Persoonlijk heb ik niets tegen wat gefluister of gemompel, maar als een kerkzaal verandert in een vijver vol snaterende eenden, waar een orgel loeihard als een soort oppergans doorheen speelt, dan is wat mij betreft de devotie volslagen verwoest.
Als je (doorgaans in het buitenland) een willekeurige R.-K. kerk binnenwandelt, dan is het er stil. Mensen die de kerk bezoeken, zijn stil, of spreken op gedempte toon.
Als organist van drie PKN-gemeenten en één Oud-Kath. parochie merk ik het verschil ook. In de drie PKN-gemeenten wordt soms dermate luid gesproken voor de dienst dat van een eerbiedige "ambiance" totaal geen sprake meer is - de devotie is tot ver beneden vriespunt gedaald. Mensen die willen bidden, krijgen geen kans meer.
Persoonlijk vind ik het prima dat mensen voor de dienst zachtjes even met elkaar spreken en kleine kinderen hebben op dat punt net even wat meer recht om lawaai te maken, maar ik vind wel dat een eerbiedige houding in een kerkzaal toch wel de voorkeur verdient boven het op luide toon snateren gelijk de eendjes in het park.
In de OKK, de RKK, de GGiN, de GG en de HHK die ik van binnen heb bezocht, is er voor de dienst, conform mijn waarneming, een stuk meer eerbied en devotie dan in de meeste PKN-gemeenten (de Bond incluis). Daar is doorgaans meer een geluidsgevecht tussen organist en gemeente aan de gang (wat ik als organist uiteraard win