Geld geven aan de kerk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 23 sep 2008 05:54

Wij hebben een volle kerk, maar wat bij ons speelt: Geld!!!! Elke maand krijg je wel een brief of je wilt geven, geven geven. Er wordt zelfs bijgezegd hoeveel je moet geven! We vinden het zelf een beetje heel erg overdreven en nu is er weer een groot verhaal gekomen hoe je belastingtechnisch voordelig elke maand een x-bedrag kan schenken.
Is dat in andere kerken ook zo of is dat alleen hier?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 sep 2008 06:18

@pol: toen ik per ongeluk overgeschreven was naar een andere kerk (doordat ik was verhuisd) werd ik niet welkom geheten, maar ik kwam erachter doordat ik twee keer een brief kreeg waarin gevraagd werd om geld. Na de tweede keer kwam een ouderling de acceptgiro weer ophalen en ik zei tegen hem: ik weet niet eens waar die kerk staat... Op Google kon ik dat ook niet vinden.

Nu krijg ik ook wel brieven waarin om geld wordt gevraagd, maar toen we net verhuisd waren kregen we na een paar dagen al het boekje met alle kringen en het boekje met namen en adressen van de kerkenraad en dat soort dingen. Maar dat kan niet altijd zo snel, omdat de gemeente niet altijd even snel meewerkt met het verwerken van verhuizingen.

Riska

Berichtdoor Riska » 23 sep 2008 06:52

Bij de actie Kerkbalans krijgen wij een brief met de vraag om de kerkelijke bijdrage voor dat jaar.
Verder eenmaal per jaar een brief van de diaconie voor een vrijwillige bijdrage (in maart/april) en eenmaal voor de zending (september/oktober).
Nieuwe mensen worden bezocht, krijgen een bloemetje en alle gegevens die er nodig zijn. Dat wordt gedaan door de welkomstcommissie, komt geen ouderling aan te pas.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 23 sep 2008 07:11

bij ons in de gemeente zijn er 3 of 4 keer per jaar gemeentevergaderingen (voor alle leden) waar onder andere financiele zaken worden besproken en actiepunten worden besloten.
Laat je leiden door Hem!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 sep 2008 07:37

pol schreef:Wij hebben een volle kerk, maar wat bij ons speelt: Geld!!!! Elke maand krijg je wel een brief of je wilt geven, geven geven. Er wordt zelfs bijgezegd hoeveel je moet geven! We vinden het zelf een beetje heel erg overdreven en nu is er weer een groot verhaal gekomen hoe je belastingtechnisch voordelig elke maand een x-bedrag kan schenken.
Is dat in andere kerken ook zo of is dat alleen hier?

nee, wij krijgen geen bedelbrieven (zo noem ik ze meestal). Elke zondag staat er wel onderaan de orde van dienst giro/bank nummer waarop je vrijwillig iets mag storten. Zending of kerk.

En weet men ook waar het geld heen gaat?

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 23 sep 2008 09:03

Wij kennen de Vaste Vrijwillige Bijdrage.
Deze liep de laatste tijd wel terug dus ze zijn een actie begonnen.

Deze bijdrage, alsmede collectebonnen is inderdaad aftrekbaar voor de belasting onder de post giften. (je moet dan wel over een drempel heen)

Op zich is het natuurlijk niet vreemd om een vaste bijdrage te doen aan je gemeente.
Tenslotte moet het licht in de kerk ook branden en de predikant zal ook zijn salaris moeten hebben.
Voor de sportvereniging (als je daar lid van bent) betaal je ook de contributie.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 23 sep 2008 11:57

Wij kregen gisteren dus ook een brief voor de vaste vrijwillige bijdrage. Vrijwillig vind ik het anders niet aangezien de bedragen voor je vast worden gezet.
En een bijdragen voor de TU en Zending. Dat laatste is 150 euro per jaar voor een gehuwd stel.
VVB staan 2 bedragen, 420 euro per ziel en 100 euro per ziel. Maar eens even navragen wat nu de bedoeling is want als het om die 420 gaat zouden we in totaal op 1000 euro per jaar komen en dat kunnen we gewoon simpelweg niet missen.
'k Vraag me wel af waarom de collecte dan dient... bij m'n ouders in de kerk doen ze het volgens mij alleen van de collectes en af en toe een vrijwillig accepgiro of eens een extra collecte.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 23 sep 2008 12:14

Hier willen ze dat je dus minstens 10 procent van je gezinsinkomen aan de kerk geeft.... en dat is dus heel erg veel en wij kunnen dat gewoon niet missen en er zijn meer goede doelen.

Maar hier willen ze dus 2 predikanten enzo, vind dat wel erg hoog gegrepen voor een kerk waarin ong. 600 mensen zitten per zondag.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 sep 2008 12:17

pol schreef:Hier willen ze dat je dus minstens 10 procent van je gezinsinkomen aan de kerk geeft.... en dat is dus heel erg veel en wij kunnen dat gewoon niet missen en er zijn meer goede doelen.

Maar hier willen ze dus 2 predikanten enzo, vind dat wel erg hoog gegrepen voor een kerk waarin ong. 600 mensen zitten per zondag.

Er zitten 600 mensen, maar hoeveel leden hebben jullie dan werkelijk? Daar kan ook nog een verschil in zitten.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 23 sep 2008 12:20

Race406 schreef:
pol schreef:Hier willen ze dat je dus minstens 10 procent van je gezinsinkomen aan de kerk geeft.... en dat is dus heel erg veel en wij kunnen dat gewoon niet missen en er zijn meer goede doelen.

Er zitten 600 mensen, maar hoeveel leden hebben jullie dan werkelijk? Daar kan ook nog een verschil in zitten.

ong 1800 maar dat zijn randkerkelijken die eigenlijk niks/heel weinig met de kerk te maken (willen) hebben. Met kerst gaan er zon 1000 mensen naar de kerk maar de rest van het jaar zie je ze niet.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 23 sep 2008 12:40

De bijdragen die in zo'n brief zijn, zijn toch richtlijnen neem ik aan? Je kan toch gewoon zelf beslissen hoeveel je geeft/wat je kan missen. Volgens mij hebben we ook een keer een brief gehad en daar stonden dan richtlijnen in per inkomen. Ook wat ze nodig hebben voor de zending. Ik vind wel dat je als gemeente verantwoordelijk bent voor je kerk en de mensen die je uitgezonden hebt als gemeente. Net wat fluitje zegt, je geeft ook aan een vereniging waar je lid van bent. Maar je moet gewoon zelf uitmaken hoeveel je geeft.
Wij hebben idd. ook gemeentevergaderingen waar de financiën besproken worden. Wij hebben bijv. geen kerk maar zitten in een aula. Er wordt dan op de gemeentevergadering bijv. gestemd of we een kerk willen kopen met alle financiële gevolgen van dien. Daar heb je dan wel weer inspraak in als gemeentelid (en ik verwacht dat die kerk er echt niet gaat komen :wink: )

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 sep 2008 14:26

Al die geldbrieven ja...
Net als met je verjaardag, dan krijg je ook zo'n envellopje. Mijn man vond het zo stom, hij geeft daar dus niks aan.
Net als dat er een bijdrage gevraagd werd voor de bouw van de nieuwe PKN kerk (niet de kerk waar ik in zit). en dan met bedragen wat alles kost. Ik wil best een bijdrage leveren, maar NIET voor gla-in-loodramen die nergens toe dienen, of een enorm kruis op de kerk.
De jaarlijkse bijdrage vind ik wel weer goed. Er moet nou ‚‚nmaal veel geregeld worden binnen een gemeente. Ook de clubs en verenigingen kosten veel geld. Al vind ik het dan wel weer jammer dat ik helemaal niet op een vereniging zit die geld kost. De bijbelkring is bij mensen thuis, dus zijn geen kosten voor. Nouja, ik bekijk het meestal per bedelbrief die we krijgen :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 sep 2008 14:34

Van een gezin kan je dat toch echt niet verwachten en je laatste punt kwam ook bij mij op: er zijn meer goede doelen en niet alles hoeft via de diaconie te gaan. Mijn moeder zei dat het geld dat in de collectezak gaat ergens anders heengaat dan wanneer je geld overmaakt naar de kerk, dat verbaasde mij eigenlijk wel. Blijkbaar heb ik echt geen idee hoe dat allemaal in elkaar steekt...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 23 sep 2008 14:48

Lalage schreef:

Van een gezin kan je dat toch echt niet verwachten en je laatste punt kwam ook bij mij op: er zijn meer goede doelen en niet alles hoeft via de diaconie te gaan. Mijn moeder zei dat het geld dat in de collectezak gaat ergens anders heengaat dan wanneer je geld overmaakt naar de kerk, dat verbaasde mij eigenlijk wel. Blijkbaar heb ik echt geen idee hoe dat allemaal in elkaar steekt...
'

Dat wordt dus van een gezin gewoon verwacht dat je dat betaald en als je dan nog bijv, kankerbestrijding, rode kruis en weet ik wat meer goede doelen wilt geven dan is dat gewoon te veel. En daarnaast is er elke keer extra collecte en daar moet je ook weer aangeven!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 23 sep 2008 18:19

Aan het begin van het jaar hebben wij de actie kerkbalans, verder 2 collecten, de eerste voor een goed doel, de diaconie, het jeugdwerk of de zending. De tweede voor de kerk. 1x per maand is er de GROEI-collecte. (GRoot Onderhoud En Investeringen) Alle bijdragen zijn vrijwillig. Dus of je wat geeft en hoeveel mag je zelf bepalen.

Er is in onze kerk dan ook geen geldgebrek.

Verder krijgen we nooit 'bedelbrieven', af en toe wordt er wel extra aandacht gevraagd voor een bepaalde collecte. Zoals de najaarszending- biddag- en dankdagcollecte. Of bij een bepaalde ramp. Het wordt dan 'van harte aanbevolen'.

Een paar jaar geleden zat ik zelf erg krap in m'n geld, kon maar kleine bedragen geven, maar dat is geen probleem.
AfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Archief”