em_ma schreef:meboy schreef:em_ma schreef:Mijn stellingname baseer ik op de Bijbel en niet op wat ik graag wil of hoop. Maar goed, daar denken sommigen anders over....
Een homo mag vriendschappelijke relaties hebben, maar waar ook lichamelijke intimiteit/seksualiteit bij te pas komt: ik geloof niet dat je zo 'n relatie aan kunt gaan als christen.
Als je weet dat er meer gevoelens bij komen kijken, dan lijkt het mij verstandiger, maar wel moeilijk!, om of het contact te verbreken of het puur vriendschappelijk te houden. Dit laatste is bijna onmogelijk, dus contact verbreken is radicaler en lijkt mij beter.
Welkom bij het stappenplan: hoe wordt ik een aanvaardbaar mens. Net genoeg heiligheid om een christen genaamd te worden...
Er zitten nog al wat aannames en haken en ogen aan je opvattingen.
1. Zonden zijn pas zonden als ze in de daad worden bedreven.
2. Je moet radicaal contact verbreken als liefde lichamelijk wordt.
3. Een vriendschappelijke relatie sluit intimiteit uit.
4. Van contact is slechts sprake als er sprake is van fysieke vorm.
Maar, zo zeg je, het is gebasseerd op de bijbel, en niet op hoop! Ok laten we dat dan eens controleren:
1. Zonden zijn pas zonden als ze in de daad worden bedreven.
4. Van contact is slechts sprake als er sprake is van fysieke vorm.
Want je zegt: contact verbreken is beter dan contact houden. Rom7:
7b want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten [zonde] [te] [zijn], indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
2. Je moet contact radicaal verbreken zodra het lichamelijk wordt.
3. Een vriendschappelijke relatie sluit intimiteit uit.
Prediker 4
9 Twee zijn beter dan een; want zij hebben een goede beloning van hun arbeid;
10 Want indien zij vallen, de een richt zijn metgezel op; maar wee den ene, die gevallen is, want er is geen tweede om hem op te helpen.
11 Ook, indien twee te zamen liggen, zo hebben zij warmte; maar hoe zou een [alleen] warm worden?
12 En indien iemand den een mocht overweldigen, zo zullen de twee tegen hem bestaan; en een drievoudig snoer wordt niet haast gebroken.
In je hele verhaal wordt het woord Christus niet één keer genoemd. Je verwacht heil van situaties:
Van het celibaat verwacht je dat het heilzaam werkt. Het geeft de homo deugd en zelfstandige heiligheid. Daarmee overschat je het celibaat en de homo en onderschat je Christus.
Die heilzame werking komt niet van het celibaat. Je hebt een situatie voor Christus in de plaats gezet. De strijd van de Geest heb je verangen door een ladder van werkheiligheid.