Visie op het samen gemeente zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Visie op het samen gemeente zijn

Berichtdoor Bevlogen » 10 jun 2008 22:40

Hoi allemaal,

Zojuist kreeg een idee bij mij gestalte. Ik wil graag een artikel schrijven over het samen gemeente zijn. In Nederland zijn er tientallen verschillende soorten kerkstromingen, elk met soms honderden eigen kerken. Maar hoe gaat het gemeente-zijn in de praktijk eraan toe? Waar ligt de kracht van een gemeente? Wat kan beter in gemeentes?

Paulus noemt Christus in 1 Kolossenzen 18 het hoofd van het lichaam, de kerk. Een lichaam is een eenheid. Maar de kerk lijkt vaak zo verdeeld. Weten jullie waar het aan ligt? En wat er goed gaat? En wat er beter moet?

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 11 jun 2008 07:01

Om het even sociologisch uit een te zetten.

Er 2 soorten kerken zijn (even zwart wit geschetst)
- Kerken die het bij het oude willen laten en op deze manier zichzelf isoleren van de maatschappij.
- Kerken die graag willen inspelen op de situaties in de maatschappij en het woord van God willen preken en waar nodig vertalen naar de huidige situatie.

Beide hebben een zwakte en sterktepunt
1. Als je het laat bij het oude en vasthoudt aan oude principes blijft het Woord van God absolute zeggenskracht houden, als je gaat inspelen op de situatie in de maatschappij bestaat het gevaar dat de kracht van het Woord van God wordt afgezwakt.
2. Als je het bij het oude laat creeer je een hoge drempel voor niet christenen en creeer je je eigen wereld waarin je je veilig voelt. Als je gaat inspelen op de situaties in de maatschappij laat je zien dat het geloof in Jezus Christus niet alleen iets is voor `saaie´ mensen maar dat Hij actueel is en een God van de realiteit!

Welke van de 2 is beter? Persoonlijk denk ik dat er niet een goed antwoord op te geven is, zelf voel ik meer voor het relevant zijn in deze wereld maar daar schuilt dus wel een gevaar achter, en het is goed mijzelf daarvan bewust te zijn! Als jij meer voor optie 1 voelt dan moet je je realiseren dat hier ook een zwakte in zit...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jun 2008 11:48

Ergens is dat waar wat Ger zegt, alleen is het inderdaad nogal zwart/wit ('k ga daaglijks in het zwart/witte klederen?) en zo kort door de bocht zal ik het niet willen stellen. In een ander topic (over Megakerken geloof ik) heb ik daar eens wat over geschreven..

Ger noemt de twee grootste visies..
1. Wereldmijding.
2. Wereldwijding.

Hou wel in je achterhoofd dat de 'Wereldmijders' de term 'Wereldwijders' hebben bedacht en vice versa. Wat ik nogal eens zie is dat 'Wereldwijders' eerder gewijd worden door de wereld dan de wereld door de kerk. Dat is ook direct het gevaar wat Ger al bedoelde.

Even een andere twist.. het gemeente zijn.. ook dat is al besproken in het Megakerkentopic. In de kleinere kerkjes aan de linkerkant van het gereformeerde spectrum lijkt het (vanuit mijn megakerken-gereformeerdheid aan de rechterkant) dat gemeentezijn vaak wordt ingevuld als 'koffie na de dienst'..

En natuurlijk een oergereformeerd geluid, de Ware Kerk (dus: de mensen die in gemeenschap met Jezus Christus leven) is nooit gescheiden noch verdeeld :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jun 2008 12:33

Ger, het beste is: Wel in de wereld, maar niet van de wereld. Ergens in het midden van die twee uitersten dus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 11 jun 2008 13:18

Marnix schreef:Ger, het beste is: Wel in de wereld, maar niet van de wereld. Ergens in het midden van die twee uitersten dus.

Het is inderdaad erg zwart wit wat ik heb geplaatst, en dat realiseer ik me heel goed, maar heb dit puur aangegeven om te laten zien dat de vraag van "bevlogen" niet zomaar even te beantwoorden is. Want wat is je startpunt? Wat wil je exact weten? :) Dan kunnen we vandaaruit gaan reageren.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 11 jun 2008 13:57

Ger(nl) schreef:Als je gaat inspelen op de situatie in de maatschappij bestaat het gevaar dat de kracht van het Woord van God wordt afgezwakt.

En hoe defenieer je dan "afzwakken"?

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 11 jun 2008 14:18

scape schreef:
Ger(nl) schreef:Als je gaat inspelen op de situatie in de maatschappij bestaat het gevaar dat de kracht van het Woord van God wordt afgezwakt.

En hoe defenieer je dan "afzwakken"?

De sociologie geeft dit weer als "je principes prijs geven ten koste van het meegaan met de maatschappij"
Ik zeg neit dat het gebeurd maar het gevaar ontstaat. Zelf probeer ik de boodschap en de principes in hedendaagse taal en levensstijl toe te passen maar wel met behoud van waarde!

Terug naar “Archief”