Schoonmoeder --> schoonLoeder?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Schoonmoeder --> schoonLoeder?!

Berichtdoor 88alries88 » 08 jul 2008 13:41

Stel dat er iemand ongevraagd je leven binnendringt die zich begint te bemoeien met de kleur van je vloerbedekking, de hoogte van je huur, het aantal glazen wijn dat je bij het eten drinkt, de prijs van je nieuwe jas. Zou je zo iemand niet snel de laan uitsturen met de boodschap 'bemoei je er niet mee'? Natuurlijk. Tenzij het je schoonmoeder is.

Dit is een beginstukje van een artikel dat vorig jaar in de Elsevier stond. In het stuk komt naar voren dat er veel vrouwen zijn die geen goede relatie hebben met hun schoonmoeder.

Zijn er onder jullie ook mensen die problemen hebben met hun schoonmoeder en hoe gaan jullie daar mee om?
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 08 jul 2008 13:46

Ik kan supergoed met mijn schoonmoeder overweg. Ze bemoeit zich nergens mee en laat ons gewoon onze eigen gang gaan.
Ze staat/staan ook altijd voor ons klaar. Als er wat is, kan ik altijd bij ze terecht.
Ik heb het gewoon echt met mijn schoonouders getroffen!

Andersom hetzelfde. Mijn man kan heel goed met mijn moeder overweg. Zij bemoeit zich ook nergens mee. Dat kan ook bijna niet, ze maakt ons niet veel mee, omdat mijn ouders 70 km verderop wonen en we mijn schoonouders in de buurt hebben.
Afbeelding

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Berichtdoor Merisja » 08 jul 2008 15:24

Ik kan ook prima met mijn schoonmoeder overweg.

Soms word ik dat gezeur over schoonmoeders wel eens zat, hoor. Zóveel mensen hebben wat op hun schoonmoeder aan te merken en 't zal in sommige gevallen ook best wel kloppen allemaal, maar waarom zou je zo iemand niet gewoon nemen zoals ze is? Hoe ben je zelf misschien over tig jaar als je zoon met een wildvreemd kind thuis komt die opeens alles denkt te kunnen zeggen over je zoon? Als schoonmoeder doe je het volgens mij altijd verkeerd. Iedereen heeft z'n eigen moeder voor ogen en die doet het natuurlijk altijd het beste. Als schoonmoeder valt daar natuurlijk ook niet tegenop te boksen. 'k Heb wel eens het idee dat iedereen bij voorbaat een vooroordeel tegen z'n schoonmoeder heeft. Schoonmoeders zíjn nu eenmaal draken, punt.

Sorry hoor, moest me even van het hart... :oops:

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Berichtdoor 88alries88 » 08 jul 2008 15:37

Merisja: ik begrijp je punt, maar ik vraag me af hoe je zou reageren als je schoonmoeder wel altijd kritiekpunten op je heeft en als ze continu aan je vriend (of man) gaat vragen of je als stel veel ruzie hebt, en of we het snel met elkaar eens zijn over dingen enz enz.

Mijn vriend en zijn moeder hadden altijd ruzie toen wij nog geen verkering hadden. Nog steeds zijn ze het nooit met elkaar eens, maar nou krijg ik daar de schuld van, en zo zijn er nog veel meer dingen die niet lkkr lopen. Ze probeert van een grote afstand (qua km) zich overal mee te bemoeien, en ze wordt boos als mn vriend en ik dingen anders doen als dat zij het wil.

Eerst moest ik idd wel wennen dat zij dingen anders doet dan mijn moeder. Maar daar heb ik me over heen gezet, en ik laat haar lkkr haar eigen gang gaan. Ik doe gezellig, ik help haar met huishoudelijke karweitjes, maar achter mn rug om zit ze maar kritiek te leveren!

Ik ben dit topic gestart omdat ik graag wil weten of anderen ook dit soort dingen meemaken met hun schoonmoeder en hoe zij ermee omgaan. Ik had heel graag een leuke/gezellige relatie met haar gehad, maar het lijkt erop dat het van haar kant steeds erger wordt.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2008 15:52

Als mijn schoonmoeder dat zou doen zou ik zeggen: Bedankt voor je mening, maar ik doe het zus en zo (tenzij ze goede argumenten heeft). Blijft ze doorzeuren, dan kap ik dat rustig af.

Maar goed, ik kan uitstekend met mijn schoonmoeder overweg, ze bemoeit zich ook niet met me (is maar 1x in mijn huis geweest trouwens :D) en anders accepteert ze verschillen in smaak wel :)

Ik vind het sowieso wel prettig dat ik niet met de hele familie in 1 dorp woon zodat iedereen maar constant je huis komt binnenvallen :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 08 jul 2008 16:15

Merisja schreef:Schoonmoeders zíjn nu eenmaal draken, punt.


Niet allemaal. Mijn man heeft echt een coole schoonmoeder 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 08 jul 2008 16:33

Ach, mijn schoonmoeder vindt ook zoveel dingen die ik wel leuk vind onzin.
Zoals kleuren die bij elkaar moeten passen, een retrobabykamer, zelfs tijdens mijn zwangerschap er leuk bij wilen lopen, 20 paar schoenen hebben.
Maar het maakt me niks uit eigenlijk. Nu heb ik ook nooit ruzie met haar, en hou ik erg veel van haar. Maar we zijn gewoon niet hetzelfde. Jammer dan. En toch denk ik dat het soms wel een beetje houding is, want ze geniet altijd enorm als ze in ons huis is, en ze vindt het erg leuk als ik haar een compliment geef om haar nieuwe broek of rok.
Nu heb ik sowieso al dat ik niet heel snel heet of koud wordt van wat mensen van me zeggen, maar ik denk dat ik het van me af zou laten glijden, dat soort commentaar. Je gaat toch samen aan je toekomst bouwen? Niet zij met je vriend.

Maargoed, ik heb dus makkelijk praten, ik heb gewoon een lieve, leuke schoonmoeder, maar waar ik weinig overeenkomsten mee heb, maar dat is niet erg. Ik hoef er ook niet continu mee samen te leven.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Berichtdoor Merisja » 08 jul 2008 17:16

88alries88 schreef:Merisja: ik begrijp je punt, maar ik vraag me af hoe je zou reageren als je schoonmoeder wel altijd kritiekpunten op je heeft en als ze continu aan je vriend (of man) gaat vragen of je als stel veel ruzie hebt, en of we het snel met elkaar eens zijn over dingen enz enz.



Daarom zei ik ook: het zal ook heus wel eens zo zijn dat een schoonmoeder echt een 'loeder' is, maar naar mijn idee wordt dat wel heel snel gezegd. Bedoel ik niet persoonlijk naar jou toe, maar gewoon, in z'n algemeen. En ja, mijn schoonmoeder heeft ook best wel eens commentaar en sommige dingen die ze gezegd of gedaan heeft ben ik ook nog lang niet vergeten. Maar ik trek me er nu gewoon weinig meer van aan. Ze is zoals ze is, klaar.

Merisja
Luitenant
Luitenant
Berichten: 652
Lid geworden op: 15 feb 2008 19:10

Berichtdoor Merisja » 08 jul 2008 17:18

Galateia schreef:
Merisja schreef:Schoonmoeders zíjn nu eenmaal draken, punt.


Niet allemaal. Mijn man heeft echt een coole schoonmoeder 8)


Die uitspraak bedoel ik dus als vooroordeel hè, niet als feit :wink: En ja, mijn man heeft het ook echt super getroffen met z'n schoonmoeder; die trekt alle statistieken weer recht!

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 08 jul 2008 17:29

Mijn moeders schoonmoeder is voor mijn moeder een draak. Nu, 24 jaar later spreekt mijn meoder haar schoonfamilie nauwelijks en is er een ijzige wapenstilstand. Omdat ze elkaar niet spreken :wink:

Mijn 'schoonmoeder' (moeder van mijn vriend) bemoeit zich nergens mee, niet met hoe we het huis inrichten, niet met wat we eten, nergens mee. Er is geen band tussen haar en mij, op dat het de moeder van mijn vriend is na, maar ik heb ook absoluut geen hekel aan haar.

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Berichtdoor 88alries88 » 08 jul 2008 17:49

Lijkt me heerlijk als je schoonmoeder je nergens mee bemoeit! Die van mij gaat zodra ze haar zin niet krijgt zitten mokken op de bank en zegt vervolgens niets meer! Errug lastig! Gelukkig voor de andere hier zijn jullie schoonmoeders wel om te pruimen! ;)
Mijn vriend heeft trwns ook een leuke schoonmoeder! Die hem aan alle kanten vertroeteld.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Gebruikersavatar
L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 mar 2006 18:34
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 08 jul 2008 17:55

Wat ik al zei, mijn moeder heeft zo'n schoonmoeder, mijn oma dus, en haar 'rake' opmerkingen troffen niet alleen mijn moeder, maar ook ons, de kinderen. Een schoonmoeder als zij kan een complete familie uit elkaar rukken, en dat vind ik vreselijk. Alleen is het vaak wel zo, waar er twee vechten, hebben er twee schuld.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 08 jul 2008 18:00

Waarom vinden vrouwen over het algemeen dat ze geen leuke schoonmoeder hebben, maar zeggen ze allemaal dat hun eigen vriend of man wel een leuke schoonmoeder heeft?
Ik vind zelf dat ik een onwijs toffe moeder heb, maar ik denk dat het voor mijn vriend niet altijd de leukste schoonmoeder is geweest hoor. Wij waren best close, en dat was voor hem niet makkelijk. Ook verschillen hij en zij enorm veel. Ze geven ook veel om elkaar, maar om nu te zeggen dat het voor hem de perfecte schoonmoeder is, neuh, dat denk ik niet.

Mijn moeder zei wel eens:' Ik ben blij dat ik maar 1 zoon heb, want schoondochters krijgen lijkt me een ramp, die bemoeien zich pas overal mee, terwijl schoonzoons dat veel minder doen.'

Dus ligt het ook niet een beetje aan ons? Ik merk dat ik me meer met hun reilen en zeilen bemoei dan hij met die van mijn ouders. Ik zeg het gewoon als ik het stom vind dat ze bekvechten waar ik bij ben, en dat ik het stom vind dat mijn schoonmoeder een kleinkind een mep verkoopt, en dat ik het leuk vind als ze een nieuwe moderne broek aan doet.
Mijn man boeit dat allemaal niks.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 08 jul 2008 18:25

Mijn schoonma is ook niet om naar huis te schrijven. Denkt alleen in haar eigen hokjes en kan zich niet in andere gedachten verplaatsen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 jul 2008 20:39

Mijn schoonouders zijn heel lief. Ze zijn wel anders dan wij, maar dat is soms juist wel prettig. Ik heb heus wel een keer mot met ze gehad, maar gelukkig niet zo erg. Ik ga alleen niet meer kleding shoppen met m'n schoonmoeder, maar om een of andere reden vraagt ze dat ook nooit meer. Misschien vond zij die laatste dramatische keer ook niet zo'n succes... ik stond uiteindelijk jankend in het pashokje dus dat doen we niet meer.

M'n schoonpa bemoeit zich wel vaak met technische dingen, maar dat is meestal alleen maar handig. Hij heeft twee rechterhanden en heeft superveel geholpen bij onze verhuizing. Als hij iets aanraadt wat ik (of wij) toch anders wil dan zeg ik dat gewoon.

Kortom: het is soms lastig om met je schoonouders om te gaan, omdat je van huis uit anders gewend bent. Maar als je goed je best doet dan valt er vaak wel wat van te maken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten