Zwanger deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 01 jul 2008 13:01

missf... zou je geen bv willen proberen?

ik heb ook altijd geschreeuwd.. geen baby... bluh.. niks an en ga maar door... het leek mij tien keer niks!

en... ik geef nu al vijf maand alleen amar bv.. en tis super om te doen! niet uit te leggen hoe en waarom.. tis gewoon dat je het moet ervaren!

[size=0]ps.... k wil je nisk opdringen..hoor.. begrijp me goed :oops: [/size]

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 01 jul 2008 14:51

Nouja, eerst zei ik altijd absoluut niet. Maar ik vind dat ik dat nu nog niet echt kan beoordelen, misschien is het totaal anders als ik mijn kindje in mijn armen heb. En dan kan ik altijd nog beslissen om het wel te doen.
Mijn moeder heeft bij mijn zus alleen ellende ermee gehad, dus bij mij helemaal niet begonnne.
Toen werd mijn broertje geboren en had ze gezegd:' Ik probeer het gewoon weer.' Maar toen zag ze haar zoontje en zei ze meteen:' Absoluut niet, die ellende gaat mijn kraamtijd niet weer verpesten.
Dus misschien werkt het bij mij andersom :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Berichtdoor gempa » 01 jul 2008 15:26

MissF schreef:Nouja, eerst zei ik altijd absoluut niet. Maar ik vind dat ik dat nu nog niet echt kan beoordelen, misschien is het totaal anders als ik mijn kindje in mijn armen heb. En dan kan ik altijd nog beslissen om het wel te doen.
Mijn moeder heeft bij mijn zus alleen ellende ermee gehad, dus bij mij helemaal niet begonnne.
Toen werd mijn broertje geboren en had ze gezegd:' Ik probeer het gewoon weer.' Maar toen zag ze haar zoontje en zei ze meteen:' Absoluut niet, die ellende gaat mijn kraamtijd niet weer verpesten.
Dus misschien werkt het bij mij andersom :D



je kan er natuurlijk weinig van zeggen, zonder dat je het ooit geprobeert hebt, ik vond het echt super en ik heb ze alle 4 zonder al teveel problemen 9 maanden bv gegeven.
ik zou het in iedergeval proberen, en als het niks is jammer dan, daar wordt je geen mindere moeder van hoor.
en ook als je bv geeft kan je al naar een weekje of 5 afkolven en dan kan je man ook aan de slag.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Berichtdoor *|Scatie » 01 jul 2008 15:39

Ik raad ouders vaak aan met 3 weken al te gaan kolven en flesje proberen. Als je dat pas na 6 weken doet, is de kans groot dat ze het flesje niet meer willen.
Tja en vaders kun je buiten de voeding om, er enorm bij betrekken hoor! Ik weet 't in elk geval wel als wij een kindje zouden krijgen!

Borstvoeding hoeft echt niet altijd een gehannes te zijn. Het ligt er ook grotendeels aan hoe relaxed jij bent en stress werkt absoluut negatief!
Bij de een gaat 't wel makkelijker als bij de ander, maar 'k heb bijv. nog nooit een collega gehoord waar 't niet bij ging. Misschien wel omdat het voor ons heel normaal (maar ook super bijzonder!) is, we er ons niet zo snel druk over maken omdat we niet anders gewend zijn, we ook aardig inzicht hebben wanneer 't minder goed gaat en je in moet grijpen, enz.
Goede begeleiding is wel enorm belangrijk!

Ik denk dat als ik echt zwanger zou willen worden en zijn, me er dubbel voor in zal zetten om gezond te leven. Manlief gaat mooi van tevoren maar stoppen met roken!

Gebruikersavatar
Tuinfluiter
Majoor
Majoor
Berichten: 1736
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:50
Locatie: Noord-Brabant

Berichtdoor Tuinfluiter » 01 jul 2008 16:12

Even een vraagje, heel dom misschien, maar nu jullie het over kolven hebben, m'n schoonzusje is vorige week bevallen en die gaf haar zoontje gelijk al kolfvoeding, is dat wel goed dan omdat gelijk te doen? :oops:

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Berichtdoor *|Scatie » 01 jul 2008 17:07

Soms is het nodig. Als de borstvoeding bijv. nog niet goed op gang is kun je na de voeding gaan kolven en deze afgekolfde melk met cupje, spuitje of flesje geven. Ik kies alleen voor een flesje als de baby ook erg goed aan de borst drinkt of dat de ouders het niet trekken om het op een andere manier te doen.
Als je last hebt van tepelkloven kun je ook tijdelijk even gaan kolven om je tepels te ontzien. Enz.
Als er verder geen reden voor is, zou ik er nog even mee wachten. Of je moet tussendoor nog regelmatig de baby aan de borst hebben, anders kan het zijn dat het niet meer lukt. Omdat een fles of cupje om een andere zuigtechniek vraagt.
Er zijn natuurlijk ook vrouwen die er voor kiezen om alleen te kolven en dit met een flesje te geven. Zo krijgt je kindje toch moedermelk en hoef je 't niet aan de borst (mocht je dit vervelend vinden)
Er zijn ook vrouwen die kolven niks vinden, maar dat snap ik niet zo erg. Voor mij hoort het er helemaal bij en is het alleen maar handig maar goed voor een ander ligt het misschien anders.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 01 jul 2008 18:12

Maar 9 maanden bv geven kan sowieso al niet. In het ergste geval moet ik na 10 weken weer aan het werk, en op het werk kolven begin ik sowieso niet aan (denk ik nu, wat een ellende!) Dus dan zou het voor 10 weken zijn, die bv.
Als ik thuis zou blijven zou het toch weer een ander vehaal zijn, maar ik blijf niet thuis, en ik wil dat mijn man niet pas na 5 weken een flesje kan geven, dat sowieso. Stel dat ik wel bv geef, zal hij per dag 1 ook een fles moeten geven (nouja, niet moeten, willen). Hij is de papa en net zo belangrijk hierin.
En om nou die hele heisa voor 10 weken op mijn nek te halen..
Ik ga het sowieso niet 'gewoon proberen''. Als ik na de geboorte denk dat ik het wél wil proberen doe ik dat, anders niet. Ik ga zoiets niet zomaar even proberen, ik wil er wel zelf achter staan.
Maargoed, we zien het dus wel in januari :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 01 jul 2008 18:16

mijn neef en nicht hebben vorig jaar november hun dochter verloren na de bevalling en ze verwachten weer een kindje! begin januari ben echt zo blij voor hen al zitten ze wel 9 maanden in spanning :(

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zwanger

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2008 18:18

Chris7 schreef:Lallage, daar heb je helemaal gelijk in! Des te meer reden om gezond te leven, toch? Ik denk dat God dit ook van ons allemaal (dus ook van de mannen) verlangt.

Helemaal mee eens, maar een biertje op zijn tijd is lekker en je gaat toch ook niet je halve leven foliumzuur slikken.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Berichtdoor *|Scatie » 01 jul 2008 19:45

MissF schreef:Maar 9 maanden bv geven kan sowieso al niet. In het ergste geval moet ik na 10 weken weer aan het werk, en op het werk kolven begin ik sowieso niet aan (denk ik nu, wat een ellende!) Dus dan zou het voor 10 weken zijn, die bv.
Als ik thuis zou blijven zou het toch weer een ander vehaal zijn, maar ik blijf niet thuis, en ik wil dat mijn man niet pas na 5 weken een flesje kan geven, dat sowieso. Stel dat ik wel bv geef, zal hij per dag 1 ook een fles moeten geven (nouja, niet moeten, willen). Hij is de papa en net zo belangrijk hierin.
En om nou die hele heisa voor 10 weken op mijn nek te halen..
Ik ga het sowieso niet 'gewoon proberen''. Als ik na de geboorte denk dat ik het wél wil proberen doe ik dat, anders niet. Ik ga zoiets niet zomaar even proberen, ik wil er wel zelf achter staan.
Maargoed, we zien het dus wel in januari :D


Er zijn genoeg vrouwen die het alleen de eerste 3 maanden geven. 't Is allicht beter dan flesvoeding dus een meerwaarde heeft het sowieso al.
Is het niet meer het idee van 't kolven dat het je niks lijkt, in elk geval op je werk?
Ik zou kolven absoluut geen probleem vinden, alleen 't idee is voor mij best wel raar dat ik dan bij wijze van spreke in de ene kamer zit te kolven en als ik 't tref, de kraamvrouw in de andere :wink: Raar maar geen ramp natuurlijk.
Als je langer borstvoeding zou willen geven, zonder kolven op je werk, zou je er ook over na kunnen denken om nog wat langer thuis te blijven. Bijv. door ouderschapsverlof op te nemen. Ik weet niet of je dicht bij huis werkt maar je zou in je pauze dan even naar je kindje toe kunnen gaan. Maar goed dat moet dan wel haalbaar zijn.
Je zou een combinatie van borst- en flesvoeding kunnen geven, dus 's morgens en 's avonds borstvoeding en overdag als je werkt flesvoeding. Alleen moet je hier wel op tijd mee beginnen anders trekken je borsten het niet en er is een kans dat je melkproductie terug loopt.

Ga je 3 hele dagen werken of kortere dagen?

Per dag 1 al beginnen met 1x een flesje zou ik je niet aanraden. Doe het dan na een week ofzo als je kindje het drinken aan de borst goed onder de knie heeft. Er zijn ook 1000 andere manieren om de papa bij je kindje te betrekken. Tip: kindje na de geboorte ook even bloot op bloot op papa's buik laten liggen en dit vaak herhalen!
Kindje mee onder de douche, vinden ze vaak ook geweldig!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Re: zwanger

Berichtdoor *|Scatie » 01 jul 2008 19:47

Lalage schreef:
Chris7 schreef:Lallage, daar heb je helemaal gelijk in! Des te meer reden om gezond te leven, toch? Ik denk dat God dit ook van ons allemaal (dus ook van de mannen) verlangt.

Helemaal mee eens, maar een biertje op zijn tijd is lekker en je gaat toch ook niet je halve leven foliumzuur slikken.


Wie wil er dan z'n halve leven lang zwanger zijn of worden? :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: zwanger

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2008 20:19

*|Scatie schreef:
Lalage schreef:
Chris7 schreef:Lallage, daar heb je helemaal gelijk in! Des te meer reden om gezond te leven, toch? Ik denk dat God dit ook van ons allemaal (dus ook van de mannen) verlangt.

Helemaal mee eens, maar een biertje op zijn tijd is lekker en je gaat toch ook niet je halve leven foliumzuur slikken.


Wie wil er dan z'n halve leven lang zwanger zijn of worden? :mrgreen:

Ik had het over al die mensen die 'per ongeluk' zwanger worden en dus nog niet aan de foliumzuur zijn en misschien weleens alcohol hebben gedronken aan het begin van de zwangerschap.

Gebruikersavatar
babbeltje
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 nov 2003 18:42
Locatie: Scherpenzeel

Berichtdoor babbeltje » 01 jul 2008 20:42

Tuinfluiter schreef:Even een vraagje, heel dom misschien, maar nu jullie het over kolven hebben, m'n schoonzusje is vorige week bevallen en die gaf haar zoontje gelijk al kolfvoeding, is dat wel goed dan omdat gelijk te doen? :oops:


Als de borstvoeding nog niet goed op gang is gekomen is het niet erg om te doen, zo stimuleer je de bv!
Groetjes

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 01 jul 2008 22:50

liefie schreef:mijn neef en nicht hebben vorig jaar november hun dochter verloren na de bevalling en ze verwachten weer een kindje! begin januari ben echt zo blij voor hen al zitten ze wel 9 maanden in spanning :(



Wow, gaaf!

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Berichtdoor *|Scatie » 02 jul 2008 06:33

essieee schreef:
liefie schreef:mijn neef en nicht hebben vorig jaar november hun dochter verloren na de bevalling en ze verwachten weer een kindje! begin januari ben echt zo blij voor hen al zitten ze wel 9 maanden in spanning :(



Wow, gaaf!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten