Niet gepland ongehuwd zwanger in de reformatorische gezindte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Niet gepland ongehuwd zwanger in de reformatorische gezindte

Berichtdoor Lorijntje » 17 jun 2008 21:07

Naar aanleiding van het soa-topic. Ik verbaas me over het aantal jonge meisjes die zwanger worden en zogezegd moeten trouwen. Is er te weinig aandacht en voorlichting mbt seksualiteit? Gaan ouders en school er vanuit dat christelijke jongeren geen seksuele contacten hebben?
Is dit naief gedacht en moeten we als scholen toch condoomgebruik etc meenemen in de biologieles?

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken!!

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 17 jun 2008 21:15

Ghehe...wat denk je van niet-reformatorische mensen? Die raken net zo goed zwanger hoor...Alleen lijkt dat minder dramatisch, om het zo ff te zeggen ;-)
Let maar op; een refo zwanger voor dr huwelijk? OOOOh GROOOt nieuws, dezelfde week iemand die geen refo is, en 't word verteld, thats all!

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 17 jun 2008 21:18

meissie88 schreef:Ghehe...wat denk je van niet-reformatorische mensen? Die raken net zo goed zwanger hoor...Alleen lijkt dat minder dramatisch, om het zo ff te zeggen ;-)
Let maar op; een refo zwanger voor dr huwelijk? OOOOh GROOOt nieuws, dezelfde week iemand die geen refo is, en 't word verteld, thats all!

nouja, dat is natuurlijk niet geheel onlogisch aangezien men van reformatorische mensen verwacht dat zij geen seksueel contact hebben voor het huwelijk. het gaat er mij niet om of dat wel of niet mag omdat iedereen dat vooral zelf moet weten maar meer of we minder naief moeten worden en eventueel voorlichting moeten geven.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 jun 2008 21:21

Komt puur omdat de refo's daar altijd erg de nadruk op leggen omdat het eigenlijk niet mag.
Ik denk dat zwangerschappen daar buiten minder snel voor komt omdat die mensen sneller anticonceptie gebruiken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 17 jun 2008 21:21

aangezien men van reformatorische mensen verwacht dat zij geen seksueel contact hebben voor het huwelijk

Hiermee wijs je zelf je eerdere suggestie van de hand:

moeten we als scholen toch condoomgebruik etc meenemen in de biologieles?

Ri@nne
Mineur
Mineur

Re: Niet gepland ongehuwd zwanger in de reformatorische gezi

Berichtdoor Ri@nne » 17 jun 2008 21:24

Lorijntje schreef:Naar aanleiding van het soa-topic. Ik verbaas me over het aantal jonge meisjes die zwanger worden en zogezegd moeten trouwen. Is er te weinig aandacht en voorlichting mbt seksualiteit? Gaan ouders en school er vanuit dat christelijke jongeren geen seksuele contacten hebben?
Is dit naief gedacht en moeten we als scholen toch condoomgebruik etc meenemen in de biologieles?

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken!!

Condoomgebruik en voorbehoedsmiddelengebruik wordt al meegenomen in de biologieles. Ik denk dat het verschil vooral ligt in het drama dat ervan gemaakt wordt. En verder is abortus ook iets wat meespeelt hierbij denk ik. Er zijn ook veel 'niet-refo's' die zwanger worden, maar waardoor niemand het te weten komt, denk ik.
Musica laetitiae comes, medicina dolorum.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 17 jun 2008 21:33

Als ik in mn omgeving naga welke stelletjes 'moesten' trouwen van alle chr. stelletjes die ik ken, zijn dat er heel weinig.

Ik heb van mn ouders voorlichting gehad en als je dat als chr. jongere niet krijgt vind ik dat erg slecht. In eerste instantie horen je ouders je voorlichting te geven en misschien krijg je het dan nog op school.

Chr. jongeren zijn echt niet naief hoor in het voorkomen van een zwangerschap.
In deze tijd kun je daar niet eens meer naief in zijn, vind ik zelf. Soms vliegen de condooms je om de oren (ik heb er een uitgedeeld gekregen in de stad en er zat er een in mn felicitatiepakket toen ik mn opleiding afgerond had).

Naar mijn mening wordt er veel meer ophef van gemaakt, omdat het christenen zijn.
Wat te denken van niet chr. tieners die zwanger worden dwars door pilgebruik heen of een gescheurd condoom hadden?
Als ik soms die meiden met hun kids in de stad zie lopen, krijg ik de indruk dat dat kindje niet helemaal gepland was.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 jun 2008 08:43

miss. hun grenzen overschreiden? Eens kijken hoe ver ze kunnen gaan? Afgelopen zaterdag(?) stond er een artikel in de Magneet (RD) en daarin stond een intervieuw/verhaal met een meisje van 17, die wel sexuele voorlichting had gekregen (maar haar grenzen ging verleggen) zij dacht dat het haar niet zou gebeuren om zwanger te raken.

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 18 jun 2008 08:49

Tja, een vriendin van mij werd ook zwanger op haar 16e. Ik denk dat zij het ook wel een kik vonden om zo ver mogelijk te gaan (met grenzen bedoel ik) Achteraf vertelde ze dat ze er elke maand al bang voor was, en het bleek ook dat ze regelmatig onder schooltijd een MAP gehaald heeft. Ze wisten dus heus wel van de mogelijkheden van voorbehoedsmiddelen af, maar maakte er dus niet echt goed gebruik van.
Ik moet wel zeggen dat het in mijn omgeving behoorlijk veel gebeurt. Ik kan er echt wel zo minstens 5 opnoemen die jong getrouwd zijn omdat...

Maar ik denk niet dat het bij christelijke jongeren méér gebeurt als bij 'niet christelijke'. Er wordt niet voor nix zoveel aandacht besteed aan tienermoeders!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 18 jun 2008 08:54

je ziet wel eens dat ouders er tegen zijn dat er voorlichting word gegeven aan hun tienerkids. helaas zie je dan ook vaak bij juist die gezinnen jonge zwangere meisjes.
:roll:
Afbeelding Afbeelding

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 18 jun 2008 08:58

Het valt mij trwns wel op (gezien de meisjes om me heen) dat hoe strenger ze thuis zijn, hoe eerder het gebeurt! En dat zijn dan echt gezinnen waarvan de kinderen amper naar een zwembad mogen omdat ze dan zo bloot zijn enz.

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 18 jun 2008 09:02

dat bedoel ik dus
Afbeelding Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 jun 2008 09:02

dat komt omdat daar ook niet gepraat wordt over voorbehoedsmiddelen.

Er zijn genoeg jonge meiden/jongens die voorbehoedsmiddelen gebruiken om het te kunnen doen.

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 18 jun 2008 09:10

Ik denk serieus dat die ouders het gewoon heel moeilijk vinden om over dat soort dingen te praten.

Als ik kijk naar mn eigen ouders...mijn moeder vind het ook moeilijk om over dat soort dingen te praten, want 'daar praat je niet over'. Ze geeft wel antwoord als ik haar dingen vraag, maar dan moet ik wel alleen met dr zijn en dan krijgt ze een erg rood hoofd! (hihi, vind ik altijd wel humor)

Als ouders er helemaal niet over willen praten, hebben jongeren denk ik wel zoiets van: 'bekiek het maar, kdoe lkkr wat ik zelf wil'. Terwijl als je er wel over kan praten je als stel er zelf een mening over kan vormen doordat je ook de mening van je ouders hoort.
Laatst gewijzigd door 88alries88 op 18 jun 2008 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Wolkje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wolkje » 18 jun 2008 09:12

maar waarom zijn sommige ouders dan tegen voorlichting op school? de ideale manier om je kinderen op de hoogte te brengen zonder dat het te dichtbij komt!
Afbeelding Afbeelding

Terug naar “Archief”