Verliefd - Verloofd - Getrouwd - Termijnen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Verliefd - Verloofd - Getrouwd - Termijnen

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2008 13:54

Dag allemaal,

Laatst moest ik denken aan allerlei termijnen. Hoelang ben je in de regel verliefd (heb je verkering), wanneer verloof je, wanneer trouw je? Er zijn haastige stellen die binnen een jaar het hele traject doorlopen (in deze haastige tijd van flitshuwelijken komt dat voor, net als flitsscheidingen). Ik heb wel eens begrepen dat deze snelle jongens doorgaans binnen een jaar of zes met knallende ruzie uitelkaar gaan.

Maar goed, mijn verloofde en ik hebben er de tijd voor genomen. Gerdien houdt het al bijna twee en een half jaar uit (ja, zij wel! :mrgreen: ) en sinds bijna drie maanden zijn we verloofd. Een trouwdatum is er nog niet.

Om een lang verhaal kort te maken: wat is doorgaans gebruikelijk? Het zoef-zoef-snel-huwelijk, het langzaam-aan-we-trekken-onze-eigen-lijn-huwelijk of wat?

Het is niet de bedoeling om hier een algemeen sluitend advies in te bouwen, ik ben gewoon benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 06 aug 2008 14:03

Poeh, denk dat je dat gewoon voor jezelf moet beslissen! Iedereen is daar weer anders in. De een weet het gelijk zeker, gaat ervoor en trouwt snel, de andere doet het rustiger aan en heeft meer tijd nodig.

Als ik naar mezelf kijk, wij hebben 3,5 jaar verkering gehad toen zijn we verloofd. Van mij hoefde dat niet zo, maar mijn vriend hechte er veel waarde aan om daarmee te beloven om met mij te trouwen. Net voordat het de verlovingsdatum was kwam er een huis voorbij (waar we helemaal nog niet naar keken) en net voor de verloving hadden we het huis. Na de verloving zijn we naar een trouwdatum gaan kijken, ook rekening houden met de opleving van ons huis. Kochten de woning in mei, oplevering in december. En zijn toen de laatste vrijdag van maart getrouwd. Als ik er nu naar terug kijk vind ik dat wij het prima hebben gedaan. Niet heel snel, maar op deze manier hebben wij wel een stevige basis opgebouwd. Komt ook omdat wij ver bij elkaar vandaan woonde en elkaar alleen maar in het weekend zagen.

Tis heel persoonlijk! Officieel hoor je binnen een jaar na je verloving te trouwen, maar tja.... dat zijn de etiquette :lol:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 06 aug 2008 14:27

Ach, iedere relatie is anders, omdat elke persoonlijkheid anders is en elke combinatie van twee verschillende persoonlijkheden helemaal anders is. Doe het lekker zo snel of langzaam als jullie zelf willen.

Na 3 maanden relatie/elkaar kennen vroeg mijn man mij ten huwelijk. Toen hebben we nog een paar maanden gewacht met 'verloven' (kon ik even mijn middelbare school-diploma halen) wat voor ons gewoon inhield: een reden voor een feestje met veel cadeautjes en de aankondiging van ons huwelijk. Toen hadden we wat problemen met huisvesting vinden en toen we dat eenmaal hadden, zijn we getrouwd. We kenden elkaar toen 1 jaar en 5 maanden. En dat vonden wij wel lang genoeg.

Nu zijn we meer dan 7 jaar getrouwd en nog steeds even gelukkig, verliefd en gek op elkaar. En dat gaan we nog wel heel wat jaren volhouden 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 aug 2008 14:45

Mijn ervaring is dat een stel vaak na twee jaar een dipje heeft, zo'n crisisperiode waarin belangrijke dingen besproken worden. Soms gaat het op zo'n moment uit, als het niet uitgaat dan is het vaak de goede persoon en wordt er na verloop van tijd getrouwd.

Bij mijn studentenvereniging heb ik veel stellen leren kennen die getrouwd zijn als een van beide of allebei afgestudeerd waren. Verkeringstijd varieert dan meestal tussen twee en vijf jaar. Je leeftijd maakt ook veel uit, ik kan het volgende patroon ontdekken:
verkering met 16 jaar - trouwen met 22 jaar
verkering tijdens studententijd - trouwen na afstuderen van een of beiden
verkering na studententijd - trouwen na twee jaar

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 06 aug 2008 14:55

Lalage schreef:Mijn ervaring is dat een stel vaak na twee jaar een dipje heeft, zo'n crisisperiode waarin belangrijke dingen besproken worden. Soms gaat het op zo'n moment uit, als het niet uitgaat dan is het vaak de goede persoon en wordt er na verloop van tijd getrouwd.
gek, mijn schoolvriendin zei altijd dat je een dip na een jaar kreeg, of anderhalf jaar. Nou wij zijn ongeveer na anderhalf jaar getrouwd en we hadden toen nog geen dip!
na 11maanden verkering: samen een auto gekocht en huis gekocht
na 1 jaar en 3 maanden: verloofd
na 1 jaar en 7 maanden verkering: getrouwd
:)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 06 aug 2008 15:00

Ik geloof ook niet zo in dipjes en crisisperiodes die na een bepaalde tijd zouden moeten ontstaan in je relatie. Dat lijkt me per persoon en per relatie verschillend, àls ze al komen. En tja, leeftijd verschilt ook weer van stel tot stel. Ik leerde mijn man kennen toen ik 17 was, hij was toen 20, zo oud waren we ook toen we besloten te trouwen en tijdens het trouwen was ik net 19 en mijn man 21. Ik begon toen aan mijn studie, mijn man heeft niet gestudeerd en had dus gewoon een baan. Dus ook hierin: het verschilt gewoon enorm. Ik zie helemaal geen patronen om me heen, want de meesten gaan eerst een tijdje samenwonen en besluiten daarna om te trouwen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 06 aug 2008 15:09

Galateia schreef:Ik geloof ook niet zo in dipjes en crisisperiodes die na een bepaalde tijd zouden moeten ontstaan in je relatie. Dat lijkt me per persoon en per relatie verschillend, àls ze al komen. En tja, leeftijd verschilt ook weer van stel tot stel. Ik leerde mijn man kennen toen ik 17 was, hij was toen 20, zo oud waren we ook toen we besloten te trouwen en tijdens het trouwen was ik net 19 en mijn man 21. Ik begon toen aan mijn studie, mijn man heeft niet gestudeerd en had dus gewoon een baan. Dus ook hierin: het verschilt gewoon enorm. Ik zie helemaal geen patronen om me heen, want de meesten gaan eerst een tijdje samenwonen en besluiten daarna om te trouwen.
mijn zus trouwt deze maand na bijna 2 jaar te hebben samengewoond en ze hebben nu 5 jaar wat ofzo.. ongeveer... ! Grappig, al die verschillen. Vind het wel leuk!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 aug 2008 15:16

Gewoon het tempo lopen dat voor beide goed is. Wat anderen er van vinden of doen dat vind ik dan niet van belang.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 aug 2008 15:38

precies.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 06 aug 2008 15:43

Helemaal mee eens.

Omdat mijn man 10 jaar ouder is dan ik dacht iedereen dat wij na een jaar wel zouden gaan trouwen. We hebben echter op 6 dagen na 3 jaar verkering gehad, waarvan 1 1/2 jaar verloofd. Hier voelden wij ons beter bij en we zijn ook blij dat we dat op deze manier gedaan hebben.
Afbeelding

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 06 aug 2008 16:12

Wij hebben nu ruim een jaar verkering en gaan waarschijnlijk wel binnen nu en een half jaar verloven. Trouwplannen zijn nog onzeker, wilden eerst na twee jaar verkering, maar waarschijnlijk is dat financieel niet haalbaar voor ons nog. Dus dat moeten we nog bezien...

Overigens, dat beeld van Lalage herken ik ook heel sterk om me heen!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 aug 2008 16:13

Ik geloof wel dat een verkeringstijd er niet voor niets is. Maar dat dat persé een bepaalde tijd moet zijn weet ik niet zo. Eerst dacht ik altijd dat ik mijn man door en door moest kennen voor we konden trouwen, maar samenwonen is weer zo'n totaal andere situatie, dat we nog steeds dingen tegenkomen hoor, wat we niet kenden bij de ander. En dat zal de komende 40 jaar nog wel zo blijven :) Maar wij vonden het wel heel belangrijk om tijdens onze verkeringstijd zeker te weten dat, in de eerste plaats, God ons bij elkaar had gebracht, en Hij er dus voor zou zorgen dat we rotperiodes ook door zouden gaan komen, en ten tweede dat we wel wisten hoe we om moesten gaan met nieuwe ontdekkingen zeg maar. En ach, dat is nog steeds wel eens lastig. Maar zolang we er samen genoeg over praten en er open over blijven gaat dat ook best, en worden we elke dag weer wat gelukkiger met elkaar :)

verloven hebben we niet gedaan, dat vonden we niet nodig. Ik hoef geen cadeautjes en feestjes, en gewoon samen verloven (wat ik wel leuk vind, alsje lang verkering hebt), was voor ons niet van toepassing, omdat we na 1 jaar verkering toch al de bruiloft begonnen te regelen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 aug 2008 16:29

Als iemand gaat samenwonen dan reken ik die eerlijk gezegd ook tot de 'getrouwden' ;) Al vind ik het geweldig als mensen na een tijd samenwonen 'alsnog' gaan trouwen.

Galateia: natuurlijk is het bij iedereen anders, maar zo'n tweejaarsdip heb ik een paar keer gezien bij anderen en ook bij onszelf.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 06 aug 2008 18:28

Bij ons was het na 7 maanden verkering verloofd en na 5 maanden verloving getrouwd. Dus idd na precies een jaar na de verkering getrouwd. Bij ons lag het ook wel aan de omstandigheden. Ik woonde in Nederland, hij in Engeland. We kregen genoeg van het heen-en-weer reizen, dus ik ben toen naar Engeland verhuisd, heb 2 maanden bij zijn ouders gewoond maar daar zag ik hem ook alleen nog maar de weekenden dus hebben we uiteindelijk besloten eerder te gaan trouwen dan de 'bedoeling' was. En nu zijn we DV in november alweer 5 jaar getrouwd en nog steeds erg gelukkig.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 06 aug 2008 18:43

Lalage schreef: Galateia: natuurlijk is het bij iedereen anders, maar zo'n tweejaarsdip heb ik een paar keer gezien bij anderen en ook bij onszelf.

Wij vonden juist het eerste jaar heel erg moeilijk, veel ruzie enzo. Om de gekste dingen. Daarna werd het eigenlijk makkelijker. Ik wacht nu op die beruchte 7-year-itch

Terug naar “Archief”