is roken zonde ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
butterfly
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 sep 2002 16:43

Berichtdoor butterfly » 02 okt 2002 13:13

roken is zonde! zonde van je lichaam , zonde van je geld!

Roken moet verboden worden in openbare ruimtens!! Ik snap werkelijk niet waarom er bijna evenveel coupés (le train) zijn voor rokende en niet rokende!!!! Bah als ik al even langs die rookcoupé ga of met een rokende praat. Je stinkt dan helemaal naar de rookkkkkkkk SMERIG gewoon!! :?

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 02 okt 2002 13:21

een dominee legde in een preek eens het verschil uit tussen zonde en zonde (in de zin van zonde tegen God of zonde=jammer) . Het woord zonder wordt dus (net zoals in deze topic!!!) verkeerd gebruikt en verward....butter heeft t bijv. over zonde=jammer, terwijl de topic gaat over zonde=zonde tegen God....

Of heb ik het mis?

Gebruikersavatar
dutuille
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2002 12:59
Locatie: midden des lands.
Contacteer:

Berichtdoor dutuille » 02 okt 2002 13:23

Helemaal mee eens Joepie!!!!

Gebruikersavatar
butterfly
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 sep 2002 16:43

Berichtdoor butterfly » 02 okt 2002 13:32

janneke schreef:een dominee legde in een preek eens het verschil uit tussen zonde en zonde (in de zin van zonde tegen God of zonde=jammer) . Het woord zonder wordt dus (net zoals in deze topic!!!) verkeerd gebruikt en verward....butter heeft t bijv. over zonde=jammer, terwijl de topic gaat over zonde=zonde tegen God....

Of heb ik het mis?


Klopt over zonde tegen God, maar dat weet ik niet precies om eerlijk te zeggen! Ik weet niet of het een zonde is ;-) Ik kan geen bijbelteksten vinden om het te onderbouwen! Sorry dat ik niet op de vraag van de topic heb gereageerd :oops:

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 02 okt 2002 17:24

Vanzelfsprekend zijn er nog veel meer zonden dan alleen roken, maar daar gaat deze topic niet over. De discussie is: is roken zonde of niet. Tot nog toe wordt dat door een grote meerderheid onderschreven. De volgende vraag is dan: mogen rokers in het ambt staan?

Of het mogelijk is dat predikanten een innige relatie hebben met God ondanks dat ze stevig roken, moet Night nog maar eens beantwoorden.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

The Menace
Mineur
Mineur
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:35

Berichtdoor The Menace » 02 okt 2002 17:31

janneke schreef:
The Menace schreef:Om even mijn mening te geven:

ik vind dat een christelijk persoon absoluut niet mag roken. Je breekt je lichaam ermee af.

Wanneer je in het buitenland bij christelijke mensen komt dan geloven ze niet dat je christen bent als je rookt. Hier moeten wij maar een voorbeeld aan nemen.


vraagje aan jou dan....drink je??? Hoe gezond eet je?? sport je??? Er zijn zoveel dingen waar je je lichaan mee afbreekt....waarom dan alleen het roken naar voren brengen???


Nou vooruit... ik drink niet en ik sport wel...

Ik fitness regelmatig en ik voetbal in de zaal. Nu weet ik ook wel dat zaalvoetbal niet goed voor je kan zijn, maar ik probeer er toch wel voorzichtig mee te zijn. Zodra ik wat voel stop ik ermee en ik zal nooit iets forceren.

Verder fitness ik niet in overdreven mate.. Het is meer om alles een beetje te onderhouden. Lijkt me niet echt slecht dus.

Van roken word je altijd alleen maar slechter. Dat is wat ik bedoel.

Gebruikersavatar
Mary
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 sep 2002 09:30

Berichtdoor Mary » 03 okt 2002 08:16

Omega schreef:Vanzelfsprekend zijn er nog veel meer zonden dan alleen roken, maar daar gaat deze topic niet over. De discussie is: is roken zonde of niet. Tot nog toe wordt dat door een grote meerderheid onderschreven. De volgende vraag is dan: mogen rokers in het ambt staan?

Oké, dus de meerderheid vind het zonde, dus het is zonde....een beetje aparte stelling maar goed...!
:lol:
Of het mogelijk is dat predikanten een innige relatie hebben met God ondanks dat ze stevig roken, moet Night nog maar eens beantwoorden.


Mag ik het ook beantwoorden?? :wink: Ik vind het écht te ver gaan dat je suggereert dat predikanten die roken géén innige relatie met God kunnen hebben. Ik kan voorbeelden zat opnoemen, dat het wel degelijk kan! Als roken een zonde is (waar ik overigens niet zo heel zeker van ben) zou je dan géén innige relatie met God kunnen hebben? Zijn al Gods kinderen zonder zonden? Dit is echt nieuw voor me. Als je dus een zonde 'pleegt' kan je geen innige relatie met God hebben, hoe zit het dan met al die andere zonden?? Dat zou ik wel is willen weten!
Predikanten blijven ook mensen en natuurlijk ze hebben een voorbeeldfunctie, maar hebben wij die niet allemaal?

Sorry, dat ik misschien wat heftig reageert :oops: , maar ik val hier echt van de ene verbazing in de andere.... (en ik heb me er heus wel in verdiept of roken een zonde is of niet...)
thinking of you....

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 03 okt 2002 08:27

Omega schreef:Of het mogelijk is dat predikanten een innige relatie hebben met God ondanks dat ze stevig roken, moet Night nog maar eens beantwoorden.


Tja..volgens mij dus wel. Hoe aardig ik het dan ook eens ben met voornoemde zaken.
Ik zie roken dus wel als een zonde die je doet, voor je lichaam.
Kan daarmee niet concluderen dat een dominee die rookt tegelijkertijd een niet geroepen knecht zou zijn, een huichelaar of wat ook.
Wel weet ik dat de man waar ik over spreek inderdaad een innige relatie met God heeft. Ik weet niet of hij moeite heeft met zijn rookgedrag, weet ook niet of het zijn relatie met Hem in de weg staat.

Ik denk nog..ben er nog niet uit...
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

joepie

Berichtdoor joepie » 03 okt 2002 08:30

Blijft mijn vraag staan: wat verstaan jullie dus onder een innige relatie met God!

Als ik met iemand een innige relatie heb wil ik alles doen wat de ander behaagt. En ja zonder zonde is niemand. Maar roken is een openbare zonde en dan zou daar op zijn minst berauw van betoont moeten worden .
Zoals we van alle openbare zonden dat doen.

Joepie

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Berichtdoor Night » 03 okt 2002 08:38

Een innige relatie is een term die ik geintroduceerd heb.
Ik bedoel dat als volgt.
Een mens, vernieuwd zijnde van hart, oftewel die bekeerd is, kent verschillende standen in het genade leven. De een heeft weinig geleerd, een ander kind van Hem wil Hij meer leren, ja zelfs ver inleiden in bepaalde heilgeheimen. Ook kan het zijn dat zo'n persoon meer dan een ander leert wat een verdorven persoon hij eigenlijk is. Deze zaken geven dat zo'n persoon dicht bij de Heere leeft, in afhankelijkheid, en klein van zichzelf.
Zo'n persoonlijke relatie heb ik zelf een innige relatie genoemd. De term is misschien niet helemaal passend of dekt de lading niet helemaal, maar zo bedoel ik het.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Korsiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 sep 2002 08:26
Locatie: Eemnes
Contacteer:

Berichtdoor Korsiaan » 03 okt 2002 11:54

joepie schreef:
Je moet wel even bij het onderwerp blijven. En zeggen dat drinken ... ook slecht is vind ik zo,n kinderachtige opmerking.


Ben ik het niet mee eens....soms is het nodig andere voorbeelden te noemen om het e.e.a. in het juiste perspectief te plaatsen.
Dat is ook mijn reden geweest om andere slechte zaken te noemen die vaak vergeten worden!

Tuurlijk is roken slecht en ik denk dat iedere christen moet streven naar gezondheid...dus stoppen met roken, maar ook andere zaken vallen hieronder!!
Wat je niet moet vergeten is dat vele (oudere) mensen zijn begonnen met roken toen nog niet bekend was dat dit slecht was.
Aangezien de mens zwak is kan het gewoon een enorm probleem zijn om er dan weer mee te stoppen! Het streven moet er wel zijn, maar dat geld niet alleen voor ambtsdragers of mensne die aan het heilig avondmaal gaan, maar voor iedere christen of eigenlijk voor iedereen!!!
Ik denk dat je wel errug moet uitkijken met heb veroordelen van mensen, want als je Gods volk aanraakt raak je Zijn oogappel aan....en ik ben er van overtuigd dat er onder rokers vele kinderen van God zijn!
Misschien is dit een zaak tussen God en de betreffende persoon, alhoewel je iemand natuurlijk altijd op zijn/haar verandtwoordelijkheden aan mag spreken!

Weet je wat mij in deze discussie wel eens irriteert?
We staan altijd zo snel met een oordeel klaar, zonder eerst goed naar onszelf te kijken!!
Dromen = Bevestiging van de onmogelijkheid van de werkelijkheid!

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 04 okt 2002 09:11

Weet je wat mij in deze discussie wel eens irriteert?
We staan altijd zo snel met een oordeel klaar, zonder eerst goed naar onszelf te kijken!!


Ik denk dat je te snel oordeelt, Korsiaan ;-) De vraag in deze topic was duidelijk: is roken zonde en niet of we allemaal zondaren zijn of dat wij meer of minder zondigen dan rokers. Hierover een discussie beginnen leidt af van het onderwerp en doet m.i. niets terzake, hoe waar het ook allemaal kan zijn.

Als van een ambtsdrager bekend is dat hij verslaafd is aan alcohol, zal hij daar (als het goed is) door de kerkenraad op aangesproken worden en zal hem de toegang tot het avondmaal ontzegd worden. Tenminste, als hij blijft volharden in deze zonde. Welnu, ik zie het verschil met roken niet.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 04 okt 2002 09:47

Omega schreef:
Als van een ambtsdrager bekend is dat hij verslaafd is aan alcohol, zal hij daar (als het goed is) door de kerkenraad op aangesproken worden en zal hem de toegang tot het avondmaal ontzegd worden. Tenminste, als hij blijft volharden in deze zonde. Welnu, ik zie het verschil met roken niet.


ik zie het verschil eerlijk gezegd wel...ja, je bent aan allebei verslaafd...maar van drank wordt je vervelend...je wordt dronken, gaat dingen doen die je niet zou doen als je nuchter bent. Drank kost klauwen met geld (roken ook, maar toch wat minder;-). Van roken kun je in de meeste gevallen zonder hulp afkomen(dan bedoel ik hulp zoals speciale inrichtingen). Van drank niet....hoeveel mensen moeten daarvoor wel niet opgenomen worden?? (denk aan De Hoop)

joepie

Berichtdoor joepie » 04 okt 2002 11:45

Ik ben het met omega eens. En dat is nu juist het mooi van de Hoop.
Als je daar opgenomen wordt MAG ja van de ene op de andeere dag niet meer roken! Ongeacht of je verslaafd bent aan alcohol, drugs, sigaretten, sex Enz. enz. Zelfs als je daar gaat werken mag je niet roken. Niet zomaar op je werk niet maar ook thuis niet. Dus je moet een overtuigt Christen zijn! ( zo noemen zij dat)
En hoeveel geld kost ons het roken niet. Er wordt wel gezegt dat ze veel accijns opbrengen, Maar dat weegt niet tegen de kosten die er gemaakt moeten worden voor al die mensen die ziek er van geworden zijn.En uiteindelijk sterven tengevolge van het roken. En dat is vele malen meer dan ze opbrengen.

En ja Korsiaan en zijn vele broeders en zusters onder de rokers. En die zijn evengoed kinderen van God. God vraagt van ons dat wij leven naar zijn geboden. En als nu blijkt dat we jarenlang gedacht hebben dat we door te roken niet tegen die geboden ingingen, maar nu weten dat het wel zo is. Moeten we dan maar gewoon doorgaan?
Zou het dan niet veel beter zijn dat wij onze broeders en zusters erop wjzen zodat ze kunnen terugkeren van die zondige weg. Is dat niet het gebod van de naasteliefde?
We zeggen toch ook niet tegen mensen die op de zendingsvelden tot het geloof komen en gewoon waren om meerdere vrouwen te hebben dat ze dus maar door moeten gaan met zo te leven. Dan gaan we toch ptoberen hen bewuat te maken van het feit dat dat niet is oals God het bedoelt heeft?
En dat is waar ik nu mee besig zou willen. Niet meer; roken gewoon goed vinden, maar naar een bewustwoording dat het helemaal niet meer zo vrijblijvend is als we vroeger dachten.
Dus dat het zonde is.
Pas als de mensen zich daar bewust van zijn kan er genezing komen.

Misschien wel goed om in dit geval eens galaten 6 te lezen.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 04 okt 2002 19:35

ik zie het verschil eerlijk gezegd wel...ja, je bent aan allebei verslaafd...maar van drank wordt je vervelend...je wordt dronken, gaat dingen doen die je niet zou doen als je nuchter bent. Drank kost klauwen met geld (roken ook, maar toch wat minder;-). Van roken kun je in de meeste gevallen zonder hulp afkomen(dan bedoel ik hulp zoals speciale inrichtingen). Van drank niet....hoeveel mensen moeten daarvoor wel niet opgenomen worden?? (denk aan De Hoop)


Rokers verwoesten niet alleen hun eigen gezondheid, maar ook die van anderen. Bovendien kosten ze de maatschappij klauwen vol met geld omdat ze vaker ziek zijn (minder weestand), sneller en langduriger infecties hebben en, ingeval van longkanker, er kostbare medische hulp nodig is. Van roken kom je ook niet af zonder hulp, anders waren er al veel meer mensen gestopt. En eerlijk gezegd heb ik liever iemand naast me die ruikt naar drank, dan iemand die naar rook stinkt. Ik zou niet graag een rookster kussen: alsof je een asbak staat uit te likken. Brrrr.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten