HHK/PKN-hervormd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

HHK/PKN-hervormd

Berichtdoor appelflap » 18 mei 2008 16:34

Weet er iemand duidelijk uit te leggen wat nu de verschillen zijn tussen PKN en de Hervormde PKN? Mij lijkt dat er toch verschillen moeten zijn in de leer en dergelijke en misschien in wat er is toegestaan en zo, maar dat is veel minder belangrijk wat mij betreft. Ik bedoel nu vooral verschillen in leer en dergelijke. Geen verschillen die alleen door theologen worden begrepen, maar verschillen die terugkomen in de prediking. Als er geen verschillen merkbaar zijn in prediking en dergelijke hebben al die scheuringen toch geen milimeter nut gehad?

Zoals de trouwe slowchatters waarschijnlijk weten houd ik van het bezoeken van kerkdiensten. Zelf ben ik Christelijk Gereformeerd en ik heb de afgelopen tijd vrij veel Hersteld Hervormde diensten bezocht. Vandaag ben ik voor het eerst naar een Hervormde PKN-dienst geweest. Mijn moeder vroeg zich af of ik dat wel moest doen, maar ik ben toch gegaan. Wat me het meest opviel was hoe weinig verschillen er waren. Als deze dominee zijn preek op schrift zou stellen en volgende week zou hij worden gelezen in de OGGN van Oldebroek(de zwaarste gemeente van de omtrek hierzo) zou er niemand protesteren, TOTDAT de lezende ouderling zou zeggen van welke dominee die preek was, dat weet ik zeker.

Als er dan blijkbaar zo weinig verschil is(daarom wil ik dus juist weten of die verschillen er toch zijn) zijn we dan niet enkel bezig met ruzie maken om niets? In Zeeland wordt bij een dominee die na veel strijd in de PKN is gebleven nog altijd met eieren tegen de ruiten gesmeten en op de stoep gepoept door Hersteld Hervormde jongelui. Sowieso nooit goed te praten, maar dat om niets, als er geen verschillen zijn. Zorg dragen voor de verkondiging van de rechte en zuivere leer is belangrijk, en dan kunnen daar kerkscheuringen door ontstaan. Dat is verdrietig maar onvermijdelijk. Maar dit kan toch niet! Allemaal hetzelfde maar toch zitten de Herstelden 100 meter verder in sommige plaatsen, of op een ander tijdstip. Hoe lang zal God dat nog tolereren? Hij is nog zo genadig dat Hij in zowel de HHK als de PKN van Oosterwolde in een(overigens beide zeer goede) dominee heeft voorzien en in allebei merkbaar actief werkt! Zo ontzettend genadig is HIj. Maar hoe lang nog, als wij Hem op deze manier blijven tergen?
Hij heeft voor de Herstelden in Oosterwolde nog voorzien in een prachtig nieuw kerkgebouw. Met recht mogen ze het gebouw Pniel noemen. Waarom is God zulke ruziemakende mensen nog genadig?

Overigens geldt dat ruziemakende mensen niet alleen voor HHK en PKN-hervormd, maar net zo goed voor de CGK(waar ik bij hoor) en de GerGem.
En net zo goed voor de volgende kerken die misschien net iets anders zijn, maar ook prima bij elkaar passen naar ik meen: OGGN, VOGG, GG in NL binnen verband en GG in NL buiten verband.
Ik zeg wel, net iets anders, maar uiteindelijk zouden die er net zo goed zonder ruzie bij moeten kunnen.
Baksteen

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 18 mei 2008 17:44

Er zijn wel verschillen in de leer, anders zou er geen scheuring geweest zijn, misschien niet altijd merkbaar in de prediking. Hier is vast al een topic over geweest.
En je kan er op internet genoeg over vinden.

En wat betreft je vraag over hoe het kan dat God beide kerken zegeningen geeft: je kan je ook afvragen hoe het kan dat God in het dagelijks leven nog naar ons omziet?
God laat ons niet los, ook al maken wij als kerken ruzie, daarvoor houdt Hij teveel van ons.
Hij heeft daar heel veel verdriet van, maar zoals Hij Zijn Zoon Jezus gegeven heeft (uit liefde voor zondaren), zo zorgt Hij ook dat Zijn kinderen overal in elke kerk (HHK/PKN) samen kunnen komen!
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 mei 2008 22:16

Ff een korte reactie, google eens op de vragenrubriek van refoweb; heel veel over te vinden!

sela

Berichtdoor sela » 18 mei 2008 23:10

em_ma schreef:Er zijn wel verschillen in de leer, anders zou er geen scheuring geweest zijn, misschien niet altijd merkbaar in de prediking. Hier is vast al een topic over geweest.
En je kan er op internet genoeg over vinden.

En wat betreft je vraag over hoe het kan dat God beide kerken zegeningen geeft: je kan je ook afvragen hoe het kan dat God in het dagelijks leven nog naar ons omziet?
God laat ons niet los, ook al maken wij als kerken ruzie, daarvoor houdt Hij teveel van ons.
Hij heeft daar heel veel verdriet van, maar zoals Hij Zijn Zoon Jezus gegeven heeft (uit liefde voor zondaren), zo zorgt Hij ook dat Zijn kinderen overal in elke kerk (HHK/PKN) samen kunnen komen!

er is geen verschil in leer denk ik. wel in het accepteren of geen vertrouwen hebben in de recente fusie. ik vind het maar raar om mee te maken. en ook verdrietig.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 18 mei 2008 23:32

sela schreef:er is geen verschil in leer denk ik. wel in het accepteren of geen vertrouwen hebben in de recente fusie. ik vind het maar raar om mee te maken. en ook verdrietig.

Precies, dat idee heb ik ook. Dan doet het er niet meer toe of het terecht of onterecht is, het is alleen maar verdrietig.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 mei 2008 16:27

1Pe 4:17 De tijd van Gods oordeel is gekomen en het begint bij de christenen. Als wij door Hem geoordeeld worden, wat een verschrikkelijk lot staat dan de mensen te wachten die het goede nieuws van God niet wilden aannemen!

Marie Popelin
Mineur
Mineur

Berichtdoor Marie Popelin » 19 mei 2008 16:30

Kun je er uitleg bij geven i.p.v. alleen met een bijbeltekst te gooien?
De natuur kent het geheim en glimlacht.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 19 mei 2008 16:36

Verschil in leer vind je in alle twee de kerken. Daar is geen verandering in gekomen. Behalve in de HHK vind je geen vrijzinnigen. Maar daar zijn ook kansels voor elkaar gesloten, precies als in het rechterdeel van de PKN, daar is niets veranderd.

Ik vond het voor 2004 een academische discussie, gewone kerkmensen begrepen er niet veel van. Predikanten en leidinggevenden hebben het helemaal uit de hand laten lopen. Ik vermoed dat er nogal wat mensen zijn, die nu we 4 jaar verder zijn, eigenlijk spijt hebben dat ze zich hebben laten meeslepen.

Maar we moeten realistisch zijn, dat komt niet meer bij elkaar. Ik ben lid van de PKN, maar ik zie er geen bezwaar in om naar een HHK dienst te gaan. Zou ik in die dagen in Soest gewoond hebben, dan was ik bij ds. Van Kooten blijven kerken en lid geworden van de HHK.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 19 mei 2008 17:18

@emma, inderdaad zei ik juist ook dat het verbazingwekkend is dat God nog naar ons omziet. Dit als conclusie na het stellen van mijn eerste vraag.

@essie, dankje zal ik doen.

@sela en flappie, ik begin het inderdaad te denken ja. Ik heb altijd de HHK goedgekeurd zeg maar, maar nu ik me wat verdiep in de hervormde PKN....

@Jantjes en MP, ik denk dat Jantjes bedoeld dat deze ruzie tussen christenen een oordeel van God is, wat volgens de bijbeltekst inderdaad begint bij de christenen. Zo had ik het nog nooit bekeken. Of je het zo kan opvatten weet ik niet. Ik denk wel dat dit een uiting is van: Waar God een kerk bouwt, bouwt de duivel een kapel in.

@waarnemer, ik bezoek dus ook allerlei verschillende kerkdiensten. Geeft niets, zoalng je de diensten van je eigen kerk niet verzuimt vind ik.

Ik begrijp van je dat er wel minieme verschillen op academisch nivo zijn(waar het gewone volk niets van snapt) Daar ben ik huiverig voor, dat was in 1980 ook zo bij de uitsplitsing van GerGemNed buiten verband uit de GerGemNed.
Baksteen

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 mei 2008 18:02

Marie Popelin schreef:Kun je er uitleg bij geven i.p.v. alleen met een bijbeltekst te gooien?
De grootse fout die alle kerken maken is dat je als christelijk kerk moet kunnen lijden.
Ook al zegt een kerkelijke gemeenschap in de ogen van een andere kerkelijke gemeenschap het niet juist, moet het buigen voor elkaar het grootse zijn. Dat is liefde. Dat bedoeld Peters in zijn eerste zendbrief te vermelden in de tekst die ik eruit citeerden. Je moet goed begrijpen dat een ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en een huis, tegen zichzelf verdeeld is valt (Lu 11:17).

Ja, zalig zijn degenen, die het Woord Gods horen, en hetzelve bewaren.

.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 mei 2008 18:06

appelflap schreef:@Jantjes en MP, ik denk dat Jantjes bedoeld dat deze ruzie tussen christenen een oordeel van God is, wat volgens de bijbeltekst inderdaad begint bij de christenen. Zo had ik het nog nooit bekeken. Of je het zo kan opvatten weet ik niet. Ik denk wel dat dit een uiting is van: Waar God een kerk bouwt, bouwt de duivel een kapel in.
Dat is juist.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 19 mei 2008 18:43

Zijn bruid zal uit alle kerken komen. De mens scheidt, God scheidt niet.

Daarom gaan zijn ogen over de ganse wereld om krachtig bij te staan hen van wie het hart VOLKOMEN naar Hem uitgaat.

Deze oprechten vindt GOD en Hij maakt ZIJN koninkrijk in hen groot.
Want dit wil God dat wij Hem en de rechtvaardigheid liefhebben.
Dan maakt kerk niets meer uit.
Wij hebben allen een persoonlijke verantwoordelijkheid als wij voor Gods rechtvaardige troon komen te staan. Het noemen van je kerkelijke richting is dan zinloos.

Verhard uw harten niet staat er. Daarom zullen wij allen liefhebben, zeker diegenen die Hem van harte zoeken.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 19 mei 2008 19:26

@ Appelflap: jij en ik moeten voor zichzelf vrede hebben met de keuze van de gemeente waar je lid van bent.
En altijd in je achterhoofd houden dat geen gemeente/kerk hier volmaakt is, dat leer je erg relativeren!
De prediking is vaak hetzelfde in de PKN/HHK, maar er is wel een andere kerkorde en dat maakt dat niet iedereen zich thuis kan voelen in de PKN en anderen blijven er juist wel, omdat zij geloven dat God hun daar geplaatst heeft en ze daar moeten blijven.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 19 mei 2008 21:01

Welke verschillen zijn er dan in de kerkorde em_ma?
Baksteen

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 mei 2008 22:19

'Volgens mij zijn er in zoveel kerken geen echte verschillen in leer, maar meer in de nadruk die anders ligt, en de kerkordes en uiterlijkheden enzo. Maar er is volgens mij aan de basis veel overeenstemming.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”