Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Marloes1g » 26 aug 2012 23:25

Toch niet helemaal of-topic want als je ervaart dat de Heere niet meer werkt door Zijn Woord en Geest
in de kerk waar je samenkomt dan is het de hoogste tijd om je kerkverband te verlaten.
Ik bedoel dus als je geen geestelijk voedsel meer krijgt daar.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor cornelia77 » 27 aug 2012 08:04

Wat mij betreft is het dan de vraag of je altijd moet kijken wat je ontvangt. En niet wat vaker naar "wat kan ik geven?".
Mijns inziens hoor ik de laatste tijd te vaak dat mensen hun kerkverband verlaten omdat ze geen voedsel krijgen. Ik weet zelf alles van die worsteling, helaas. Maar als je weggaat, wat laat je dan achter...Het lijkt me wat egoïstisch. (Waarmee ik niemand wil veroordelen.)

Riska

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Riska » 27 aug 2012 08:48

cornelia77 schreef:Wat mij betreft is het dan de vraag of je altijd moet kijken wat je ontvangt. En niet wat vaker naar "wat kan ik geven?".
Mijns inziens hoor ik de laatste tijd te vaak dat mensen hun kerkverband verlaten omdat ze geen voedsel krijgen.
Dit is me uit het hart gegrepen. Er zijn (te) veel kerkgangers die alleen maar "consumeren", maar 'niet thuis' geven als hen gevraagd wordt, of ze een functie willen vervullen, en lang niet altijd alleen in de kerkenraad, maar ook in allerlei andere taken, die er liggen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2012 10:27

Marloes1g schreef:Toch niet helemaal of-topic want als je ervaart dat de Heere niet meer werkt door Zijn Woord en Geest
in de kerk waar je samenkomt dan is het de hoogste tijd om je kerkverband te verlaten.
Ik bedoel dus als je geen geestelijk voedsel meer krijgt daar.

Ben ik niet helemaal met je eens Marloes. Er kunnen omstandigheden zijn waarin dit niet mogelijk is.
Hier spreek je op het forum voor jezelf, maar soms ben je getrouwd, heb je kinderen. Dus je hebt dan met meerdere personen te maken.
Bij ons in de kerk zat een gezin, waar de vrouw het niet meer kon vinden bij ons en ging over naar een soort afgescheiden verontrust groepje. De man bleef, met de kinderen, want die wilden niet mee naar dat aparte kerkje. Is dat wenselijk? Ik denk het niet. Het gezin scheurt geestelijk uiteen.
Als je op zondag tekort komt, kun je dat doordeweeks halen. Of luisteren naar een schat van preken, te vinden op internet.

Corsus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 jun 2012 20:34

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Corsus » 27 aug 2012 10:36

Wij hebben een aantal jaar geleden ook een transfer gemaakt ;-). Maar daar ging het een beetje hand in hand. Enerzijds niet meer kunnen groeien in geestelijke zin en anderzijds beperkt worden om juist het geloof "handen en voeten" te geven.

Uiteindelijk werden onze ogen geopend en kwamen we tot het besef en kregen we de bevestiging dat Hij iets anders voor ons in gedachten had. Het was even heftig maar het is de moeite waard gebleken :D
~Your Love Never Fails~

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Marloes1g » 27 aug 2012 11:32

Nu ik het nog eens overlees, is het inderdaad een beetje te simpel voorgesteld.
Zo gemakkelijk was het allemaal niet, maar ook achteraf de moeite waard gebleken.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor mona » 27 aug 2012 12:27

schelpje3 schreef:Het gezin scheurt geestelijk uiteen.

Dit is een heel belangrijk punt, want dat geeft ontzettend veel pijn en verdriet.
cornelia77 schreef:Wat mij betreft is het dan de vraag of je altijd moet kijken wat je ontvangt. En niet wat vaker naar "wat kan ik geven?".

Ik ben het daar gedeeltelijk mee eens. Het is zeker zo dat je binnen je gemeente, je best moet doen om ook een gemeente te zijn. Er wordt ook inzet gevraagd.
Maar als je zo weinig voedsel krijgt, en de preken worden inhoudelijk zo schaars, ja dan wordt het wel een worsteling. Omdat je niet meer weet wat je moet doen. Waar ligt de grens? Wat zijn de gevolgen? Maar bovenal: wat wil God dat ik doen zal?
Als ik er zo over schrijf kan ik me er zo verdrietig over voelen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor hubert » 27 aug 2012 14:08

Riska: Ik begrijp wat je bedoelt. Maar aan de andere kant... het hangt ook vanaf wie topless etc. naar de kerk gaat.


Ik ken geen enkel kerkverband waar men topless ter kerke gaat of wellicht bij naturisten. Toch was ik van de zomer in een geref. bondskerk waar ik een dame zag met spagettibandjes. Het zag er leuk uit. Mag dat wel?
Zelf heb ik ook wel eens de neiging om in korte broek naar de kerk te gaan op een zomerse dag. Ik doe dat echter niet omdat niemand dat doet en ik geen zin heb dat men denkt dat ik wil provoceren. Toch vind ik het geen goede discussie. God kijkt het hart aan en niet hoe je eruit ziet!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2012 14:24

hubert schreef:
Ik ken geen enkel kerkverband waar men topless ter kerke gaat of wellicht bij naturisten. Toch was ik van de zomer in een geref. bondskerk waar ik een dame zag met spagettibandjes. Het zag er leuk uit. Mag dat wel?
Zelf heb ik ook wel eens de neiging om in korte broek naar de kerk te gaan op een zomerse dag. Ik doe dat echter niet omdat niemand dat doet en ik geen zin heb dat men denkt dat ik wil provoceren. Toch vind ik het geen goede discussie. God kijkt het hart aan en niet hoe je eruit ziet!

Ik denk dat ze "bandjesloos" bedoelt Hubert :wink:
Oftewel strapless.
Ik was eens bij een huwelijksbevestiging, waar de bruid tot mijn grote verbazing een strapless jurk aan had. Ik denk dat er een jasje overheen had gemoeten, maar niet erbij genomen.
Voor een kerkelijke bevestiging vind ik dat echt niet kunnen. De dominee zal diep inzicht hebben gehad, toen ze op de knielbank lag.
Er is overal een kledingstuk voor. Strapless doe je aan naar het strand of een galafeest. Maar verder nooit! Daar kun je ook niet mee op een kantoor of in een winkel verschijnen, waarom dan wel naar Gods Huis?
En als deze zin continue in elk verband wordt gebruikt, wordt het een lege dooddoener.
Wat er in het hart leeft, komt er nl ook uit!

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor hubert » 27 aug 2012 14:30

*Bericht verwijderd door moderator omdat dit in strijd was met de voorwaarden waarmee is ingestemd bij het toegang vragen tot dit beperkte forum*

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor hubert » 27 aug 2012 14:37

Schepje: Er is overal een kledingstuk voor.


Dat klopt, maar ik denk niet dat je al te dwingend moet zijn in de kledingkeuze van een ander. Ik zie genoeg mensen met een heel slechte smaak qua kleding. Toch denk ik dat dat best eens geliefde kinderen van God kunnen zijn!
En de mode geeft nu inderdaad wat meer inkijk. Ik kan daar goed tegen en vind het nog mooi ook! Ik kom net uit Italïë en vergeleken daarbij is het hier nog keurig. Het is ook een kwestie van gewenning.
Maar nogmaals: God ziet het hart aan! Kleding zegt nietalles over iemands geloof. Een grote hoed, een lange rok. Wat zegt het? Niets. Dood in de pot doorgaans! Vormendienst!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2012 15:06

hubert schreef:
Dat klopt, maar ik denk niet dat je al te dwingend moet zijn in de kledingkeuze van een ander. Ik zie genoeg mensen met een heel slechte smaak qua kleding. Toch denk ik dat dat best eens geliefde kinderen van God kunnen zijn!
En de mode geeft nu inderdaad wat meer inkijk. Ik kan daar goed tegen en vind het nog mooi ook! Ik kom net uit Italïë en vergeleken daarbij is het hier nog keurig. Het is ook een kwestie van gewenning.
Maar nogmaals: God ziet het hart aan! Kleding zegt nietalles over iemands geloof. Een grote hoed, een lange rok. Wat zegt het? Niets. Dood in de pot doorgaans! Vormendienst!

Ik zou bijna zeggen: laten we dan dwingerder worden! Je gaat volledig voorbij aan mijn argument wat betreft de werkvloer. En geliefde kinderen van God laten het echt uit hun hoofd om in al te blote kleding te gaan zitten, dus laat staan dat ze zo naar de kerk gaan.
Het gaat er niet om of jij er tegen kunt, het gaat om de regels van fatsoen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor mona » 27 aug 2012 15:17

hubert schreef:En de mode geeft nu inderdaad wat meer inkijk. Ik kan daar goed tegen en vind het nog mooi ook!

Dat is fijn, maar dat hoef ik dan weer niet te weten... :D
Mijns inziens is een slechte smaak van kleding, altijd nog beter dan gebrek aan kleding,
zeker in de eredienst.
hubert schreef:Het is ook een kwestie van gewenning
Dat mag ik toch hopen van niet!
hubert schreef:Maar nogmaals: God ziet het hart aan!

Helemaal mee eens. Belangrijk om dat voor ogen te houden. Wat er in het hart zit, zal er ook vaak uitkomen.
quote="hubert"]Een grote hoed, een lange rok. Wat zegt het? Niets. Dood in de pot doorgaans! Vormendienst![/quote]
Ook hier geldt: God ziet het hart aan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor hubert » 27 aug 2012 15:31

Ik zou bijna zeggen: laten we dan dwingerder worden! Je gaat volledig voorbij aan mijn argument wat betreft de werkvloer. En geliefde kinderen van God laten het echt uit hun hoofd om in al te blote kleding te gaan zitten, dus laat staan dat ze zo naar de kerk gaan.
Het gaat er niet om of jij er tegen kunt, het gaat om de regels van fatsoen.


Bij mij op kantoor worden er wel korte broeken en rokjes gedragen. Ben het wel met je eens dat je je kleding afstelt op de plaats die je bezoekt, maar wat is bloot en fatsoenlijk? Ik zie het probleem niet zo.
Het gaat in de kerk om de inhoud!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2012 15:58

hubert schreef:
Bij mij op kantoor worden er wel korte broeken en rokjes gedragen. Ben het wel met je eens dat je je kleding afstelt op de plaats die je bezoekt, maar wat is bloot en fatsoenlijk? Ik zie het probleem niet zo.
Het gaat in de kerk om de inhoud!

Precies: Het gaat om de inhoud van die kerk. Wat wordt er gepredikt? Dat alles er mee door kan? Zonde geen zonde meer genoemd wordt? Ja, dan kun je zo bloot zitten, zonder dat je je zelfs schaamt.
Want kleden doe je niet alleen voor jezelf, maar ook voor die ander!
En dan komt het karikatuur weer om de hoek van die grote hoed en rokken tot op de grond :roll:
Dat is een klein percentage dat hier nog in loopt. Ik ken in mijn hele familie niemand die zo'n hoed draagt en hun roklengte is knie. Zeker de jongere generatie.
Als jij je gefrustreerd voelt om wat voor reden dan ook, pas toch maar op om dat allemaal op een openbaar forum te gooien. Het zijn JOUW frustraties, niet de mijne. Het is niet opbouwend en kan schade aanbrengen. Beetje nuanceren kan dus geen kwaad :D


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten