Berichtdoor Wilko » 05 jun 2003 17:37
"In bevindelijke kringen, en dat is echt een diepgaand probleem!, heeft men de aan het recht Gods toegevallen zondaar afgesneden van het gebed om genade. Zo iemand gaat dan, zo zegt men, tegen God zeggen dat ie 'm maar in de hel moet gooien als daarmee zijn recht gediend is. Ik geloof daar niet in!"
Ik weet niet of je weleens de naam G.W. Nijhof uit Urk hebt gehoord? Die preekt enkel in zgn. 'bevindelijke' kringen. Die zei gisteren:
"Je hoort wel eens in bekeringsgeschiedenissen: "Werp mij maar in de hel". Dan vraag ik mij af of zo'n bekering wel waar is. Gods ware volk is het erom te doen om weer in de gemeenschap met God te komen, die willen niet in de hel geworpen worden, die willen Gods vriendelijk aangezicht zien. Het is hun er om te doen om Hem te genieten en te eren. Zalig worden is bepaald geen onverschillige zaak!"
Dat is duidelijke taal. Mensen, voordat we zeggen dat we zo graag bekeerd willen worden, moeten wij ons eerst eens afvragen waarom we graag bekeerd willen worden en wat we voor de Heere over hebben. Hebben we het voor Hem over om alle popmuziek weg te doen, alle goddeloze films, goddeloze vrienden. Hebben we het ervoor over om je afgoden in de topsport weg te doen, hebben we het ervoor over om geen stap meer in de disco of bioscoop te zetten?
Hebben we zo lust op Hem alleen aan te hangen, Hem alleen lief te hebben, een vreemdeling worden op aarde, de gunst van God te mogen genieten ten koste van de gunst van mensen? Besluit dat maar eens te gaan doen dan! Dan kom je erachter dat de satan je achtervolgt, dat je eigen 'ik' de kop opsteekt en dat je het offer van de Heere Jezus nodig hebt, maar ook en vooral dat je wederom geboren moet worden om ooit een vrucht der dankbaarheid te kunnen voortbrengen.
Wat is het dan om te ontdekken dat jij enkel onbekwaam bent tot enig goed en geneigd tot alle kwaad, om zo de Heere Jezus echt nodig te krijgen tot zaligheid en tot Zaligmaker! Beter een bidder aan de genadetroon, dan een die het zonder genade doen kan!