Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Homofilie 4

Berichtdoor Memmem » 10 jun 2008 19:18

En hier gaan we weer verder over homofilie.
Op naar de volgende 100 pagina's :wink:

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 10 jun 2008 19:32

Spraakmakend onderwerp :? .

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 10 jun 2008 19:33

Toch wel bijzonder dat we aan de 4e honderd pagina's zijn begonnen! Als ik de eerst series nog eens terug lees, dan zie ik gelukkig dat er veel ten goede is veranderd?

Zijn standpunten gewijzigd? Dat misschien nog niet eens. Maar er is wel veel meer wederzijds begrip gekomen. Van een keiharde afwijzing in iedere post zijn we gekomen tot het aanbrengen van nuances.

Iedereen heeft nu wel begrepen dat de homoseksuele geaardheid iets is wat niet buiten onze deur zit. Het is ook onder ons. In onze kerk zitten mensen die homo zijn, gewoon, in elke 'zware' of 'lichte' kerk.

Het besef is gegroeid dat wij naar elkaar en dus ook naar homo's moeten omzien, zoals Jezus omzag naar allen die bij Hem aanklopten.

In de eerste 3 series van honderd ging het er vaak fel aan toe. Dat mag, maar het was soms ook loei hard. Ik ben erg blij dat veel hetero's én homo's zich hier hebben geroerd. je hebt geen idee hoe goed het voelt dat je als homo ook met je mede christenen kunt praten, open kunt zijn, eerlijk vertellen wat je beweegt.

Nog geen 10 jaar geleden kon dat nauwelijks. Homo's slopen uit de kerk en kwamen niet meer terug. Omdat er de liefde niet was. Omdat men niet open kon zijn.

Ik ga voor de volgende honderd pagina's. En bij elke post wil ik me van harte laten leiden door wat God zegt en door de liefde voor Hem die Hij door Zijn Geest in mijn hart geplant heeft!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 10 jun 2008 19:36

Denkertje21 schreef:Toch wel bijzonder dat we aan de 4e honderd pagina's zijn begonnen! Als ik de eerst series nog eens terug lees, dan zie ik gelukkig dat er veel ten goede is veranderd?

Zijn standpunten gewijzigd? Dat misschien nog niet eens. Maar er is wel veel meer wederzijds begrip gekomen. Van een keiharde afwijzing in iedere post zijn we gekomen tot het aanbrengen van nuances.

Iedereen heeft nu wel begrepen dat de homoseksuele geaardheid iets is wat niet buiten onze deur zit. Het is ook onder ons. In onze kerk zitten mensen die homo zijn, gewoon, in elke 'zware' of 'lichte' kerk.

Het besef is gegroeid dat wij naar elkaar en dus ook naar homo's moeten omzien, zoals Jezus omzag naar allen die bij Hem aanklopten.

In de eerste 3 series van honderd ging het er vaak fel aan toe. Dat mag, maar het was soms ook loei hard. Ik ben erg blij dat veel hetero's én homo's zich hier hebben geroerd. je hebt geen idee hoe goed het voelt dat je als homo ook met je mede christenen kunt praten, open kunt zijn, eerlijk vertellen wat je beweegt.

Nog geen 10 jaar geleden kon dat nauwelijks. Homo's slopen uit de kerk en kwamen niet meer terug. Omdat er de liefde niet was. Omdat men niet open kon zijn.

Ik ga voor de volgende honderd pagina's. En bij elke post wil ik me van harte laten leiden door wat God zegt en door de liefde voor Hem die Hij door Zijn Geest in mijn hart geplant heeft!

Ik wil alleen de nuancering aanbrengen dat er een groot aantal lezers van dit onderwerp zijn die het niet met deze posting eens zijn en gestopt zijn om te reageren. Daarnaast vond ik juist de bijdragen van Meboy en Toetsenbord van afgelopen dagen erg leerzaam en respectvol.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

meboy

Berichtdoor meboy » 10 jun 2008 20:39

Nieuw rondje homofilie; altijd een mooi moment om even terug te blikken inderdaad.

Veel geleerd. Echt waar. Ik denk dat de overgang van 3 naar 4 in dat opzicht de mooiste overgang was tot nu toe. Ook het initiatief van enkele deelnemers om een apart christenhomoforum op te richten heeft me veel discussiestof en leermogelijkheden geboden.

Ook wel dieptepunten hoor. Het valt niet mee om met veel mensen een prachtige weg af te leggen waarbij oprecht naar elkaar's zorgen wordt geluisterd tot het punt waar de wegen splitsen. En dat ze splitsen is trouwens dan niet erg. Het maakt je sterk en ook heel kwetsbaar tegelijk. Degenen met wie ik heb gedscussieerd zullen dat wel herkennen.

Het alleen teruglopen, naar de volgende die het proces wil meemaken, dat is beroerder, vooral het tempo waarmee dat gaat. Dat valt me echt zwaar. Ik heb ook het gevoel dat ik mezelf mateloos en eindeloos herhaal en dat de meesten denken: ja, nu weten we het wel hoor, hoe je er over denkt... Toch leer ik van iedereen, ongeacht insteek elke keer weer opnieuw. En dat is het echt allemaal waard.

Op naar de volgende 100

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 11 jun 2008 13:37

Degenen die gestopt zijn staan mijns inziens niet open voor dialoog. Laat staan dat ze openstaan voor waarheden.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Qwerty

Berichtdoor Qwerty » 11 jun 2008 13:52

coupe soleil schreef:Spraakmakend onderwerp :? .

Zeker als de discussie gaande wordt gehouden.
Over en weer is reeds voldoende gedebatteerd.

Ik hoop dat God allen genadig zal zijn.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 11 jun 2008 14:04

Qwerty schreef:Over en weer is reeds voldoende gedebatteerd.

Kennelijk niet omdat er nog steeds mensen zijn die hierdoor in de knel komen en tussen de half en één miljoen homo's en lesbiennes in Nederland alleen is het ook wel de moeite waard om over te praten...

Qwerty

Berichtdoor Qwerty » 11 jun 2008 15:03

Denkertje21 schreef:
Qwerty schreef:Over en weer is reeds voldoende gedebatteerd.

Kennelijk niet omdat er nog steeds mensen zijn die hierdoor in de knel komen en tussen de half en één miljoen homo's en lesbiennes in Nederland alleen is het ook wel de moeite waard om over te praten...

Gezien de vrijheid die er is o.a. gay parades, homabars, een geautoriseerd "huwelijk" en meer van dat soort zaken zie ik die knelling niet zo zitten.

meboy

Berichtdoor meboy » 11 jun 2008 15:25

@ Querty

offtopic: Een vraag uit nieuwsgierigheid, wat hoort er op de puntjes van je onderschrift te staan?

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 11 jun 2008 15:27

meboy schreef:@ Querty

offtopic: Een vraag uit nieuwsgierigheid, wat hoort er op de puntjes van je onderschrift te staan?

Dat mag ieder voor zichzelf invullen, denk ik.

(?)

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 11 jun 2008 15:50

The Engineer schreef:Degenen die gestopt zijn staan mijns inziens niet open voor dialoog. Laat staan dat ze openstaan voor waarheden.

Volgens de bijbel mag je een keer ophouden en laten gaan hoe iemand erover denkt.

Mat 7,6
Geeft het heilige den honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren.

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 11 jun 2008 15:54

Denkertje21 schreef:Kennelijk niet omdat er nog steeds mensen zijn die hierdoor in de knel komen en tussen de half en één miljoen homo's en lesbiennes in Nederland alleen is het ook wel de moeite waard om over te praten...

Ik haak pas na pak 'm beet 400 pagina's aan en zal er eerlijk bijzeggen dat ik niet alles gelezen heb :P

Wel viel mij een ding op en dat is dat de enige twee die ik tegenkom die ervoor uit willen komen heren zijn! Het valt mij niet alleen hier op, maar ook op heel veel anderen plaatsen waar er discussie's ontstaan over andere geaardheid.

Zelf heb ik mij nog nooit aangetrokken gevoelt tot een man, wel een vriendschap met een meisje gehad wat tenslotte zich wel heel ver ontwikkelde. Voor mij betekende dat dat ik die vriendschap ook veel afstandelijker heb gemaakt. Ik heb namelijk niet de vrijmoedigheid om te concluderen dat de Bijbel homofilie goedkeurt (of in ieder geval niet afkeurt). Hmm, weet niet of dat ook te maken heeft met het feit dat ik tot 'de zwaarste kerk(en) van Nl behoor... :D

Ik weet dat ik pas 23 ben, er kan nog veel veranderen en wat zegt 1 keer zo'n ontwikkeling, toch bracht het mij wel aan het denken.

In de familie zijn er diverse die homo of lesbi zijn, geen van allen gaan ze naar de kerk. Bij ons in de kerk was er ooit 1 waarvan ik het al op jonge leeftijd zag, maar ook die heeft tenslotte de kerk verlaten. Dat vind ik inderdaad hele trieste zaken, weet daar nog steeds niet goed mee om te gaan.

Ik blijf nog even zoekend en ben blij dat jullie in ieder geval het debat proberen open te breken. Wel valt mij op dat van beide kanten er nogal wat intolerantie is, dat meen ik eerlijk. Iemand die met Bijbelteksten aankomt kan niet direct als intolerant worden weggeschoven (wellicht dat ik niet ver genoeg in de geschiedenis gedoken ben om te kijken hoe het hiervoor ging) Maar het feit dat hier ook al ruim 400 pagina's voor nodig zijn geeft inderdaad wel aan dat het een onderwerp is wat de gemoederen veel heeft beziggehouden, en nog lang zal bezig houden.
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 11 jun 2008 16:39

Zeker als de discussie gaande wordt gehouden.
Over en weer is reeds voldoende gedebatteerd.

Zoals Denkertje al aangaf: in dat geval zou er geen lopend topic meer zijn.

Ik haak pas na pak 'm beet 400 pagina's aan en zal er eerlijk bijzeggen dat ik niet alles gelezen heb

Hm, dat valt me tegen :P .

Ik weet dat ik pas 23 ben, er kan nog veel veranderen

Als je met die leeftijd je wel aangetrokken voelt tot vrouwen en niet tot mannen lijkt het me niet dat je qua geaardheid nog zal veranderen, eerlijk gezegd.

(wellicht dat ik niet ver genoeg in de geschiedenis gedoken ben om te kijken hoe het hiervoor ging)

Niet om flauw te doen, maar het lezen van de geschiedenis van dit topic zou wel eens verhelderend kunnen werken op dit vlak.

Als laatste, maar zeker niet als minste: ik hoop dat je het een leerzaam topic vindt. Succes met de ontdekkingstocht en als er vragen zijn: stel ze gerust. Ik heb de vaste posters hier als prettige forummers ervaren.

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 11 jun 2008 17:14

verwonderde vrouw schreef:Iemand die met Bijbelteksten aankomt kan niet direct als intolerant worden weggeschoven (wellicht dat ik niet ver genoeg in de geschiedenis gedoken ben om te kijken hoe het hiervoor ging)

Laten ik het zo zeggen. Het engelse woord faggot (vert. flikker) betekent brandhout. Het is een woord wat al honderden jaren oud is en prima de visie van het christendom (of iig delen daarvan) op homo's had; hiervoor dus.

De christelijke intolerantie heeft heel wat holebi's het leven gekost op directe en indirecte manieren. Precieze aantallen zijn niet te noemen en dat zal wel nooit helemaal duidelijk worden, maar genoeg om een flinke aversie tegen het christendom te veroorzaken bij de komende eeuwen aan generaties holebi's vermoed ik. En allemaal dankzij die teksten uiteraard. Ik schat enkele tien- tot honderduizenden doden over de laatste duizend jaar of zo. Maar nogmaals dat is toch niet te controleren verder.

Terug naar “Archief”