat dit eigenlijk een rare uitspraak is?

joepie

Berichtdoor joepie » 13 jan 2004 08:42

Misschien wil jij graag je kop in het zand steken Vin. Maar er zijn nog wel meer sites die je kunt bekijken waar uitgelegd wordt wat roken dus met je doet en de zin en onzin die mensen denken te kunnen zeggen om het roken goed te praten.
Ik zou als ik jou was maar eens gewoon in een willekeurige zoek machine roken intypen en dan die sites eens bij langs gaan.

Maar om terug te komen op mijn reactie van vertrouwen op God hebben.
Ik ben ziek, en hoe vaak ik al niet gehoord heb dat ik vertrouwen moet hebben op God, en hoe normaal vinden mensen het eigenlijk niet dat ik mijn ziekte over kan geven aan God en blijmoedig mijn last draag.
En ik moet zeggen dat ook de enige die mij helpt om de ziekte te dragen God is. Dat vertrouwen heeft mij ook nog nooit beschaamd.

Waarom mag ik dan niet over hetzelfde vertrouwen spreken als het om niet roken gaat? Ik weet namelijk uit ervaring dat als je al je lasten en zorgen bij God brengt en vertrouwd op Hem dat Hij dan ook uitkomst geeft.

Mat 7 Gebedsverhoring
7 Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden. 8 Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan worden. 9 Of welk mens onder u zal, als zijn zoon hem om brood vraagt, hem een steen geven? 10 Of als hij een vis vraagt, zal hij hem toch geen slang geven? 11 Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader in de hemelen het goede geven aan hen, die Hem daarom bidden.
12 Alles nu wat gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun ook aldus: want dit is de wet en de profeten.

Gebruikersavatar
Maninne
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 okt 2002 13:29
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: is roken zonde?

Berichtdoor Maninne » 13 jan 2004 10:17

tanteoranje schreef:Ik vind roken en medicijnen gebruiken geen eerlijke vergelijking. Als iemand zich houdt aan de voorgeschreven dosis med. en het laagst mogelijke gebruikt is dit stellig minder schadelijk . Van alle schadelijke effecten die wel zijn aangetoond bij roken is dit nog nooit gebeurd bij mensen die b.v. kalmeringstabletten slikken. Antidepressiva zijn idd zwaarder maar ook daarvan is nog nooit dezelfde ellende van aangetoond als bij roken, ieder geval al niet voor de naaste omgeving. Verder lijkt het me principieel meer aanvaardbaar om een medicijn dan een genotmiddel te gebruiken.


Ik ga hier het roken niet zitten verdedigen, want ik vind het ook slecht.
Maarrrrr als je een stofwisselingsziekte hebt, met schildklierproblemen dan bestaat dus de kans dat, als je helemaal niet rookt, je veel meer gaat eten, met het gevolg dat je veel dikker wordt, en zelfs met hulp van een diëtiste kun je daar niets aan veranderen. En 15kg op 40 kg aankomen is niet niks bij een lengte van 1.40 m.
Iemand zegt dan moet je wat aan die stress doen, we hebben proffessionele hulp van veel kanten maar die kunnen ook niet helpen, ja ze kunnen je wel steunen maar daar worden de zorgen niet minder van.
Het is makkelijk oordelen als je de situatie van iemand niet kent.
En jazeker, ik ken een arts die aanraadt dat je beter MET MATE kunt roken, dan je lichaam verzieken met veel medicijnen en vet en chloresterol.
Weet je hoeveel mensen er sterven aan hart en vaatziekten, doordat ze teveel vetten, eiwitten en snoep nuttigen?

Ik denk dat ieder dat zelf met zijn geweten moet overeen krijgen en de Heere om hulp en wijsheid vragen.
Als ik een ander erger door te roken dan doe ik dat niet, maar een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
En ik kan niet merken dat de Heere van mij wijkt omdat ik rook!
Afbeelding


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 78 gasten

cron