????? bij de Bijbel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

????? bij de Bijbel?

Berichtdoor hijwel » 31 mei 2003 00:17

Vraagtekens bij de Bijbel?

Kan jij geloven dat er mensen zijn die niet in de bijbel geloven maar wel in Jezus als hun verlosser?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 31 mei 2003 08:30

Nee, want het zijn Zijn liefdesbrieven aan ons!
Dus hoe kan ik in iemand geloven waarvan ik Zijn brief die Hij mij gegeven heeft niet geloof. Dus waarvan ik zeg dat wat Hij geschreven heeft niet waar is.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 31 mei 2003 08:55

Ik kan me best verplaatsen in iemand die zegt. OK in GOd en JEzus geloof ik er is een hogere macht. En die moeilijk een voorstelling kunnen maken van bepaalde gebeurtenissen in de Bijbel.

Veel mensen zijn toch als Thomas eert zien en dan geloven.

Dat is een puur menselijke reactie.

Niet dat ik het goedkeur oid. MArr ik kan het me wel voorstellen,
Ik denk als deze mensen verdiept worden in het geloof dat JEzus ze het licht over de Bijbel wel zal geven

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mei 2003 09:24

joepie schreef:Nee, want het zijn Zijn liefdesbrieven aan ons!
Dus hoe kan ik in iemand geloven waarvan ik Zijn brief die Hij mij gegeven heeft niet geloof. Dus waarvan ik zeg dat wat Hij geschreven heeft niet waar is.

En wat als je nou gelooft dat die brief niet geschreven is door God.
Maar je geloof dat de bijbel een boek is gemaakt door mensen waarin allemaal geloofbelevenissen bij elkaar zijn gevoegt.
En je geloof op grond van al die geloofsbelevenissen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 mei 2003 09:34

De bijbel is niet gedicteerd (behalve de tien geboden misschien), maar geinspireerd door God. Ik zie het als verhalen hoe God met mensen omgaat. Of alles in bv Genesis nu letterlijk is gebeurd, lijkt me niet zo relevant. Het gaat me er meer om dat God alles heeft geschapen, dan dat Hij dat in zeven dagen zou hebben gedaan.

Verder worden bijbelteksten vaak uit hun verband gerukt. Ze zijn geschreven in een bepaalde tijd en cultuur, waar je rekening mee moet houden. Je hoeft niet alles over te nemen uit de cultuur van toen, om nu goed voor God te leven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mei 2003 09:43

Lalage schreef:Ze zijn geschreven in een bepaalde tijd en cultuur, waar je rekening mee moet houden. Je hoeft niet alles over te nemen uit de cultuur van toen, om nu goed voor God te leven.

Denk je dat God hier geen rekening mee heeft gehouden? Ik geloof dat wij aan alles wat in de bijbel staat wat kunnen hebben!

2 tim 3:16

Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

joris

Berichtdoor joris » 31 mei 2003 11:36

ja tuurlijk hebben we overal wat aan!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 31 mei 2003 17:13

Nou eerlijk gezegd geloof ik ook niet alles in de bijbel. Hij is toch door mensen geschreven. Er zitten persoonlijke aspecten in, die niet altijd een goed beeld geven.
En het was een vertelcultuur, ik denk niet dat verhalen die generaties lang worden doorgegeven, honderd procent betrouwbaar zijn, al zijn het dan niet zomaar 'verhalen'.
Al heeft alles wat er staat wel zijn nut, het vertelt over Gods weg, en ik denk niet dat het om de feiten gaat, maar om de boodschap.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 mei 2003 20:03

WAt mij zo bevreemd is het volgende: We geloven allemaal de geschiedenis. De tachtigjarige oorlog, en eerste en tweede wereldoorlog en de verhalen die daarover geschreven zijn. Terwijl dat maar verhalen zijn die door gewone mensen geschreven zijn.
Maar een bijbel die het zuivere woord van God is gaan we ontleden en daar geloven we alleen maar dat van wat we ook kunnen beredeneren.
Of dat wat past in deze tijd.
Vreemd vind ik dat altijd.
En we zijn net zo min bij de geschiedenis geweest als bij de geschiedenis van de Bijbel.
Maar het ene geloven we zo en het andere trekeen we in twijfel.

Zeeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zeeg » 31 mei 2003 20:04

Ik denk niet dat God Zijn Woord gegeven heeft zó dat wij alles nog moeten vertalen naar onze tijd.
Het lijkt me eerder logisch dat wíj moeten opletten dat we de Bijbel niet lezen door onze Westerse rationele bril, die we altijd hebben.

Ook lijkt het me niet aannemelijk dat God ons met een "half werk" afscheept, zo van: "jullie kijken maar wat jullie nu van toepassing achten en wat niet".

"Het gras verdort, de bloem valt af; maar het Woord onzes Gods bestaat in der eeuwigheid." Jesaja 40:8
Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Hebreeën 11:1

Zeeg
Verkenner
Verkenner

Re: ????? bij de Bijbel?

Berichtdoor Zeeg » 31 mei 2003 20:07

hijwel schreef:Vraagtekens bij de Bijbel?

Kan jij geloven dat er mensen zijn die niet in de bijbel geloven maar wel in Jezus als hun verlosser?

Om hierop terug te komen:

Nee, volgens mij kan dat niet.
Hoe kennen die mensen Jezus dan? God openbaart Zich toch via Woord en Geest; De H. Geest werkt bij het lezen van de Bijbel in het hart van de mensen waardoor men gaat geloven in Jezus Christus en Die gekruisigd.
Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Hebreeën 11:1

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 31 mei 2003 21:29

ik weet even niet de precieze plaats, maar:

"Zo gij mijn schriften niet gelooft, hoe zoudt gij Mij geloven?"
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 31 mei 2003 22:28

Napoleon bedoelt:

John 5:43-47 Ik ben gekomen in den Naam Mijns Vaders, en gij neemt Mij niet aan; zo een ander komt in zijn eigen naam, dien zult gij aannemen.
44 Hoe kunt gij geloven, gij, die eer van elkander neemt, en de eer, die van God alleen is, niet zoekt?
45 Meent niet, dat Ik u verklagen zal bij den Vader; die u verklaagt, is Mozes, op welken gij gehoopt hebt.
46 Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven.
47 Maar zo gij zijn Schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven? (SV)
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jun 2003 08:13

owke verrassende texten!

Wat nu als je gelooft in de geloofsbelevenissen maar niet in het gebeuren er omheen?

Maar zo gij zijn Schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven?

Wat versta je onder zijn schriften? ik denk dat daar de bijbel bedoelt wordt. Maar mischien geloven er wel mensen dat het alleen de woorden zijn die hij heeft gesproken.

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 01 jun 2003 15:32

Ik geloof in God de Vader, in Jezus Christus en in de Heilige Geest. Ik geloof ook dat de Bijbel het woord van God is, dat wil zeggen: dat het door Hem geinspireerd is en gebruikt kan worden om meer en meer van God te leren en wijsheid voor je leven uit te halen.
Maar ik heb wel vraagtekens over hoe de bijbel gebruikt word. Want ik geloof niet dat je elk woordje letterlijk moet gaan uitmelken. Bijvoorbeeld de psalmen ofzo. Dat moet je echt lezen als poezie van een kind van God, maar daar moet je volgens mij geen geboden of gedrag aan gaan ontlenen. Want daar is het niet voor bedoeld. Of mensen die het hooglied gaan vergeestelijken omdat ze niet met erotiek kunnen omgaan.
Dus ik geloof in de bijbel als het woord van God en ik geloof ook dat de bijbel waar is, maar je moet hem wel in zijn eigen perspectief lezen. En niet de bijbelteksten eruit halen en in onze cultuur los laten.

chaja
Het leven heeft mij dag aan dag
heel duidelijk laten blijken
de mooiste dingen die je ziet
die zie je zonder kijken

Ze blijven bij je bovendien
je hebt ze met je hart gezien

Terug naar “Archief”