Ik bid voor je...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Ik bid voor je...

Berichtdoor Riska » 03 aug 2008 18:50

Regelmatig kom ik tegen dat gezegd wordt: "ik bid voor je"...
Maar wat betekent dat?
Ik krijg vaak de indruk dat het een bijna standaard gezegde is, vooral als er iemand is die aangeeft een groot verdriet te hebben, een zware beslissing te moeten nemen etc. etc.
Gebeurt het ook echt? En is dat dan namen noemen en meer niet? Of is het juist wel meer?

Zelf zeg ik nauwelijks dat ik voor iemand bid. Want dat schept volgens mij grote verplichtingen en ik weet niet of ik die in feite kan nakomen.
Wel ben ik soms hele dagen met iemand bezig. Zo leef ik mee met een hartsvriendin. Haar moeder is 91 en wordt steeds brozer, zij zelf heeft een plek op haar huid die duidelijk kwaadaardig is en moet daarvoor naar een Universiteitsziekenhuis, omdat de gewone dermatoloog er niet meer uitkomt en haar zuster wordt morgen geopereerd aan een zeer kwaadaardig gezwel.
Ik leef mee, waar ik kan, maar ik zeg niet: "ik bid voor je".
Misschien doe ik het wel de hele dag want ze zijn voortdurend in mijn gedachten.

Hoe zien jullie het als je zegt: 'ik bid voor je"?

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 03 aug 2008 18:53

IK zeg het ook niet vaak. Simpelweg omdat ik het niet als loze kreet wil gebruiken en omdat ik het ook 100% moet menen. Als ik het zeg, probeer ik het uiteraard ook te doen. Het gaat dan vaak wel om 'extreme' situaties.

Verder doe ik het vaak zonder dat ik het zeg. Daar heb ik een prettiger gevoel bij, of het moet zo zijn dat ik weet dat het de ander sterkt. Dan zeg ik het wel.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 03 aug 2008 20:10

Inderdaad coupe soleil, het wordt zo vaak als loze kreet gebruikt en daarom zeg ik het ook niet vaak, alleen tegen mensen waarvan ik weet dat het ze goed dat als ik ook daadwerkelijk tegen ze zeg dat ik voor ze bid. Maar er zijn ook veel mensen die wel weten dat ze in m'n gebeden zijn en dan hoef je zoiets nog maar af en toe, als bevestiging tegen ze te zeggen.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 03 aug 2008 21:47

Ik zeg ook niet zo vaak 'ik bid voor je'. Als ik het wel zeg, dan doe ik dat ook. Maar vaker is het zo dat ik met mensen meeleef en dan voor ze bid. Of ik zeg het niet, maar voeg ze toe aan mijn gebedslijstje.

Moet er wel bij zeggen dat ik het vroeger veel gemakkelijker zei en het dan vervolgens niet deed, maar dat wilde ik niet meer. Vandaar dat ik het nu bewust doe.

Anders wordt 'ik bid voor je' een lose kreet, terwijl het juist iets heel moois is wat je als christenen voor elkaar kunt doen. Ik vnd het ook altijd bemoedigend om te weten dat er mensen zijn die mij in gebed hebben
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 04 aug 2008 18:55

Kan je wel voor een ander bidden?
In ieder geval heeft Christus het in het voorbeeldgebed in Matthéüs 6 niet geleerd.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 04 aug 2008 18:59

Jantjes schreef:Kan je wel voor een ander bidden?
In ieder geval heeft Christus het in het voorbeeldgebed in Matthéüs 6 niet geleerd.

:shock:

De bijbel is meer dan alleen Mattheüs 6. Op veel meer plaatsen wordt over het gebed gesproken. Heb geen zin die plaatsen op te zoeken, maar dat zou je zelf bij interesse ook kunnen.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 04 aug 2008 20:54

Neem bijv. Johannes 17

Riska

Berichtdoor Riska » 04 aug 2008 21:17

Saskia schreef:Neem bijv. Johannes 17

Precies... een vertroostend gebed van onze Heer.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 aug 2008 13:57

Riska, ik ben het helemaal met je openingspost eens.

@Jantjes: Jakobus 5:16 (en de verzen daaromtrent geven ook wel het één en ander te denken)

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 aug 2008 15:45

Kan me helemaal vinden in je verhaal Riska. Zelf 'bewaar' ik de belofte om voor iemand te bidden tot die momenten dat het:

A) Zin heeft voor iemand dat ik het zeg
B) Ik zeker weet dat ik het ook doe, het is immers een belofte en niet te vergelijken met 'doe je de groeten terug?'
C)Mijn geweten er niet tegen in opstand komt. Dus niet 'alleen' bidden als je meer kunt doen.

Maar soms kun je echt niet meer doen dan voor iemand bidden en is dat ook het enige wat ik nog kan zeggen om iemand te bemoedigen, maar dan komt het echt uit mijn hart.

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 07 aug 2008 19:17

Ik bid juist veel voor anderen en kan het ook zeggen.

En zo'n gebed kan op mijn werk tussendoor: Even mijn hoofd in mijn handen en een kort gebed. Om te danken, om te bidden.
Daarnaast heb ik een eigen gebedslijstje. Daarin staan de dingen die op die dag op mij af komen of personen waar ik meer voor bid.

Gewoon een notitieblokje waarin je je gebedspunten opschrijft.

Juist het bidden voor anderen verrijkt het eigen persoonlijk gebed en je eigen relatie met de Here.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 07 aug 2008 19:36

Ik zeg dit niet zo heel vaak tegen mensen, maar als ik dit zeg dan doe ik dit ook.

Idd zoals er al meer gezegd is dit op schrijven op een gebedspunten lijstje.
Maar het gebeurd ook wel dat als ik achter de computer zit om dan te bidden voor mensen. Of even tussen door b.v op het werk.
Voor mensen die het moeilijk hebben.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 07 aug 2008 19:44

Fluitje schreef:Ik bid juist veel voor anderen en kan het ook zeggen.

En zo'n gebed kan op mijn werk tussendoor: Even mijn hoofd in mijn handen en een kort gebed. Om te danken, om te bidden.
Daarnaast heb ik een eigen gebedslijstje. Daarin staan de dingen die op die dag op mij af komen of personen waar ik meer voor bid.

Gewoon een notitieblokje waarin je je gebedspunten opschrijft.

Juist het bidden voor anderen verrijkt het eigen persoonlijk gebed en je eigen relatie met de Here.

Ik bid ook veel voor mensen, maar vertel het hen niet altijd, iig niet vaak van te voren, soms wel achteraf. Het bidden voor anderen is idd een verrijking.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 aug 2008 19:58

TheKeimpe schreef:Riska, ik ben het helemaal met je openingspost eens.

@Jantjes: Jakobus 5:16 (en de verzen daaromtrent geven ook wel het één en ander te denken)
Dat is inderdaad een mooie toepassing hoe men voor iemand kan / moet bidden.
Maar daar in dat Bijbeldeel gaat het toch over iemand die je goed ken, want er staat ‘is er iemand onder u in lijden’ dat hij tot zich roepen de ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden.
Ik had de indruk dat de topicstarter het had over een goedkoop zeggen ‘ik bid voor je’ terwijl je die persoon nauwelijks ken.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 aug 2008 21:52

Dat heb je goed begrepen Jantjes. Ik denk dat er mensen zijn die het zeggen, terwijl ze degene tegen wie het gezegd wordt nauwelijks kennen.
Maar ik bedoel het ook bij mensen die ik heel goed ken.
Meestal bid ik voor ze zonder het te zeggen, maar betuig ik op een andere manier mijn meeleven, door een telefoontje af en toe, een kaartje (als ze te ver wonen om er langs te gaan) of een bloemetje.
Naar mijn gevoel hoort/moet dat naast het bidden. Dat je zichtbaar aandacht geeft aan de ander die - op welke manier dan ook - lijdt.

Terug naar “Archief”