Miskraam...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 sep 2008 13:53

rosekapje schreef:14 weken is toch wel laat voor een miskraam? Ik kreeg bij Simon met 15 weken een bloeding en dat vond mijn verloskundige niet echt verontrusten omdat het dan meestal niet misgaat, ikzelf zat natuurlijk wel flink in de rats, maar gelukkig was er niks aan de hand.


ik kreeg met ruim 14 weken ook een bloeding bij Milan... ik zat toen ook erg in de rats.. maar hier ging het gelukkig dus wel goed...

Mijn vader belde de dokter toen mn moeder weeen kregen.. hij vroeg of ze wel zeker wist dat het weeen waren... hoeveelste kind is het, zei hij.. zegt mijn vader: de 8e.... oooh zei die arts, dan zal ze wel weten dat het weeen zijn :wink:

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 02 sep 2008 13:54

Idd, en dan heb je voor 12 weken een vroege miskraam, en daar is 1 op 10 kans op ofzo? En van 12 tot 20 weken een late miskraam en die kans is veel kleiner.
Na 20 weken heet het volgens mij anders, vroeggeboorte ofzo? Of is dat dan weer een levend kindje dat te vroeg geboren wordt met 27 weken ofzo?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 02 sep 2008 14:11

o oke, ik snapte Rosekapje niet helemaal, het kwam eventjes heel raar over hoe je het schreef, dat 14 weken "wel laat" is voor een miskraam. Maar nu begrijp ik het :D
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Wolfie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 jan 2008 14:47

Berichtdoor Wolfie » 04 sep 2008 16:58

Wolfie schreef:Wat ik touwens wel moeilijk (en héél persoonlijk) vindt: wat doe je met je kindje in wording of "het vruchtje" zoals onze verloskundige het noemde? Wij hebben dit in overleg met de verloskundige meegenomen naar huis. Ze adviseerde ons het ergens op een rustige plaats te begraven, omdat mensen er later vaak last van krijgen als ze het bewust door de WC hebben gespoeld of op een andere manier "weg hebben gedaan". Dit hebben we dus gedaan. Hoe gingen jullie hier mee om?


Misschien brutaal hoor, maar zou iemand hier nog op in kunnen en willen gaan? Zou voor mij veel betekenen.
Treat first what kills first!

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 04 sep 2008 17:19

Mijn broer en schoonzusje hadden een miskraam met (geloof ik) 20 weken, in ieder geval rond die tijd. Zij hebben het kindje toen wel begraven, niet op de begraafplaats, dan kon ook wel, maar zij hebben het in hun eigen tuin begraven. Ik weet niet precies tot hoeveel weken dat kan, ik geloof ook tot iets van 24 weken ofzo.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 04 sep 2008 18:46

Wolfie schreef:
Wolfie schreef:Wat ik touwens wel moeilijk (en héél persoonlijk) vindt: wat doe je met je kindje in wording of "het vruchtje" zoals onze verloskundige het noemde? Wij hebben dit in overleg met de verloskundige meegenomen naar huis. Ze adviseerde ons het ergens op een rustige plaats te begraven, omdat mensen er later vaak last van krijgen als ze het bewust door de WC hebben gespoeld of op een andere manier "weg hebben gedaan". Dit hebben we dus gedaan. Hoe gingen jullie hier mee om?


Misschien brutaal hoor, maar zou iemand hier nog op in kunnen en willen gaan? Zou voor mij veel betekenen.


Wij hebben het kindje (ik vind 'vruchtje' zelf niet zo'n prettige term om te gebruiken) helaas niet gezien, het verdween in de WC. Ik vond het moeilijk dat iets waar je al zoveel van hield zomaar is verdwenen, zonder het echt gezien te hebben. We hebben gelukkig wel een foto van de echo (het kindje leefde toen al niet meer) en daar heb ik heel veel aan gehad. Nog steeds staat die foto hier in een lijstje, alleen nu wat meer in een hoekje achteraf.

Ik heb trouwens die eerste tijd na de miskraam heel veel gehad aan een liedje van Elly Zuiderveld. Als ik dat liedje nu luister doet dat me weer heel erg denken aan toen.

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Berichtdoor Merisja » 04 sep 2008 19:58

In mijn directe omgeving heeft pasgeleden ook iemand een miskraam gehad, zo rond 10 weken ofzo, en die heeft het gewoon door de wc weggespoeld. Zou ik absoluut nooit doen! Gelukkig heb ik het nooit meegemaakt, maar ik zou er eerder voor kiezen om het in de tuin te begraven ofzo. En ik geloof zeker dat dat voor de verwerking wel beter is. Ik vind het gewoon een naar idee dat dat afgestorven vruchtje nu gewoon door de riolering gaat. Maar goed, de één is hier heel nuchter in en de ander niet. Ik zou er nooit voor kiezen in elk geval!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8206
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 sep 2008 21:01

Ik kan me ook wel voorstellen dat je het niet tussen al het bloed uit de wc gaat vissen.... wat een nare ervaring moet dat zijn zeg, om het zo te verliezen.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 04 sep 2008 22:28

