Het evangelie in 5 minuten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 jun 2003 21:43

johannes1 schreef:denken jullie niet dat God jullie dan die woorden in de mond kan leggen?


Absoluut! Dat heb ik een paar keer mogen meemaken bij mijn klasgenoten dat ik de juiste woorden kreeg. Maar ook wel eens dat ik dicht klapte, of totaal het verkeerde zijn.

Vragen over het geloof, voor christen in een niet-christelijke omgeving, kunnen onwijs onverwacht op je af komen. Tijdens een leswisseling, een sigaretje roken in de kantine, ik heb het zelfs in de metro gehad, dat een klasgenoot mij opeens vroeg of het dan zo leuk is om elke zondag 2 keer naar de kerk te gaan. En klasgenoten, collega's kom je vaker tegen, zodat je er later op terug kan komen. Maar het kan gebeuren dat je je gesprekspartner nooit meer ziet.

Stel ik nou echt zo'n onduidelijke vraag?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Ellisss
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 nov 2002 15:47
Contacteer:

Berichtdoor Ellisss » 04 jun 2003 22:44

Ik vind het idd ook erg belangrijk om door je houding Gods liefde door te geven. ''Gij ZIJT het zoutend zout en het lichtend licht''. Wij willen alsmaar zoveel getuigen...

Als ik het moet uitleggen, doe ik het meestal zo: Ik geloof in God. De God die de hemel en de aarde geschapen heeft. En na dit leven is er nog een leven. Niet dat ik geloof dat je terugkomt als een dier ofzo. Maar dat je zult komen in de hemel, waar je altijd zult zijn bij God, er zal geen verdriet of rouw meer zijn. Als je hier echter niet in gelooft, geloof ik dat er een hel is voor die mensen.

Dat laatste komt hard aan. Maar ik heb al vaak meegemaakt dat mensen hier juist over na gaan denken. En juist nav die zin, vragen gaan stellen.. Omdat ze op zoek zijn naar houvast, ze zijn bang voor het onbekende na de dood...
Every-1 dies, but not every-1 really lives!!

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 jun 2003 06:37

Absoluut! Dat heb ik een paar keer mogen meemaken bij mijn klasgenoten dat ik de juiste woorden kreeg. Maar ook wel eens dat ik dicht klapte, of totaal het verkeerde zijn.


Die keren dat je dicht klapte? Vertrouwde je toen op God?

Petrus liep ook over het water... zolang hij naar Jezus keek ging het goed. Maar zodra hij naar de omstandigheden keek (het water) ging het mis!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 05 jun 2003 09:30

hijwel schreef:
Absoluut! Dat heb ik een paar keer mogen meemaken bij mijn klasgenoten dat ik de juiste woorden kreeg. Maar ook wel eens dat ik dicht klapte, of totaal het verkeerde zijn.


Die keren dat je dicht klapte? Vertrouwde je toen op God?

Petrus liep ook over het water... zolang hij naar Jezus keek ging het goed. Maar zodra hij naar de omstandigheden keek (het water) ging het mis!



Er zijn ook momenten waar de duivel heel sterk zijn macht heeft.
Of zie ik dat absoluut verkeerd in?

joris

Berichtdoor joris » 05 jun 2003 12:37

ik heb pas geleerd van iemand die elke dag als ze opstond bad: Heer, laat mij iemand tot zegen zijn vandaag. Dat gebed heb ik over genomen en ik moet zeggen dat ik meer mensen spreek op een dag en ook meer echt egesprekken heb met mensen.


Over het dichtslaan: ik herken dat wel. Op de een of andere manier is er dan een weerstand> Ik kan het de ander dan niet vertellen trewijl ik het wel zou willen. Maar iets zegt mij dan: dit heeft geen zin. En dan zeg ik alleen iets als: ik zal voor je bidden.
Als de satan macht heeft over die ander, dan zal hij jou willen belemmeren om te getuigen. Maar God is sterker dan de duivel en spreekt rechtstreeks tot mensen. "uw wil geschiede" moet denk ik ons gebed worden als we in gesprek gaan.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 05 jun 2003 12:47

Evelien schreef:
hijwel schreef:
Absoluut! Dat heb ik een paar keer mogen meemaken bij mijn klasgenoten dat ik de juiste woorden kreeg. Maar ook wel eens dat ik dicht klapte, of totaal het verkeerde zijn.


Die keren dat je dicht klapte? Vertrouwde je toen op God?

Petrus liep ook over het water... zolang hij naar Jezus keek ging het goed. Maar zodra hij naar de omstandigheden keek (het water) ging het mis!


Er zijn ook momenten waar de duivel heel sterk zijn macht heeft.
Of zie ik dat absoluut verkeerd in?


Achteraf denk ik dat ik niet op God vertrouwde, mijn angst voor de reactie van mijn klasgenoten had de overhand. Terwijl het hele lieve mensen zijn. Maar om weer zo duidelijk de christen te zijn die ondersteboven raakt van een vloek. Gebed en kracht zijn dan zo hard nodig!

Als nu iemand mij zou vragen iets over mijn geloof te zeggen, in een kote tijd. Zou ik, denk ik , een opmerking maken over hoe ik nu tegen de maatschappij aan mag kijken, sinds ik mijn leven aan God heb gegeven.
Dat ik al die mensen zie jagen naar ultiem geluk die ze nooit zullen vinden en naar rust die ze nooit zullen ervaren. Dat alles op niets uitloopt. Ik zou zeggen dat mijn leven pas echt zin heeft gekregen sinds ik met hard en ziel in God mag geloven.


Ik denk niet dat ik al over vergeving van zonden enzo zou praten, en over de hel. Pas wanneer je vervolg gesprekken krijg, zou je over het kwaad hier op aarde beginnen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 05 jun 2003 14:22

Maar God is sterker dan de duivel en spreekt rechtstreeks tot mensen. "uw wil geschiede"



De duivel is machtig.
God is almachtig.

Dat weet ik.

Maar de duivel slaat soms ook toe wanneer een Kind van God het even niet zitten. (Job??)

Chloë

Berichtdoor Chloë » 05 jun 2003 15:32

Mijn God is zo groot
zo sterk en zo machtig
er is niets
wat God niet kan doen.

Dat liedje leerde ik vroeger eens. En dat flitst altijd door m'n hoofd als ik met een schijnbaar 'hopeloos' gesprek bezig ben. En het is gewoon waar: Hij geeft woorden in mijn mond.

En als je niet zo makkelijk praat met iemand en je wilt wel graag 'evangeliseren': je kunt ook in een niet-christelijke chatbox gaan zitten bijvoorbeeld. Dat is dan misschien beter.

Groetjes, Chloë

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 jun 2003 16:15

Ik zou waarschijnlijk weinig zeggen omdat ik zelf niet helemaal zeker ben van mijn zaak en van de kracht van mijn geloof e.d. dus ja, dan is het vreemd om wel tegen een ander te getuigen maar voor jezelf eigenlijk niet...

joris

Berichtdoor joris » 05 jun 2003 16:44

kurtyo schreef:Ik zou waarschijnlijk weinig zeggen omdat ik zelf niet helemaal zeker ben van mijn zaak en van de kracht van mijn geloof e.d. dus ja, dan is het vreemd om wel tegen een ander te getuigen maar voor jezelf eigenlijk niet...


je kan het ook geburiken om juist sterker te worden zelf! Heb je op het eind misschien wel twee mensen bekeerd?

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant
Berichten: 300
Lid geworden op: 18 dec 2002 23:41

Berichtdoor Thedudehimself » 06 jun 2003 10:41

Ik zou vol enthousiasme over Jezus Christus gaan vertellen. Hoe vol liefde Hij was. Dat Hij mensen genas en mensen perspectief gaf... en... dat Hij nu nog steeds leeft en dat je met Hem in contact kan komen. En dat ik dat ervaren heb en dat Hij je leven nog steeds perspectief geeft, Hij je nog steeds geneest en Hij je nog steeds verandert.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 jun 2003 12:19

Ik kan niet vol enthousiasme vertellen over I(i)emand waar ik moeite mee heb om in te geloven: ik wil wel geloven maar vind dat erg moeilijk..

joris

Berichtdoor joris » 06 jun 2003 13:30

kurtyo schreef:Ik kan niet vol enthousiasme vertellen over I(i)emand waar ik moeite mee heb om in te geloven: ik wil wel geloven maar vind dat erg moeilijk..

soms is het prettig voor iemand te merken dat christenen ook niet volmaakt zijn. Je zou een sterk verhaal kunnen houden door te vertellen waarom je toch wilt blijven volhouden. Dat betekent namelijk dat je toch iets weet of iets voelt wat je belangirjk vind.

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 06 jun 2003 13:56

en als je nou niks voor je geloof voelt op dat moment? Misschien is er soms niks meer waardoor je je aan je geloof vast houdt/vast wilt houden. Geloof is niet altijd makkelijk hoor. En helemaal niet om een sterk verhaal te houden als je vol twijfel en vragen zit.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Gebruikersavatar
chickie
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 27 jan 2003 18:16

Berichtdoor chickie » 06 jun 2003 14:50

Ik denk dat je het beste kunt beginnen met waarom jijzelf gelooft en niet meteen bijbelteksten eruit gaan knallen. Vertel dat Jezus is gestorven voor onze zonden enz.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten

cron