Antidepressiva

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
petra85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 965
Lid geworden op: 17 apr 2008 16:29

Re: Antidepressiva

Berichtdoor petra85 » 26 feb 2011 18:55

goedzo meiden =D>

Hier gaat t wel,
de lichttherapie is geloof ik niet zo mijn ding. De dagbehandeling gaat goed!
Ik voel me goed thuis in de groep, begin van de week evaluatie gehad en ik mag over enkele weken overstappen van de vaardigheidsgroep naar de vrouwengroep!
Ik kreeg van de leiding complimentjes dat ik zo "gegroeid" ben! Ik loop ook deze week precies 2 jaar bij de ggz, een week vol herineringen aan hele moeilijke dagen/weken

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Antidepressiva

Berichtdoor Acire » 28 feb 2011 18:13

Goed bezig Petra! Ga zo door! :)

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Antidepressiva

Berichtdoor *Annette* » 02 mar 2011 16:15

Bedankt voor je lieve reactie Tuinfluiter! Ik denk dat het ook gewoon een stukje acceptatie is wat ik nog steeds niet helemaal kan... Ik verwacht nog altijd teveel van mezelf en me lichaam en leg geregeld nog 'de lat' tehoog.

@ Petra; fijn om te horen! Mooi dat je binnenkort mag overstappen, volgende stapje richting je uiteindelijk doel. Hou vol =D>!

Sterkte verder allemaal 8>)!
Wat de toekomst brengen moge........

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Antidepressiva

Berichtdoor kwebbel » 03 mar 2011 02:54

Tuinfluiter schreef:Kwebbel die het nu zo goed naar haar zin heeft op haar werk en een stuk beter in haar schoenen staat, echt fijn! :D
Houden zo kwebbel.
En allicht heb je terugval momenten, maar die zul je steeds beter op kunnen vangen.
Dank je :) schreef ik dit vol trots 2 weken geleden, krijg ik natuurlijk meteen een knauw ... :( ik had wat onenigheid met 2 buurvrouwen die plots hartsvriendinnen zijn. Ze denken dat ik een roddel gestart heb. Om een lang verhaal kort te maken: ze geloven me niet. En dan ga ik weer zooooo twijfelen aan mezelf ondanks dat ik weet dat ik bepaalde dingen niet gezegd heb. De ander kan dan ZO ERG overtuigend overkomen!! DAn ga ik twijfelen aan mezelf..... Dan komt mijn onzekere ik weer tevoorschijn... pfff moeilijk hoor soms!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Antidepressiva

Berichtdoor mw » 03 mar 2011 03:38

@ Kwebbel: er is er maar 1 die weet wat jij wel of niet hebt gezegd, en dat bij jij! Houd dat voor ogen.

@Annette: heel veel suc6 met leren omgaan met de moeiheid/cq accepteren dat je niet alles kan wat je wilt (of niet zoveel kan doen als anderen doen). Uit ervaring weet ik dat het bijzonder moeilijk/lastig is.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Antidepressiva

Berichtdoor Mortlach » 03 mar 2011 10:14

mw schreef:@ Kwebbel: er is er maar 1 die weet wat jij wel of niet hebt gezegd, en dat bij jij! Houd dat voor ogen.


Twee, toch? :wink:

Toen ik hierheen kwam dacht ik dat ik misschien zou kunnen beginnen met afbouwen van mijn pillen (angstremmers), maar dat doen we voorlopig nog maar even niet. Niet dat het slecht gaat, het gaat zelfs best goed, maar zo nu en dan schieten er toch weer gedachten door mijn hoofd die ik graag op chemische wijze onderdruk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Antidepressiva

Berichtdoor kwebbel » 04 mar 2011 16:24

petra85 schreef:goedzo meiden =D>

Hier gaat t wel,
de lichttherapie is geloof ik niet zo mijn ding. De dagbehandeling gaat goed!
Ik voel me goed thuis in de groep, begin van de week evaluatie gehad en ik mag over enkele weken overstappen van de vaardigheidsgroep naar de vrouwengroep!
Ik kreeg van de leiding complimentjes dat ik zo "gegroeid" ben! Ik loop ook deze week precies 2 jaar bij de ggz, een week vol herineringen aan hele moeilijke dagen/weken
fijn dat het zo goed gaat, Petra! Waar gaat julian in die tijd naar toe? Of hebben ze daar ook opvang voor de kinderen?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
petra85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 965
Lid geworden op: 17 apr 2008 16:29

Re: Antidepressiva

Berichtdoor petra85 » 04 mar 2011 20:21

Kwebbel:die is dan een dagje bij mijn ouders

Lenny
Luitenant
Luitenant
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 jun 2007 10:42

Re: Antidepressiva

Berichtdoor Lenny » 10 mar 2011 13:32

Fijn Petra, dat het zo de goede kant opgaat!!

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Antidepressiva

Berichtdoor *Annette* » 27 apr 2011 17:54

Hoe gaat het met iedereen?

Heeft iemand het boek Leven in je leven van Jeffrey Young misschien ook gelezen? Ik kreeg van m'n psych. als tip dit boek telezen.
Wat de toekomst brengen moge........

leen10
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 feb 2010 19:09

Re: Antidepressiva

Berichtdoor leen10 » 28 apr 2011 18:57

Ik heb een jaar lang dagklinische behandeling gehad, en daar werkten we vanuit dat boek "Leven in je leven". Dat boek heb ik zelf ook gekocht. Ik denk (en heb ervaren) dat er heel veel inzit in die methode. Maar het is eigenlijk een zelfstudie boek. En dat lijkt me wel heel moeilijk, omdat het wel heel diep kan gaan. Ik weet zelf niet of het een goed idee is om het echt alleen zelf te gebruiken. Maar als je het op advies van een psychiater gaat lezen, kan je er met hem over praten, en evt ook opdrachten met/bij hem uitvoeren.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Antidepressiva

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2011 21:31

Ik moet zeggen dat de motivatie om mijn medicijnen af te bouwen wel een stuk groter is nu ik ze zelf moet betalen. Echt, je komt niet naar ierland omdat hier de ziektekostenverzekering zo goed is geregeld...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Antidepressiva

Berichtdoor *Annette* » 23 mei 2011 14:30

Hoe gaat het zo hier?

@ Mortlach; ga je je medicijnen nog afbouwen? Waarvoor slikte je precies medicijnen?

@ Leen10; nog bedankt voor je reactie! Hoe gaat het nu met je? Heb je baad gehad bij die behandeling?

Ik zou kijken of ik het boek ergens kon lenen, maar ik ken verder niemand die heb boek heeft. In het gezin is er ook niemand lid van de bibliotheek. Vind het boek nogal duur om het gelijk zelf aan te schaffen, waarschijnlijk kan ik het boek nu wel lenen van de psych. Tijdens het laatste gesprek had ze het niet op de kamer. Is het boek ook gewoon telezen zonder de opdrachten temaken? Vermoedelijk wel anders zou de psych. mij het advies ook niet geven om het boek telezen ;). Zelf heb ik bijv. het boek de pijn de baas gelezen i.v.m. chronische pijn, hier staan ook allemaal opdrachten in maar die maakte ik niet, het ging vooral puur om de informatie die in het boek werd gegeven.

Eigenlijks wil m'n psych. stoppen met gesprekken omdat het best wel goed gaat, er liggen nog genoeg dingen maar het leven is nu weer wat mogelijk voor mij en word ik niet meer als depressief betiteld en zo voel ik me ook niet meer :). Natuurlijk heb ik nog wel m'n ups en downs, al vind ik dat best moeilijk om te accepteren, net of ik me niet meer rot/depri mag voelen :roll:. Maar aan de andere kant weet ik ook wel dat ieder mens het heeft en het nooit voor 100% over/goed kan zijn. Toen ik doorverwezen werd was de wachtlijst bij de tweede lijns zolang (3 maand voor intake, 6 maanden voor behandeling) wat de betreffende arts veel telang vonden duren dat ze me doorverwezen hebben naar de eerstelijns zodat ik bijna direckt hulp kreeg. Alleen krijg je 8 gesprekken per jaar vergoed, al zit er wel een eigen bijdrage bij per gesprek. In januari werd er weer opnieuw begonnen met tellen, maar nu zijn me gesprekken op. Ik krijg geen indicatie meer voor de tweedelijns doordat ik niet meer depressief ben en het redelijk goed gaat, dus eigenlijks moet ik kiezen doorgaan en alle gesprekken volledig zelf betalen of stoppen. Als ik er dan nog wel behoefte aan heb kan ik me in januari zo weer aanmelden, dan kan ik weer 8 gesprekken krijgen.

Nu zit er 6 weken tussen m'n laatste en eerst volgende gesprek om te kijken hoe het gaat in tussentijd, al kan ik altijd bellen/mailen. Al vind ik het heel moeilijk om die keuze temaken, in het verleden heb ik wel vaker gesprekken gehad met psychologen maar nadat er gestopt werd was het binnen korte tijd weer mis. Maar nu moet ikzelf ook wel toegeven dat het een heel stuk beterder met me gaat en ik ben nu ook wel aardig stabiel, deze hulp heeft mij goed geholpen :). Eindelijk na die negatieve ervaringen, je op straat zetten terwijl je niet weet hoe je verder moet. De vorige keren stond ik erzelf niet achter dat er gestopt word. Maar toch dat stukje houvast, als er nu wat is kan ik op de psych. terug vallen en dat kan ik als ik stop niet. Het onbekende, loslaten dat is iets wat ik moeilijk vind, maar dat heb ik eigenlijks in alles... Ik zie zovaak leeuwen en beren in dingen, waarbij ik achteraf vaak kan zeggen dat het meeviel.

Ik twijfel zo ontzetend en weet gewoon niet welke keuze ik maken moet, ik heb wel zoiets van als ik nu stop dan stop ik ook en ga ik niet weer in januari starten met opnieuw gesprekken. Als het wel beter is om verder te gaan, dan heb ik liever 1x in de 6-8 weken een gesprek die ik dan zelf betaal en dan in januari weer wat regelmatiger om specifiek weer met dingen aan de slag tegaan. Ik heb al m'n 'twijfels' op papier gezet, deze mail ik voordat ik gesprek heb door, zodat we dat kunnen bespreken.

Positief zijn blijft moeilijk voor me, ik vind het erg moeilijk om positieve punten te moeten benoemen. Ben eerder geneigd om het negatieve voorop te zetten, of ik geef positieve punten een negatieve draai (vaak onbewust, dus ik moet er nog bewuster mee aan de slag). Nu moet ik voor m'n stagegesprek o.a. m'n kwaliteiten opschijven... Zucht 8-[. Maar ik denk dat dat ook een stukje acceptatie is, mijn verwachtingen zijn soms nogal groot, net of alles volledig veranderd in het ene uiterste-andere uiterste. Maar sommige dingen horen ook gewoon bij mij, ik zal altijd het wat rustige type blijven die eerst even de kat uit de boom moet kijken.
Wat de toekomst brengen moge........

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Antidepressiva

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2011 15:00

*Annette* schreef:Hoe gaat het zo hier?

@ Mortlach; ga je je medicijnen nog afbouwen? Waarvoor slikte je precies medicijnen?


Ik slik Mirtazapine 30 mg, een angstremmer/slaapmiddel vanwege (sociale) angst en bijkomende slaapproblemen. Voordat ik eraan begon zat ik op het punt dat ik minder dan 4 uur sliep per nacht, omdat mijn angsten me 's nachts wakker hielden. Erg vervelend.

Misschien dat ik probeer de 15 mg pillen te nemen zodra dit herhaalrecept verbruikt is, maar dat duurt nog wel een aantal maanden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Antidepressiva

Berichtdoor esli » 23 mei 2011 21:47

Annette, je plan om bijv. 1x 6-8 weken een gesprek te plannen vind ik wel heel nuttig klinken. Kan me voorstellen dat het lastig is om helemaal te stoppen en dat wekelijkse gesprekken niet zinvol meer zijn (gelukkig!) en ook heel duur. Als je zo twijfelt wat je moet doen is dit toch een hele mooie tussenoplossing! Je kan dan al best ervaren hoe het is om het zonder hulp te doen, maar je hebt nog wel af en toe een gesprek, zodat je soms nog wat hulp krijgt. Mocht je in januari dan weer wat meer gesprekken willen is de drempel veel lager.
Veel sterkte in ieder geval!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten