Onzekerheid is vaak het gevolg van afwijzing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chris7
Mineur
Mineur

Berichtdoor Chris7 » 22 aug 2008 11:18

Kan iemand zich herkennen in de volgende stelling?

Pauline

Berichtdoor Pauline » 22 aug 2008 11:32

ik denk dat dat klopt ja.~
+ de maatschappij van tegenwoordig die het kinderen al aanleert dat als je iets goed doet dat helemaal geprezen moet worden en doe je iets niet goed dan negeer je dat of geef je een kind straf. waardoor kinderen al krijgen aangeleerd dat de mening van mensen belangrijk is voor zijn eigen welzijn.

Chris7
Mineur
Mineur

Berichtdoor Chris7 » 22 aug 2008 11:47

Pauline,

Wat je schrijft is helaas maar al te waar!

Ik las pas een boek met de titel: Gods antwoord voor afwijzing, van Derek Prince. Een heel aangrijpend en ontroerend boek, waarin hij heel treffend beschrijft, dat Jezus de ultieme vorm van afwijzing heeft ervaren aan het kruishout, toen hij tot tweemaal zei: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?" En dat God daarop zweeg.

Volgens de schrijver, en ik denk inmiddels hetzelfde, stierf Jezus aan een gebroken hart en niet doordat hij aan het kruishout hing. Er staat in de Bijbel dat de twee moordenaars uiteindelijk door de soldaten werden gedood, dus zijn theorie zou heel goed kunnen kloppen. Ook het feit dat Pilatus verbaasd was, dat Jezus al gestorven was, is hier een aanwijzing voor.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 22 aug 2008 12:54

Vind je dat niet een beetje vergezocht? :roll:

Chris7
Mineur
Mineur

Berichtdoor Chris7 » 22 aug 2008 13:31

Kun je uitleggen waarom je dit vergezocht vind?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 aug 2008 13:34

De kruisdood
Het gaat er niet om, wat precies de oorzaak was. Je kunt ook de vraag
stellen, is het geoorloofd je met zulke dingen bezig te houden (zie ook Deut.
29 : 29)? En welke zin heeft het?
Jezus' sterven was voorzegd, als zoenoffer.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 22 aug 2008 16:47

Misschien een kleine aanpassing op de stelling:

Onzekerheid is vaak het gevolg van het niet goed om kunnen gaan met afwijzing.

Iedereen wordt in het leven wel is een keer afgewezen, en hoe moeilijk dat is, daar moet je mee om leren gaan. Als een afwijzing tussen je oren gaat zitten dan wordt je daar onzeker van.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

esli
Kapitein
Kapitein

Re: Onzekerheid is vaak het gevolg van afwijzing

Berichtdoor esli » 22 aug 2008 16:59

Chris7 schreef:Pauline,

Wat je schrijft is helaas maar al te waar!

Ik las pas een boek met de titel: Gods antwoord voor afwijzing, van Derek Prince. Een heel aangrijpend en ontroerend boek, waarin hij heel treffend beschrijft, dat Jezus de ultieme vorm van afwijzing heeft ervaren aan het kruishout, toen hij tot tweemaal zei: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?" En dat God daarop zweeg.

Volgens de schrijver, en ik denk inmiddels hetzelfde, stierf Jezus aan een gebroken hart en niet doordat hij aan het kruishout hing. Er staat in de Bijbel dat de twee moordenaars uiteindelijk door de soldaten werden gedood, dus zijn theorie zou heel goed kunnen kloppen. Ook het feit dat Pilatus verbaasd was, dat Jezus al gestorven was, is hier een aanwijzing voor.

Volgens mij is het ook vergezocht en daarbij ook onzin. Tuurlijk heeft Jezus enorme afwijzing ervaren, maar daar ga je niet aan dood. Dat maakt het lijden wel heeel erg groot. Aan een kruis sterf je door te stikken, meestal duurt dat wel even, bij Jezus duurde het waarschijnlijk relatief kort maar dat is helemaal geen aanwijzing dat Hij stierf door afwijzing.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 22 aug 2008 20:28

Floefloe schreef:Misschien een kleine aanpassing op de stelling:

Onzekerheid is vaak het gevolg van het niet goed om kunnen gaan met afwijzing.

Iedereen wordt in het leven wel is een keer afgewezen, en hoe moeilijk dat is, daar moet je mee om leren gaan. Als een afwijzing tussen je oren gaat zitten dan wordt je daar onzeker van.

Geheel mee eens.

Je afgewezen voelen is een keuze. Het is namelijk zo dat een afwijzing minstens evenveel zegt over de afwijzer dan over de afgewezene.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Onzekerheid is vaak het gevolg van afwijzing

Berichtdoor Airke » 22 aug 2008 20:29

Chris7 schreef:Kun je uitleggen waarom je dit vergezocht vind?

Kun je dat zelf niet bedenken? Bijvoorbeeld wat esli zegt, er is geen enkele aanwijzing voor.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 22 aug 2008 23:14

Airke schreef:Geheel mee eens.

Je afgewezen voelen is een keuze. Het is namelijk zo dat een afwijzing minstens evenveel zegt over de afwijzer dan over de afgewezene.

Ik denk dat dat niet te zeggen is voor mensen die een blauwtje op lopen.
*onderschrift verwijderd door moderator*

dwaler
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dwaler » 23 aug 2008 00:25

Ik denk dat onzekerheid wel voort kan komen uit afwijzing,
maar dat het ook aan jezelf ligt hoe jij ermee omgaat.

Als jij weet waar je voor staat, zal het je niet veel doen hoe een ander over je denkt.

Als je al bang bent afgewezen te worden en je krijgt die negatieve bevestiging, zal dat je onzekerheid alleen maar vergroten.

liefs,

Chris7
Mineur
Mineur

Berichtdoor Chris7 » 23 aug 2008 09:15

Rolf,

Ik ben het met je eens, dat het niet van belang is, wat de uiteindelijke doodsoorzaak van Jezus is geweest. Als je het boek zou lezen, dan denk ik dat je de conclusie kan trekken, dat een sterven aan afwijzing een enorme troost kan wezen voor mensen die hier mee te maken hebben.
Hiermee hoop ik ook je verwijzing naar deut. 29-29 te hebben beantwoord.

De gevolgen van afwijzing kunnen namelijk de volgende zijn, ik heb deze inmiddels getoetst bij iemand, die werkzaam is in de geestelijke gezondheidszorg, dus het is niet zo maar een hersenspinsel van iemand:
afwijzing-eenzaamheid-zelfmedelijden-ellendigheid-depressiviteit-wanhoop of hopeloosheid-dood of zelfmoord.

Of iemand uiteindelijk een eind aan zijn leven maakt is uiteraard van veel meer factoren afhankelijk, maar het is wél mogelijk.

Chris7
Mineur
Mineur

Berichtdoor Chris7 » 23 aug 2008 09:24

esli,

Ik denk dat het lijden van Jezus ook vele malen erger was, dan wij met ons menselijke verstand kunnen bevatten, dus ik niet dat we argumenten moeten gaan bedenken om het lijden van Jezus minder erg te maken dan het voor Hem geweest moet zijn. Uiteindelijk is Jezus mens geweest, maar was gelijktijdig ook God.

Ik denk dat het in ieder geval goed is, dat we eens uitgebried nadenken over wat het lijden voor Jezus, zowel als mens als, als zoon van God heeft betekend. Vandaar dus dit topic als discussiepunt.

Chris7
Mineur
Mineur

Berichtdoor Chris7 » 23 aug 2008 09:42

airke,

Ik begrijp niet waarom je geïrriteerd reageert op een heel gewone vraag.

Ik zou het prettig vinden als we de discussie op een positieve manier kunnen blijven voeren, ook als je een geheel andere mening hebt, want dat mag natuurlijk altijd.

Terug naar “Archief”