Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

studentjehhs
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 17 dec 2008 11:52

Berichtdoor studentjehhs » 26 jan 2009 13:14

Als Christenen wil je er zijn voor je mede broeders en zusters. Indien je van mening bent dat homoseksualiteit een zonde is, dan is het toch niet zo raar als je je homoseksuele medemens hierop wijst? Misschien is het een beetje overdreven om Judas 1:9 erbij te halen, maar ik snap wel dat mensen waarschuwen.

sela

Berichtdoor sela » 26 jan 2009 13:28

Judas 1:9 Maar Michaël, de archangel, toen hij met den duivel twistte, en handelde van het lichaam van Mozes, durfde geen oordeel van lastering tegen hem voortbrengen, maar zeide: De Heere bestraffe u!


licht dat eens toe.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 jan 2009 13:29

Natuurlijk begrijp ik dat waarschuwen. Maar hier loopt het vaak uit op 'gelijk halen'.

Daarbij vind ik dat waarschuwen vaak heel selectief. Christenhomo's hier leggen omzichtig uit hoe zij op grond vand e bijbel toct een andere conclusie zijn gekomen. Dat wordt in veel gevallen echter gelijk af gedaan als 'onzin'.

studentjehhs
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 17 dec 2008 11:52

Berichtdoor studentjehhs » 26 jan 2009 14:02

sela schreef:
Judas 1:9 Maar Michaël, de archangel, toen hij met den duivel twistte, en handelde van het lichaam van Mozes, durfde geen oordeel van lastering tegen hem voortbrengen, maar zeide: De Heere bestraffe u!


licht dat eens toe.


Ik hoef dat op zichzelf niet toe te lichten, want ik was het niet die deze tekst erbij haalde. Ik verwees hier naar een tekstverwijzing van DesertRose. Ik kan mij zijn verwijzing wel indenken. Want 1:7 leidt het in:

En denk eens aan Sodom en Gomorra en de steden daar in de buurt. Hun inwoners werden ontrouw en gingen zich aan allerlei onnatuurlijke praktijken te buiten. De steden en hun inwoners werden door het vuur vernietigd. Door de straf die zij kregen, zijn zij een blijvende waarschuwing voor ons. Maar de mensen over wie ik net sprak, trekken zich daar niets van aan. Zij laten hun fantasie de vrije loop en doen schandelijke dingen met hun lichaam. Zij aanvaarden geen enkel gezag en spotten met de hemelse machten.

En dan komt: Judas 1:9 Maar Michaël, de archangel, toen hij met den duivel twistte, en handelde van het lichaam van Mozes, durfde geen oordeel van lastering tegen hem voortbrengen, maar zeide: De Heere bestraffe u!

sela

Berichtdoor sela » 26 jan 2009 14:10

ok, helder. dan heb ik je eerdere posts toch juist begrepen.

whoe, gewaagd hoor, om zo - met God - boven iemand te gaan staan.
ik kan het niet.

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 26 jan 2009 15:01

sela schreef:een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

collatoral zei het al eens mooi. de bijbel is niet echt positief over sex tussen mensen van hetzelfde geslacht. dat kun je als feit zien.

tegelijkertijd geeft de bijbel helemaal geen antwoord op de vraag of homo's een (homogene) relatie mogen hebben. ik begrijp daarom de stelligheid van mensen die tegen homosexualiteit zijn niet. waar baseren ze zich op?

daarnaast vind ik de theologische oplossing die verzonnen is (wel homofilie, geen homosexualiteit) een onbarmhartige oplossing. als homo denk je toch gewoon aan andere homo's? dat is ingeschapen? in de zin van dat die gedachten je overvallen.. de bijbel leert ons dat een gedachte al een even grote zonde is als het praktiseren ervan. wat doen we onze refohomo's aan met deze theologische oplossing...


:) Ik zeg dan, dat onderscheid is vast door hetero's bedacht. :wink:
Anderzijds is het ook wel weer begrijpelijk en ook wel pastoraal bedoeld, denk ik. Als je oprecht denkt dat homoseksualiteit écht niet kan, en je wilt toch de persoon niet afwijzen, is dit de enige oplossing.
Verder is er misschien wel geen principieel, maar natuurlijk wel een praktisch verschil tussen gedachte en daad. Hoewel dat dan weer de gedachte kan voeden die veel refo's hebben: 'wat we niet zien, is er ook niet'.

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 26 jan 2009 16:26

studentjehhs schreef:
sela schreef:
Judas 1:9 Maar Michaël, de archangel, toen hij met den duivel twistte, en handelde van het lichaam van Mozes, durfde geen oordeel van lastering tegen hem voortbrengen, maar zeide: De Heere bestraffe u!


licht dat eens toe.


Ik hoef dat op zichzelf niet toe te lichten, want ik was het niet die deze tekst erbij haalde. Ik verwees hier naar een tekstverwijzing van DesertRose. Ik kan mij zijn verwijzing wel indenken. Want 1:7 leidt het in:

En denk eens aan Sodom en Gomorra en de steden daar in de buurt. Hun inwoners werden ontrouw en gingen zich aan allerlei onnatuurlijke praktijken te buiten. De steden en hun inwoners werden door het vuur vernietigd. Door de straf die zij kregen, zijn zij een blijvende waarschuwing voor ons. Maar de mensen over wie ik net sprak, trekken zich daar niets van aan. Zij laten hun fantasie de vrije loop en doen schandelijke dingen met hun lichaam. Zij aanvaarden geen enkel gezag en spotten met de hemelse machten.

En dan komt: Judas 1:9 Maar Michaël, de archangel, toen hij met den duivel twistte, en handelde van het lichaam van Mozes, durfde geen oordeel van lastering tegen hem voortbrengen, maar zeide: De Heere bestraffe u!


Maar daarmee zet je wel weer andere gelovigen op een lijn met Sodom & Gomorra. Ik blijf erbij dat dit niet in proporties staat met het feit dat sommigen een andere leuze maken aangaande het onderwerp homoseksualiteit.

Jesaja 1

4 Wee dit ontrouwe volk, met schuld beladen,
volk van zondaars, verdorven geslacht.
Zij hebben de HEER verlaten,
de Heilige van Israël versmaad,
hem de rug toegekeerd.

....

9 Had de HEER van de hemelse machten
ons niet een laatste rest gelaten,
het zou ons zijn vergaan als Sodom en Gomorra.


Bij het volgen van dit topic kan ik niet zeggen dat degene die misschien positiever t.a.v. homerelaties staan God 100% de rug hebben toegekeerd.

Philindertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 nov 2004 14:03

Berichtdoor Philindertje » 26 jan 2009 17:16

Airke schreef:
sela schreef:een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

collatoral zei het al eens mooi. de bijbel is niet echt positief over sex tussen mensen van hetzelfde geslacht. dat kun je als feit zien.

tegelijkertijd geeft de bijbel helemaal geen antwoord op de vraag of homo's een (homogene) relatie mogen hebben. ik begrijp daarom de stelligheid van mensen die tegen homosexualiteit zijn niet. waar baseren ze zich op?

daarnaast vind ik de theologische oplossing die verzonnen is (wel homofilie, geen homosexualiteit) een onbarmhartige oplossing. als homo denk je toch gewoon aan andere homo's? dat is ingeschapen? in de zin van dat die gedachten je overvallen.. de bijbel leert ons dat een gedachte al een even grote zonde is als het praktiseren ervan. wat doen we onze refohomo's aan met deze theologische oplossing...


:) Ik zeg dan, dat onderscheid is vast door hetero's bedacht. :wink:
Anderzijds is het ook wel weer begrijpelijk en ook wel pastoraal bedoeld, denk ik. Als je oprecht denkt dat homoseksualiteit écht niet kan, en je wilt toch de persoon niet afwijzen, is dit de enige oplossing.
Verder is er misschien wel geen principieel, maar natuurlijk wel een praktisch verschil tussen gedachte en daad. Hoewel dat dan weer de gedachte kan voeden die veel refo's hebben: 'wat we niet zien, is er ook niet'.


Het is wel een moeilijk onderscheid, inderdaad. Toch zit er denk ik een groot verschil tussen het voeden van je gedachten (doorfantaseren etc) en het vechten ertegen.

Ik kan me voorstellen dat het voor mensen met homoseksuele gevoelens soms moeilijk te verkroppen is dat hetero's moeite hebben met homoseksualiteit, het idee dat ze het recht op een seksuele relatie willen afnemen. Ik denk dat er soms ook wel heel makkelijk over gedacht wordt, het is nogal niet wat om de keus te maken alleen door het leven te gaan. Toch vind ik die verontwaardiging soms wel moeilijk, mensen die bijvoorbeeld niet kunnen lopen, missen sport en een stuk zelfstandigheid in het leven. Een ander verliest een familielid aan een ziekte en heeft daar veel verdriet over. Het is niet te bepalen wat erger is... God vraagt van ons allemaal om zijn wil te doen, door alles heen.
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Berichtdoor Mortlach » 26 jan 2009 17:45

Philindertje schreef:Het is wel een moeilijk onderscheid, inderdaad. Toch zit er denk ik een groot verschil tussen het voeden van je gedachten (doorfantaseren etc) en het vechten ertegen.


Als je vecht tegen jezelf, wie is er dan winnaar?

Ik kan me voorstellen dat het voor mensen met homoseksuele gevoelens soms moeilijk te verkroppen is dat hetero's moeite hebben met homoseksualiteit, het idee dat ze het recht op een seksuele relatie willen afnemen. Ik denk dat er soms ook wel heel makkelijk over gedacht wordt, het is nogal niet wat om de keus te maken alleen door het leven te gaan.


Is het wel een keus als het van buitenaf wordt opgelegd? Als je zo een tijdje meeleest lijkt het alsof de homo bijzonder weinig keus gelaten wordt.

Toch vind ik die verontwaardiging soms wel moeilijk, mensen die bijvoorbeeld niet kunnen lopen, missen sport en een stuk zelfstandigheid in het leven. Een ander verliest een familielid aan een ziekte en heeft daar veel verdriet over. Het is niet te bepalen wat erger is... God vraagt van ons allemaal om zijn wil te doen, door alles heen.


Natuurlijk moet iedereen met de tegenslagen in zijn/haar leven om leren gaan. Het is alleen niet eerlijk dat andere mensen de homo opleggen dat zij verdriet moeten hebben om hun homoseksualiteit. Het leven is soms al lastig genoeg zonder dat mensen je een extra last opleggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 26 jan 2009 22:22

Philindertje schreef:Ik kan me voorstellen dat het voor mensen met homoseksuele gevoelens soms moeilijk te verkroppen is dat hetero's moeite hebben met homoseksualiteit, het idee dat ze het recht op een seksuele relatie willen afnemen.


Even een reactie van een 'ervaringsdeskundige' dan. Voor mij is het niet moeilijk te verkroppen dat hetero's moeite hebben met homoseksualiteit. Laten we elkaar geen mietje noemen, maar het idee dat twee mannen fysiek met elkaar bezig zijn is voor een hetero's niet echt prettig en voelt heel onnatuurlijk en onsmakelijk. Heel begrijpelijk. Maar ik vind het zo jammer dat juist dit aspect zoveel aandacht krijgt. Het intens liefhebben, er zijn voor de ander, het aanvullen van de ander: dát is waar het om gaat. Kun je je voorstellen hoe het is om samen het aangezicht van de Heere te zoeken: "Heere hier zijn we dan, U weet alle dingen, U weet dat we u liefhebben".

Wat ik zo jammer vind is dat veel hetero's hun reële mening laten vertroebel door de veilig aanvoelende mening die er altijd al is geweest. Zelfs een SGP wordt voortgestuwd om meningen over voor hun wezenlijke zaken zoals vrouwen en theocratie bij te stellen naar de huidige ontwikkelingen. De dominee die op zondag ergens gaat preken, gaat niet pas op maandag weer naar huis zoals pakweg 30 jaar gelden, maar reist op zondag heen en weer. Is God veranderd? Nee, maar wel de inzichten.

Het gaat mij niet op het 'recht' op een relatie. Rechten ontleen ik niet aan mensen, maar genadevolle kansen krijg ik van de Heere God.

Wat ik vaak jammer vind in deze discussie is, dat bijna niemand openlijk durft te zeggen dat die aloude meningen wel eens niet zo zouden kunnen zijn en dat het gaat om de wezenlijke band met God.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Berichtdoor Mortlach » 27 jan 2009 10:33

Denkertje21 schreef:Laten we elkaar geen mietje noemen, maar het idee dat twee mannen fysiek met elkaar bezig zijn is voor een hetero's niet echt prettig en voelt heel onnatuurlijk en onsmakelijk. Heel begrijpelijk. Maar ik vind het zo jammer dat juist dit aspect zoveel aandacht krijgt.


Buiten dat, is het natuurlijk een ongelofelijk zwak argument. Ok, we moeten erkennen dat het bestaat, maar eisen dat iemand zijn privé-gedrag aanpast omdat ik dat onsmakelijk vind? Kom op... Ik vind het eten van asperges bijzonder onsmakelijk - de geur alleen al geeft me braakneigingen, maar eis niet dat anderen dat daarom maar moeten laten.

Wat ik vaak jammer vind in deze discussie is, dat bijna niemand openlijk durft te zeggen dat die aloude meningen wel eens niet zo zouden kunnen zijn en dat het gaat om de wezenlijke band met God.


Mensen zijn wellicht wat overbenauwd voor het hellende vlak. Sta vandaag homo-relaties toe, en morgen ligt iedereen op zondag abortus-plegend voor afgodsbeelden... :roll:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 28 jan 2009 10:46

Mortlach schreef: Mensen zijn wellicht wat overbenauwd voor het hellende vlak. Sta vandaag homo-relaties toe, en morgen ligt iedereen op zondag abortus-plegend voor afgodsbeelden... :roll:


Dat kán ik me wel voorstellen, maar dat is natuurlijk nooit een goede reden. Het gaat hier wel over ménsen en die wil men levenslang beknotten op grond van wat zij in de Bijbel lezen maar wat op z'n zachtst gezegd erg multi-interpretabel is.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jan 2009 13:09

Denkertje21 schreef:
Philindertje schreef:Ik kan me voorstellen dat het voor mensen met homoseksuele gevoelens soms moeilijk te verkroppen is dat hetero's moeite hebben met homoseksualiteit, het idee dat ze het recht op een seksuele relatie willen afnemen.


Even een reactie van een 'ervaringsdeskundige' dan. Voor mij is het niet moeilijk te verkroppen dat hetero's moeite hebben met homoseksualiteit. Laten we elkaar geen mietje noemen, maar het idee dat twee mannen fysiek met elkaar bezig zijn is voor een hetero's niet echt prettig en voelt heel onnatuurlijk en onsmakelijk. Heel begrijpelijk.


Ik voel er inderdaad niets voor, maar als twee mannen onderling met elkaar aan de haal gaan - en mij daar niet de hele dag mee lastigvallen - heb ik daar geen moeite mee.

Er zijn mensen die niet van Germknödel houden. Ik ben er gek op. Ik zou het niet waarderen als mensen mij gaan verbieden Germknödel te eten, omdat zij er niet van houden. Da's dus net zoiets.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 02 feb 2009 23:41

Jijdaar Apeldoorn houdt donderdag 5 februari een jongerenavond met Jef de Vriese over het thema: Eigen(aardig)?

Misschien interessant om heen te gaan. Zie http://www.jijdaar.nl/phpbb/viewtopic.php?f=35&t=234

studentjehhs
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 17 dec 2008 11:52

Berichtdoor studentjehhs » 03 feb 2009 11:49

henkie schreef:Jijdaar Apeldoorn houdt donderdag 5 februari een jongerenavond met Jef de Vriese over het thema: Eigen(aardig)?

Misschien interessant om heen te gaan. Zie http://www.jijdaar.nl/phpbb/viewtopic.php?f=35&t=234


He Henk bedankt voor de tip!
Weet jij toevallig of er ergens nog meer informatie over de bijeenkomst is te vinden? Hartelijk dank!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten

cron