verschil onderling / het midden van de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

verschil onderling / het midden van de Kerk

Berichtdoor kwebbel » 27 jul 2008 16:24

Ik las ergens in dit forum van een zoekend lid:

colouredgirl schreef:Mijn vriend is belijdend lid in de GKV, ik ben dooplid in de GerGem.

Marnix reageert hierop:
Marnix schreef:Tja, als je ergens in het midden wil gaan zitten heb je weinig andere keuzes dan CGK of PKN.. of HHK

Ik snap daar helemaal niets van.... hoezo midden? Waarom is dan dat juist het midden?
Onderling in de CGK is er verschil, HHK, GerGem, GKV, PKN etc etc.... hoe weet je nu dat als je bijv. NIET naar de CGK te Utrecht-West zou gaan, waar je dan ongeveer dezelfde prediking kan krijgen? Ik weet dat echt helemaal niet.... ik zou me geen raad weten als buitenstaander :?

(*schaam*)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Re: verschil onderling / het midden van de Kerk

Berichtdoor GKN'er » 27 jul 2008 17:20

Omdat de CGK zowel bevindelijke ("GG")-filialen als niet-bevindelijke ("GKV")-gemeenten kent. Dat heeft de PKN ook, maar met deze kerk hebben vooral GKV'ers moeite (GG'ers minder, want de GB is toch de "achilleshiel" van de GG).
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Riska

Berichtdoor Riska » 01 aug 2008 10:50

Je zou het 'midden van de kerk' niet moeten willen definiëren in kerkgenootschappen. Want binnen die kerkgenootschappen zijn nog weer grote verschillen, wat in diverse topics ook wel naar voren komt.

Wat naar mijn gevoel bedoeld wordt is de orthodoxie.
Je hebt vrijzinnig, midden-orthodox, orthodox en zeer orthodox.

De midden-orthodoxie staat wat vrijer tegenover bepaalde items dan de orthodoxie, maar heeft wel als kern: Christus de Gekruisigde en Opgestane Heer. Zij is niet zo wettisch ingesteld, dat als je niet zus of zo leeft, het niet goed is. Bij de orthodoxie en zeer-orthodoxen is dat wel het geval.

Je zou ook kunnen zeggen dat in de midden-orthodoxie dingen als de vrouw in het ambt (en op de kansel) geen probleem vormen in de meer orthodoxere kringen wel.

Ik weet dat ik me met deze omschrijving op glad ijs begeef, want ik beschrijf het bepaald niet wetenschappelijk. Maar het is zoals ik het aanvoel... :wink:

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 01 aug 2008 17:38

Mooie omschrijving van de midden-orthodoxie, Riska! :)

De midden-orthodoxe gemeenten die ik ken (ik heb zo af en toe wel eens hervormde gemeenten van deze snit bezocht) zijn liturgisch (en inhoudelijk theologisch) vaak veel traditioneler dan sommige kerken die zichzelf 'orthodox' (bijv. GKV, NGK) noemen. Die 'orthodoxe' kerken hier in de buurt staan veel meer onder invloed van evangelische tendensen dan de midden-orthodoxie, maar dat kan per regio verschillen natuurlijk.

Onder gereformeerden is de indeling die jij maakt overigens niet gangbaar, Riska. Dekker en Peters maken een (sterk gechargeerd) onderscheid tussen modern-, orthodox- en bevindelijk-gereformeerden (waarbij de categorie 'modern' pas sinds omstreeks de jaren '70 is opgekomen). "Midden-orthodoxie" is typisch een hervormde term. Berkhof als ik mij niet vergis? ;)
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Riska

Berichtdoor Riska » 01 aug 2008 17:42

Zal best wel... Ik heb Berkhof inderdaad moeten bestuderen en ik kom van oorsprong uit de NHK. Pas in 1980 werd dat de GKN.

Terug naar “Archief”