Wel of geen CU meer stemmen na het homo-standpunt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Wel of geen CU meer stemmen na het homo-standpunt?

Berichtdoor em_ma » 22 mei 2008 11:45

De CU schijnt een zetel verloren te hebben met hun huidige standpunt over het vertegenwoordigen van praktiserende homosexuelen voor hun partij.

Een vraag: als je CU stemt, blijf je dat dan nu doen of stap je over naar de SGP of CDA?
Lijkt mij een moeilijk dilemma als je overtuigd CU-er bent.

Overigens kan ik moeilijk hun nieuwe standpunt uitleggen, je mag een sexuele relatie hebben. Maar je moet wel het standpunt uitdragen dat je het, op bijbelse grond, niet eens kan zijn met het homohuwelijk?
Hoe is dit te combineren? Een sexuele relatie heb je ook in het homohuwelijk, dus dan kun je toch geen homohuwelijk afkeuren?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 22 mei 2008 11:51

@ Boekenlezer: wil je je post uit het topic over Yvette Lont hierin plakken?
Ik krijg het zelf niet voor elkaar :?

HEERE, leer mij Uw weg

keessie
Sergeant
Sergeant

Re: Wel of geen CU meer stemmen na het homo-standpunt?

Berichtdoor keessie » 22 mei 2008 11:52

em_ma schreef:De CU schijnt een zetel verloren te hebben met hun huidige standpunt over het vertegenwoordigen van praktiserende homosexuelen voor hun partij.

Eigen schuld. Moeten ze maar niet de populaire partij willen gaan uithangen. Regeren oké. Maar niet je beginselen afvallen.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 22 mei 2008 12:07

Ik zou zeggen: beginselen afvallen oké (ze zijn nu eenmaal niet heilig), maar wees daar dan eerlijk in. Maar ja, macht maakt nu eenmaal hypocriet.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2008 12:11

Dus een standpunt herzien wordt meteen gezien als je beginselen afvallen?
pobody's nerfect

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 22 mei 2008 12:18

Het lijkt mij ook geen probleem dat standpunten herzien worden. Daarbij komt dat binnen christelijk Nederland er meerdere meningen zijn over het al dan niet hebben van een homo-seksuele relatie, als partij die volle breedte van Christelijk nederland vertegenwoordigd moet je daar iets mee doen lijkt me.
Als ze hadden gezegd dat mensen met een homoseksuele relatie per definitie niet actief kunnen zijn binnen de CU, had ik meer moeite gehad met CU stemmen dan met dit standpunt.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 22 mei 2008 12:19

Jo'tje schreef:Dus een standpunt herzien wordt meteen gezien als je beginselen afvallen?

Het ligt eraan wat voor standpunt het is.
Maar dit standpunt is een principekwestie en daar moet je niet je mening over bijstellen.
Als het over een milieukwestie of over de spitstrook gaat, dan kun je daar best over veranderen van mening.
Maar dit gaat om Gods Woord en dat veranderd niet! God denkt nu niet anders over stelen dan 1000 jaar geleden (om maar even het homo-vb. buiten beschouwing te laten).

HEERE, leer mij Uw weg

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 mei 2008 12:25

Jij vindt dat een principe waar ze aan vast moeten houden.
Maar zoals Esli ook al zegt: dat ligt in de breedte van christelijk Nederland nogal verschillend. En als politieke partij heb je daar dan ook rekening mee te houden. En in zo'n geval kan ik me prima voorstellen dat je daarom je standpunten herziet.
Dat zegt niets over of ik het wel of niet oké vindt, maar wel over hoe politiek werkt. Een partij die niet kritisch naar eigen standpunten durft te kijken is helemaal een slap gedoe.
pobody's nerfect

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 22 mei 2008 12:33

Jo'tje schreef:Jij vindt dat een principe waar ze aan vast moeten houden.
Maar zoals Esli ook al zegt: dat ligt in de breedte van christelijk Nederland nogal verschillend. En als politieke partij heb je daar dan ook rekening mee te houden. En in zo'n geval kan ik me prima voorstellen dat je daarom je standpunten herziet.
Dat zegt niets over of ik het wel of niet oké vindt, maar wel over hoe politiek werkt. Een partij die niet kritisch naar eigen standpunten durft te kijken is helemaal een slap gedoe.

Zeker ligt dat in de breedt van chr. Nl verschillend. Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er pakweg 100 jaar geleden niet zo verschillend over gedacht werd.
Kijk maar eens naar hoe de RPF/GPV eerst over homosexualiteit praatte en hoe de CU dat nu doet.
Waar komt dat verschil vandaan? Dat heeft mijns inziens meer met de tijdgeest te maken die in kerken heerst als: kijken uit liefde naar elkaar/vooral niet te scherp zijn ipv. luisteren naar wat God er eigenlijk over zegt, dan met de vrijheid die je als christen mag hebben waar Paulus het over heeft in de Kor. brief.
Tuurlijk hoef je het niet over alles eens te zijn, maar homosexuele relaties, daar is God voor mij duidelijk genoeg over.

HEERE, leer mij Uw weg

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 22 mei 2008 12:50

Ik stemde al niet meer op de CU. Aangezien ze al langer bezig zijn om alleen politiek te bedrijven om de politiek en niet meer vanuit hun grondbeginselen. Ik zie het als een soort verkwanselen van je principes voor een hoop lucht.

Er zijn genoeg politieke partijen die over het homohuwelijk denken en spreken zoals CU nu doet. Het was juist een partij voor mensen die het anders zien. Vanuit Christelijk perspectief. Daar is nu geen sprake meer van. Daarin verschillen ze dus niets meer met andere partijen.
Daarom kunnen ze net zo goed samen gaan met de CDA.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Toetsenbord » 22 mei 2008 13:00

tante-tortel schreef:Ik stemde al niet meer op de CU. Aangezien ze al langer bezig zijn om alleen politiek te bedrijven om de politiek en niet meer vanuit hun grondbeginselen. Ik zie het als een soort verkwanselen van je principes voor een hoop lucht.

Er zijn genoeg politieke partijen die over het homohuwelijk denken en spreken zoals CU nu doet. Het was juist een partij voor mensen die het anders zien. Vanuit Christelijk perspectief. Daar is nu geen sprake meer van. Daarin verschillen ze dus niets meer met andere partijen.
Daarom kunnen ze net zo goed samen gaan met de CDA.

Alleen om dat homo-standpunt..?
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mei 2008 14:04

@ em_ma: hier is 'ie.

Het onderwerp van de CU en homo's heeft mij ook best wel bezig gehouden. Ik verbaasde mij er al over dat er op dit forum niet over werd gediscussieerd. Ik had echter geen zin om zelf een topic te openen.

Ik las gisteren dit in een RD-artikel:

Maar nu gaat het om die sympathieke man die achter je in de kerk zit, samen met jou op koor zit, zich inzet als vrijwilliger en hart en ziel heeft voor christelijk-sociale politiek? Je kent hem van de vereniging en drinkt graag een kop koffie met hem. Ja, hij woont samen met een vriend. Dat kun je niet meemaken. Nu zou deze man zich graag inzetten in de gemeenteraad.

Wat doe je dan als bestuurder? Je dient een motie in bij het congres: Homo’s worden uitgesloten van politieke functies. Of je gaat met hem in gesprek: „Pim, jongen, we vinden dat je fantastisch werk doet, maar kijk: je woont samen en zo kun je natuurlijk niet onze partij vertegenwoordigen. Want hoe kun je de beginselen van onze partij uitdragen als je die zelf niet volledig naleeft?”

Naar mijn inschatting worden de zaken hier mooier voorgesteld dan de werkelijkheid. Uitgangspunt lijkt hier namelijk te zijn: het oude standpunt van de CU over homoseksualiteit. Alleen de benadering zou anders zijn.
Dat kan ik echter niet terugherkennen in andere dingen die gezegd en geschreven zijn. Ik denk hierbij aan een uitspraak van Tineke Huizinga. Kars Veling schijnt hetzelfde gezegd te hebben. En deze zin liegt er toch ook niet om: "Als dat iemand is die leeft in een homoseksuele relatie, is dat „een relevant” gegeven, maar niet bij voorbaat een blokkade." (Bron: RD) En waarom zou Meindert Leerling tot een minderheidsrapport gekomen zijn vanwege zijn geweten? Dat is echt niet omdat het oude standpunt in andere vorm toegepast gaat worden!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mei 2008 14:10

En nee, ik stem géén CU.
Maar ja, ik hoef niet over te stappen, want ik was al een SGP'er. Ik heb de overstap al in 2003 gemaakt.

Ik zou inderdaad niet op de CU stemmen vanwege dit standpunt. Bijbelgetrouwe christelijke partij willen heten, en dit standpunt, dat gaat voor mij niet samen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 22 mei 2008 14:16

Waar het om gaat dat bij voorbaat iemand uitsluiten iets anders is dan met elkaar in gesprek gaan en aan de hand van dat gesprek tot conclusies te komen.
Er zijn ook CU-ers die sociaal-economisch rechtser zijn georienteerd en zelfs lid zijn van die verfoeilijke Edmund Burke stichting.
Toch kunnen zij het CU-standpunt uitdragen terwijl de CU een christelijk-sociale partij is en nadrukkelijk geen gereformeerd/katholieke VVD zoals het CDA.
Rechtse CU-ers en praktiserende CU-homo's moeten beiden uitleggen dat ze geloofwaardig de politieke standpunten van hun partij kunnen uitdragen. Lukt ze dat, dan is het in principe geen beletsel tot partijvertegenwoordiging.

Los daarvan vind ik dat de CU en dit land wel wat beters te doen heeft dan een homo-discussie.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 22 mei 2008 14:17

Voor mij een reden om misschien toch maar een keer wél CU te stemmen. Je kunt het bekijken als beginselen afvallen; ik zie het als het inzicht dat je meer bereikt met compromis dan met starheid. Een enorme stap vooruit.

Kijk, 2e-Kamerlid voor de CU is misschien wat ingewikkeld maar waarom zou een christelijke homo niet bijvoorbeeld wethouders van verkeer kunnen zijn.Voor zover ik weet gaan die wethouders niet over homohuwelijken. Dat bijt elkaar dus niet.

Terug naar “Archief”