bidden voor overledenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

bidden voor overledenen

Berichtdoor Gerdien B. » 09 aug 2008 10:20

Er zijn christenen die bidden voor overledenen, maar ook die dat heel bewust niet doen.
Waarom doe jij het wel of niet?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 09 aug 2008 10:33

Wat valt voor overledenen te bidden?

Zeg het misschien cru maar zo zie ik het wel. Zij zijn heengegaan. Of naar de hemelse heerlijkheid of naar de andere kant.
Daar is niets, maar ook niets meer aan te doen dus ook niet meer voor te bidden.

En ik geloof ook niet dat zij iets voor ons op aarde kunnen door. Wij hebben slechts één Voorspraak en tot Hem mag ik bidden.

Kortom.
Nee, ik bid niet voor overledenen of tot overledenen.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: bidden voor overledenen

Berichtdoor em_ma » 09 aug 2008 10:43

Gerdien B. schreef:Er zijn christenen die bidden voor overledenen, maar ook die dat heel bewust niet doen.

Nee, dat doe ik niet. Ik zou niet weten wat ik zou moeten bidden voor mensen die zijn overleden?
Zij zijn of bij God of niet bij God, je kan er niet meer voor bidden dat ze bij God zullen komen.
Ik bid wel voor de nabestaanden. Bidden kun je beter voor anderen doen als ze nog in leven zijn! Dat doe ik wel.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 09 aug 2008 11:06

Hier idem. Ik bid ook nooit voor overledenen. Ik zou ook gewoon niet weten wát ik zou moeten bidden. Wel bid ik altijd voor de nabestaanden ja, zoals al aangegeven werd.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 09 aug 2008 11:12

Binnen het orthodoxe geloof hier kun je heel veel voor of namens de overledenen doen. Je kunt bijv. een zwerver te eten geven uit naam van de overledene, en dan heeft die dode ook iets te eten in het dodenrijk of waar hij dan ook is. Je kunt ook een soort 'goede werken' doen en dat opdragen aan de dode, dan doe je dat ook in zijn naam, namens hem. Of een kaarsje aansteken en er zo voor zorgen dat de overledene licht krijgt.
Ik zie eerlijk gezegd het nut niet van al deze gebruiken, ik geloof niet dat de dode er iets van merkt wat jij dan voor hem zou doen of dat iemand op aarde dan de 'situatie' van de dode zou kunnen verbeteren.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 09 aug 2008 12:24

Ik bid niet voor overledenen. Zij kunnen niets voor ons doen en wij niets voor hen, dus heeft het ook geen nut.
Afbeelding

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Re: bidden voor overledenen

Berichtdoor Wullimpie » 09 aug 2008 15:24

em_ma schreef:
Gerdien B. schreef:Er zijn christenen die bidden voor overledenen, maar ook die dat heel bewust niet doen.

Nee, dat doe ik niet. Ik zou niet weten wat ik zou moeten bidden voor mensen die zijn overleden?
Zij zijn of bij God of niet bij God, je kan er niet meer voor bidden dat ze bij God zullen komen.
Ik bid wel voor de nabestaanden. Bidden kun je beter voor anderen doen als ze nog in leven zijn! Dat doe ik wel.

Zo zie ik het ook.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 09 aug 2008 16:37

Misschien is bidden voor overledenen ook wel een soort van rouwverwerking? Persoonlijk denk ik dat het bidden voor overledenen ook wel samenhangt met wat voor religie iemand aanhangt.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 aug 2008 17:25

Toen een vriend van mij overleed deed ik dat automatisch... aan God vragen of het goed met hem mocht gaan. Ik geloof in een leven na dit leven. Hoe dat er precies uitziet weet ik niet, maar ik denk wel dat je aan God mag voorleggen dat je hoopt dat het goed gaat met een overleden iemand, ook al weet je niet of diegene nu slaapt of dat de geest bewust is. Ik neig naar het laatste, ik denk dat de geest van doden wel dingen kan leren enzo. Later krijgt die geest dan een nieuw verheerlijkt lichaam. Hoe het precies allemaal gaat met gelovigen en niet-gelovigen en het duizendjarige rijk enzo dat weet ik niet, de bijbel is er ook niet al te helder over, maar de dood is zeker niet het eind en zal uiteindelijk overwonnen worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 aug 2008 14:45

En op welke Bijbelse gronden doen jullie het niet?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 aug 2008 15:32

Optimatus schreef:En op welke Bijbelse gronden doen jullie het niet?

Voor mij is het duidelijk dat na het sterven de bestemming direct bepaald is; dus bidden geen meerwaarde meer heeft!

-Voorwaar, ik zeg u heden: Gij zult met mij in het Paradijs zijn." (Luk. 23)
-Job 14
-Hebr; En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel;
-

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 aug 2008 15:54

En daarna het oordeel... prima, maar daarna kan ook vijftig jaar later zijn - is ook "daarna".

Anders moet je 2 Makkabeeën 12:39 tot en met 45 eens nalezen. Om mij volkomen onduidelijke redenen heeft de Reformatie dit boek als apocrief uit de Bijbel gescheurd (Wilders avant la lettre), maar wat er staat, is duidelijk: "Daarom liet hij voor de overledenen een zoenoffer opdragen, opdat ze van hun zonde zouden worden vrijgesproken. "

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 10 aug 2008 17:11

Maar Maccabee-en is een apocrief boek, dat gebruikt toch de RK-kerk en die bidden wel voor overledenen.
Heb ook wel eens gebeden voor iemand die net was overleden, maar dat was een spontane impuls, en ik heb ook het besef dat dat niet meer helpt dan. Diegene die overleden is, kan niks meer aan zijn leven veranderen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 aug 2008 19:02

En in de orthodoxie en in de anglicana gelden 1 en 2 Makabeeën ook als leesbaar.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 aug 2008 20:07

Het ligt er dus heel erg aan wat je gelooft dat er na dit leven gaat gebeuren: je gaat voor altijd naar de 'hel' of de 'hemel'.... of je gelooft bijvoorbeeld dat het oordeel nuttig is en een doel heeft.

Terug naar “Archief”