Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor LeChat » 27 aug 2012 17:17

jaccootje85 schreef:Zo werd het mij wel duidelijk gemaakt door verschillende gemeenteleden uit de ger.gem. ja... Ik vond dat ook onzin, maar het schijnt zo te zijn. I've no idea!

Wat ik al zei: nooit gehoord, maar goed, rare regel in elk geval...

jaccootje85 schreef:En dat schuine oogje: dat kwam vanuit de ger.gem., niet vanuit de kerk waar we nu heen gaan. Volgens mij vinden de meeste mensen het vreemd dat je dan toch nog met je ouders mee komt naar de ger.gem. als je zelf in een ander kerkverband kerkt. De een groet vriendelijk in de hal van de kerk, maar wel met een blik van: wat doe jij hier?! En de ander (die je heel goed kende en vrienden mee was) kijkt je niet meer aan omdat je van een andere kerk bent...
Dus... zo nieuwsgierig waren die blikken dus niet.

Dat vind ik persoonlijk veel prettiger dan hoe het me verging in de ger.gem. toen k daar weer es een keer was. Dus als we weer een weekend bij mn ouders overblijven, zou het gedrag van de kerkgangers mij BIJNA tegenhouden om met mn ouders naar de kerk te gaan. Maar dan moet je van goede huize komen, dus dat gaat ze niet lukken. Maar leuk is het niet! :-&

Die gemeente bedoelde ik dus ook, volgens mij zit er aardig wat nieuwsgierigheid (over je nieuwe gemeente kan ik uiteraard niet oordelen, die ken ik niet). Heel verstandig dat je je er niet door weg laat houden, gewoon boven staan...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Riska

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Riska » 27 aug 2012 17:41

Wat kleding betreft kun je wat leren van RK-kerken, die door toeristen - dus niet eens vanwege een kerkdienst - een kerk binnen willen gaan. Ik maakte dat jaren en jaren geleden mee in Venetië. We werden er ook voor gewaarschuwd, dus onze hele club destijds had een vestje of bloesje bij zich.
Als mensen te bloot gekleed waren kregen ze een shawl of moeten de kerk verlaten. Je komt er dus domweg niet in...

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor mona » 30 aug 2012 16:58

schelpje3 schreef:Als je op zondag tekort komt, kun je dat doordeweeks halen. Of luisteren naar een schat van preken, te vinden op internet


Schelpje, door de weeks halen dat kan natuurlijk, maar in mijn situatie wat lastig.
Ook ik luister regelmatig een preek op internet, en het is heel fijn dat dat kan.
Maar ik ga liever naar de kerk, ook om het zingen, bidden en bijbellezen met elkaar, en vooral om de uitleg van het Woord, en te horen hoe de Heere zondaren zalig wil maken.
Mis je het dan niet juist op zondag om met verlangen naar de kerk te gaan op Zijn dag?
Ik ga in mijn eigen gemeente juist helemaal niet met verlangen...
Dat is niet goed van mij [-X
Denk ik dan te klein van de Heere?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Boaz » 04 sep 2012 11:54

...ds. W. Silfhout... „We proberen de catechisanten toch voor te houden dat iemand in Gods voorzienigheid in een kerkverband wordt geplaatst. Dat gebeurt niet zomaar en je kunt dat niet zomaar verlaten.”


Met alle respect, maar dit zie ik als een uitspraak van een voorganger die alles uit z'n kast trekt om zijn schaapjes maar bij elkaar te houden. Op het eerste zicht lijkt de vondst aardig, maar als je even verder doordenkt zie je al dat die vlieger niet op gaat. Wat zeg je tegen een moslim, die in een islamitisch gezin opgroeit? " God heeft je daar geplaatst, dus moet je daar blijven.' ??????????? Wij kunnen ons toch niet verschuilen achter dit soort opmerkingen! Een mens heeft toch ook een eigen verantwoording?

Ik heb een tijd geleden eens een preek gehoord van een predikant die fel van leer trok tegen het ' shoppen' wat de kerkgangers daar blijkbaar deden. Wat ik miste in zijn betoog was de vraag waarom dat gebeurde.

Als je het thuis goed hebt, heb je geen behoefte ergens anders naartoe te gaan. Ikzelf heb meer dan 10 jaar in een kerkverband doorgebracht waarbij ik het gevoel had geestelijk langzaamaan dood te gaan. Uiteindelijk heb ik dat kerkverband verlaten en ga nu met vreugde naar de dienst elke zondag. Terugkijkend zeg ik: had ik jaren eerder moeten doen..
Laatst gewijzigd door Boaz op 05 sep 2012 06:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Boaz » 04 sep 2012 11:59

Mona schreef:
Ik ga in mijn eigen gemeente juist helemaal niet met verlangen...
Dat is niet goed van mij
Denk ik dan te klein van de Heere?


Waarom ga je in jezelf wroeten na zo'n constatering? Het klinkt alsof je een soort 'schuld' hiervoor bij jezelf legt.. En het heeft toch helemaal niks te maken met 'te klein denken van de Here?' Ga voor jezelf eerlijk na waardoor dat komt. Ik vond bij ons de prediking veel te oppervlakkig bijvoorbeeld. Na een aantal gesprekken met onze predikant kwam ik er achter dat wij wel heel erg verschillend de Bijbel interpreteren, wat ik erg vergaand en schokkend vond. Ik kon daar toen niet blijven, wilde dit ook niet voor mijn kinderen.

_________________

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Boaz » 04 sep 2012 12:07

cornelia77 schreef:
Wat mij betreft is het dan de vraag of je altijd moet kijken wat je ontvangt. En niet wat vaker naar "wat kan ik geven?".
Mijns inziens hoor ik de laatste tijd te vaak dat mensen hun kerkverband verlaten omdat ze geen voedsel krijgen. Ik weet zelf alles van die worsteling, helaas. Maar als je weggaat, wat laat je dan achter...Het lijkt me wat egoïstisch. (Waarmee ik niemand wil veroordelen.)


Wat bedoel je met: wat laat je dan achter? Geen mens is onmisbaar hoor! En egoistisch is het ook niet, je doet er niemand te kort mee. Je weigert toch ook geen verhuizing naar een andere stad omdat je dan je kerkverband moet verlaten en mensen achterlaat?
Ik vind weggaan omdat je geestelijk niet wordt gevoed een zeer ligitieme reden hoor: het geloof is uit het horen van het Woord van God. Als dat pover verkondigd wordt, wordt je geloof niet (voldoende) gevoed en sterft het af.
Wij als volwassenen zoeken misschien doordeweeks een preek op internet, maar de kans dat kleine kinderen dat doen is niet erg groot. Mijn oudste vroeg laatst op een avond wie er zou voorgaan in de dienst de volgende dag, en nadat ik antwoord gegeven had zei hij: 'Ik zie nu al naar de dienst uit!' Kijk, als een 15 jarige dat zegt, ben ik zeer dankbaar!

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor mona » 05 sep 2012 17:40

Boaz schreef:Waarom ga je in jezelf wroeten na zo'n constatering? Het klinkt alsof je een soort 'schuld' hiervoor bij jezelf legt..

ik wroet niet, ik vraag me af wat ik moet doen, mbt de preek in onze kerk. De Heere kan toch ook wonderen doen in de kerk waar ik nu ben?
Veel mensen hebben moeite met shoppen, dat heb ik wel gelezen in dit onderwerp.
Maar ik verlang er zo naar dat mij de weg gewezen wordt in de preek.
in mijn kerk is iedereen al een gelovige, dus iedereen heeft het al....
Ik ben dan waarschijnlijk de enige die op zoek is ofzo...
Zucht...
Ik heb dit al aangegeven bij onze dominee.
Moeilijk gesprek! Hij snapte me niet.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Race406 » 08 sep 2012 09:54

mona schreef:ik wroet niet, ik vraag me af wat ik moet doen, mbt de preek in onze kerk. De Heere kan toch ook wonderen doen in de kerk waar ik nu ben?
Dat klopt! Maar verwacht niet dat de Here een wonder doet door de kerk zo te veranderen dat men daar net zoals jij gaat denken!
mona schreef:Veel mensen hebben moeite met shoppen, dat heb ik wel gelezen in dit onderwerp.
Maar ik verlang er zo naar dat mij de weg gewezen wordt in de preek.
Je moet tot een keuze komen: 1. Of je gaat weg uit je kerk en gaat (wsl alleen gezien je verhaal) naar een andere kerk, en neemt het risico dat er spanningen in je huwelijk ontstaan. 2. Je blijft en doet wat o.a. Schelpje ook al zegt: Je luistert preken doordeweek. En wees zo in je huidige gemeente een licht, wijzend naar Het Licht!
mona schreef:in mijn kerk is iedereen al een gelovige, dus iedereen heeft het al....
De (meeste) kerkmensen zijn gedoopt en dus verbondskind. De predikant mag de gemeente dus zien als verbondsgemeente en daarbij oog hebben voor hen die zoekende zijn of God nog niet werkelijk kennen zoals Hij is namelijk een God Die niet wil dat er ook maar één verloren gaat, maar dat allen tot geloof komen. Wat niet betekent dat ook iedereen behouden wordt.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor mona » 10 sep 2012 12:39

Race406 schreef:Maar verwacht niet dat de Here een wonder doet door de kerk zo te veranderen dat men daar net zoals jij gaat denken!

Dat bedoel ik niet, ik bedoel dat de Heere daar een wonder aan MIJ kan doen.
Race406 schreef:En wees zo in je huidige gemeente een licht, wijzend naar Het Licht!

Hoe word ik een licht? Hoe kom ik tot dat Licht? In mijn gemeente is iedereen al een licht, dus de weg naar het Licht is geen noodzaak meer.
Race406 schreef:De (meeste) kerkmensen zijn gedoopt en dus verbondskind. De predikant mag de gemeente dus zien als verbondsgemeente en daarbij oog hebben voor hen die zoekende zijn of God nog niet werkelijk kennen zoals Hij is namelijk een God Die niet wil dat er ook maar één verloren gaat, maar dat allen tot geloof komen. Wat niet betekent dat ook iedereen behouden wordt.

dan zou je als predikant de weg tot zaligheid toch gaan verkondigen, omdat je wilt dat iedereen behouden wordt! Dan wijs je de weg toch? Dan heb je de zoekende zielen toch op het oog?
Race406 schreef: Of je gaat weg uit je kerk en gaat (wsl alleen gezien je verhaal) naar een andere kerk, en neemt het risico dat er spanningen in je huwelijk ontstaan

Zoals ik al eerder in een post heb aangegeven, ga ik niet zomaar weg uit mijn huidige gemeente, en dat heeft redenen die persoonlijk zijn, en die ik niet op een forum ga vertellen.
Maar ik ga 's middag naar de HHK in een naburig dorp.
En dan zijn er natuurlijk mensen die mij veroordelen, en zeggen dat ik niet mag shoppen.... (niet persoonlijk op jou gericht race406 :D , maar zie de vele reactie''s hiervoor).
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Boaz » 18 okt 2012 08:55

Dat bedoel ik niet, ik bedoel dat de Heere daar een wonder aan MIJ kan doen.


Welk wonder? Dat je matige prediking gaat waarderen?
Daar zit je toch niet op te wachten??

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Boaz » 18 okt 2012 08:58

Hoe word ik een licht? Hoe kom ik tot dat Licht? In mijn gemeente is iedereen al een licht, dus de weg naar het Licht is geen noodzaak meer.


Het draait toch niet alleen om de eigen gemeente alleen? Onze opdracht is toch het evangelie overal te verkondigen? Dan ben je toch gericht op mensen die (nog) niet gelovig zijn?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten

cron