Remancipatie!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Giovannino

Remancipatie!

Berichtdoor Giovannino » 16 apr 2008 15:31

2008 is het jaar van de Remancipatie!
Wie nog nooit van deze term gehoord heeft: “Remancipatie betekent meer aandacht voor de mannelijke kant van de maatschappij. Het maatschappelijke debat is, (…) terecht, de afgelopen 40 jaar gegaan over de positie van de vrouw. Maar nu wordt het weer tijd voor de mannen. Politiek correct vermelden we even dat we de positie van de vrouw ook erg belangrijk vinden, maar daar gaat ‘Remancipeer!’ niet over. ‘Remancipeer!’ gaat over de MAN.
(…)We hebben in onze westerse samenleving geen inwijding tot man meer. Mannen van nu zijn hun hele leven 'ondergedompeld' geweest in het publieke debat over vrouwelijke normen en waarden en zijn daardoor, ongemerkt, het contact met hun mannelijke kern verloren. Gewoon omdat er geen aandacht aan besteed is. Dat is volledig ongemerkt gebeurd, en de kans is groot dat de meeste mannen zich hier totaal niet van bewust zijn. Een druppel weet ook niet dat hij in de oceaan zit.
Vrouwen hebben het inmiddels gemerkt en klagen dat er: ‘Gewoon geen leuke mannen meer zijn.’ Nu zitten er altijd twee kanten aan een medaille, maar als we ons richten op de mannelijke kant, dan hebben ze gelijk”, zo spreekt de site www.remancipeer.nl tot ons.

Remancipatie behelst een nieuwe ontwikkeling in de cultuur. We kennen van vroeger de patriarchale samenleving waarin de vrouw (officieel) monddood was. Vanaf de negentiende eeuw kwamen er diverse bewegingen op gang om de positie van de vrouw te verbeteren, denk aan de eis voor stemrecht voor de vrouw; maar denk ook aan allerlei culturele veranderingen (vrouwen die broeken gingen dragen, vrouwen die zich niet schaamden voor hun badpak – als mannen in ondergoed zwemmen, mogen wij dat ook - , vrouwen die gingen roken, etc.)
In de jaren ’60/’70 stond men open voor nog vrijere denkbeelden: unisex-kleding, alles wat maar ‘patriarchaal’ rook (gezagsverhoudingen, specifieke mannenberoepen, etc.), moest uitgedelgd worden. De laatste decennia laten ons een algehele feminisering zien: vrouwen zijn geaccepteerd in topfuncties, mannen ontdekken hun vrouwelijke kanten, etc.

Wat is er echter met de man gebeurd? Vanaf enkele decennia geleden gaf de man morrend zijn verworven ‘rechten’ stukje bij beetje uit handen aan de vrouw, accepteerde zijn lot en ging langzaam aan geloven in het ideaal van de “metroman” – zo’n vijf jaar geleden was dit het toverwoord: een man mocht wel mannelijk en stoer zijn, maar moest ook zijn vrouwelijke kantjes hebben. Gevoelig zijn, zelfstandig kunnen koken, twee dagen per week thuis op de kindjes passen, net zoveel zalfjes en poedertjes als moeders inslaan bij de Kruidvat, kunnen ‘práten’…

Echter, sommige van de menfolk zijn er niet meer gelukkig mee. Ze zijn hun schattige overhemdjes en hun bodylotions zat. Rosédrinken met je vrouw? –de Bavaria-reclames weten wat het mannelijk oerinstinct écht wil; práten? -natuurlijk mag je altijd tegen mijn brede borst uithuilen, meisje, graag zelfs, maar dat gekwek erbij kun je toch beter voor je vriendinnen houden…

Afijn, in dit serieus-komische topic zou ik graag eens van het man- en vrouwvolk willen horen hoe de echte man dient te zijn. Vertel eens over jezelf of je partner, ben jij/is hij een echte vent? En wat verstaan we daaronder? Wat zegt de bijbel over de echte man? Is hij een leider, een macho, een gevoelig type? Is de hedendaagse man in het algemeen nog ‘mans’ genoeg?
Vrouwen, vertel eens op welke type man je valt? Mannen, vertel eens welk type man je bent/wilt zijn.
Spammen jullie!!

Als opmaatje: zit jij/hij hier tussen?

Afbeelding
Profbokser/bullebak Mike Tyson
Afbeelding
Geenstijlert Rutger Castricum: verpersoonlijking van de gemiddelde hogeropgeleide kantoorman die zijn testosteron niet kwijt kan en dit dan maar op het internet spuit.
Afbeelding
Boer (Hollandse Naam), aardig, vriendelijk en traditioneel (in zijn opvatting over zijn rol als man)
Afbeelding
Onbekende voetballert. Stoer, maar wel een fatje. Verpersoonlijking van de metroman
Afbeelding
Zanger van een iers bandje. Vrouwelijk, sociaal (bewogen), maar toch altijd ‘haantje (!)de voorste’ en erg stoer met zijn mannelijke stoppels.
Afbeelding
Jan Modaal in pak. Lief, aardig, beetje traditioneel, beetje kleurloos.[/img]

SPAMMEN!!!

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Re: Remancipatie!

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 16 apr 2008 15:38

Giovannino schreef:Mannen, vertel eens welk type man je bent/wilt zijn.
Spammen jullie!!

Collateral wil graag vuilnisman zijn :-s

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 16 apr 2008 15:51

Dit geremancipeer doet me denken aan Frank T Mackey (Tom Cruise) uit Magnolia:

Afbeelding

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 apr 2008 16:11

Die is lief, overigens 8)

Ik zit ergens tussen Rutgert en Bono in denk ik. Heeft dat een labeltje?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 16 apr 2008 19:53

@ Coll: vertel es gast waarom jij zo graag vuilnisman wilt zijn...
@ Gersh: leg es nader uit, dan zoeken wij wel een labeltje 8)

Maar wat vinden jullie van dat geremancipeer?? Is het nodig? Zou je wel interesse hebben in een remancipeercursus? (die zijn er)

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 16 apr 2008 21:46

Hmmm ik zie het nut van zo n remancipeercursus wel in :lol:
Mannen zijn de laatste decennia in verschillende rollen gedrukt en dat lijkt mij best verwarrend als je man bent.

Van mij mag een man echt een man zijn. Gewoon een beschermend en stoer mannenlijf, maar wel heel lief en gevoelig. :mrgreen:
Dat laatste vind ik wel een hele goede ontwikkeling.
Ik merk zelfs aan mn eigen vader dat hij veel meer van zn binnenkant laat zien.

Mannen en vrouwen zijn echt apart geschapen met hun eigen kwaliteiten, waarom zou je dat om willen gooien? Dat is echt niet voor niets hoor.
Ik geloof dat je daar als man en vrouw niet echt gelukkiger van wordt.

Als je als man vrouwentrekjes opgelegd krijgt, pff dan zie ik al die taferelen al voor me: mannen die niet meer buiten de lingeriezaak staan maar binnen en niet meer uit winkels weg te slaan zijn.
Uren praten over het beste wasmiddel, etc etc....
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 16 apr 2008 22:05

@ Giovannio: help mijn man zit er niet bij! Kun je niet een plaatje erbij zetten van een niet arrogante-kakkerman (schoentip: bootschoenen)?

HEERE, leer mij Uw weg

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 16 apr 2008 22:18

Afbeelding

Zo'n menneke? 8) (Gerrit Hiemstra, weerman)
En, beantwoordt jouw vent een beetje aan je eigen ideaal? Mannelijk en gevoelig?

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 16 apr 2008 22:42

Giovannino schreef:Afbeelding

Zo'n menneke? 8) (Gerrit Hiemstra, weerman)
En, beantwoordt jouw vent een beetje aan je eigen ideaal? Mannelijk en gevoelig?

Nou dat lijkt er best op. Ik vind dat echt een schatje, als hij het weer doet dan zit ik aan de TV vastgeplakt. Thanx voor de pic!
Of mijn vent aan mn ideaal voldoet? Ik ben single, dus.....

HEERE, leer mij Uw weg

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 apr 2008 22:52

Giovannino schreef:@ Coll: vertel es gast waarom jij zo graag vuilnisman wilt zijn...

Ja, halló! Dat was een impúls! Een impuls die ik zelf ook niet nader kon duiden, verklaren, motiveren.

Maar wat vinden jullie van dat geremancipeer?? Is het nodig? Zou je wel interesse hebben in een remancipeercursus? (die zijn er)

Ik vind het onzin. Ik heb een piemel, wat verdere mannelijke lichaamskenmerken en enigszins andere hormoonhuishouding dan de gemiddelde vrouw, en dat maakt mij volgens het biologieboekje een man. Ik zal me daar op een bepaalde manier ook wel naar gedragen. Maar wat de rest betreft ben ik toch voornamelijk een levend wezen in het algemeen. Misschien is het een beter idee als we ons daar op richten: gewoon leven (in plaats van meer man-zijn). Dat bespaart de energie die het kost om een beeld van 'hoe een man zich zou moeten (kunnen) gedragen' te creëren en te onderhouden. En dat kan iedereen wat mij betreft invullen zoals hij zelf wil: de één gaat lekker poedertjes inslaan bij de Kruidvat, terwijl de ander de ganse dag kluift aan everzwijnen met een goede pint bier in de andere knuist. Mannen onderling zitten namelijk ook niet allemaal hetzelfde in elkaar. :)

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 16 apr 2008 22:59

Collateral schreef:

Ik vind het onzin. Ik heb een piemel, wat verdere mannelijke lichaamskenmerken en enigszins andere hormoonhuishouding dan de gemiddelde vrouw, en dat maakt mij volgens het biologieboekje een man. Ik zal me daar op een bepaalde manier ook wel naar gedragen. Maar wat de rest betreft ben ik toch voornamelijk een levend wezen in het algemeen. Misschien is het een beter idee als we ons daar op richten: gewoon leven (in plaats van meer man-zijn). Dat bespaart de energie die het kost om een beeld van 'hoe een man zich zou moeten (kunnen) gedragen' te creëren en te onderhouden. En dat kan iedereen wat mij betreft invullen zoals hij zelf wil: de één gaat lekker poedertjes inslaan bij de Kruidvat, terwijl de ander de ganse dag kluift aan everzwijnen met een goede pint bier in de andere knuist. Mannen onderling zitten namelijk ook niet allemaal hetzelfde in elkaar. :)

Kijk, eindelijk iemand die het doorheeft. =D>

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 apr 2008 23:03

Dank u. :P

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 17 apr 2008 07:11

em_ma schreef:Nou dat lijkt er best op. Ik vind dat echt een schatje, als hij het weer doet dan zit ik aan de TV vastgeplakt. Thanx voor de pic!

Goed gevonden dus :D En met "mijn man" bedoelde je natuurlijk je ideaal...

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 17 apr 2008 07:28

Collateral schreef:
Giovannino schreef:@ Coll: vertel es gast waarom jij zo graag vuilnisman wilt zijn...

Ja, halló! Dat was een impúls! Een impuls die ik zelf ook niet nader kon duiden, verklaren, motiveren.

Verraden impulsen niet je diepste gedachten? :P

Punt is dat poedertjes inslaan bij de Kruidvat tegenwoordig kan en sociaal geaccepteerd is en everzwijnen afkluiven (o.i.d. uiteraard) niet meer. Sommige mannen blijken dat laatste tegenwoordig toch (weer) te willen. De gasten van die site propageren geen machismo of andere patriarchale denkwijzen. Ze vinden alleen dat mannen tegenwoordig te soft zijn geworden en dat het tijd is voor wat tegenweer.
Denk je overigens niet dat die "iets andere hormoonhuishouding" - lees: fiks veel meer testosteron- je anders laat denken en doen dan vrouwen? I mean, bagatelliseer je ook weer niet teveel?

Overigens beaam ik je punt dat mannen onderling nogal verschillen. Zelf hou ik best van allerlei 'mannelijke' dingetjes, maar heb ik ook (nogal) wat vrouwelijke trekjes. Ik zit er niet meer zo mee, de goede Schepper aller dingen had vast een fantastisch en uniek product op het oog :P

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 17 apr 2008 07:57

Giovannino schreef:
em_ma schreef:Nou dat lijkt er best op. Ik vind dat echt een schatje, als hij het weer doet dan zit ik aan de TV vastgeplakt. Thanx voor de pic!

Goed gevonden dus :D En met "mijn man" bedoelde je natuurlijk je ideaal...

Heel goed gevonden en heel goed begrepen :mrgreen:
Maarre... waar neig jij zelf meer naar dan? Retro of Reman?

HEERE, leer mij Uw weg

Terug naar “Archief”