Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor cornelis » 19 jun 2008 19:07

Hallo.

Ik heb net even de korte verklaring er op na geslagen.
En daar staat:
De Hebreeen hadden hun samenkomsten.
Blijkbaar meer dan 1,want er is sprake van uw eigen samenkomst.
Er zijn er dus,die rondfladderen,die, om het in de taal onzer dagen uit te drukken,wel naar de kerk gaan,maar niet,waar ze horen.
De lezers hebben daar een gewoonte van gemaakt.
En dat is verkeerd.
Niet vanzelf, omdat ze niet naar de zuivere kerk gaan,want er was slechts 1 en van ketterse samenkomsten horen we niets,zodat daaraan wel niet kan worden gedacht.
Maar het is verkleerd,omdat ze voorbij gaan,in de steek laten de samenkomsten,waar ze horen;zo openbaren zij geen liefde of goede werken,ze komen niet broederlijk samen met degenen,naast wie God ze heeft gesteld.
Aldus de korte verklaring.
Ik ben opgelucht,dat we de ingeslagen weg mogen vervolgen.
En hoop en bid,dat ook mijn vrouw zich in de nieuwe Gemeente snel thuis voeld.
Ik ga al ongeveer 10 jaar al s,middags,en stond dus met mijn ene been al in Waddinxveen.
Ik ben jullie nogmaals heel dankbaar voor het meedenken,dat schept ook hier zeker een band.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

cornelis
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1214
Lid geworden op: 22 mei 2004 19:56
Locatie: Boskoop

Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor cornelis » 19 jun 2008 19:23

Hallo Ger.

Ik wil je even antwoorden,dat ik dat dacht opgrond van het woordje:
Onze onderlinge Bijeenkomst.
Een ander vertaling heeft het :Eigen gemeente.
Maar eerlijk is eerlijk,ik voel me lang niet meer thuis,in de eigen Gemeente.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.

Psalm 9 vers 11.

Een vriendelijke groet van Cornelis

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 jun 2008 08:32

Volgens de NGB mag je enkel je kerkverband verlaten als ze niet meer voldoen aan de kenmerken van de ware kerk.

Artikel 27 - De katholieke of algemene kerk

Wij geloven en belijden één katholieke of algemene kerk1. Zij is een heilige vergadering2 van de ware gelovigen, die al hun heil verwachten van Jezus Christus3, gewassen zijn door zijn bloed, geheiligd en verzegeld door de Heilige Geest4.
Deze kerk is er geweest vanaf het begin van de wereld en zal er zijn tot het einde toe. Want Christus is een eeuwig Koning, die niet zonder onderdanen kan zijn5. Deze heilige kerk wordt door God staande gehouden tegen het woeden van de hele wereld6, hoewel zij soms een tijdlang zeer klein en ogenschijnlijk verdwenen is7. Zo heeft de Heer gedurende de gevaarlijke tijd onder Achab zevenduizend mensen voor Zich bewaard, die hun knieen voor Baäl niet gebogen hadden8.
Ook is deze heilige kerk niet gevestigd in, gebonden aan, of beperkt tot een bepaalde plaats, of gebonden aan bepaalde personen, maar zij is verbreid en verstrooid over heel de wereld9. Toch is zij met hart en wil samengevoegd en verenigd in eenzelfde Geest, door de kracht van het geloof10.

1 Gen. 22:18; Jes. 49:6; Ef. 2:17-19. 2 Ps. 111:1; Joh. 10:14, 16; Ef. 4:3-6; Hebr. 12:22, 23. 3 Joël 2:32; Hand. 2:21. 4 Ef. 1:13; 4:30. 5 2Sam. 7:16; Ps. 89:37; Ps. 110:4; Matt. 28:18, 20; Luc. 1:32.
6 Ps. 46:6; Mat. 16:18. 7 Jes. 1:9; 1Pet. 3:20; Opb. 11:7. 8 1Kon. 19:18; Rom. 11:4. 9 Mat. 23:8; Joh. 4:21-23; Rom. 10:12, 13. 10 Ps. 119:63; Hand. 4:32; Ef. 4:4.

Artikel 28 - De roeping zich bij de kerk te voegen

Wij geloven dat niemand, welke positie hij ook heeft, zich van deze heilige vergadering afzijdig mag houden, om op zichzelf te blijven staan. In deze vergadering komen immers bijeen degenen die behouden worden, en buiten haar is er geen heil1. Daarom moet ieder zich bij haar voegen en zich met haar verenigen2. Zo wordt de eenheid van de kerk bewaard; men onderwerpt zich aan haar onderwijzing en tucht3, buigt de hals onder het juk van Jezus Christus4 en dient de opbouw van de broeders5 overeenkomstig de gaven die God aan allen verleend heeft, als leden van eenzelfde lichaam6.
Om dit alles des te beter te kunnen onderhouden, is het volgens Gods Woord de roeping van alle gelovigen zich af te scheiden van hen die niet bij de kerk horen7, en zich bij deze vergadering te voegen8 op ieder plaats waar God haar gesteld heeft, zelfs al zouden de overheden en wetten van de vorsten zich daartegen verzetten en al zou er de dood of lijfstraf op staan9.
Daarom handelen allen die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen, in strijd met Gods bevel.

1 Mat. 16:18, 19; Hand. 2:47; Gal. 4:26; Ef. 5:25-27; Heb. 2:11, 12; 12:23. 2 2Kron. 30:8; Joh. 17:21; Kol. 3:15. 3 Heb. 13:17. 4 Mat. 11:28-30. 5 Ef. 4:12. 6 1Kor. 12:7, 27; Ef. 4:16. 7 Num. 16:23-26; Jes. 52:11, 12; Hand. 2:40; Rom. 16:17; Opb. 18:4. 8 Ps. 122:1; Jes. 2:3; Heb. 10:25. 9 Hand. 4:19, 20.

Artikel 29 - De kenmerken van de ware kerk, van haar leden en van de valse kerk

Wij geloven dat men nauwgezet en met grote zorgvuldigheid, vanuit Gods Woord, behoort te onderscheiden welke de ware kerk is, omdat alle sekten die er tegenwoordig in de wereld zijn, zich ten onrechte kerk noemen1. Wij spreken hier niet over de huichelaars, die zich in de kerk tussen de oprechte gelovigen bevinden en toch niet bij de kerk horen, al zijn zij voor het oog wel in de kerk2. Maar wij bedoelen dat men het lichaam en de gemeenschap van de ware kerk moet onderscheiden van alle sekten, die beweren dat zij de kerk zijn.
De kenmerken waaraan men de ware kerk kan kennen, zijn deze: dat de kerk de zuivere prediking van het evangelie onderhoudt3; dat zij de zuivere bediening van de sacramenten onderhoudt4, zoals Christus die heeft ingesteld; dat de kerkelijke tucht geoefend wordt om de zonden te bestraffen5. Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God6, alles wat daarmee in strijd is verwerpt7 en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd8. Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden.
Zij die bij de kerk horen, zijn te kennen aan de kenmerken van de christenen, namelijk aan het geloof9 en hieraan dat zij, na de enige Heiland Christus aangenomen te hebben, de zonde ontvluchten en de gerechtigheid najagen10, de ware God en hun naaste liefhebben11, niet naar rechts of naar links afwijken en hun oude mens met zijn werken kruisigen12. Dat wil echter niet zeggen dat er geen grote zwakheid meer in hen zou zijn, maar door de Geest strijden zij daar elke dag tegen, hun leven lang13. Zij nemen voortdurend hun toevlucht tot het bloed, de dood, het lijden en de gehoorzaamheid van de Heer Jezus, in wie zij vergeving van hun zonden hebben door het geloof in Hem14.
Wat de valse kerk betreft, deze schrijft aan zichzelf en haar verordeningen meer gezag toe dan aan Gods Woord en wil zich niet aan het juk van Christus onderwerpen15. Zij bedient de sacramenten niet zoals Christus in zijn Woord geboden heeft, maar naar eigen goedvinden voegt zij eraan toe en laat zij eruit weg. Zij grondt zich meer op mensen dan op Christus. Zij vervolgt hen die heilig leven naar Gods Woord en die haar bestraffen over haar zonden, hebzucht en afgoderij16.
Deze twee kerken zijn gemakkelijk te kennen en van elkaar te onderscheiden.


1 Opb. 2:9. 2 Rom. 9:6. 3 Gal. 1:8; 1Tim. 3:15. 4 Hand. 19:3-5; 1Kor. 11:20-29. 5 Matt. 18:15-17; 1Kor. 5:4, 5, 13; 2Tes. 3:6, 14; Tit. 3:10. 6 Joh. 8:47; 17:20; Hand. 17:11; Ef. 2:20; Kol. 1:23; 1Tim. 6:3.

7 1Tes. 5:21; 1Tim. 6:20; Opb. 2:6. 8 Joh. 10:14; Ef. 5:23; Kol. 1:18. 9 Joh. 1:12; 1Joh. 4:2. 10 Rom. 6:2; Fil. 3:12. 11 1Joh. 4:19-21. 12 Gal. 5:24. 13 Rom. 7:15; Gal. 5:17. 14 Rom. 7:24, 25; 1Joh. 1:7-9.

15 Hand. 4:17, 18; 2Tim. 4:3, 4; 2Joh. :9. 16 Joh. 16:2.


Ik weet het is een hele lap tekst en iedereen kan hem nalezen in zijn/haar Bijbel achterin.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 jun 2008 09:47

tante-tortel schreef:Ik weet het is een hele lap tekst en iedereen kan hem nalezen in zijn/haar Bijbel achterin.

Dat denk jij... wij hebben hier enorm veel bijbels maar daar staat het (gelukkig) niet in, doe mij maar puur alleen de bijbel ;)

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 21 jun 2008 10:09

wij zijn net twee weken geleden overgestapt naar een ander kerkverband
als ik het lijstje volg

Wanneer verlaat je je kerkverband?
- Als ik me geestelijk vervreemd ga voelen van mijn kerk. (Je voelt je er niet goed thuis.)

Dat was idd aan de orde.

- Als er duidelijk evangelische invloeden in het kerkverband gaan doorwerken. (Bijv. het zingen van Opwekkingsliederen in de dienst.)

Dat mistten we nogal omdat onze nieuwe kerk wel een meer evangelischer instelling heeft zijn we daar juist naar op zoek gegaan

- Als ze in mijn kerkverband ruimte gaan geven aan charismatische praktijken.

Daar waren we juist naar op zoek

/ leer en praktijk zaten niet meer op 1 lijn.
/ dingen werden op papier goed uitgewerkt en geregeld en daar blijft het bij
/ Onderlinge pesterijen die tetolereeerd werden.

WE hebben ons beiden altijd veel ingezet voor de kerk. Toen we overgingen weden we op een heel minne manier nagetrapt en afgez...

Voor ons is oize keuze juist geweest.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 21 jun 2008 19:33

Lalage schreef:
tante-tortel schreef:Ik weet het is een hele lap tekst en iedereen kan hem nalezen in zijn/haar Bijbel achterin.

Dat denk jij... wij hebben hier enorm veel bijbels maar daar staat het (gelukkig) niet in, doe mij maar puur alleen de bijbel ;)


Dus je leest ook nooit bijbelverklarende boeken?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2008 12:10

Tante Tortel, het gaat in die artikelen om de Ware Kerk en niet om je kerkverband.

Anders zou je als stel uit twee kerken niet eens samen in 1 kerk mogen komen. Wordt namelijk niet als reden aangegeven om je kerkverband te mogen verlaten.. :)
Laatst gewijzigd door Marnix op 22 jun 2008 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 22 jun 2008 12:13

Precies. Er staat ook één ware kerk waar ieder schuldig is zich bij te voegen. Dus kun je niet naar twee verschillende kerken gaan, of ze zijn beide waar en zouden dan éém behoren te worden of één van beide is niet waar.
Want je weet: ik geloof niet in een onzichtbare ware kerk waar van alle ware gelovige lid zijn, dus de zgn kerk met een grote K.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jun 2008 12:16

tante-tortel schreef:Precies. Er staat ook één ware kerk waar ieder schuldig is zich bij te voegen. Dus kun je niet naar twee verschillende kerken gaan, of ze zijn beide waar en zouden dan éém behoren te worden of één van beide is niet waar.
Want je weet: ik geloof niet in een onzichtbare ware kerk waar van alle ware gelovige lid zijn, dus de zgn kerk met een grote K.

Dan verval je dus onvermijdelijk in het claimen van 'de ware kerk' te zijn... terwijl er anderen in een andere kerk even gelovig zijn alleen dingen anders beleven of uitleggen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 jun 2008 12:17

tante-tortel schreef:
Lalage schreef:
tante-tortel schreef:Ik weet het is een hele lap tekst en iedereen kan hem nalezen in zijn/haar Bijbel achterin.

Dat denk jij... wij hebben hier enorm veel bijbels maar daar staat het (gelukkig) niet in, doe mij maar puur alleen de bijbel ;)


Dus je leest ook nooit bijbelverklarende boeken?

Tuurlijk wel... maar ik stel die nooit gelijk aan de bijbel zelf.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2008 12:29

tante-tortel schreef:Precies. Er staat ook één ware kerk waar ieder schuldig is zich bij te voegen. Dus kun je niet naar twee verschillende kerken gaan, of ze zijn beide waar en zouden dan éém behoren te worden of één van beide is niet waar.
Want je weet: ik geloof niet in een onzichtbare ware kerk waar van alle ware gelovige lid zijn, dus de zgn kerk met een grote K.


Of het Bijbelse woord KERK is wat anders dan wat we er nu van gemaakt hebben namelijk niet een menselijk kerkverband wat er na allerlei conflicten en strijd is ontstaan maar Christus kerk die van alle tijden en plaatsen is.

En ja, je hebt gelijk dat al die kerkverbanden een zouden moeten worden. Maar als dat in de praktijk niet gebeurt kan je nog niet stellen dat het dus geen kerkverbanden zijn die de juiste leer hanteren.

En verder leert de Bijbel nederigheid in plaats van arrogatie, zelfverheffing enzovoorts. Wie zegt: "Mijn kerkverband is de enige ware en die anderen zijn veel slechter".... moet nog een hoop van Hem leren.

Mag ik trouwens weten welk kerkverband de enige ware is? Ik zou graag van je horen waar ik moet zijn, waar het heil te krijgen is wat in andere kerken niet te krijgen is (staat ook in de NGB, buiten haar is er geen heil)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jun 2008 15:28

Even in dit topic iets wat er eigenlijk wel bijhoort, al heeft het niet zozeer met kerkverandering te maken.

In onze stad werd ieder jaar een soort feestweek gehouden vanuit een wijkvereniging en de kerken sloten daar op aan met een tentbijeenkomst.
De feestweek is gestopt, maar de kerken besloten een openluchtdienst te organiseren. Op het laatst is die bijeenkomst verhuisd naar een cultureel centrum (beschikbaar gesteld door de beheerder) vanwege de weersvoorspelling.
Het was een dienst georganiseerd door vanuit de PKN: de Hervormde kerk (ook Geref. Bond), en de GKN en verder de Nederlands Gereformeerde Kerk en de RK. Het kan dus wel, iets samen doen. Veel opwekkings-/evengelisatieliederen, waar ik persoonlijk wat moeite mee heb, maar een stampvolle zaal en heel, heel veel blijdschap en enthousiasme.
Spreker was Rob Favier, die op heel rake wijze dingen kan zeggen...

