Kloppen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Kloppen

Berichtdoor Skoezie » 04 jun 2003 21:15

Ik vind het een beetje vaag (ger gem) wat is het nu: klopt jezus op de deur van je hart en moet jij opendoen (wat je niet kunt) of moet je op de deurkloppen d.m.v het gebed wat je ook niet kunt...
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Lineke
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Lineke » 04 jun 2003 21:22

Allebei denk ik.

Jezus klopt door middel van Zijn woord (de bijbel, gebeurtenissen) op je hart maar door te bidden kan je Hem vragen of hij in je hart wil gaan werken, of hij op je hart wil kloppen.

Misschien een vaag antwoord, maar ik weet niet goed hoe ik het moet zeggen! :oops:

Ellisss
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Ellisss » 04 jun 2003 22:51

JIJ moet opendoen! Je kunt nooit God de schuld geven dat Hij niet klopt. Want Hij klopt altijd. Hij steekt vanaf de doop Zijn hand naar jou uit. En met je belijdenis, leg jij, jouw hand daarin. Je belijdt dan dat je Hem wilt dienen. Natuurlijk mag je pleiten op Gods belofte dat hij klopt aan de deur, maar het mag geen wantrouwen zijn.
Every-1 dies, but not every-1 really lives!!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 jun 2003 06:35

doe maar open!!! hij helpt je verder!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 05 jun 2003 07:27

Ik denk dat het allebei is, God roept ons iedere dag weer opnieuw d.m.v. zovele dingen, maar ook moeten wij God zoeken d.m.v. bidden enz.

Napoleon
Moderator

Re: Kloppen

Berichtdoor Napoleon » 05 jun 2003 09:39

Skoezie schreef:Ik vind het een beetje vaag (ger gem) wat is het nu: klopt jezus op de deur van je hart en moet jij opendoen (wat je niet kunt) of moet je op de deurkloppen d.m.v het gebed wat je ook niet kunt...

probeer die deur maar gewoon in te beuken. je zult zien dat je het niet kunt, maar dat Hij je erbij zal helpen, en met Zijn hulp kun je alles.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 05 jun 2003 12:15

ik zit het meest in de buurt van de reactie van Napoleon. Het is een spanning tussen moeten en niet kunnen. Toch doen in afhankelijkheid en gebed. Ik geloof Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp.
The one thing you can give and still keep is your word.

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 05 jun 2003 12:32

Christus heeft het over een nieuw gebod. het gebod der liefde, God boven alles en mijn naaste als mezelf.

De eis ligt er dus. de eis om God lief te hebben. De eis om te bekeren. Maar zoals er geen mens is die in staat is om de tien geboden te vervullen, zo is ook dit nieuwe gebod in eigen kracht onuitvoerbaar.

Maar ik denk wel dat mensen daar achter gekomen moeten zijn! Het a priori uitgaan van het niet kunnen is in absolute zin waar, maar is geen reden om niet te pogen.

De strijd die dan wordt gevoerd is er één waarbij je al je knikkers verspeeld, totdat je uiteindelijk met lege handen moet inzien dat je geen stap verder gekomen bent en dat je ook geen stap verder kunt komen.

maar op dat moment kun je ook niet meer zonder!

In bevindelijke kringen, en dat is echt een diepgaand probleem!, heeft men de aan het recht Gods toegevallen zondaar afgesneden van het gebed om genade. Zo iemand gaat dan, zo zegt men, tegen God zeggen dat ie 'm maar in de hel moet gooien als daarmee zijn recht gediend is. Ik geloof daar niet in!

Lees psalm 51, lees het gebed van de moordenaar aan het kruis. De boeteling en de smekeling zijn op één en dezelfde plaats, op één en dezelfde tijd, altijd dezelfde persoon!

Het uitelkaar rukken van deze stadia is onbijbels en maakt van het toevallen van Gods recht, met inbegrip van de eigen vervloeking, een variant op de trapbeklimming in Rome door Luther!
Laatst gewijzigd door Arthur op 05 jun 2003 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 05 jun 2003 12:38

Het is inderdaad een lastig punt. Ik heb er ook mee geknokt. Ik sta in de lijn van napoleon.
Een godsdienstleraar van mij zei het eens zo: Je moet zelf doen, maar God staat naast je om je te geven wat je daarvoor nodig hebt!!!
Volhouden dus!!!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 05 jun 2003 12:40

Acire schreef:Het is inderdaad een lastig punt. Ik heb er ook mee geknokt. Ik sta in de lijn van napoleon.
Een godsdienstleraar van mij zei het eens zo: Je moet zelf doen, maar God staat naast je om je te geven wat je daarvoor nodig hebt!!!
Volhouden dus!!!
Twee boeken die hier m.i. op een goede manier op ingaan zijn:

E. Fisher: Het Merg van het Evangelie
E. Erskine: De zekerheid van het geloof.
The one thing you can give and still keep is your word.

joris

Berichtdoor joris » 05 jun 2003 12:49

Kennen jullie het vorobeeld van het kopje koffie al?

ik ga er vanuit dat je nu 'nee' zegt want ik schrijf door:

als ik jou vraag of je een kop koffie wilt en jij antwoord daar ja op, dan biedt ik jou als de koffie klaar is het kopje koffie aan. Ik rijk hem aan over de tafel.
Tot op dat moment heb jij nog geen koffie, je bent alleen nog maar ingegaan op mijn vraag.
als je het kopje koffie van mij aanpakt, dan heb je koffie. Dan heb ik jou iets aangeboden en jij hebt het aangepakt.

Wil je koffie? in die vraag zit dus dat het 'aangeboden'wordt, maar ook dat je het moet 'aanpakken'. God klopt aan je deur, en Jij mag bij Goda an de deur kloppen.

Die bijbeltekst in openbaringen gaat heel duidelijk over christenen waarbij God aan de deur klopt. zo van: hallo, je wilde toch koffie? ik ben geen uithangbord!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 05 jun 2003 16:49

ik denk dat God klopt en dat Hij er ook voor zorgt dat je opendoet, want uit jezelf zou je dat nooit doen... :oops:
Engaged @ 07-01-2005

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 05 jun 2003 17:37

"In bevindelijke kringen, en dat is echt een diepgaand probleem!, heeft men de aan het recht Gods toegevallen zondaar afgesneden van het gebed om genade. Zo iemand gaat dan, zo zegt men, tegen God zeggen dat ie 'm maar in de hel moet gooien als daarmee zijn recht gediend is. Ik geloof daar niet in!"

Ik weet niet of je weleens de naam G.W. Nijhof uit Urk hebt gehoord? Die preekt enkel in zgn. 'bevindelijke' kringen. Die zei gisteren:
"Je hoort wel eens in bekeringsgeschiedenissen: "Werp mij maar in de hel". Dan vraag ik mij af of zo'n bekering wel waar is. Gods ware volk is het erom te doen om weer in de gemeenschap met God te komen, die willen niet in de hel geworpen worden, die willen Gods vriendelijk aangezicht zien. Het is hun er om te doen om Hem te genieten en te eren. Zalig worden is bepaald geen onverschillige zaak!"

Dat is duidelijke taal. Mensen, voordat we zeggen dat we zo graag bekeerd willen worden, moeten wij ons eerst eens afvragen waarom we graag bekeerd willen worden en wat we voor de Heere over hebben. Hebben we het voor Hem over om alle popmuziek weg te doen, alle goddeloze films, goddeloze vrienden. Hebben we het ervoor over om je afgoden in de topsport weg te doen, hebben we het ervoor over om geen stap meer in de disco of bioscoop te zetten?
Hebben we zo lust op Hem alleen aan te hangen, Hem alleen lief te hebben, een vreemdeling worden op aarde, de gunst van God te mogen genieten ten koste van de gunst van mensen? Besluit dat maar eens te gaan doen dan! Dan kom je erachter dat de satan je achtervolgt, dat je eigen 'ik' de kop opsteekt en dat je het offer van de Heere Jezus nodig hebt, maar ook en vooral dat je wederom geboren moet worden om ooit een vrucht der dankbaarheid te kunnen voortbrengen.

Wat is het dan om te ontdekken dat jij enkel onbekwaam bent tot enig goed en geneigd tot alle kwaad, om zo de Heere Jezus echt nodig te krijgen tot zaligheid en tot Zaligmaker! Beter een bidder aan de genadetroon, dan een die het zonder genade doen kan!

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 05 jun 2003 18:18

Joris, dat van dat kopje koffie was echt een goed voorbeeld. Helaas heb ik niet altijd door wanneer iemand mij de koffie aanbied, en kun die koffie zomaar aannemen (zoals je zij?) ik vraag me dat af hoe je dat bedoeld van dat aannemen...
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

joris

Berichtdoor joris » 05 jun 2003 22:16

Skoezie schreef:Joris, dat van dat kopje koffie was echt een goed voorbeeld. Helaas heb ik niet altijd door wanneer iemand mij de koffie aanbied, en kun die koffie zomaar aannemen (zoals je zij?) ik vraag me dat af hoe je dat bedoeld van dat aannemen...

het zou tamelijk onbeschoft zijn om die koffie niet aan te nemen?

ik denk dat leven met God iets moet zijn wat je moet willen. JE wilt dat op gegeven momet omdat je inziet, of door je verstand, of door je gevoel dat je zondig bent en dat je het alleen niet redt! Dan wil je dichter bij Go dkomen. En als je dat wilt, dan kan je er vanuit gaan dat je alles van God mag aannemen, HIj biedt het je namelijk zelf aan.

Als je het eigenlijk niet wilt, dan betekent dat ook dat God toch naar je toe is gekomen. JE wéét immers wat je niet wilt? Dus weet je van God al ken je Hem nog niet. En dan is het jou verantwoordleijkheid om je wel of niet te bekeren.

Terug naar “Archief”