Internetrelatie meestal snel weer uit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goshen
Luitenant
Luitenant

Internetrelatie meestal snel weer uit

Berichtdoor goshen » 23 mei 2008 07:55

Onderzoek: Internetrelatie meestal snel weer uit Uit onderzoek van een Australische wetenschapper blijkt dat online liefde meestal snel weer mislukt. Doordat mensen een emotionele band opbouwen voor ze elkaar ontmoeten wordt er vaak voor de verkeerde partner gekozen.

Niet geheel verrassend blijken mensen zich online vaker beter voor te doen dan ze zijn. Volgens psycholoog Matthew Bambling van de Queensland University of Technology blijken voornamelijk vrouwen hiervoor gevoelig te zijn, doordat ze aangetrokken worden door gevatte opmerkingen en slimme emails. Sommige mannen maken hier gebruik van door simpelweg dezelfde mail naar een dozijn vrouwen te sturen op een datingsite in de hoop dat er iemand op reageert.

Bambling stelt dat de meeste problemen omzeild kunnen worden door in een vroeg stadium elkaar te ontmoeten, om zo te voorkomen dat men een fantasiebeeld opbouwt van zijn potentiële nieuwe partner. Bambling suggereert dat een stel in spé elkaar het beste na enkele emails al kan ontmoeten. Pas dan kan duidelijk worden of een relatie mogelijk is.
Bron: Yahoo Toch wel opmerkelijk dit vindt ik. Als ik eens om me heen vraag hoe men elkaar heeft leren kennen dan is toch wel heel vaak het antwoord 'via de chat' of via een datingsite. Het is wel waar dat 'liefde op het eerste gezicht' via het Internet niet voorkomt maar op basis van de e-mails en selectiecriteria kun je bijvoorbeeld als zoekende lerares Nederlands wel voorkomen dat je een date start met iemand die niet eens de eerste persoon enkelvoud correct weet te spellen :clown: Wat vinden jullie d'r van?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 mei 2008 08:04

van het artikel? of van het feit dat encelvout niet goed geschreven is?

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 23 mei 2008 08:08

Ik denk dat het best wel waar kan zijn dat veel relaties die via chat beginnen mislopen. Maar ik denk dan wel dat het komt omdat 1 van de 2 niet serieus bezig is. Als jij je alleen maar als een stoere bink voordoet terwijl je dat totaal niet bent, ja, hoe kan je dan nog geloofwaardig overkomen bij de ander?

Ikzelf heb ook mn vriend leren kennen via de chat, en eerst was dat ook geinen, maar daarna werden de gesprekken steeds serieuzer en langer. Ik had als voordeel dat ik m 1x in real life gezien had(verder niet veel met hem gesproken), zodat ik wel een beetje wist wie hij was. Maar eerste keer na die lange chatperiode (2 maanden, ELKE dag) in reallife was tog ff wennen! Dan heb je er opeens een stem bij, en een gezicht dat je aankijkt. Die ene keer dat we mekaar zagen voordat we begonnen te chatten was het trwns geen 'liefde op het eerste gezicht', alhoewel mn vriend mij toch opeens wel een leuk meisje vond.

Ik weet niet of het beter is om elkaar snel te zien. Als je veel én serieus chat, leer je de ander al snel van 'binnen' kennen, en dat is tog een betere basis voor een relatie denk ik dan alleen het uiterlijk! Maar dat is ook per persoon verschillend natuurlijk!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 23 mei 2008 08:20

Zelf heb ik de indruk dat het onderzoek niet klopt, veel mensen zijn serieus en breken een date gewoon af als het niet klikt via de e-mail chat. Dat gaat gewoon veel makkelijker via de PC.

Wel heb ik zelf meegemaakt dat je eens informeert hoe het met iemand gaat krijg je een antwoord:

"ja, het gaat helemaal geweldig, ik ben een relatie gestart ben helemaal verliefd".

zeg je: "leuk voor je..., ga je nog wat leuks doen met het weekend"?

antwoord: "nee, ik ga naar m'n vriend toe, die woont 300 kilometer verderop in Noord-Oost Groningen".

Dan vraag je je af, als je dan een blind date doet, kun je dan tenminste niet iets een beetje in de buurt selecteren??? :clown:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 mei 2008 08:25

goshen schreef:Dan vraag je je af, als je dan een blind date doet, kun je dan tenminste niet iets een beetje in de buurt selecteren??? :clown:

Liefde kent geen grenzen :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 23 mei 2008 08:26

Tsja, je hebt ook mensen die elkaar op vakantie leren kennen en honderden kilometers uit elkaar wonen. Daar laat je het niet voor zitten neem ik aan ;)

Het ligt er gewoon aan hoe serieus je bent.
Reken maar van yes dat er een hoop gerommeld en geklierd wordt op die chatboxen hoor. Ik denk dat christelijk Nederland daar dan nog érg serieus mee omgaat.
pobody's nerfect

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 23 mei 2008 08:28

onzin... op refoweb zijn veel vorobeelden, icl ikzelf...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 mei 2008 08:28

Ik denk dat elke relatie - of die nou via internet begonnen is of niet - waarin iemand zich anders voordoet dan hij/zij in werkelijkheid is, weinig kans van slagen heeft.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 23 mei 2008 08:30

paprikameisje2 schreef:onzin... op refoweb zijn veel vorobeelden, icl ikzelf...

Dat het hier een aantal keren heel goed gegaan is, wil niet zeggen dat het onderzoek meteen niet klopt. Jij bent in je eentje niet het bewijs dat het in de meeste gevallen wel goed goed gaat, hooguit dat het wel eens goed kan gaan. :wink:

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 23 mei 2008 10:11

De drempel om in contact te komen met anders singles is via internet veel lager.
Ik zie het meer als veredelde contactadvertenties, waarbij in mijn familie heel veel setjes gevormd zijn 30 jaar geleden. :wink:
Elke tijd heeft zo zn eigen manieren om in contact te komen met elkaar.

Het grote nadeel aan internetdaten is dat je er erg voorzichtig mee moet zijn en ik mis de non verbale communicatie. Daardoor zullen sommige internetrelaties kort(er) duren, omdat je wel een grotere kans hebt een verkeerd beeld van iemand te vormen.
Het liefst ontmoet ik iemand in real life, vind ik zelf wat spontaner.

In mn vriendenkring heb ik overigens aardig wat internetsetjes zitten, die heel gelukkig zijn geworden :mrgreen:
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 23 mei 2008 10:47

Galateia schreef:

Dat het hier een aantal keren heel goed gegaan is, wil niet zeggen dat het onderzoek meteen niet klopt. Jij bent in je eentje niet het bewijs dat het in de meeste gevallen wel goed goed gaat, hooguit dat het wel eens goed kan gaan. :wink:

Niet alleen op je zelf afgaan.
Wanneer je na een internetdate, waar je een goed gevoel bij over gehouden hebt, nader in contact wil komen is er slechts één die de harten kent: God.

Leg een dergelijk contact aan God voor in meerdere begeden en luister naar de stem in je hart die na verloop van tijd ontstaat. Deze stem kan anders zijn dat je eerste indruk.

Ook bijbels is het om te tossen. Leg het aan God voor of een contact zuiver en veilig zal zijn.

Tos, en houdt je daar dan ook aan ook al zegt je gevoel misschien iets anders.

God overziet de eeuwigheden, wij nog geen dag.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 mei 2008 10:56

Een muntje opgooien zou ik toch niet snel aanraden! Bidden om wijsheid in relaties is heel belangrijk, maar mijn ervaring is dat God je door je gevoel wel in de goede richting kan wijzen. Het kan dan zelfs zo zijn dat je ondanks je verliefdheid toch aanvoelt dat je ermee moet stoppen.

Maar goed, het ging hier over internetrelaties. Ik heb een keer verkering gekregen via internet en dat is uitgelopen op een huwelijk :) Het voordeel van internet is dat je meer kans hebt om iemand tegen te komen die bij je past, omdat je kunt kiezen op wat voor sites je gaat rondhangen. Wij waren niet wanhopig op zoek (integendeel), maar bijvoorbeeld op refoweb heb je wel veel meer kans om een christen tegen te komen dan in de grote boze wereld ;)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 23 mei 2008 10:58

Tossen? Lijkt mij ook niet de juiste methode. :wink:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 23 mei 2008 11:00

Alphonsus schreef:
Galateia schreef:

Ook bijbels is het om te tossen. Leg het aan God voor of een contact zuiver en veilig zal zijn.

Tos, en houdt je daar dan ook aan ook al zegt je gevoel misschien iets anders.
Lol? :shock: :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mei 2008 11:00

het lot werpen gebeurde in het oude testament nog wel... Jezus doet dit echter nooit, de apostelen ook niet. Kortom, een slechte raad. En allicht weet je waarom men dat doen niet meer de!
ed (en in een groot deel van het OT ook niet). Denk daar eens over na!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”