Weet er iemand duidelijk uit te leggen wat nu de verschillen zijn tussen PKN en de Hervormde PKN? Mij lijkt dat er toch verschillen moeten zijn in de leer en dergelijke en misschien in wat er is toegestaan en zo, maar dat is veel minder belangrijk wat mij betreft. Ik bedoel nu vooral verschillen in leer en dergelijke. Geen verschillen die alleen door theologen worden begrepen, maar verschillen die terugkomen in de prediking. Als er geen verschillen merkbaar zijn in prediking en dergelijke hebben al die scheuringen toch geen milimeter nut gehad?
Zoals de trouwe slowchatters waarschijnlijk weten houd ik van het bezoeken van kerkdiensten. Zelf ben ik Christelijk Gereformeerd en ik heb de afgelopen tijd vrij veel Hersteld Hervormde diensten bezocht. Vandaag ben ik voor het eerst naar een Hervormde PKN-dienst geweest. Mijn moeder vroeg zich af of ik dat wel moest doen, maar ik ben toch gegaan. Wat me het meest opviel was hoe weinig verschillen er waren. Als deze dominee zijn preek op schrift zou stellen en volgende week zou hij worden gelezen in de OGGN van Oldebroek(de zwaarste gemeente van de omtrek hierzo) zou er niemand protesteren, TOTDAT de lezende ouderling zou zeggen van welke dominee die preek was, dat weet ik zeker.
Als er dan blijkbaar zo weinig verschil is(daarom wil ik dus juist weten of die verschillen er toch zijn) zijn we dan niet enkel bezig met ruzie maken om niets? In Zeeland wordt bij een dominee die na veel strijd in de PKN is gebleven nog altijd met eieren tegen de ruiten gesmeten en op de stoep gepoept door Hersteld Hervormde jongelui. Sowieso nooit goed te praten, maar dat om niets, als er geen verschillen zijn. Zorg dragen voor de verkondiging van de rechte en zuivere leer is belangrijk, en dan kunnen daar kerkscheuringen door ontstaan. Dat is verdrietig maar onvermijdelijk. Maar dit kan toch niet! Allemaal hetzelfde maar toch zitten de Herstelden 100 meter verder in sommige plaatsen, of op een ander tijdstip. Hoe lang zal God dat nog tolereren? Hij is nog zo genadig dat Hij in zowel de HHK als de PKN van Oosterwolde in een(overigens beide zeer goede) dominee heeft voorzien en in allebei merkbaar actief werkt! Zo ontzettend genadig is HIj. Maar hoe lang nog, als wij Hem op deze manier blijven tergen?
Hij heeft voor de Herstelden in Oosterwolde nog voorzien in een prachtig nieuw kerkgebouw. Met recht mogen ze het gebouw Pniel noemen. Waarom is God zulke ruziemakende mensen nog genadig?
Overigens geldt dat ruziemakende mensen niet alleen voor HHK en PKN-hervormd, maar net zo goed voor de CGK(waar ik bij hoor) en de GerGem.
En net zo goed voor de volgende kerken die misschien net iets anders zijn, maar ook prima bij elkaar passen naar ik meen: OGGN, VOGG, GG in NL binnen verband en GG in NL buiten verband.
Ik zeg wel, net iets anders, maar uiteindelijk zouden die er net zo goed zonder ruzie bij moeten kunnen.