Een beetje raar misschien om te zeggen, maar met 10 weken komt er meestal ook niet meer dan stolsels. Dat ís ook moeilijk te begraven denk ik, dat doe je ook niet bewust of daar kies je niet voor, dat is zo, en kun je verder weinig aan doen denk ik.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Ansje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 812
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:20
Locatie: La casa più bella di Capelle!
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 05 sep 2008 08:27

MissF schreef:Een beetje raar misschien om te zeggen, maar met 10 weken komt er meestal ook niet meer dan stolsels. Dat ís ook moeilijk te begraven denk ik, dat doe je ook niet bewust of daar kies je niet voor, dat is zo, en kun je verder weinig aan doen denk ik.

Hier ben ik het wel mee eens ja. Ik heb november vorig jaar een miskraam gehad van 9 weken, en het merendeel is stolsels en een heel klein zakje van ongeveer een centimeter groot. Bij mij is het ook gewoon door de wc gegaan :roll:
Nu moet ik wel zeggen dat ik niet wist dat ik zwanger was...dat scheelt misschien wel voor de verwerking, al vond ik het wel erg jammer dat het zo geeindigd was. Want daarna ga je er toch over nadenken...
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Gebruikersavatar
Wolfie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 jan 2008 14:47

Berichtdoor Wolfie » 05 sep 2008 10:52

MissF schreef:Een beetje raar misschien om te zeggen, maar met 10 weken komt er meestal ook niet meer dan stolsels. Dat ís ook moeilijk te begraven denk ik, dat doe je ook niet bewust of daar kies je niet voor, dat is zo, en kun je verder weinig aan doen denk ik.


Dat was bij ons niet helemaal zo. Wij hadden prachtig het hele vruchtzakje, met daarin duidelijk herkenbaar van de plaatjes ons kindje van ongeveer 8 weken. Op verzoek van de verloskundige heb ik alles wat we opgevangen hadden meegenomen. Ze wilde toch graag even kijken of ze geen gekke dingen zag. Ik wilde het alleen absoluut weer me naar huis nemen. Het idee dat je het "zomaar" daar laat.

Overigens zit er denk wel verschil in of je kindje in wording in de wc valt en daarna min of meer zonder keuze doorgespoeld wordt. Of dat je het daarna veel bewuster in de wc moet doen en dan wegspoelen. Dat laatste zou ik sowieso niet kunnen!

Achteraf ben ik blij dat wij het op een rustige plaats begraven hebben, waarvan ik weet dat het altijd rustig zal blijven.
Treat first what kills first!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 sep 2008 11:37

bij mn ouders was het gewoon bijna een compleet kindje.. alleen dus heel erg klein! zij hebben het kindje achtergelaten in het ziekenhuis..

Gebruikersavatar
Heidebloem
Luitenant
Luitenant
Berichten: 559
Lid geworden op: 11 jun 2008 18:52

Berichtdoor Heidebloem » 05 sep 2008 18:23

Saskia schreef:Mijn broer en schoonzusje hadden een miskraam met (geloof ik) 20 weken, in ieder geval rond die tijd. Zij hebben het kindje toen wel begraven, niet op de begraafplaats, dan kon ook wel, maar zij hebben het in hun eigen tuin begraven. Ik weet niet precies tot hoeveel weken dat kan, ik geloof ook tot iets van 24 weken ofzo.


Dat mag idd tot 24 weken. Overigens kun je meestal alleen kindjes van 20 weken of ouder op de begraafplaats begraven.

Medisch gezien heet een miskraam vanaf 16 weken een vroeggeboorte. De meeste miskramen komen idd in de eerste 10 weken voor.

Gebruikersavatar
liefje
Majoor
Majoor
Berichten: 2360
Lid geworden op: 13 apr 2004 17:55

Berichtdoor liefje » 10 sep 2008 20:00

Ik heb er ook niks van gezien, alleen veel bloed...daardoor was ik juist opgelucht dat ik de curretage achter de rug had...maar denk nu des te meer.

Gebruikersavatar
nathalie6
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 dec 2006 03:24

Berichtdoor nathalie6 » 10 sep 2008 23:25

ik heb zelf nooit een miskraam gehad ben ook niet getrouwd. maar ik werkte in een verpleeghuis en mijn collega die was een jaar ofzo getrouwd en helemaal vol dat ze eindelijk zwanger was. we werkte die tijd erg in onderbezetting en het was erg druk. een paar weken later was die collega ziek gemeld en wel voor vijf weken ofzo omdat ze een miskraam gehad had. toen de afdelingshoofd het ons kwam melden en weer weg liep zei me andere collega die naast me nou zeg na een week kan ze toch best weer komen werken? na een paar dagen voel je daar niks meer van....ik was toen echt nog een broekie 16 ofzo maar ik kan me nog zo goed herinneren dat ik me in moest houden om haar niet keihard een klap midden in haar gezicht te geven zeg!!
Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten