is roken zonde ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 04 okt 2002 19:40

Bovendien kosten ze de maatschappij klauwen vol met geld omdat ze vaker ziek zijn (minder weestand), sneller en langduriger infecties hebben en, ingeval van longkanker, er kostbare medische hulp nodig is.


Dit ben ik niet helemaal met je eens Omega. Rokers leven gemiddeld enkele jaren korter, wat enorm veel pensioen en (jawel) ziektekosten scheelt. ;)

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 04 okt 2002 22:53

Voor het pensioen hebben ze zelf betaald Cyber ;-) En omdat ze dus eerder overlijden loopt de staat ook allerlei vormen van belastingen mis.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 05 okt 2002 00:31

Omega schreef:Voor het pensioen hebben ze zelf betaald Cyber ;-) En omdat ze dus eerder overlijden loopt de staat ook allerlei vormen van belastingen mis.


Weet ik, maar dat geld krijgen ze nu niet, daar kan het pensioenfonds wat leuks mee gaan doen ;) Ze lopen wat belasting mis? Ouderen krijgen veel meer geld dan dat ze aan belasting betalen normaal gesproken (logisch toch?)
De rokers hoeven niet meer jaarlijks naar de tandarts, niet meer naar de dokter, de staat hoeft geen medicijnen meer te betalen enz. Dat gaat echt behoorlijk optellen hoor!!

Gebruikersavatar
Mary
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2002 09:30

Berichtdoor Mary » 05 okt 2002 14:06

Mensen, waar gaat dit over?? Ik weet het, dit is een forum..... maar volgens mij moeten wij als christenen elkaar zeker respecteren. Je mag iemand best op zn fouten wijzen, maar ik vind deze discussie echt beneden niveau...... sorry

Omega, over dat snel oordelen......... ik denk dat het de hoogste tijd wordt om is in de spiegel te gaan kijken (figuurlijk dan).
thinking of you....

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 05 okt 2002 18:20

Verklaar je nader Mary.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 okt 2002 11:28

Omega: " Ik zou niet graag een rookster kussen: alsof je een asbak staat uit te likken. Brrrr."

Klopt heeelumaal, dat is echt heeel erg bah!!!!!!!!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 sep 2002 08:26
Locatie: Eemnes
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 07 okt 2002 11:58

Tja....k heb veel gerust dit weekend....dus maar weer een reactie!

Om te beginnen dit......ik ben tegen roken!!!!!
Ik ben ook van mening dat als je rookt je zondigt!!!
Ten slotte denk ik dat je als je een innige relatie met God heb je ernaar streeft om niet te zondigen, dus ook niet te roken!
Ben het wat dat betreft helemaal met Omega eens!
Denk ook dat als je het heel letterlijk bekijkt dat als je gewoon, tegen beter weten in door blijft roken je moeilijk ambtsdrager kunt zijn en waarschijnlijk ook niet aan het avondmaal kunt!

Eèn kanttekening wil ik hierbij maken! Veel mensen beseffen niet hoe moeilijk het kan zijn om van roken af te komen!
Daar waar de wil en de strijd is om te stoppen kun/mag je niet oordelen als buitenstaander vind ik! Dit is dan een zaak tussen God en de betreffende persoon.
Dergelijke mensen kunnen/mogen wat mij betreft ambtsdrager zijn en aan het avondmaal gaan! Voor dergelijke situraties geld "wie zonder zonden is werpe de eerste steen" en "eerst de balk uit je eigen oog, daarna pas de splinter bij een ander"

Dank voor uw aandacht!
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

Gebruikersavatar
Mary
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2002 09:30

Berichtdoor Mary » 08 okt 2002 08:12

Omega schreef:Verklaar je nader Mary.



Oké komt ie dan......

Weet je wat ik eigenlijk bedoelde? dat het met zo opviel, Omega, dat je een beetje gefrustreerd overkomt (ik weet natuurlijk niet of het zo is....)
Het lijkt wel of jij eventjes zal zeggen wat andere mensen (in dit geval ambstdragers etc) wel of niet mogen doen........ Moeten we niet allemaal naar ons zelf kijken??? Ik denk dat we dan wel genoeg zonde zien!(hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je iemand niet op zn
verantwoordelijkheden mag wijzen...)

Dus nogmaals; LATEN WE NIET ZO SNEL OORDELEN!!!!
thinking of you....

Harry

Berichtdoor Harry » 08 okt 2002 20:42

Ik denk dat de issue NIET is "is roken ZONDE?"

Ik denk dat je beter kunt zeggen "is roken VERSTANDIG?"

Dit heeft allemaal met je eigen levensstijl te maken en heeft niks met zonde te maken. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen levensstijl, of ie nou gezond wil leven of niet. En iedereen is wijs genoeg om te bepalen in welke mate men wil roken of niet. Iedereen weet dat (teveel) roken slecht is voor je gezondheid en welke risico's dat met zich meebrengt. Je mag wel mensen wijzen op eventuele risico's en gevaren ook wat betreft verslaving, maar je moet niemand betuttelen.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 09 okt 2002 09:02

Weest gerust Mary, van enige frustratie betreffende dit onderwerp heb ik geen last. Maar als mijn mening wordt gevraagd of roken zonde is, kan ik niet anders dan daar bevestigend op antwoorden. Bovendien heb ook enige nuanceringen aangebracht. Een autocoureur kan m.i. ook geen ambtsdrager zijn, omdat hij (onder meer) bewust zijn leven in de waagschaal stelt. Hij spot met zijn gezondheid. Rokers doen dat eveneens. Omdat ze iets leuk/lekker vinden, nemen ze de risico's voor lief. Ze zijn bovendien niet alleen een gezondheidsgevaar voor zichzelf, maar ook voor anderen. Ik kan dat niet in overeenstemming zien met het ambt, waarbij je soms gemeenteleden broederlijk terecht moet wijzen vanwege hun verkeerde levenshouding.

Maar begrijp ik uit je reactie dat je geen moeite hebt met de openbare zonden van ambtsdragers en dat ze, wat jou betreft, desondanks gewoon in functie kunnen blijven? Of vind je roken geen zonde? In dat geval verschillen we ernstig van mening.

Wat betreft Harry, het volgende. Sommige levensstijlen kunnen wel degelijk een zondige aard in zich hebben. Dat is onder meer het geval als je bewust de gezondheid van jezelf en/of die van anderen in gevaar brengt. Met rokers is dat het geval. Nogmaals, het gaat niet om mensen die af en toe een sigaret of andere rookmiddel buiten in de tuin opsteken en dus niet verslaafd zijn.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 09 okt 2002 11:03

Ik heb deze vraag gisteren bij onze dominee voorgelegd...Mijn vraag: "mag een ambtsdrager roken, is dat geen zonde?"
Hij: "Huh? Waarom? Zolang je alles met mate doet!!
Ik: Maar je hebt je lichaam van God gekregen en moet die ook goed onderhouden. Als je rookt takel je je lichaam juist toch af?
Hij: Waar. Maar een keer een sigaretje op zn tijd, of, net zoals een wijntje voor t slapen gaan kan geen kwaad.

Dat was dus zijn mening:)

joepie

Berichtdoor joepie » 09 okt 2002 11:07

Domme Dominee. Leest niet goed de krant en kan zeker ook niet lezen wat er op de pakjes staat! ROKEN IS DODELIJK!
En hij kent zijn cathechismus niet goed.
Groetjs

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 09 okt 2002 11:10

joepie schreef:Domme Dominee. Leest niet goed de krant en kan zeker ook niet lezen wat er op de pakjes staat! ROKEN IS DODELIJK!
En hij kent zijn cathechismus niet goed.
Groetjs


lees eens goed dan: EENTJE OP ZN TIJD kan volgens hem geen kwaad.

Overigens...Waarom zouden dominee's niet een een pilsje mogen pakken op zn tijd, of een sigaretje roken....t zijn toch ook gewoon mensen>?>>??

joepie

Berichtdoor joepie » 09 okt 2002 11:19

Als je dat nu nog niet snapt, vraag ik me af of je wel leest wat de antwoorden die vele voor mij al gegeven hebben.
Aan een pilsje pakken of af en toe een wijntje drinken ga je niet dood.
Maar aan een sigaretje roken dus wel. En als jij het niet bent misschien wel je naaste.
Roken is niet vrijblijvend maar zonde tegen Drie van Gods geboden!!!!!

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 09 okt 2002 11:22

Stel...je rookt een sigaretje per week....lijkt me heel sterk dat dat kwaad kan hoor!!! Overigens zit er denk ik ook een verschil met over je longen roken of niet...En ja, misschien hebben vele voor mij dat anders gezegd...maar dit is mijn mening snappie;)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 89 gasten