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 22 jun 2008 15:34

tante-tortel schreef:Precies. Er staat ook één ware kerk waar ieder schuldig is zich bij te voegen. Dus kun je niet naar twee verschillende kerken gaan, of ze zijn beide waar en zouden dan éém behoren te worden of één van beide is niet waar.
Want je weet: ik geloof niet in een onzichtbare ware kerk waar van alle ware gelovige lid zijn, dus de zgn kerk met een grote K.
Het komt er dus op neer dat je gelooft dat er maar 1 zichtbare Kerk is? En dat je met Kerk een kerkverband bedoelt?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 23 jun 2008 09:51

Spreker was Rob Favier, die op heel rake wijze dingen kan zeggen...


Die man is inderdaad heel scherp. Hij schrijft ook geweldige liedjes trouwens :)
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Javaca
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 01 jan 2005 22:06
Locatie: Langbroek & Boom(BE)
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 23 jun 2008 11:26

Rob Favier zet mij altijd aan het denken. In positieve zin.

Het is trouwens de enige artiest naar wiens cd's ik al meer dan 10 jaar kan luisteren zonder dat ze me vervelen...

Marnix schreef:
tante-tortel schreef:Precies. Er staat ook één ware kerk waar ieder schuldig is zich bij te voegen. Dus kun je niet naar twee verschillende kerken gaan, of ze zijn beide waar en zouden dan éém behoren te worden of één van beide is niet waar.
Want je weet: ik geloof niet in een onzichtbare ware kerk waar van alle ware gelovige lid zijn, dus de zgn kerk met een grote K.


Of het Bijbelse woord KERK is wat anders dan wat we er nu van gemaakt hebben namelijk niet een menselijk kerkverband wat er na allerlei conflicten en strijd is ontstaan maar Christus kerk die van alle tijden en plaatsen is.

En ja, je hebt gelijk dat al die kerkverbanden een zouden moeten worden. Maar als dat in de praktijk niet gebeurt kan je nog niet stellen dat het dus geen kerkverbanden zijn die de juiste leer hanteren.

En verder leert de Bijbel nederigheid in plaats van arrogatie, zelfverheffing enzovoorts. Wie zegt: "Mijn kerkverband is de enige ware en die anderen zijn veel slechter".... moet nog een hoop van Hem leren.

Mag ik trouwens weten welk kerkverband de enige ware is? Ik zou graag van je horen waar ik moet zijn, waar het heil te krijgen is wat in andere kerken niet te krijgen is (staat ook in de NGB, buiten haar is er geen heil)


@Tortel:
Ik ben zoiemand die in verschillende kerken komt. Op het moment enkel de PKN-gemeente in Doorn en baptistengemeente Silo in Utrecht.
In beide kerken voel ik me op de een of andere manier thuis.
De eerste is de kerk die in de buurt zit, waar ik met m'n ouders heen ging. De tweede is de kerk waar een vriend van me komt en waar ik eens per twee maanden meespeel in de praiseband. In het verleden kwam ik ook regelmatig in de kerk van m'n vriendin, de Hervormde gemeente in Wijk bij Duurstede en regelmatig bij Baptistengemeente de Haven eveneens in Wijk.
Zou jij me misschien kunnen vertellen welke van deze kerken de ware is? Dan kan ik me daar in de toekomst bij houden.

Feit is dat ik in al deze gemeenten geloof in de Here gevonden heb.
Waar twee of drie vergaderd in Zijn naam...

Het ware wijze en ware woorden, want bij meer gelovigen krijg je onherroepelijk een kerkscheuring :wink:

@Marnix:
+1

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten