Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jun 2008 22:22

leclerc schreef:

ik vindt dat Lammetje het prima doet in de discussies en dat ze het ook lang volhoud, maar ze voelt zich alleen staan omdat haar medestanders het bij meelezen houden.



Omdat ik deze discussie ooit zelf ook gestart ben vind ik het wel fascinerend om te lezen!
Heb niet alles terug gelezen maar kan me aardigg in Lammetje vinden!

Ik ervaar het niet als negatief, maar soms heb ook ik wel eens de balen ervan, moet me om refozaken verdedigen op een refoforum.
Terwijl ik dit intik realiseer iik me best dat ook REFO weer een bizarre term is maar ik geloof dat het wel duidelijk is!

Voor mij is het juist erg leerzaam geweest en word gewoon wat kieskeuriger in reageren!

Maarre...Lammetje, RESPECT!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2008 04:53

b
henkie schreef:We dwalen zo'n 10 pagina's af ;-)

Misschien ook aardig om eens over oplossingen na te denken van problemen waar jullie mee zitten...
We hebben al gesloten fora ingevoerd, je kunt posts rapporteren die niet in de haak zijn, je kunt bij de start van een onderwerp aangeven wat je met het onderwerp wilt etc.

Ben benieuwd!
Trekt refoweb nog een lijn?
Enerzijds zie je dat er in de vragenrubriek, en de Opinie- en
Nieuwsartikelen een bepaalde keus wordt gemaakt. Anderzijds zie je
dat er binnen refoweb zaken worden toegelaten die niet passen
binnen een reformatorisch kader.
Het toelaten van berichten, wil niet zeggen dat refoweb hier achter staat.
Maar wat vanuit het reformatorisch denken als onbijbels (en grote
zonde) wordt aangemerkt, mag hier openlijk getoond worden. Is
het zo nog een veilige plaats, zoals in de doelstelling beoogd?

Reformatorischen en evangelischen
Vanuit het reformatorisch denken wordt nogal eens enige nadruk gelegd
op levensheiliging, en het houden van de wet. Daar spreekt de Bijbel
positief over.
Vanuit het evangelisch denken wordt vaak meer de nadruk gelegd op
het geloof in de Heere Jezus (Hij is voor onze zonden gestorven),
en op blijdschap ("... verblijd U ... "). Daarvoor is ook plaats.

Oplossingen
Consequenter beleid, m.b.t. hetgeen in de 1e alinea naar voren is gehaald.
Ruimte en respect voor zowel reformatorischen als evangelischen (1 Kor. 7 : 18).
Laatst gewijzigd door Rolf op 03 jun 2008 07:07, 4 keer totaal gewijzigd.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 03 jun 2008 06:38

Rolf schreef:Anderzijds zie je
dat er binnen refoweb zaken worden toegelaten die niet passen
binnen een reformatorisch kader.
Het toelaten van berichten, wil niet zeggen dat refoweb hier achter staat.
Maar wat vanuit het reformatorisch denken als onbijbels (en grote
zonde) wordt aangemerkt, mag hier openlijk getoond worden.
Zoals?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 03 jun 2008 07:01

@CaptainCaveman
De 1e zin, en de laatste zin heb je weggelaten. Mag ik je vragen daar
de komende dagen de aandacht op te vestigen?
Mocht dat geen duideljikheid verschaffen, stel dan aub jouw vraag
opnieuw.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 03 jun 2008 09:56

Rolf schreef:@CaptainCaveman
De 1e zin, en de laatste zin heb je weggelaten.
Het gaat me on het geciteerde stuk: zaken die toegelaten worden maar niet passen binnen het reformatorische kader. Wélke zaken precies? Wát mag hier openlijk getoond worden, terwijl dat reformatorisch gezien onbijbels en een grote zonde is?

Mag ik je vragen daar
de komende dagen de aandacht op te vestigen?
Mocht dat geen duideljikheid verschaffen, stel dan aub jouw vraag
opnieuw.

Zolang niet duidelijk is wat je nu concreet bedoelt, wordt dat erg lastig.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 apr 2008 12:50

Berichtdoor Alphonsus » 03 jun 2008 10:13

ex
Laatst gewijzigd door Alphonsus op 04 jun 2008 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Gebruikersavatar
T. Lindeman
Kapitein
Kapitein
Berichten: 861
Lid geworden op: 04 mei 2006 14:42

Berichtdoor T. Lindeman » 03 jun 2008 10:45

Je kunt de zaken ook onnodig dramatiseren.

Gebruikersavatar
Marie Popelin
Mineur
Mineur
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 mar 2008 21:56

Berichtdoor Marie Popelin » 03 jun 2008 10:59

Dit zat ik ook te denken, er zijn veel meer refo's dan alleen Lammetje. Sommige zaken begrijp ik wel van haar, sommige doen me ook zeer, vooral de uitspraken hoe een 'waar bekeerd mens' zich gedraagd. Refo's vind je in zowel de Oud Ger Gem als in de PKN, dat moeten we niet vergeten. Daarom is het ook logisch dat er zo verschillend wordt gedacht anders hadden we zondag wel met z'n allen bij elkaar gezeten. Wat de één met een goed geweten wel vind kunnen, ziet de ander als 'zonde'. Daar kunnen we over discusseren, alleen wat meer begrip naar elkaar zou ons niet mis staan.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 03 jun 2008 11:03

Eens met Marie Popelin. Ik reken mezelf ook tot de refo's, maar dat betekent niet dat ik in alles de klassieke standpunten aanhang en overneem, zeker niet zelfs... Refo's vind je in veel kerken inderdaad, met veel verschillende denkbeelden (over bijzaken, tradities en bepaalde ethische zaken), maar de kern is (als het goed is) dezelfde.
Je zou hooguit kunnen zeggen dat op Refoweb het klassieke refo-geluid niet zoveel te horen is, niet dat er geen refo's zijn...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Alphonsus
Sergeant
Sergeant
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 apr 2008 12:50

Berichtdoor Alphonsus » 03 jun 2008 11:07

Lammetje laat je niet ontmoedigen. Blaas de heldere bazuin.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Gebruikersavatar
Marie Popelin
Mineur
Mineur
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 mar 2008 21:56

Berichtdoor Marie Popelin » 03 jun 2008 11:11

*Verlaat het topic*

Alphonsus draaft door, en verbeeld zich alsof we tegenstanders zijn terwijl LeChat en ik ook tot de refo's behoren. Een fijne dag nog.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

André

Berichtdoor André » 03 jun 2008 11:11

Marie Popelin schreef:Dit zat ik ook te denken, er zijn veel meer refo's dan alleen Lammetje. Sommige zaken begrijp ik wel van haar, sommige doen me ook zeer, vooral de uitspraken hoe een 'waar bekeerd mens' zich gedraagd. Refo's vind je in zowel de Oud Ger Gem als in de PKN, dat moeten we niet vergeten. Daarom is het ook logisch dat er zo verschillend wordt gedacht anders hadden we zondag wel met z'n allen bij elkaar gezeten. Wat de één met een goed geweten wel vind kunnen, ziet de ander als 'zonde'. Daar kunnen we over discusseren, alleen wat meer begrip naar elkaar zou ons niet mis staan.
*Verwijderd* (Was een wat vage toevoeging)
Laatst gewijzigd door André op 03 jun 2008 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
hananja
Sergeant
Sergeant
Berichten: 330
Lid geworden op: 21 dec 2004 20:29
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor hananja » 03 jun 2008 11:23

Ik ben nu al zo'n 3 jaar lid van RefoWeb. Tot nog toe ben ik niet een echte 'refo', want belijdend lid van de GKv. Wel moet ik zeggen dat ik het forum de afgelopen jaren flink heb zien veranderen. Mensen met een extremer-rechtse mening zijn vertrokken en er zijn een aantal met een extremer-linkse mening bij gekomen. Ook vind ik de discussies daardoor veranderd. Ergens zijn ze in mijn optiek minder scherp geworden, en gaan ze minder over de kernzaken. Er zijn meer topics bij gekomen over de ene kerk versus de andere kerk. Soms kan het verhelderend zijn, maar in veel gevallen worden zo de kloven groter gemaakt.

Mijn verkering met Raido heeft voor mij veel meer begrip terweeg gebracht voor de "zwaardere" (om die vervelende term maar weer even te gebruiken) kerken, en dan met name de Gereformeerde Gemeenten. Op dit moment ben ik denk ik in sommige dingen meer refo-achtig dan Raido.. Het is belangrijk om van elkaar te willen leren. Geloof en de daar bij horende levensheiliging zijn denk ik voor de meeste christenen heel belangrijke zaken, omdat je daarmee je dankbaarheid richting God betoond, al is het gebrekkig zoals onze belijdenisgeschriften idd helder weergeven (en daarmee de Bijbel naspreken). In mijn kerk is daar wel eens een heel mooi beeld voor gebruikt. Namelijk dat van een kindertekening zoals die wel worden gegeven op verjaardagen van ouders en vader- en moederdag. Die kindertekeningen zijn verre van perfect. Maar de ouders zijn er tóch blij mee, want het kind is er mee bezig geweest, heeft aan de ouders gedacht, en deed dat uit liefde. God houd van Zijn kinderen. Wat zij Hem geven uit liefde en dankbaarheid zijn voor hem mooie gaven. Het gaat er niet om hoe volmaakt de goede werken zijn, maar het gaat er om met welke achterliggende gedachte, welke instelling, welk doel je ze doet. Ook denk ik dat we de onderlinge verschillen misschien een beetje kunnen vergelijken met de vroege kerk. We kunnen imho best wat leren uit bijvoorbeeld Romeinen 14. Onderlinge verdraagzaamheid ondanks verschillen. Juist ook over gevoelige dingen als bijvoorbeeld hoe je levensheiliging invult.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 03 jun 2008 11:27

T. Lindeman schreef:Je kunt de zaken ook onnodig dramatiseren.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Alphonsus
Sergeant
Sergeant
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 apr 2008 12:50

Berichtdoor Alphonsus » 03 jun 2008 11:28

ex
Laatst gewijzigd door Alphonsus op 04 jun 2008 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten