De kerkenraad.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 mei 2003 13:43

Ik denk dat de kerkenraad veel goed werk doet, maar ze zeuren ook veel en veel kerkenraden zijn te slap. Ze stellen zich te meegaant met iedereen op. (zeker in wat minder behoudende gemeenten merk ik dat: dit kan, maar dat kunnen we toch ook niet weigeren? is zo'n reactie. Verder ben ik het niet met Joris eens dat een ambtsdrager een oudste moet zijn. Wel dat hij wijs moet zijn. Ik vind niet dat vrouwen ouderling of predikant kunnen worden. Wel vind ik dat vrouwen een heel belangrijke rol kunnen bekleden in de gemeente. Een voorbeeld: in de bijbel word al gesproken over vrouwlijke diakenen. Geen slecht plan. Verder ben ik ook hier voor een roulatiemode. Vooral bij grotere gemeenten. Vier jaar is lang genoeg en dan verplicht er uit en nieuwe er in. En er moet ook gezorgd worden dat kerkenraden niet te veel macht krijgen, of dat 1 persoon uit die raad te veel macht krijgt. Dat is een dooddoener. Echt funest!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 mei 2003 13:47

Waarom mogen vrouwen wel diaken worden en niet ouderling of predikant? Kunnen de mannen dat niet aanzien?

Pieter
Luitenant
Luitenant
Berichten: 725
Lid geworden op: 21 mar 2003 15:26

Berichtdoor Pieter » 28 mei 2003 14:04

lalage schreef:
Waarom mogen vrouwen wel diaken worden en niet ouderling of predikant? Kunnen de mannen dat niet aanzien?


Volgens mij is Gods Woord daar vrij duidelijk in, lalage. Lees de volgende teksten maar eens:

1 Tim. 2:12
Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid. Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.

1 Kor. 14:34
Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.

Volgens mij kan hier geen misverstand over bestaan...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 mei 2003 14:05

Volgens mij is de bijbel duidelijk over het feit dat vrouwen geen predikant mogen worden. Ouderling is nog te overzien ;) hahahaha. Nee ik denk niet dat het hun taak is. En nu lekker een heeeel flauw argument: alle vrouwelijk predikanten die ik heb gehoord waren zwaar *peep* dus blij dat het in veel kerken niet of nauwelijks voorkomt :D

joris

Berichtdoor joris » 28 mei 2003 22:47

ik denk ook dat vrouwen geen predikant of oudste moeten worden> Wel diaken en pastoraal medewerker.

Gebruikersavatar
JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2002 13:52
Locatie: dordrecht =)
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 29 mei 2003 18:14

ah ja, hier had ik ook een topic over willen openen... de kerkenraad...

Bij mij in de kerk is het dus zo :
de ouderlingen staan vreselijk ver van de gemeente vandaan, ik vind ze geen lichtend voorbeeld.
Onder de preek bijvoorbeeld hangen veel onderuit met de ogen dicht, duidelijk niet aan het opletten.
En huisbezoek gaat ook nergens over, en cathechesatie geven ze in zo'n ouderwetse taal dat je er ook niets van begrijpt....

heel jammer....
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

joepie

Berichtdoor joepie » 30 mei 2003 08:36

Bij ons mogen vrouwen geen officieel ambt bekleden. Maar in het verborgene kun je veel als vrouw. Als ik alleen maar denk aan de vrouw van een predikant of een andere ambtsdrager, je man tot steun zijn, of hem wijzen op nood die er is. Een vrouw ziet soms meer dan een man. Niet zeuren als hij weer weg moet.
Verder vind ik voor iedere vrouw voldoende taken weggelegt in de gemeente.Bezoekjes brengen bij nieuw ingekomene. Of ziekenbezoekjes, kraambezoekjes. Helpen in gezinnen waar dat nodig is. Praktische hulp bedoel ik dan.
Ik denk dat je als vrouw gerust diaconaal werk kunt verrichten zonder dat je daar nu perse diaken voor hoeft te zijn.
Een ieder moet zijn taak in de gemeente willen zien en oppakken.
Maar is deze tijd waar veel vrouwen werken is er voor zulke gewone belangrijke dingen haast geen tijd meer, en willen we graag op dezelfde lijn zitten als de man. Want we werken tenslotte ook dus we hebben de zelfde rechten. Dus mogen we ook in het ambt.
Maar ik doe daar maar niet aan mee.
Laat de vrouw op haar plaats maar zorgen dat zij haar ambt vervuld en de man op zijn plaats.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 30 mei 2003 09:19

Mijn dominee is een vrouw, niet over te klagen. Ook de grote meerderheid van de ambtsdragers in mijn gemeente is van het vrouwelijke geslacht.
Afbeelding

joepie

Berichtdoor joepie » 30 mei 2003 17:07

Wat ik me nu afvraag waarom die vrouwen zo nodig in het ambt willen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 30 mei 2003 18:32

Wij hebben een mix...

Alleen vindt ik dat de meeste mensen te lang in zitten. We hebben zo'n grote gemeente dat er best wel eens nieuwe gezichten mogen komen....

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 mei 2003 19:30

twee keer per jaar een kerkenraad-/jeugdweekend.

Leuk! Vertel :mrgreen:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 31 mei 2003 10:48

dat was ik geloof ik he?
oke, komt ie:
zaterdagavond: sporten of spel of puzzeltoch o.i.d + borrel
zondag: twee diensten met veel aandacht voor de jeugd, smiddags een gastspreker/dominee met een bepaald thema. Duidelijke praktische preek eventueel ondersteund door beelden o.i.d en savonds broodmaaltijd met kerkenraad en jeugd en daarna een inhoudleijke verwerking van de preek. Ofwel een preekbespreking, of een discussie op een leuke manier, of een dramastuk met nakletsen.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mei 2003 11:23

joris schreef:dat was ik geloof ik he?
oke, komt ie:
zaterdagavond: sporten of spel of puzzeltoch o.i.d + borrel
zondag: twee diensten met veel aandacht voor de jeugd, smiddags een gastspreker/dominee met een bepaald thema. Duidelijke praktische preek eventueel ondersteund door beelden o.i.d en savonds broodmaaltijd met kerkenraad en jeugd en daarna een inhoudleijke verwerking van de preek. Ofwel een preekbespreking, of een discussie op een leuke manier, of een dramastuk met nakletsen.


leuk idee hoor!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
chickie
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 27 jan 2003 18:16

Berichtdoor chickie » 31 mei 2003 17:13

[quote="joepie"]Wat ik me nu afvraag waarom die vrouwen zo nodig in het ambt willen?[/quote]
Waarom niet? Waarom zou er onderscheid moeten zijn? Er zijn naar mijn mening een hoop zaken die je liever met een vrouwelijke ouderling dan met een mannelijke ouderling zou bespreken.
Bovendien ben ik nog steeds van mening dat de onderdanigheid die in de bijbel genoemd wordt er cultureel bepaald was. Maar dat is de discussie hier niet....
Onze kerkenraad: veelal oudere mannen, bij verkiezingen word er ook behoudend gekozen: oudere mannen die , als het even kan, het ambt al eerder vervuld hebben. Slechte zaak vind ik. Ben er voor om ook jongere ambtsdragers te hebben. Waarom? Frisse wind, andere generatie, andere inzichten....

moppie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1086
Lid geworden op: 19 sep 2002 14:03

Berichtdoor moppie » 01 jun 2003 10:29

ONze kerkraad kan ik niet echt dor en saai vinden. het zijn over het algemeen jonge mannen die ook nog eens erg enthousiast zijn.

Met de gemeentedag waren er volleybaltoernooien waar ze een team dus uit kerkradsleden bestand. Er leuk om te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten

cron