Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Race406 » 04 mei 2011 10:10

TheKeimpe schreef:Ja en nee.
Als het gaat om kerkmuren die er zijn vanwege menselijke gevoeligheden, dan ben ik blij als ze lager worden.

Maar ik ben bang dat er soms ook sprake is van een stuk postmodern "als het maar goed voelt"-denken. Zo van: "We zijn allemaal broeders en zusters en waar doen we nog moeilijk over." En dat er dan grote dwalingen geleerd worden, dat er totaal van Bijbelse lijnen af wordt geweken, ach, dat is niet zo belangrijk. "Eenheid boven zuiverheid."

Als dat de achtergrond is, dan zou ik de ontwikkeling niet toe willen juichen, jij wel?


En de grote vraag is WIE er van Bijbelse lijnen afwijkt.
Als je een synodaal Gereformeerde met een GG-er laat praten zeggen ze waarschijnlijk van elkaar dat de ander van de Bijbelse lijn afwijkt.... :? En wie heeft er gelijk? De een vindt dat hij gelijk heeft, maar de ander vindt dat van zichzelf ook. Puur omdat ze op sommige punten de Bijbel iets anders lezen/uitleggen dan die ander dat doet. En omdat ze wat betreft de beloften van God en de aanbod van genade anders denken. En allebei hebben ze (als het goed is tenminste) Bijbelteksten om hun gelijk aan te tonen....
Menselijk gedoe....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor TheKeimpe » 04 mei 2011 14:42

Race406 schreef:Als je een synodaal Gereformeerde met een GG-er laat praten zeggen ze waarschijnlijk van elkaar dat de ander van de Bijbelse lijn afwijkt.... :?

Dat kon soms nog wel eens meevallen... Als ik mij niet vergis ben ik het hier op het forum regelmatig met een "synodaal gereformeerde" eens. :)

@Marnix en Jan:
Jullie beiden houden hier de absolute kern vast: Jezus Uw verzoenend sterven, blijft het rustpunt van mijn hart!
Maar als daar aan gemorreld wordt, en ik vrees dat dat gebeurt als niet het werk van Christus, maar de keuze van de mens, het leven voor God ipv het leven door God centraal gaat staan, met mijn emotie, mijn ervaring, en niet Zijn werk in het middelpunt. (En dat kan dus zowel ter rechter- als ter linkerzijde gebeuren!)

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor janneke7337 » 20 jul 2011 13:05

Ik ben de vragensteller van dit bericht:
http://refoweb.nl/vragenrubriek/17597/k ... -verlaten/
Vraag:

Wanneer verlaat je een kerkverband? Als je belijdenis in een kerkverband gedaan hebt, kinderen gedoopt, mag/kan je een kerkverband zo verlaten? In ons huidig kerkverband voel ik me namelijk helemaal niet thuis meer. Een voorbeeld: Er wordt zeer dringend gepreekt over ellendekennis, wat beslist noodzakelijk is, maar ik vind het zo gevaarlijk dat mensen gaan denken: ik heb nu wel ellendekennis, maar het is nog niet genoeg, want de dominee zegt altijd, "die persoon heeft het zo beleefd", het is bij mij dus vast nog niet genoeg. Ook worden er bepaalde wegen voorgehouden, zoals: als je nog nooit tranen hebt gehad, heb je nog niets van God gehad. Of kruipend van kamer tot kamer. Of het uitschreeuwen tot God. Of de stappen die je van Catechismiszondag tot Catechismuszondag beleefd moet hebben. Of de HSV bestempelen als een list van de satan, zonder enig wetenschappelijk onderbouwde argumenten. God gaat toch met een ieder zijn eigen weg? God is toch niet gebonden aan bepaalde menselijke zaken of menselijke kenmerken? Doen wij God niet tekort als wij menselijke regels en kenmerken gaan opleggen aan God? Ik durf niets te zeggen over welke dominee of welke kerkganger dan ook, ik mag daarover immers niet oordelen. Mag je om al deze redenen je kerkverband verlaten, of moet je daar blijven en proberen je eigen weg tot God gaan? Let wel, het is niet dat er geen geestelijk voedsel is, alleen in de kenmerkenleer en dergelijke kan ik mij niet vinden.


Antwoord:

Ik vind dit soort vragen altijd heel moeilijk om te beantwoorden. Er kunnen zoveel verschillende soorten aspecten op de achtergrond meespelen. Als het werkelijk waar is dat dit het enige is wat in de prediking gehoord wordt, dan beantwoordt die prediking niet aan datgene wat de Dordtse Leerregels over de prediking zeggen, bijv in h II, art 5. Een opgelegde schematische voorstelling van de weg der bekering en een voorwaardelijke Christusprediking is geen zuivere prediking. Ik durf de mensen niet te veroordelen die om deze redenen hun kerk(verband) verlaten. Maar ik heb ook respect voor diegenen die in die kerk blijven en in het gebed aan de Heere vragen of Hij de dominee meer bijbelse inzichten wil geven. Maar het is voor mij moeilijk om te beoordelen of u een terechte typering geeft van de prediking waar u onder zit. Ik kan dat niet objectief beoordelen.

Want inderdaad, de ellendekennis dient gepredikt te worden. En de orde van de Catechismus is niet alleen een logische, maar ook een chronologische orde. Zo vind ik het in de Schriften en zo is het ook door de oudvaders van Reformatie, Nadere Reformatie en Puritanisme gepredikt. Wat ik maar wil zeggen, er kan ook in uzelf een verandering gaande zijn, beinvloed door de tijdgeest of door allerlei (al dan niet evangelisch gekleurde) bewegingen in de gereformeerde gezindte. Bewegingen die langzaam maar zeker weer gaan terugvallen in de aloude dwaling van het (semi)remonstrantisme en het onheilige activisme van het overwinningsleven.

Er kunnen ook persoonlijke dingen gebeurd zijn, bv in het contact met de dominee of de kerkenraad, waardoor je je minder thuis voelt. We dienen onszelf altijd nauw te onderzoeken, hoe het komt dat wij ontevreden worden onder de prediking of ons niet meer thuisvoelen in een kerkelijke gemeente.

U zegt dat er wel geestelijk voedsel te vinden is. Daarmee zegt u eigenlijk dat de Christus wel gepredikt wordt. Want Hij is het Voedsel, Hij is Brood des Levens. En als dat zo is, dan zou ik zomaar niet weg durven gaan.

Anderzijds, als u zondag aan zondag met gevoelens van tegenzin in de kerk zit, dan staat u uzelf en ook anderen in de weg. Soms is het beter om als het echt niet langer meer gaat, toch maar weg te gaan. Maar dan moet het wel een biddende weg zijn. Met de vraag: Heere wat wilt Gij dat ik doen zal? Soms wil de Heere dan onverdiend een weg wijzen. Die weg die Hij dan met u gaat, houdt overigens niet in, dat de Heere in de gemeente die u verlaat, niet meer zou werken.

Ds. M. A. Kempeneers

Korte toelichting van punten waar ik mee zit:
1
Er word een verschil gepredikt tussen zondag 7 en zondag 21 of 22 uit m'n hoofd gezegd over de baten des geloofs.
In zondag 7 is de schuld bedekt en is de middelaar geopenbaard.
In zondag 21 of 22 is alles toegepast.
Zelf denk ik maar er is toch maar 1 waar geloof, en dat is het geloof van zondag 7, er staat zelf een waar geloof in deze zondag, in 21 of 22 word het wat uitgewerkt.
2
Zeer veel nadruk op het stuk der ellende, en niet zo'n beetje maar verschrikkelijke ellende, zo erg dat je denkt te sterven, kruipend van kamer in kamer, het uitschreeuwen en kermen.
Zelf denk ik dat dit per persoon verschillend is.
3
Als je wat van God hebt gehad weet je hoe dit of dat werkt, als je dat niet weet heb je niets van God gehad.
Zelf denk ik dat we God geen dingen mogen opleggen.
4
Het opleggen van traditionele zaken, legging, HSV, oorbellen, make-up, bepaalde kleding waar we God veel verdriet mee doen en wat nooit van God kan zijn.
5
Vreemde uitspraken over bijvoorbeeld "doorvloeien" dat zal God je niet kwalijk nemen als dat een keer gebeurd, of God maakt geen kunstenaars van zijn volk, of God werkt alleen zakelijk, net of er voor God word gesproken.
6
Uitspraken over andere dominee's, bijvoorbeeld: "er zijn in onze tijd dominees die van alles de preekstoel op meenemen om aan de mensen te laten zien, tassen vol, dat kan niet mensen, dit mag niet".
Of bijvoorbeeld: "in deze tijd gaat een kerkenraad zwemmen met de jeugd, hoe ver zijn we toch afgeweken'.
Of mensen die het kerkverband verlaten hebben "die zijn een makkelijker weg gaan zoeken".

En helaas valt hier niet over te praten met de dominee, we hebben het wel eens geprobeerd, het gaat echt niet, dan komt er een hele redevoering met van alles en nog wat.

Ik wil niet alles verkeerd noemen, er zijn ook hele goede dingen, zoals dat de dominee alles voor z'n gemeente over heeft en altijd druk is met de gemeente en liefde geeft.
Ook zijn er predicaties waar ik wel goed naar kunt luisteren.
Ik durf niet zomaar het kerkverband te verlaten, een soort "onderbuikgevoel" als je begrijpt wat ik bedoel, is dit angst, geweten? Ik weet het niet.

Graag zou ik jullie mening hierover horen.

Gebruikersavatar
Dine
Luitenant
Luitenant
Berichten: 572
Lid geworden op: 31 mei 2007 17:47

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Dine » 20 jul 2011 13:43

Hoi Janneke7337,

Ik moet zeggen dat ik met belangstelling deze vraag+antwoord gelezen heb.. mede ook omdat ik met hetzelfde worstel.
Ik vond zelf dit stuk antwoord wel helder:

"Anderzijds, als u zondag aan zondag met gevoelens van tegenzin in de kerk zit, dan staat u uzelf en ook anderen in de weg. Soms is het beter om als het echt niet langer meer gaat, toch maar weg te gaan. Maar dan moet het wel een biddende weg zijn. Met de vraag: Heere wat wilt Gij dat ik doen zal? Soms wil de Heere dan onverdiend een weg wijzen. Die weg die Hij dan met u gaat, houdt overigens niet in, dat de Heere in de gemeente die u verlaat, niet meer zou werken."

Maar het is 'eng' om een kerkverband te verlaten.. en wat vind je het in het andere kerkverband? Dat zijn dingen die ik ook lastig vind.
Dus ik snap je angst.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Race406 » 20 jul 2011 13:48

janneke7337 schreef:Korte toelichting van punten waar ik mee zit:
1
Er word een verschil gepredikt tussen zondag 7 en zondag 21 of 22 uit m'n hoofd gezegd over de baten des geloofs.
In zondag 7 is de schuld bedekt en is de middelaar geopenbaard.
In zondag 21 of 22 is alles toegepast.
Zelf denk ik maar er is toch maar 1 waar geloof, en dat is het geloof van zondag 7, er staat zelf een waar geloof in deze zondag, in 21 of 22 word het wat uitgewerkt.
2
Zeer veel nadruk op het stuk der ellende, en niet zo'n beetje maar verschrikkelijke ellende, zo erg dat je denkt te sterven, kruipend van kamer in kamer, het uitschreeuwen en kermen.
Zelf denk ik dat dit per persoon verschillend is.
3
Als je wat van God hebt gehad weet je hoe dit of dat werkt, als je dat niet weet heb je niets van God gehad.
Zelf denk ik dat we God geen dingen mogen opleggen.
4
Het opleggen van traditionele zaken, legging, HSV, oorbellen, make-up, bepaalde kleding waar we God veel verdriet mee doen en wat nooit van God kan zijn.
5
Vreemde uitspraken over bijvoorbeeld "doorvloeien" dat zal God je niet kwalijk nemen als dat een keer gebeurd, of God maakt geen kunstenaars van zijn volk, of God werkt alleen zakelijk, net of er voor God word gesproken.
6
Uitspraken over andere dominee's, bijvoorbeeld: "er zijn in onze tijd dominees die van alles de preekstoel op meenemen om aan de mensen te laten zien, tassen vol, dat kan niet mensen, dit mag niet".
Of bijvoorbeeld: "in deze tijd gaat een kerkenraad zwemmen met de jeugd, hoe ver zijn we toch afgeweken'.
Of mensen die het kerkverband verlaten hebben "die zijn een makkelijker weg gaan zoeken".

En helaas valt hier niet over te praten met de dominee, we hebben het wel eens geprobeerd, het gaat echt niet, dan komt er een hele redevoering met van alles en nog wat.

Ik wil niet alles verkeerd noemen, er zijn ook hele goede dingen, zoals dat de dominee alles voor z'n gemeente over heeft en altijd druk is met de gemeente en liefde geeft.
Ook zijn er predicaties waar ik wel goed naar kunt luisteren.
Ik durf niet zomaar het kerkverband te verlaten, een soort "onderbuikgevoel" als je begrijpt wat ik bedoel, is dit angst, geweten? Ik weet het niet.

Graag zou ik jullie mening hierover horen.

Hoi,

Als je wordt begiftigd met al dat soort zaken: MAAK DAT JE WEG BENT!
Het kan allemaal eng zijn, en dat is het ook. Maar zoek een kerk op waar je gezond voer krijgt...
Doorpraten? Mag, pb maar.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Bertiel » 04 mar 2012 22:41

Ik ga even een oud topic omhoog trappen, maar het is voor mij even belangrijk.

Het gaat hier vooral om het kerkverband waar je in thuis hoort, maar hoe zit het eigenlijk met het veranderen tussen de éne plaats en de andere plaats? Ik ga al heel mijn leven in m'n geboorteplaats naar de kerk, maar ik voel me er al jáaaren niet thuis en ik zal er ook absoluut geen belijdenis doen, omdat er dingen worden geëist die ik niet in de bijbel terug vind e.d.
3 km verderop ligt een dorp, waar ik me in de kerk, binnen hetzelfde kerkverband beter zou thuis voelen (denk ik).
wat denken jullie, is dit geoorloofd??
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor meribel » 04 mar 2012 23:12

ik vind het lastig om daar advies over te geven omdat het niet zo duidelijk is waarom je je er niet thuis voelt. Is er bijv. weinig jeugd, wordt er een dwaalleer verkondigt, is er geen actief verenigingsleven, het je niet zo'n 'klik' met mensen?

als jij zegt dat er zaken geëist worden die je niet in de bijbel terugvind, dan is dat wel iets om over te gaan praten met de kerkenraad lijkt me. Dan moet je niet vluchten denk ik (om het beestje maar een naampje te geven ) maar als het praten als tegen een muur is ( als je het wel al meerdere keren geprobeerd hebt ) en je staat alleen in dat soort dingen kan ik me voorstellen dat je ergens anders gaat kerken waar ze geen dingen eisen van je die niet in de bijbel staan.

( overigens, dingen eisen van iemand vind ik sowieso wel een beetje vreemd klinken. We mogen elkaar toch geen nieuwe wetten opleggen? )

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor mw » 04 mar 2012 23:32

Even wat gedachtenspinsels n.a.v. je posting:

- wat maakt dat je in het kerkverband thuis hoort? Geboorte? De prediking waaronder je je thuis voelt? Eens met dat wat het kerkverband belijd? Waarom juist dat kerkverband en geen andere?

- wat maakt dat je er al jáááren bent blijven zitten en nu toch weg wil? Hierbij is het héél belangrijk om niet naar anderen te wijzen maar vooral je eigen beweegredenen te onderzoeken.

- je denkt dat je je 3 km verderop wel thuisvoelt. Dit weet je nog niet eens zeker. Je kan dus pas antwoord krijgen op de vraag of het geoorloofd is om over te stappen, als je weet of je je bij de zustergemeente wel thuisvoelt.

- wat maakt dat jij je thuisvoelt in een (welke dat ook moge zijn) gemeente?

-Het allerbelangrijkste: hoe zit het tussen jou en God? Weet jij je een kind van God? Mag je weten dat je zonden je zijn vergeven? Wat zal een wisseling van kerk voor jou persoonlijk geloofsleven betekenen?

Uiteraard hoef ik te antwoorden niet te krijgen, je mag ze aan jezelf geven.
Ik vind dat je alleen een gemeente mag verlaten wanneer deze je van Christus weg houdt en wanneer je het gesprek met de kerkenraad niet uit de weg bent gegaan.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Bertiel » 05 mar 2012 09:56

Bedankt voor beide reacties, kheb wat om na te denken.

Kvind het erg moeilijk. Iedere preek wordt er in mijn beleving (en ook die van anderen) een (onbijbels) hek rondom Christus gezet. Je moet de zonden doorleefd hebben, en dit en dat en zus en zo... De prediking is bevindelijk-schriftuurlijk in plaats van andersom.
Als ik hiermee naar de kerkeraad ga, weet ik zeker (heb het al wel eens met een huisbezoek geprobeerd), dan wordt je met een aantal teksten om je oren geslagen en er wordt mee gedaan. De kerkenraad is toch een ondemocratisch gekozen bolwerk van 3 heersers en de rest jaknikkers. Mannenbroeders die ik vertrouw zijn eruit gegaan omdat ze zoveel problemen met de langdurig zittende heersers hebben.
Heb al een paar mensen gesproken die deze stap recent gemaakt hebben en dat heeft om eerlijk te zijn niet mijn enthousiasme weggenomen. Ze omschreven het als een warm ontvangst, terwijl het bij ons hard, koud en kil is!

Ik ga volgende week en de weken erop eens bij de buren kijken en zal er nog eens rustig over nadenken.
Als er nog iemand tips heeft dan hou ik me aanbevolen, bedankt
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Katlheen » 05 mar 2012 12:06

Ik ben zelf aan het overstappen naar een ander kerkverband, mocht je vragen hebben, stuur even een PB, dan wil ik je met liefde mijn verhaal uit de doeken doen, ik denk dat je er wel wat aan zult hebben.

Mvg,
K.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2012 13:47

Bertiel schreef:Ik ga even een oud topic omhoog trappen, maar het is voor mij even belangrijk.

Het gaat hier vooral om het kerkverband waar je in thuis hoort, maar hoe zit het eigenlijk met het veranderen tussen de éne plaats en de andere plaats? Ik ga al heel mijn leven in m'n geboorteplaats naar de kerk, maar ik voel me er al jáaaren niet thuis en ik zal er ook absoluut geen belijdenis doen, omdat er dingen worden geëist die ik niet in de bijbel terug vind e.d.
3 km verderop ligt een dorp, waar ik me in de kerk, binnen hetzelfde kerkverband beter zou thuis voelen (denk ik).
wat denken jullie, is dit geoorloofd??

Bertiel: ik snap je vraag, maar ik zou me heel terughoudend daarin opstellen. Wij zitten in een zelfde situatie. Onze gemeente krimpt door vergrijzing en iets verderop groeit en bloeit hij. Zou fijner zijn voor onze kinderen en toch voelen wij niet de vrijheid om over te stappen.
Want wij beleven dat zo: God plaatst je in een bepaalde gemeente en als er niet echt onzuiver of onbijbels wordt gepreekt, is eigenlijk de rest een bijzaak/drogreden.

En kun je een voorbeeld noemen van iets wat van jou geëist wordt maar waar je niet aan kan voldoen?
We moeten geen kerk zoeken waar ons naar de mond gepraat wordt.
En overal is wel iets denk ik.

Ik meen dat het vroeger zelfs "verboden" was. Je mocht geen lid worden in een andere plaats, maar ik denk dat deze regel nergens meer geldt.

Ik heb ook wel meegemaakt dat mensen vanwege een predikant overstapten. Maar dominee ging na een paar jaar weg en er werd er dan eentje beroepen waar zij niet mee konden instemmen, dus hup weer terug naar de oude gemeente.
Dus als je het mij vraagt zo, zeg ik niet doen, mits.......

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor meribel » 05 mar 2012 13:50

schelpje3 schreef:Ik meen dat het vroeger zelfs "verboden" was. Je mocht geen lid worden in een andere plaats, maar ik denk dat deze regel nergens meer geldt.


jawel, die regel geldt nog bij de "artikel 31-ers " ( :wink: )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2012 13:53

meribel schreef:
jawel, die regel geldt nog bij de "artikel 31-ers " ( :wink: )

O nou, kijk eens aan :D
Misschien is het ook zo in een bepaalde stad, waar meerdere kerken van dezelfde gemeente zijn?
Hier is dat wel bij de PKN, mijn buuf zat in een wijkgemeente, maar moest toen verplicht naar de kerk vlakbij, vanwege een nieuwe wijkindeling. Vond ze helemaal niet fijn. Maar ze wilden kennelijk voorkomen dat de ene kerk elke zondag vol zit en de andere gevuld met 30 man of zo.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Bertiel » 05 mar 2012 13:58

Even een klein voorbeeld: ik zou al nooit (als het er nog eens van komt :wink: ) mogen overtrouwen in de kerk, want ik heb TV in huis... (naar open internet wordt nooit gevraagd).

Verder mis ik de echt Bijbelse prediking. Alle gunnende teksten worden gelijk uitgelegd van "ja, maar daar kunnen we ons niet aan houden" en dat soort dingen. Over de beloften van het evangelie hoor ik nooit. Wat het verbond inhoud... geen idee, horen we nooit over. Nu hoorde ik onlangs de term "een verborgen Jezus" voorbij komen...

Dit soort dingen gaan me steeds meer tegenstaan, het is niet meer gezond Bijbels!
In de kerk waar ik heen ga, is al zo'n 30% van de leden afkomstig uit mijn woonplaats, dit na eerdere dominees uit de meest rechtse hoek van onze kerk.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2012 14:03

O ja, dat soort dingen heb ik ook altijd moeite mee. M.i. gaat dit ook te ver. Ik vraag me dan af, komen ze controleren of je de TV echt weggedaan hebt? En hoe naief om te denken dat je dan nooit meer tv zult kijken. :roll:
En als er al zoveel overgestapt zijn, geeft dat wel te denken.
Maar hoe komt het verschil dan zo groot?
Het is toch niet een dominee alleen die de toon zet, maar de k.r. en de gemeente?
Ik ben CGK, maar bij ons zijn de verschillen ook zeer groot!
En niet alleen met de bijzaken, maar ook de prediking, dat is heel jammer. :(


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 88 gasten