Waar staat CGK voor ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Waar staat CGK voor ?

Berichtdoor kwebbel » 20 jul 2008 13:06

Ik hoop dat ik in het goede subforum zit.....
Kan iemand mij vertellen (of doorverwijzen naar een website) waar precies de CGK voor staat? Ik ben nu ong. 2 jaar lid van de CGK omdat ik getrouwd ben (verhuisd van de Hervormde gemeente binnen PKN). Ik heb er altijd voor gestaan dat het niet uitmaakt van welke Kerk je lid bent (wel uiteraard met Het Zuivere Woord). Nu ik wat ouder en wijzer (ahum 8) ) ben wil ik graag weten wat de CGK inhoud en waar het voor staat. Als je een buitenstaander probeert uit te leggen moet je natuurlijk wel enig kennis van zaken hebben.. je kan niet zomaar lid worden van een Kerk zonder dat je weet hoe of wat. Je moet er wel achter staan vind ik!

Wie kan mij helpen ??
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

colourgirl

Berichtdoor colourgirl » 20 jul 2008 13:11

Hier vind je in ieder geval al een hoop informatie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelij ... rde_Kerken

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 20 jul 2008 13:22

Dank je! Dit had ik idd al eens gelezen... ik zocht meer iets van: "De Christelijk Gereformeerden geloven ............"
Ik heb het ooit ergens gelezen maar ik weet niet meer hoe of wat en waar het staat....
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

APID2007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor APID2007 » 20 jul 2008 14:03

kwebbel schreef:Dank je! Dit had ik idd al eens gelezen... ik zocht meer iets van: "De Christelijk Gereformeerden geloven ............"
Ik heb het ooit ergens gelezen maar ik weet niet meer hoe of wat en waar het staat....

Alstu ;)

“Christenen geloven dat God iedereen aanneemt die oprecht naar Hem vraagt. Als we Hem vragen om ons onze opstand te vergeven en ons te redden en ons voornemen om voortaan Hem als hoogste doel in ons leven te hebben, dan mogen we erop vertrouwen dat we gered zijn. Dat wil zeggen dat onze relatie met God hersteld is: Hij heeft ons onze opstand vergeven en wil opnieuw met ons beginnen. Daarmee kom je ook in een nieuwe relatie te staan tot jezelf, tot anderen en tot de natuur. Niet dat dan meteen alles weer in orde is, maar er kan een proces van groei beginnen: God vormt ons en maakt ons weer zoals we bedoeld zijn. Dat proces duurt ons hele leven.

Omdat christenen geloven dat in Jezus God zelf aanwezig was, zien zij dat Hij er zoveel voor over had om ons te redden dat Hij daarvoor naar de aarde kwam om te sterven. Dat had Hij niet hoeven doen, want Hij was ons niets verplicht. Maar Hij deed het. Voor christenen is dat een voortdurende bron van blijdschap: God houdt van ons, ondanks onze opstand! Tegelijk zien we door Jezus' dood aan het kruis ook dat er blijkbaar iets heel ernstigs nodig was om ons te redden. Ook al begrijpen we niet precies hoe het werkt, het was blijkbaar niet best met ons gesteld. Dat maakt ons bescheiden. Christenen zullen zich dan ook niet beter voelen of voordoen dan mensen die geen christen zijn. Daarvoor hebben ze geen enkele reden, want ze weten dat ze er zelf niets voor gedaan hebben om gered te worden.

Kortom, christenen hebben alle reden om optimistisch, blij en hoopvol te zijn. Als God voor ons is, wie is er dan tegen ons? En aan de andere kant hebben zij alle reden om bescheiden en realistisch te zijn. Er was nogal wat voor nodig om ons te redden.

Dat betekent dat zij optimistisch en realistisch in het leven staan. Zij zetten zich in om de wereld te verbeteren, maar weten tegelijk dat je niet alles kunt verwachten van onze pogingen. Wij zijn immers maar mensen? Toch maakt ons dat niet moedeloos en cynisch, want wanneer wij weer in contact staan met God, is er veel mogelijk.”

Bron:
http://www.kerkzoeker.nl/christelijkgereformeerd.html
"Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet"
Rom1:16a

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 20 jul 2008 20:36

www.cgk.nl

kun je veel info vinden

Andries H
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andries H » 21 jul 2008 12:21

APID2007 schreef:
kwebbel schreef:Dank je! Dit had ik idd al eens gelezen... ik zocht meer iets van: "De Christelijk Gereformeerden geloven ............"

Alstu ;)

[knip]

Bron:
http://www.kerkzoeker.nl/christelijkgereformeerd.html

"De laatste jaren is er sterke toenadering en samenwerking met de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerken en de Nederlands Gereformeerde Kerken.
Op plaatselijk gebied is er ook wel samenwerking met andere Reformatorische kerken, vooral met de Nederlands Gereformeerde kerk en de Gereformeerde kerk Vrijgemaakt."
:?: :?: :?: :?:

:? Komt niet echt professioneel over, daarbij ook niet echt betrouwbaar.

Die website die moppie geeft is inderdaad wel een goed begin.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 21 jul 2008 13:22

Het klopt dat er samenwerking is met diverse kerken

De cgk heeft een heel rechts behoudende tak en een linkse tak
Zijn ontzettend veel onderlinge verschillen.

Er zijn kerken die samenwerken met NGK en GKV.
Maar ik ken ook kerken die samenwerking zoeken met HHK.

Dus op zich klopt dat.

Volgens mij is er bijna geen kerkverband waar de contrasten groter zijn dan binnen de CGk

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 jul 2008 15:28

moppie schreef:Het klopt dat er samenwerking is met diverse kerken

De cgk heeft een heel rechts behoudende tak en een linkse tak
Zijn ontzettend veel onderlinge verschillen.

Er zijn kerken die samenwerken met NGK en GKV.
Maar ik ken ook kerken die samenwerking zoeken met HHK.

Dus op zich klopt dat.

Volgens mij is er bijna geen kerkverband waar de contrasten groter zijn dan binnen de CGk

Jawel ........... PKN en dan helaas de CGK op 2
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 jul 2008 21:06

Mag ik je een tip geven? Lees het boek "Wie zijn wij" van ds. J.H. Velema eens. Daarin wordt heel mooi weergegeven wat Christelijk Gereformeerd is. En dan niet de linkse, rechtse of midden-CGK's, maar wat de officiële leer van onze kerken is. Een erg leerzaam boek! Eigenlijk zou ieder lid van de CGK dit boekje eens moeten lezen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2008 10:58

Dat boek klinkt wel interessant ja. Helemaal als Velema het heeft geschreven.

Kwebbel, wat ik me wel afvraag is: Waarom wil je dit precies weten? Sowieso is er inderdaad een hoop diversiteit binnen de GGK dus ik denk dat het onmogelijk is 1 lijn te ontdekken. En ik vraag me ook wel eens af: Wat merk je er precies van? Na twee jaar kerkbezoek denk ik dat je wel een aardig beelt hebt van waar je kerk voor staat. En dingen die nooit in de dienst terugkomen, hoe relevant zijn die?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 23 jul 2008 09:08

Marnix schreef:Dat boek klinkt wel interessant ja. Helemaal als Velema het heeft geschreven.

Kwebbel, wat ik me wel afvraag is: Waarom wil je dit precies weten? Sowieso is er inderdaad een hoop diversiteit binnen de GGK dus ik denk dat het onmogelijk is 1 lijn te ontdekken. En ik vraag me ook wel eens af: Wat merk je er precies van? Na twee jaar kerkbezoek denk ik dat je wel een aardig beelt hebt van waar je kerk voor staat. En dingen die nooit in de dienst terugkomen, hoe relevant zijn die?
ja dat boek lijkt mij ook interessant!
Ik wil het weten omdat ik nu ong. 2 jaar Christelijk Gereformeerd ben (hiervoor was ik Hervormd) Ik heb op zich wel een aardig beeld waar mijn kerk voor staat, ik hoor mensen zeggen: "Ik ben Christelijk Gereformeerd." en omdat er veel verdeeldheid is in de Christelijk Gereformeerde Kerken onderling wilde ik graag weten waar ze voor staan.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 jul 2008 07:41

Nu ik zal omschrijven wat ik hier in Dordt zie: twee CGK kerken waarvan beide een predikant hebben en waarvan ze beide niet bij de andere CGK kerk mogen voorgaan.
Dus hetzelfde kerkverband maar onmogelijk om binnen dat kerkverband in elke kerk te mogen preken.
Lijkt me geen gezond kerkverband.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 24 jul 2008 08:13

tante-tortel schreef:Nu ik zal omschrijven wat ik hier in Dordt zie: twee CGK kerken waarvan beide een predikant hebben en waarvan ze beide niet bij de andere CGK kerk mogen voorgaan.
Dus hetzelfde kerkverband maar onmogelijk om binnen dat kerkverband in elke kerk te mogen preken.
Lijkt me geen gezond kerkverband.

HAHAHA, sorry dat ik hier om lach. De predikant van Dordt-Centrum preekt wel bij Dordt Zuid. Het is gewoon een fact of live dat er verschillen zijn en dat onderling dat gewoon wordt geaccepteerd. Daarnaast wil jij aangeven dat het bij de GKV niet zo is? Ze hebben net zelfs een scheuring gehad ook niet helemaal gezond dacht ik zo. Dus voordat je iets ongezonds noemt moet je wel even weten hoe het in elkaar zit en ook naar je eigen kerkverband kijken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 jul 2008 08:32

Misschien moet jij het dan nog eens goed navragen?
Mijn vriendin kerkt in Dordt centrum en denk maar niet dat die predikant in zuid mag preken en visa versa indemdito.
En nee ook binnen de GKV is een ongezonde pluriformiteit.
Maar ik ben dan ook geen lid van de GKV , dat is niet mijn kerkverband.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 24 jul 2008 08:49

Tja, vorig jaar heeft de predikant van Centrum bij ons gepreekt en na de dienst moest hij gelijk weg omdat hij in Zuid moest preken. En ik heb dat al vaker gehoord. Dat de predikant van zuid niet in centrum preekt komt vaker voor. En hoe je het wend of keer er zijn duidelijke liggingsverschillen en dat moet je niet forceren. Binnen de CGK wordt dat ook gewoon geaccepteerd.

Tot welk kerkverband behoor jij dan?

Terug naar “Archief”