Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2011 20:58

Bastiaan30 schreef:
Jantjes schreef:
elbert schreef: Dat is een argumentum ex silentio, maar dat is geen afdoende argument (……) Vandaar dat ik opmerkte dat je dus naar het kerkelijk gebruik van de vroege kerk moet kijken.

Het Joods Historisch museum http://www.jhm.nl/ geeft in deze dudelijkheid in dopen als joodsritueel.
In de Joodse cultuur kent men het verschijnsel ‘mikva’. Dit is een reinigingsritueel waarin een persoon geheel ondergedompeld werd of zichzelf onderdompelde, om daarna weer rein uit het water omhoog te komen. Hij heeft dan zijn onreinheid afgelegd of hij dan gestorven is aan zijn vorige leven.
Afbeelding

De mikva wordt ook wel 'Het bad der wedergeboorte' genoemd.
Paulus gebruikt deze Joodse term in Titus 3:5 ' doch naar Zijn ontferming ons gered door het bad der wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest.'
Ook Jezus zelf gebruikt de term 'geboren worden uit water', in Johannes 3 (….) ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het koninkrijk Gods niet binnengaan.'
Ook in de bijbel vinden we iedere keer aanwijzingen dat er veel water nodig is om te dopen, volledig in overeenstemming met het gebruik van de mikva.
Matteus 3:6 'en zij lieten zich in de rivier de Jordaan, door hem dopen,.....'
Matteus 3:16 'Terstond nadat Jezus gedoopt was steeg hij op uit het water....'
Johannes 3:23 'Doch ook Johannes doopte, te Enon bij Salim, omdat daar veel water was...'

Volwassendoop is al oud!
en een joods gebruik.
Niets nieuws dus eigenlijk.


Je zou maar watervrees hebben.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Antoinette » 04 feb 2011 21:53

Race406 schreef:
Antoinette schreef:
Jantjes schreef:Ehum, nee kinderdoop is voor mij geen raadsel. Ik begrijp wel waaruit het ontstaan is namelijk uit een verbondsvisie oftewel besnijdenis is exact het zelfde als de kinderdoop en dat is een heeeeeel lang verhaal.


Ik ken dat verhaal, maar je plaatst dat toch niet in deze tijd onder het nieuwe verbond???
Het is voor mij één groot raadsel hoe iemand het verzonnen krijgt om onder het nieuwe verbond, baby's te besprenkelen.


Anoinette: Mag ik je vragen van welke kerk jij lid bent?


Ik ben niet ingeschreven bij een kerk, dus ik ben nergens lid op papier.
Ik ben wel een gelovige en dus lid van Gods kerk, Zijn kerk, wij zijn "de kerk".. hen die geloven.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Antoinette » 04 feb 2011 21:58

Faramir schreef:
Jantjes schreef:Ik zeg hierbij niet dat er geen kinderen gedoopt zouden mogen worden maar zoals het tot nu toe in de reformatorische en christelijke kerken gaat is een groot ceremonie en traditie zonder inhoud

Zonder inhoud? Jij durft nogal uitspraken te doen over het geloofsleven van mensen en gemeenschappen.
en gaat de reformatorische en christelijke kerken weer terug naar de R.K.K.

Een onzinnige bewering. De doopvisie is in de katholieke Kerk overigens ook iets anders.
Het is nog veel erger en droeviger gesteld. De kerk deuren gaan in een snel tempo dicht en worden supermarkten omdat de kerken de mensen totaal niets meer heeft te zeggen met een doden kinderdoop.

Een dode kinderdoop?

Eigenlijk zou ik jou met gelijke munt moeten terugbetalen en eens een boekje open moeten doen over je o zo geliefde evangelicale tak van het christendom. Maar goed, ik heb weinig zin in ordinair moddergooien zoals jij dat wel doet.


En jij ook!
Ken je het verhaal uit de Bijbel van de balk en de splinter, misschien tijd om nog eens een keer te lezen
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor marin » 04 feb 2011 21:58

Bastiaan30 schreef:
Faramir schreef:Goed om te horen dat ze daar nog wel wat doen tegen het gezwel dat het protestantisme van binnenuit kapot maakt.

Laten baptisten , 7de dags adventisten etc nu ook onder protestanten vallen, allemaal anti rooms, hoor! En jij bent onderwijzer?




Bastiaan, als Jezus zegt dat Hij de waarheid en het leven is, dan zal ik die waarheid moeten volgen al zijn er nog zo'n pientere mensen die denken om Gods woord anders te interpreteren, dat geeft consequenties en keuzes voor mijn leven, en daar heb ik nooit géén dag spijt van gehad dat leverde mij een stabiel leven op en door op God te vertrouwen wordt ik door Hem gedragen.

Mijn vrouw en ik hebben samen de keus gemaakt om de doop door onderdompeling te ondergaan op een sabbatdag in 1970 en je weet dan op de belijdenis van je geloof in Jezus en blijk van berouw, de doop is een zinnebeeld van onze verbondenheid met Christus, de vergeving van onze zonden en het ontvangen van de heilige Geest.
En als je samen met de gemeente zingt:

Zoals ik ben, maar door 't geloof
op de beloften van uw Woord,
voor elke dreiging blind en doof,
geef ik. o Heer aan U gehoor.

Zoals ik ben, wilt Gij, o Heer,
dat ik mij U toevertrouw.
Ik blijf de uwe immermeer,
Gij zijt de rots waarop ik bouw.

Dan weet je dat het een bewuste belofte is aan God door je wedergeboorte, je bent volkomen een nieuw mens in denken en in handelen door Gods Geest.

Doordat wij samen zijn gedoopt waren onze kinderen ook geheiligd in de ouders (dat is bijbels) totdat zij zelf de keus kunnen/willen maken, en hebben de doop door onderdompeling ondergaan en onze kleindochters ook, en van de kleinkinderen is er al één gedoopt door onderdompeling omdat de Here Jezus centraal aanwezig is in onze gezinnen, het is geen bijzaak maar hoofdzaak geworden.

Mijn kinderen hebben de Here Jezus ook lief gekregen om door op een "natuurlijke" manier te onderwijzen, geen dwang, maar ouders moeten ook een voorbeeld zijn voor hun kinderen ook in voorbeeld van Jezus..

“Jezus zeide tot hem: ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij “Jahannes 14:6

Maar bastiaan, hoe kan ik het protestantisme nu aanvallen of van binnenuit kapot maken, ik ben dankbaar dat het een deel van mijn opvoeding is geweest door mijn dierbare ouders die ons altijd op de Here Jezus hebben gewezen, maar wij hebben er heel veel geloofopbouw bij gekregen, daar mag je toch van getuigen, of niet?

Weet je, het is natuurlijk moeilijk om op een forum een onderwerp uit te diepen doordat er begrijpelijk door elkaar wordt "gepraat", en dat bemoeilijk het begrip voor elkaar.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Jantjes

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Jantjes » 04 feb 2011 22:19

Optimatus schreef: Je zou maar watervrees hebben.

Tegenwoordig maken zijn ze wat luxer met leuningen en trapje

Afbeelding

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Bastiaan30 » 04 feb 2011 23:32

marin schreef:
Bastiaan30 schreef:
Faramir schreef:Goed om te horen dat ze daar nog wel wat doen tegen het gezwel dat het protestantisme van binnenuit kapot maakt.

Laten baptisten , 7de dags adventisten etc nu ook onder protestanten vallen, allemaal anti rooms, hoor! En jij bent onderwijzer?




Bastiaan, als Jezus zegt dat Hij de waarheid en het leven is, dan zal ik die waarheid moeten volgen al zijn er nog zo'n pientere mensen die denken om Gods woord anders te interpreteren, dat geeft consequenties en keuzes voor mijn leven, en daar heb ik nooit géén dag spijt van gehad dat leverde mij een stabiel leven op en door op God te vertrouwen wordt ik door Hem gedragen.

Mijn vrouw en ik hebben samen de keus gemaakt om de doop door onderdompeling te ondergaan op een sabbatdag in 1970 en je weet dan op de belijdenis van je geloof in Jezus en blijk van berouw, de doop is een zinnebeeld van onze verbondenheid met Christus, de vergeving van onze zonden en het ontvangen van de heilige Geest.
En als je samen met de gemeente zingt:

Zoals ik ben, maar door 't geloof
op de beloften van uw Woord,
voor elke dreiging blind en doof,
geef ik. o Heer aan U gehoor.

Zoals ik ben, wilt Gij, o Heer,
dat ik mij U toevertrouw.
Ik blijf de uwe immermeer,
Gij zijt de rots waarop ik bouw.

Dan weet je dat het een bewuste belofte is aan God door je wedergeboorte, je bent volkomen een nieuw mens in denken en in handelen door Gods Geest.

Doordat wij samen zijn gedoopt waren onze kinderen ook geheiligd in de ouders (dat is bijbels) totdat zij zelf de keus kunnen/willen maken, en hebben de doop door onderdompeling ondergaan en onze kleindochters ook, en van de kleinkinderen is er al één gedoopt door onderdompeling omdat de Here Jezus centraal aanwezig is in onze gezinnen, het is geen bijzaak maar hoofdzaak geworden.

Mijn kinderen hebben de Here Jezus ook lief gekregen om door op een "natuurlijke" manier te onderwijzen, geen dwang, maar ouders moeten ook een voorbeeld zijn voor hun kinderen ook in voorbeeld van Jezus..

“Jezus zeide tot hem: ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij “Jahannes 14:6

Maar bastiaan, hoe kan ik het protestantisme nu aanvallen of van binnenuit kapot maken, ik ben dankbaar dat het een deel van mijn opvoeding is geweest door mijn dierbare ouders die ons altijd op de Here Jezus hebben gewezen, maar wij hebben er heel veel geloofopbouw bij gekregen, daar mag je toch van getuigen, of niet?

Weet je, het is natuurlijk moeilijk om op een forum een onderwerp uit te diepen doordat er begrijpelijk door elkaar wordt "gepraat", en dat bemoeilijk het begrip voor elkaar.

Daar ben ik het ook helemaal mee eens, en ik val de protestanten niet aan, maar Faramir's poging tot opruiing en splitsen.
Dat het RK doopsel gewoon geldig is in een GERGEM zegt me genoeg.
Maar goed, het is natuurlijk eigenlijk helemaal geen doop, maar een opdragen. En daar is niets mis mee, noem het alleen geen doop, wat de doop is een getuigenis van een bewust persoon, een veroordeling van jezelf voor God, een bede van een goed geweten tot God, zoals Petrus het zegt. En een zuigeling heeft nog geen goed geweten...

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor marin » 04 feb 2011 23:54

Bastiaan zegt,
Dat de RK doopsel gewoon geldig is in een GERGEM zegt me genoeg.
Maar goed, het is eigenlijk geen doop, maar een opdragen. EN daar is niets mis mee, noem het alleen geen doop, wat de doop is een getuigenis van een bewust persoon, een veroordeling van jezelf voor God, een bede van een goed geweten, zoals Petrus het zegt. EN een zuigeling heeft nog geen goed geweten...



Zoals je zegt, het opdragen van een kindje te midden van de gemeente om God te vragen dat de leden de ouders ondersteunen dat het kindje ook de Here Jezus mag leren kennen, dat er samen met gemeente om gebeden wordt is prachtig als je dat mee maakt.
Maar het verschil is dat er geen druppel water aan te pas komt.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Riska

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Riska » 05 feb 2011 09:57

Marin schreef:Maar het verschil is dat er geen druppel water aan te pas komt.

Nee, het verschil is dat de richting andersom is: Doop is: van God naar de mens, opdragen: de mens naar God.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Bastiaan30 » 05 feb 2011 10:09

Riska schreef:
Marin schreef:Maar het verschil is dat er geen druppel water aan te pas komt.

Nee, het verschil is dat de richting andersom is: Doop is: van God naar de mens, opdragen: de mens naar God.


Hoe kom je toch bij deze stelling?
Ken je het verhaal van de kamering?
Goed lezen!
EN wat Petrus schrijft: De doop nu is een bede (vraag) van een goed geweten tot God.
Hieruit spreekt OVERDUIDELIJK dat de richting mens naar God is.

Riska

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Riska » 05 feb 2011 13:08

Heren, ik trek mij terug uit dit topic. We komen van zijn lang zal z'n leven niet bij elkaar.
Elbert geeft heel duidelijk antwoord en ik kan mij er helemaal in vinden.
Maar jullie blijven doorhameren - omdat jullie de kerk zijn uitgestapt, daarom hoef ik het niet te doen.
Ik ben God dankbaar en wil de Heer volgen, zoals ik ben en niet zoals ik zou moeten zijn volgens jullie.

Jantjes

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Jantjes » 05 feb 2011 13:36

Riska schreef:Heren, ik trek mij terug uit dit topic. We komen van zijn lang zal z'n leven niet bij elkaar.
Elbert geeft heel duidelijk antwoord en ik kan mij er helemaal in vinden.
Maar jullie blijven doorhameren - omdat jullie de kerk zijn uitgestapt, daarom hoef ik het niet te doen.
Ik ben God dankbaar en wil de Heer volgen, zoals ik ben en niet zoals ik zou moeten zijn volgens jullie.

We hoeven ook niet bij elkaar te komen als het maar gaat over de eenheid in de verdeeldheid. Verdeeld blijven we altijd want Janjes heeft het karakter niet van Riska en Riska heeft het karakter niet van Bastiaan30 en elbert niet...... en marin niet......enz. enz.

Door discussie komen de verschillen, wat meestal kleine verschillen zijn, duidelijk openbaar. Dat ik het nu eens ben in de volwassen doop met Bastiaan30 is ook niet altijd zo geweest, want ik heb ook mijn kleintjes laten dopen uit traditie waar ik nu niet meer achter sta net als Charles Spurgeon http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Spurgeon Met deze discussie wordt ik persoonlijk alleen maar sterker en vertrouwder in geloof en zekerheid.

En uhe…. jij mag blijven die je bent. Kom op discussieer gewoon mee en zeg wat jij vind en waar het op staat. Even goede vrienden toch.

.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Optimatus » 05 feb 2011 13:51

Bastiaan30 schreef:
Faramir schreef:Goed om te horen dat ze daar nog wel wat doen tegen het gezwel dat het protestantisme van binnenuit kapot maakt.

Laten baptisten , 7de dags adventisten etc nu ook onder protestanten vallen, allemaal anti rooms, hoor! En jij bent onderwijzer?


Een protestant is niet per definitie anti-Rooms. Het is hier Noord-Ierland niet.

Ik hoop dat als wij kinderen krijgen, we ze in onze eigen gemoedelijke Hervormde dorpskerk ten doop kunnen houden - in lijn met wat de vaderen en de moederen ons hebben voorgeleefd.

O Here God, ons liefst verlangen,
dit kind van ons, dit liefdepand,
wij hebben het van U ontvangen,
wij geven ’t U uit uwe hand.

Als Gij het zelf niet vast blijft houden,
nu het in onze handen is,
dit kind voor ’t licht bestemd, hoe zouden
wij ’t hoeden voor de duisternis?

Geef dat wij niets zozeer begeren,
als dat ons kind U kennen zal,
die U in Christus onze Here
geopenbaard hebt eens voor al.

Geef dat het van ons leert te kijken
naar Hem die ’t licht der wereld is
en altijd meer op Hem gaat lijken:
een lichtglans in de duisternis,

opdat het eens met ons mag wonen,
Heer, in uw hoge, heilge stad,
als al wie Christus, stralend schone
verschijning hebben liefgehad.

Wij Anglicanen, Gereformeerden, Katholieken, Lutheranen en Orthodoxen dopen onze kinderen. En als iemand op aarde een probleem mee heeft, dan is dat heel jammer voor dat iemand. Wij dopen niet voor de buitenwacht, maar in de Naam van de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest, zoals Jezus dat ons dat heeft opgedragen.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 05 feb 2011 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Bastiaan30 » 05 feb 2011 13:56

Optimatus schreef:
Bastiaan30 schreef:
Faramir schreef:Goed om te horen dat ze daar nog wel wat doen tegen het gezwel dat het protestantisme van binnenuit kapot maakt.

Laten baptisten , 7de dags adventisten etc nu ook onder protestanten vallen, allemaal anti rooms, hoor! En jij bent onderwijzer?


Een protestant is niet per definitie anti-Rooms. Het is hier Noord-Ierland niet.

de motieven daar hebben alleen met politieke macht te maken, niets met een behoefte om te leven volgens de Bijbel.
En ja, een louw geloof, daar zit geen angel in.
Een tweesnijdend zwaard is weer wat anders.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor Bastiaan30 » 05 feb 2011 14:00

Optimatus schreef:
Bastiaan30 schreef:
Faramir schreef:Goed om te horen dat ze daar nog wel wat doen tegen het gezwel dat het protestantisme van binnenuit kapot maakt.

Laten baptisten , 7de dags adventisten etc nu ook onder protestanten vallen, allemaal anti rooms, hoor! En jij bent onderwijzer?


Een protestant is niet per definitie anti-Rooms. Het is hier Noord-Ierland niet.

Ik hoop dat als wij kinderen krijgen, we ze in onze eigen gemoedelijke Hervormde dorpskerk ten doop kunnen houden - in lijn met wat de vaderen en de moederen ons hebben voorgeleefd.

O Here God, ons liefst verlangen,
dit kind van ons, dit liefdepand,
wij hebben het van U ontvangen,
wij geven ’t U uit uwe hand.

Als Gij het zelf niet vast blijft houden,
nu het in onze handen is,
dit kind voor ’t licht bestemd, hoe zouden
wij ’t hoeden voor de duisternis?

Geef dat wij niets zozeer begeren,
als dat ons kind U kennen zal,
die U in Christus onze Here
geopenbaard hebt eens voor al.

Geef dat het van ons leert te kijken
naar Hem die ’t licht der wereld is
en altijd meer op Hem gaat lijken:
een lichtglans in de duisternis,

opdat het eens met ons mag wonen,
Heer, in uw hoge, heilge stad,
als al wie Christus, stralend schone
verschijning hebben liefgehad.

Wij Anglicanen, Gereformeerden, Katholieken, Lutheranen en Orthodoxen dopen onze kinderen. En als iemand op aarde een probleem mee heeft, dan is dat heel jammer voor dat iemand. Wij dopen niet voor de buitenwacht, maar in de Naam van de +Vader, de +Zoon en de +Heilige Geest, zoals Jezus dat ons dat heeft opgedragen.


Jezus WERD opgedragen door Zijn ouders in de tempel, en DAT doen wij nu ook met onze kinderen.
Abusievelijk noemen we het dopen.
Maar dopen is onderdompelen, voor besprenkeling hadden ze ook woorden hoor, toen.
Dat woord werd echter NOOIT gebruikt.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Waarom worden onze kinderen gedoopt?

Berichtdoor schaapje » 05 feb 2011 14:03

@Optimatus

Ik wil wel geloven dat jij als protestant niet antirooms bent, want anders wordt je niet meer
uit genodigd om orgel te spelen. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten