Ik heb alleen ervaring met Batavus.Lalage schreef:Ik ben al een tijdje aan het nadenken over de de aanschaf van een nieuwe fiets. Nu ben ik er bijna uit, ik moet alleen nog kiezen uit een Batavus of een Gazelle. Volgens mij rijdt een Gazelle lichter dan een Batavus, dus ik neig naar die, al kost hij wel wat meer. Wat zijn jullie ervaringen met deze fietsmerken?
Mijn eerste fiets met versnellingen (3) en handremmen kreeg ik in 1987.
In 1997 verving ik die door een Batavus Traversa. (Toen zo'n 1500 gulden) Dat is een gewone fiets met gesloten kettingkast, met een sportief accent. 7 versnellingen, en lekker licht: 16 kg. Deze fiets beviel me qua rijden verreweg het beste. Helaas kreeg ik problemen met de versnellingen: hij trapte door, kon op een gegeven moment niet meer hoger dan de 4de versnelling. Dat heb ik een keer proberen laten repareren, maar het kwam niet meer echt goed. Het probleem was zo weer terug.
Toen heb ik de fiets gekocht die ik nog steeds heb: een Batavus Staccato (...dacht ik; ik zo voor de zekerheid even in mijn schuur moeten kijken; hij was zo'n 800 euro). We zitten dan inmiddels in 2002. Geen problemen met de versnellingen meer, nee. (Nog steeds niet na bijna 6 jaar.) Maar ik vond deze fiets t.o.v. de vorige in bepaalde opzichten toch een beetje een afknapper. Hij voelt veel zwaarder aan bij het wegrijden. Hij ís ook zwaarder: zo'n 19 kg. Op die Traversa kon ik echt snel wegkomen. Op deze kan het ook wel, maar je moet er véél meer energie ingooien. Die vorige maakte trouwens ook veel makkerlijker een wheelie. Blijkbaar een andere geometrie.
In het begin zette ik het stuur op zijn laagste stand. Dat vond ik wel mooi, zo'n extreme zithouding (alsof je op een racemotor zit). Echter, op een gegeven moment brak de stuurhelft af! Dat mag officieel nooit gebeuren... Goed, het stuur is dus vervangen. Rare gewaarwording als ineens een stuurhelft wegzakt! Ik had echt even iets van: wat gebeurt er nu?! Maar goed, dat was het ook wel. Er gebeurde geen ongeluk, ik viel niet of zoiets.
't Is verder een degelijke fiets die geen problemen geeft.
Vering heeft die fiets van mij niet. Dat kon je in die tijd wel krijgen. Ik koos er niet voor omdat de fiets dan weer een kilo zwaarder was, en daar hield ik niet van. Maar soms denk ik wel eens, als ik weer eens op een slechte weg rijd: vering zou toch wel lekker zijn.
Wat fietsen betreft houd ik van licht en sportief. Ik heb nog altijd een racefiets staan die ik in 1993 gekocht heb. Rijdt heerlijk, lekker snel. Is alleen voor dagelijks gebruik minder geschikt. Gewicht in de buurt van de 10 kg.