Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 26 dec 2008 17:49

em_ma schreef:
rafaell schreef:
em_ma schreef:@ Harm-J: ik ben vrijgezel dus ik mis ook weleens wat, ik snap het maar al te goed! Wie zegt dat ik iemand tegen zal komen? Zonder zal ik het ook moeten kunnen redden al zou ik wel veel missen op lichamelijk en geestelijk gebied. Snap je wat ik bedoel?


Ja maar dat heeft een homosexueel net zo goed, alleen jij mag iemand tegenkomen om het leven mee te delen en de liefde mee te bedrijven en een homosexueel mag dat van jou niet. Dat is wel een onderscheid. Je vergelijking gaat dus volkomen mank.


Ik weet toch niet of ik iemand tegen zal komen? Het kan dus zijn dat ik een celibatair leven zal moeten leiden. Dat is ook niet mijn keuze.


Nee en dat kan bij een homosexueel net zo goed gebeuren, dus dat is geen verschil. Alleen bij hem is het a priori al een gegeven dat hij celibatair zal moeten leven volgens jou, en bij jou niet.

meboy

Berichtdoor meboy » 26 dec 2008 20:17

em_ma schreef:@ Harm-J: ik ben vrijgezel dus ik mis ook weleens wat, ik snap het maar al te goed! Wie zegt dat ik iemand tegen zal komen? Zonder zal ik het ook moeten kunnen redden al zou ik wel veel missen op lichamelijk en geestelijk gebied. Snap je wat ik bedoel?


Ja dat snap ik. Het is ook niet zo dat een homorelatie MOET omdat er anders geen leven meer zou zijn of zoiets dergelijks. Is het te doen zonder partner? Vast wel. Moet het zonder partner? Nou je zegt het zelf al, ik zou wel veel missen op lichamelijk en geestelijk gebied.

Het verschil in benadering zit hem hier in: tegen homo's zeggen veel mensen, "je zult het moeten missen omdat je mét partner niet voldoet aan God's oproep" Dat formuleren ze zo omdat ze graag willen dat een homo wél voldoet aan die oproep.

Tegen een hetero zouden ze in dezelfde situatie zeggen: "Met een partner zou het rijker zijn, wie weet komt er ooit nog iets op je pad". Terwijl die hetero's met of zonder partner ook niet voldoen aan God's oproep.

Vanuit de Christelijke traditie geloven we dat een band met Christus het huwelijk heiligt. Dat het tekort daarin gedragen wordt door Christus. En dat het talent voor liefhebben wordt aangewakkerd door de Geest. Echter door de jaren heen is dat een vanzelfsprekendheid geworden waardoor we niet meer beseffen hoe bijzonder dat is.

Dat diezelfde band met Christus de uitkomst zou zijn voor homo's komt niet in ons op. Dat diezelfde Geest de (onvolmaakte) liefde van een ander ook zou kunnen aanwakkeren is onherkenbaar voor ons. Want het huwelijk zélf heeft voor ons de positie gekregen die eigenlijk Christus en de Heilige Geest toekomt. We verwachten heil van het huwelijk.

En die gedachtengang (die geest) is te beproeven. En die gedachtengang komt niet uit God. Daarom is die gedachtengang zo schadelijk voor homo's. Want homo's leven buiten het huwelijk (of het hetroseksuele stelsel zo je wilt) en zijn daarom in onze ogen verdoemelijk voor God. Ze zijn daarmee 2e of 3e rangsburgers geworden. Terwijl als we Christus en de Heilige Geest hun positie teruggeven: de Brengers van het heil, dan worden de mensen weer gelijk aan elkaar een heeft niemand een streepje voor op de ander. Mensen die heteroseksueel zijn en misschien zelfs in een huwelijk leven worden gelijk aan mensen buiten het hetroseksuele stelsel en buiten een huwelijk. En die gedachtengang (geest) is uit God; dat kan iedereen beproeven. Die gedachtengang belijd namelijk de komst van Jezus in het vlees. Het andere niet. Die blokkeert Jezus door het huwelijk voor Hem in de plaats te zetten.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Berichtdoor Mortlach » 27 dec 2008 18:40

em_ma schreef:Ik weet toch niet of ik iemand tegen zal komen? Het kan dus zijn dat ik een celibatair leven zal moeten leiden. Dat is ook niet mijn keuze.


Nee, maar jij kunt wel leven in de hoop dat je een keer iemand tegen komt waar je samen verder mee wilt. Die hoop wordt de homoseksuelen niet eens gegund.

Gebruikersavatar
Airke
Luitenant
Luitenant
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 sep 2002 17:01
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 28 dec 2008 13:49

em_ma schreef:Verder moet me van het hart dat ik er niet zo goed tegen kan dat veel homo 's zich hier in een hokje gedrukt voelen. Ik krijg de indruk dat zij een zware last (homofilie) opgelegd hebben gekregen en dit zalvend tot een oplossing brengen. Alsof homofilie het enige zware last is die je kan hebben als mens.


Vreemd dat discussies over dit onderwerp vaak dit soort reacties oproepen. Als ik in het topic over kinderwens zou gaan roepen 'niet zeuren jongens (meiden vooral), er zijn wel meer problemen waar je tegenaan kunt lopen in het leven', zou ik de hele goegemeente over me heen krijgen. En terecht overigens. Maar waarom mag het als het over homoseksualiteit gaat dan opeens wel?

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Berichtdoor Happy One » 28 dec 2008 14:52

Airke schreef:
em_ma schreef:Verder moet me van het hart dat ik er niet zo goed tegen kan dat veel homo 's zich hier in een hokje gedrukt voelen. Ik krijg de indruk dat zij een zware last (homofilie) opgelegd hebben gekregen en dit zalvend tot een oplossing brengen. Alsof homofilie het enige zware last is die je kan hebben als mens.


Vreemd dat discussies over dit onderwerp vaak dit soort reacties oproepen. Als ik in het topic over kinderwens zou gaan roepen 'niet zeuren jongens (meiden vooral), er zijn wel meer problemen waar je tegenaan kunt lopen in het leven', zou ik de hele goegemeente over me heen krijgen. En terecht overigens. Maar waarom mag het als het over homoseksualiteit gaat dan opeens wel?


:!: Het zal wel komen omdat het moeilijk is je in te leven in een ander zijn/haar situatie. Het geeft daarmee indirect aan hoe beperkt wij allemaal zijn.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 28 dec 2008 15:06

Airke schreef:
em_ma schreef:Verder moet me van het hart dat ik er niet zo goed tegen kan dat veel homo 's zich hier in een hokje gedrukt voelen. Ik krijg de indruk dat zij een zware last (homofilie) opgelegd hebben gekregen en dit zalvend tot een oplossing brengen. Alsof homofilie het enige zware last is die je kan hebben als mens.


Vreemd dat discussies over dit onderwerp vaak dit soort reacties oproepen. Als ik in het topic over kinderwens zou gaan roepen 'niet zeuren jongens (meiden vooral), er zijn wel meer problemen waar je tegenaan kunt lopen in het leven', zou ik de hele goegemeente over me heen krijgen. En terecht overigens. Maar waarom mag het als het over homoseksualiteit gaat dan opeens wel?


Ik zeg niet dat je er niet over moet zeuren, maar dat ik de indruk krijg dat door homo 's hun homo zijn als een te zware last wordt beschouwd en daarom een relatie mi. goedgepraat wordt.
Ik ontken niet dat het ontzettend moeilijk is als homo, maar er zijn nog zoveel meer mensen die het moeilijk hebben en miss. nooit een relatie aan kunnen gaan. Zoals chronisch zieken, vrijgezellen, mensen met beperkingen, etc etc.

Iedereen krijgt een kruis in zijn of haar leven, maar er wordt je nooit een zwaarder kruis opgelegd dat je dragen kan.
Dat mag toch ook voor homo 's een troost zijn?
Ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel!
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Berichtdoor Happy One » 28 dec 2008 15:17

em_ma schreef:
Airke schreef:
em_ma schreef:Verder moet me van het hart dat ik er niet zo goed tegen kan dat veel homo 's zich hier in een hokje gedrukt voelen. Ik krijg de indruk dat zij een zware last (homofilie) opgelegd hebben gekregen en dit zalvend tot een oplossing brengen. Alsof homofilie het enige zware last is die je kan hebben als mens.


Vreemd dat discussies over dit onderwerp vaak dit soort reacties oproepen. Als ik in het topic over kinderwens zou gaan roepen 'niet zeuren jongens (meiden vooral), er zijn wel meer problemen waar je tegenaan kunt lopen in het leven', zou ik de hele goegemeente over me heen krijgen. En terecht overigens. Maar waarom mag het als het over homoseksualiteit gaat dan opeens wel?


Ik zeg niet dat je er niet over moet zeuren, maar dat ik de indruk krijg dat door homo 's hun homo zijn als een te zware last wordt beschouwd en daarom een relatie mi. goedgepraat wordt.
Ik ontken niet dat het ontzettend moeilijk is als homo, maar er zijn nog zoveel meer mensen die het moeilijk hebben en miss. nooit een relatie aan kunnen gaan. Zoals chronisch zieken, vrijgezellen, mensen met beperkingen, etc etc.

Iedereen krijgt een kruis in zijn of haar leven, maar er wordt je nooit een zwaarder kruis opgelegd dat je dragen kan.
Dat mag toch ook voor homo 's een troost zijn?
Ik hoop dat het zo duidelijk is wat ik bedoel!


Maar volgens mij ga je aan het meest essentiële punt voorbij. Jij kunt namelijk nog steeds hoop houden op een relatie. Hoop is zo belangrijk maar door jouw stellingname wordt die hoop voor een bepaalde bevolkingsgroep de grond in geboord.
De situatie is daarom wezenlijk anders.

Vind jij trouwens dat een homo wel een relatie mag hebben zonder seks?
Dat vraag ik mij ook meer algemeen af: zit het probleem nu in het hebben van een relatie in liefde en trouw of in het onderdeel seksualiteit van die relatie?
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 28 dec 2008 15:33

Mijn stellingname baseer ik op de Bijbel en niet op wat ik graag wil of hoop. Maar goed, daar denken sommigen anders over....

Een homo mag vriendschappelijke relaties hebben, maar waar ook lichamelijke intimiteit/seksualiteit bij te pas komt: ik geloof niet dat je zo 'n relatie aan kunt gaan als christen.
Als je weet dat er meer gevoelens bij komen kijken, dan lijkt het mij verstandiger, maar wel moeilijk!, om of het contact te verbreken of het puur vriendschappelijk te houden. Dit laatste is bijna onmogelijk, dus contact verbreken is radicaler en lijkt mij beter.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

meboy

Berichtdoor meboy » 28 dec 2008 15:37

em_ma schreef:Mijn stellingname baseer ik op de Bijbel en niet op wat ik graag wil of hoop. Maar goed, daar denken sommigen anders over....

Een homo mag vriendschappelijke relaties hebben, maar waar ook lichamelijke intimiteit/seksualiteit bij te pas komt: ik geloof niet dat je zo 'n relatie aan kunt gaan als christen.
Als je weet dat er meer gevoelens bij komen kijken, dan lijkt het mij verstandiger, maar wel moeilijk!, om of het contact te verbreken of het puur vriendschappelijk te houden. Dit laatste is bijna onmogelijk, dus contact verbreken is radicaler en lijkt mij beter.


Welkom bij het stappenplan: hoe wordt ik een aanvaardbaar mens. Net genoeg heiligheid om een christen genaamd te worden...

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 28 dec 2008 15:59

meboy schreef:
em_ma schreef:Mijn stellingname baseer ik op de Bijbel en niet op wat ik graag wil of hoop. Maar goed, daar denken sommigen anders over....

Een homo mag vriendschappelijke relaties hebben, maar waar ook lichamelijke intimiteit/seksualiteit bij te pas komt: ik geloof niet dat je zo 'n relatie aan kunt gaan als christen.
Als je weet dat er meer gevoelens bij komen kijken, dan lijkt het mij verstandiger, maar wel moeilijk!, om of het contact te verbreken of het puur vriendschappelijk te houden. Dit laatste is bijna onmogelijk, dus contact verbreken is radicaler en lijkt mij beter.


Welkom bij het stappenplan: hoe wordt ik een aanvaardbaar mens. Net genoeg heiligheid om een christen genaamd te worden...


:?:
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 dec 2008 16:06

em_ma schreef:Mijn stellingname baseer ik op de Bijbel en niet op wat ik graag wil of hoop. Maar goed, daar denken sommigen anders over....

Een homo mag vriendschappelijke relaties hebben, maar waar ook lichamelijke intimiteit/seksualiteit bij te pas komt: ik geloof niet dat je zo 'n relatie aan kunt gaan als christen.
Als je weet dat er meer gevoelens bij komen kijken, dan lijkt het mij verstandiger, maar wel moeilijk!, om of het contact te verbreken of het puur vriendschappelijk te houden. Dit laatste is bijna onmogelijk, dus contact verbreken is radicaler en lijkt mij beter.


Je bepaalt je stellingname op basis van selectief bijbelgebruik bedoel je.

meboy

Berichtdoor meboy » 28 dec 2008 17:13

em_ma schreef:
meboy schreef:
em_ma schreef:Mijn stellingname baseer ik op de Bijbel en niet op wat ik graag wil of hoop. Maar goed, daar denken sommigen anders over....

Een homo mag vriendschappelijke relaties hebben, maar waar ook lichamelijke intimiteit/seksualiteit bij te pas komt: ik geloof niet dat je zo 'n relatie aan kunt gaan als christen.
Als je weet dat er meer gevoelens bij komen kijken, dan lijkt het mij verstandiger, maar wel moeilijk!, om of het contact te verbreken of het puur vriendschappelijk te houden. Dit laatste is bijna onmogelijk, dus contact verbreken is radicaler en lijkt mij beter.


Welkom bij het stappenplan: hoe wordt ik een aanvaardbaar mens. Net genoeg heiligheid om een christen genaamd te worden...


:?:


Er zitten nog al wat aannames en haken en ogen aan je opvattingen.

1. Zonden zijn pas zonden als ze in de daad worden bedreven.
2. Je moet radicaal contact verbreken als liefde lichamelijk wordt.
3. Een vriendschappelijke relatie sluit intimiteit uit.
4. Van contact is slechts sprake als er sprake is van fysieke vorm.

Maar, zo zeg je, het is gebasseerd op de bijbel, en niet op hoop! Ok laten we dat dan eens controleren:

1. Zonden zijn pas zonden als ze in de daad worden bedreven.
4. Van contact is slechts sprake als er sprake is van fysieke vorm.

Want je zegt: contact verbreken is beter dan contact houden. Rom7:

7b want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten [zonde] [te] [zijn], indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.

2. Je moet contact radicaal verbreken zodra het lichamelijk wordt.
3. Een vriendschappelijke relatie sluit intimiteit uit.

Prediker 4

9 Twee zijn beter dan een; want zij hebben een goede beloning van hun arbeid;
10 Want indien zij vallen, de een richt zijn metgezel op; maar wee den ene, die gevallen is, want er is geen tweede om hem op te helpen.
11 Ook, indien twee te zamen liggen, zo hebben zij warmte; maar hoe zou een [alleen] warm worden?
12 En indien iemand den een mocht overweldigen, zo zullen de twee tegen hem bestaan; en een drievoudig snoer wordt niet haast gebroken.

In je hele verhaal wordt het woord Christus niet één keer genoemd. Je verwacht heil van situaties:

Van het celibaat verwacht je dat het heilzaam werkt. Het geeft de homo deugd en zelfstandige heiligheid. Daarmee overschat je het celibaat en de homo en onderschat je Christus.

Die heilzame werking komt niet van het celibaat. Je hebt een situatie voor Christus in de plaats gezet. De strijd van de Geest heb je verangen door een ladder van werkheiligheid.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 28 dec 2008 19:02

@ Meboy: je vraagt op een naieve manier naar de bekende weg door het antwoord dat je geeft, je snapt heus wel wat ik bedoel met de intimiteit waar ik het over heb...

En nee, in deze post heb ik niet op Christus gewezen.
Lees mn post maar over het feit dat God ons ALLEMAAL een kruis geeft en het nooit meer is dan we kunnen dragen. Dat is mijn antwoord op homosexualiteit.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

rafaell

Berichtdoor rafaell » 28 dec 2008 19:13

Welja jij bepaalt even wat iemand wel en niet moet kunnen dragen. Homosexualiteit is overigens geen kruis, net zoals blauwe ogen geen kruis zijn. Het is gewoon een geaardheid die je net zo goed mag hebben en uiten als een heterosexuele geaardheid.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 28 dec 2008 19:19

Misschien een enorme dooddoener. Maar ik wordt van deze discussie zo verdrietig.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten