nieuwe fiets

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Boekenlezer » 26 apr 2008 12:44

Lalage schreef:Ik ben al een tijdje aan het nadenken over de de aanschaf van een nieuwe fiets. Nu ben ik er bijna uit, ik moet alleen nog kiezen uit een Batavus of een Gazelle. Volgens mij rijdt een Gazelle lichter dan een Batavus, dus ik neig naar die, al kost hij wel wat meer. Wat zijn jullie ervaringen met deze fietsmerken?
Ik heb alleen ervaring met Batavus.
Mijn eerste fiets met versnellingen (3) en handremmen kreeg ik in 1987.
In 1997 verving ik die door een Batavus Traversa. (Toen zo'n 1500 gulden) Dat is een gewone fiets met gesloten kettingkast, met een sportief accent. 7 versnellingen, en lekker licht: 16 kg. Deze fiets beviel me qua rijden verreweg het beste. Helaas kreeg ik problemen met de versnellingen: hij trapte door, kon op een gegeven moment niet meer hoger dan de 4de versnelling. Dat heb ik een keer proberen laten repareren, maar het kwam niet meer echt goed. Het probleem was zo weer terug.
Toen heb ik de fiets gekocht die ik nog steeds heb: een Batavus Staccato (...dacht ik; ik zo voor de zekerheid even in mijn schuur moeten kijken; hij was zo'n 800 euro). We zitten dan inmiddels in 2002. Geen problemen met de versnellingen meer, nee. (Nog steeds niet na bijna 6 jaar.) Maar ik vond deze fiets t.o.v. de vorige in bepaalde opzichten toch een beetje een afknapper. Hij voelt veel zwaarder aan bij het wegrijden. Hij ís ook zwaarder: zo'n 19 kg. Op die Traversa kon ik echt snel wegkomen. Op deze kan het ook wel, maar je moet er véél meer energie ingooien. Die vorige maakte trouwens ook veel makkerlijker een wheelie. Blijkbaar een andere geometrie.
In het begin zette ik het stuur op zijn laagste stand. Dat vond ik wel mooi, zo'n extreme zithouding (alsof je op een racemotor zit). Echter, op een gegeven moment brak de stuurhelft af! Dat mag officieel nooit gebeuren... Goed, het stuur is dus vervangen. Rare gewaarwording als ineens een stuurhelft wegzakt! Ik had echt even iets van: wat gebeurt er nu?! Maar goed, dat was het ook wel. Er gebeurde geen ongeluk, ik viel niet of zoiets.
't Is verder een degelijke fiets die geen problemen geeft.
Vering heeft die fiets van mij niet. Dat kon je in die tijd wel krijgen. Ik koos er niet voor omdat de fiets dan weer een kilo zwaarder was, en daar hield ik niet van. Maar soms denk ik wel eens, als ik weer eens op een slechte weg rijd: vering zou toch wel lekker zijn.

Wat fietsen betreft houd ik van licht en sportief. Ik heb nog altijd een racefiets staan die ik in 1993 gekocht heb. Rijdt heerlijk, lekker snel. Is alleen voor dagelijks gebruik minder geschikt. Gewicht in de buurt van de 10 kg.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor *Annette* » 06 mei 2008 11:44

Boekenlezer schreef:een Batavus Staccato (...dacht ik; ik zo voor de zekerheid even in mijn schuur moeten kijken; hij was zo'n 800 euro). We zitten dan inmiddels in 2002. Geen problemen met de versnellingen meer, nee. (Nog steeds niet na bijna 6 jaar.)

In het begin zette ik het stuur op zijn laagste stand. Dat vond ik wel mooi, zo'n extreme zithouding (alsof je op een racemotor zit). Echter, op een gegeven moment brak de stuurhelft af! Dat mag officieel nooit gebeuren... Goed, het stuur is dus vervangen. Rare gewaarwording als ineens een stuurhelft wegzakt! Ik had echt even iets van: wat gebeurt er nu?! Maar goed, dat was het ook wel. Er gebeurde geen ongeluk, ik viel niet of zoiets.


Ik riep al maanden dat ik een nieuwe fiets ging kopen..... alleen ja ik fietste nog steeds op m'n Batavus Staccoto, 4 jaar oud. Voor de 2de keer zijn de versnellingen al kapot. Had gewoon geen zin om hm naar de fietsenmaker te brengen. Dus fiets al maanden met 1 versnelling :P. Afgelopen zondag ga ik naar me werk, ben ongeveer op de helft, was wat aan de late kant, tegenwind. Dacht ff stevig doortrappen. Ff later lig ik languit op de grond, m'n zadel brak af :roll: :shock: :roll:. Zie dr nu dus ook totaal niet uit :?. Overal schaafwonden..... Kan niet veel, alleen me vingers n beetje bewegen. Heb 's avonds nog gewerkt, maarre nu gaat dat ff niet meer lukken :?.

Vanmiddag ga ik hm samen met me moeder ophalen, staat nog bij mensen, hoop dat die niet al te erg kapot en beschadigd is. Dan van de week maar na de fietsenmaker, wil hm niet meer terug :P. Gelijk maar een nieuwe uitzoeken.
Wat de toekomst brengen moge........

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 mei 2008 12:35

hmm hopeloos Annette, na vier jaar al... wat heb je met die fiets uitgespookt?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 06 mei 2008 16:32

Soms komen er scheurtjes in het metaal. Waardoor bijv. het stuur,
de voorvork, het frame, een trapper, of iets anders kan breken.
Op een Batavus wordt 10 jaar garantie gegeven, als het gaat om frame,
voorvork, ed., 2 jaar garantie op overige onderdelen.
Als het zadel afgebroken is door een contructiefout, dan geldt hiervoor
een garantie van 2 jaar. Dus helaas geen vergoeding mogelijk.

Beterschap teogewenst.

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Berichtdoor Bumba » 07 mei 2008 09:07

En inmiddels geslaagd voor een fiets???

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 mei 2008 10:29

euh ja ik weet welke het gaat worden, de gazelle. Maar ik wacht nu even op mijn vakantiegeld...

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Berichtdoor *Annette* » 09 mei 2008 10:12

Lalage schreef:hmm hopeloos Annette, na vier jaar al... wat heb je met die fiets uitgespookt?

Niks :roll:..... ben dr altijd heel zuinig op. Snap dr gewoon ff niks van.

@ Rolf; Dankje! De schroef of wat het ook mag wezen, waarmee het zadel vast zit aan de fiets (zeg ik het zo goed :-k??), die is afgebroken. Dit mag dus gewoon niet kunnen, heb na batavus toegebeld, en het gaat mij helmaal niet over garantie o.i.d. maar zoiets mag niet zomaar kunnen, en doordat dit gebeurd is zie ik er niet uit en kan ik niet werken. Heb me deze week al voor 35 uur ziekgemeld :?. Maja wat zeggen die..... moet je via de fietsenmaker regelen. Maja heb hm van iemand overgenomen, zal ns proberen de fietsenzaak te achterhalen en daar maar ff heenbellen.

Fiets is behoorlijk beschadigd maar verder niet kapot gelukkig. Volgende week maar ns op jacht naar een andere fiets :P.
Wat de toekomst brengen moge........

Rolf

Berichtdoor Rolf » 09 mei 2008 11:43

Het zadel wordt met een bout vastgezet op de zadelpen. Die mag
inderdaad niet zo kunnen afbreken. Misschien kun via de fietsenmaker
meer informatie verkregen worden, en het aankoopbewijs. Daarmee is
mogelijk via de fabriek schadevergoeding te verkrijgen, als het duidelijk
een constructiefout is.

Zelf heb ik zoiets gehad met een camcorder. Na de garantieperiode viel
het beeld weg. Naar Dixon (waar die gekocht is, als nieuw): "De
camcorder moet eerst ter controle opgestuurd worden, en alleen het
onderzoek kost €200,-, dat is een standaard bedrag. Dan is het nog de
vraag of die gerepareerd kan worden." Ik zeg, daar begin ik niet aan. De
man achter de toonbank had daar begrip voor. Hij raadde aan, om te
bellen met de importeur van Canon. Gedaan, nauwkeurige beschrijving
van het probleem gegeven, en het antwoord was: "Dat is inderdaad een
fout die bij dit soort camcorders voorkomt. Hij mag opgestuurd worden,
de verzendkosten zijn voor eigen rekening, de reparatie is gratis." Advies
opgevolgd, en alles naar wens verlopen. Het bleek dat de bedrading
soms stuk ging. De camcorder gebruik nog. Een goede naam is
belangrijk.

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Berichtdoor Jannoek » 21 mei 2008 13:51

Afbeelding

deze fiets heb ik gister gekocht! Ben er vet blij mee :) Ben benieuwd wanneer ie binnen is..!

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Berichtdoor vpk » 21 mei 2008 14:29

wauw gave fiets jannoek!

ik fiets ongeveer een jaar of 6/7 op m'n batavus staccato. Bevalt goed, al gebruik ik m op t moment niet zo heeel erg veel meer.. (37km enkele reis is me iets te ver :mrgreen: ). Behalve lekke band nog nooit wat mee gehad.
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jun 2008 09:45

Ging ik eindelijk naar mijn favoriete fietsenmaker om een fiets te kopen, zegtie: ik ben Batavus-dealer en verkoop geen Gazelle.... dus ik heb twee Batavus-fietsen uitgeprobeerd. Ik twijfel toch nog een beetje omdat ik best hard moest trappen. Dus ik wil eigenlijk wel de Gazelle ook nog uitproberen. Wel lullig voor de fietsenmakers want die twee mannen zijn echt superaardig en ze zitten bij me om de hoek.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 jun 2008 10:29

Vering
Pas had ik met een bekende een discussie over achtervering en
naafversnelling. Volgens hem is achtervering niet zo nodig, en heeft
het ook nadelen. Het vergt bij versnellen meer kracht, doordat de achter-
vering dan ingedrukt wordt.

Derailleur
Naafversnelling vergt minder onderhoud, volgens hem.
Maar een fiets met uitwendige tandwielen trapt veel lichter. Een andere
bekende fietst al meer dan 20 jaar op zulk soort fietsen (Giant /
Gazelle) , en gebruikt die elke dag voor z'n werk. Het enige extra wat die
fiets nodig heeft, is zo af en toe een keer de ketting en derailleur
schoonmaken en smeren. Als ik een andere fiets zou kopen, zou ik zeker
weer één met derailleur willen hebben. Mijn Batavus Florence (1995), met
7 versnellingen in de naaf, vind ik niet licht trappen. Maar goed, een
derailleur heeft inderdaad een (klein) nadeel.

Gewicht
Na even kijken naar fietsen met voorvering en derailleur, zag ik dat het
gewicht varieert van 16 tot 19 kg. Lichtere heb ik niet gezien.
Laatst gewijzigd door Rolf op 14 jun 2008 14:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Berichtdoor AikonGirl » 14 jun 2008 10:45

Wij gaan voor de Batavus Personal Bike NuVinci.
Die heeft traploze versnellingen. Dat lijkt me wel lekker.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 jun 2008 11:18

Batavus Personal Bike NuVinci.
- Geen voorvering
- Zadelpen vast
- Traploze naafversnelling
- 25 kg
Geschikt voor korte afstanden en zware bagage denk ik.

Gebruikersavatar
Ansje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 812
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:20
Locatie: La casa più bella di Capelle!
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 16 jun 2008 10:19

Deze fiets heb ik! Een Sparta Ithaka.
Echt een superding en hij fietst heerlijk licht 8)

Afbeelding
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten