Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor elbert » 11 jul 2014 10:08

Speedy schreef:Dus Israel moet nu maar even stoppen om geen afweer te gebruiken, zodat er een school of woonwijk geraakt kan worden?
Dat is inderdaad de teneur van deze cynische uitleg van het begrip proportionaliteit. Je zou haast gaan denken dat ze teleurgesteld zijn dat er niet wat meer Israëlische slachtoffers vallen.

Eigenlijk voorkomt Iron Dome ook heel wat slachtoffers aan Palestijnse kant. Want als dit systeem er niet was geweest, dan zou de Israëlische landmacht nu al een paar dagen in Gaza zelf zitten, met vele slachtoffers tot gevolg.
Faramir schreef:Isreal mag wel weer eens gaan stoppen met de vergelding. Er zijn 3 Israëlische jongemannen omgekomen en als vergelding zijn er inmiddels bijna 100 Palestijnen omgekomen. Dan wordt het wel eens tijd om het vuur te staken en te gaan praten met elkaar.
Dit conflict gaat niet over de moord op 3 Israëlische jongeren. Dat speelde mee, maar er is veel meer. Het gaat over de tientallen tot honderden raketten die dagelijks op Israël worden afgevuurd. Daarover zijn de afgelopen weken via-via gesprekken gevoerd om tot een staakt het vuren te komen, maar het lijkt erop dat de militaire tak van Hamas tot de conclusie is gekomen dat een conflict hen meer op kon leveren. Financieel gezien staat Hamas er slecht voor (duizenden Palestijnen krijgen hun salaris niet uitbetaald) en politiek net zo goed. Egypte heeft de betrekkingen bevroren (omdat Hamas bevriend is met de moslimbroederschap) en ook met Iran loopt het niet zo soepel meer, omdat Hamas soennietisch is en Iran sji-itisch en er een soennietisch-sji-ietische oorlog aan de gang is in Syrie en Irak. Dus tijd voor een conflict met Israël om weer wat sympathie en aanhang te verwerven in de Arabische wereld. Dat daarbij slachtoffers zouden vallen is ingecalculeerd. Dat is de logica hierachter. Die logica is niet-westers en daar zullen we rekening mee moeten houden.
FrankB schreef:Je kunt je afvragen of het zin heeft om in Gaza te bombarderen als je zelf geen slachtoffers of schade hebt te betreuren.
Die schade is er wel: gewonden (tot nu toe), schade aan gebouwen, economische schade (toerisme, defensiekosten) en sociale schade (om de 10 minuten luchtalarm is geen pretje om in te leven). En dat jarenlang achter elkaar.
Afbeelding
Deze foto is van vanochtend in Israel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Speedy » 11 jul 2014 10:10

Faramir schreef:Ook sektarisch geweld. Was het je nog niet opgevallen dat ik de barbaarsheden van beide kanten sterk veroordeel?


Misschien moet je daar wat proportioneel in worden door dan evenredig te posten ........... het lijkt wat op de 0 - 80 verhouding.

Maar bedankt voor je reactie!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Arco » 11 jul 2014 10:14

FrankB schreef:maar de Sinai was ook niet aan de joden beloofd door hun godheid.


Dit is een kaartje van de landbelofte:
Afbeelding
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor FrankB » 11 jul 2014 10:16

Inmiddels is duidelijk dat zowel de raketbeschietingen als de bombardementen niet tot de door beide partijen gewenste oplossing leiden. Het wordt tijd dat er aan beide zijden een intelligent persoon opstaat die SAMEN (in onderling overleg) tot een oplossing van het conflict komen. Zolang dat niet gebeurd zal het geweld aan beide zijden alleen maar tot meer geweld, haat en nijd leiden.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Arco » 11 jul 2014 10:18

Wishful thinking

In 2005 trok Israël zich terug van de Gazastrook. Gevolg: Hamas greep de macht en begon met raketbeschietingen. Hoewel de NOS nog altijd beweert dat er 'maar' 400 raketten zijn afgevuurd door Hamas, hebben we het eigenlijk over 8000 raketten in het afgelopen jaar.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Faramir

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Faramir » 11 jul 2014 10:19

FrankB schreef:Inmiddels is duidelijk dat zowel de raketbeschietingen als de bombardementen niet tot de door beide partijen gewenste oplossing leiden. Het wordt tijd dat er aan beide zijden een intelligent persoon opstaat die SAMEN (in onderling overleg) tot een oplossing van het conflict komen. Zolang dat niet gebeurd zal het geweld aan beide zijden alleen maar tot meer geweld, haat en nijd leiden.

Als het aan enkele christenen hier ligt gaat Israël net zo lang door met raketaanvallen totdat er geen Palestijn meer over is. Geeft ook mooi wat leefruimte en staan de illegale nederzettingen uiteindelijk ook op Israëlisch grondgebied.

Onderhandelingen vind men schijnbaar maar verspeelde moeite want in het verleden werkte het ook niet of maar tijdelijk.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Arco » 11 jul 2014 10:23

Zolang Hamas en Fatah in hun beginselenprogramma's hebben staan dat Israël van kaart geveegd moet worden en Joden in zee gedreven moeten worden, heeft het weinig zin om met deze clubs te praten.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor elbert » 11 jul 2014 10:25

FrankB schreef:Inmiddels is duidelijk dat zowel de raketbeschietingen als de bombardementen niet tot de door beide partijen gewenste oplossing leiden. Het wordt tijd dat er aan beide zijden een intelligent persoon opstaat die SAMEN (in onderling overleg) tot een oplossing van het conflict komen. Zolang dat niet gebeurd zal het geweld aan beide zijden alleen maar tot meer geweld, haat en nijd leiden.
Volgens mij willen de (westerse) buitenstaanders het liefste een oplossing van het conflict (mezelf incluis). Maar de partijen moeten het zelf ook willen en de pijnlijke compromissen sluiten die daarbij horen. Daar schort het aan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor FrankB » 11 jul 2014 10:29

Daar schort het inderdaad aan, aan beide zijden helaas.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Faramir

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Faramir » 11 jul 2014 10:31

Arco schreef:Zolang Hamas en Fatah in hun beginselenprogramma's hebben staan dat Israël van kaart geveegd moet worden en Joden in zee gedreven moeten worden, heeft het weinig zin om met deze clubs te praten.

Dat is een uitgangspunt wat dus dit sektarische geweld in stand houd.

Je zou aan de onderhandelingstafel kunnen proberen om de beginselenprogramma's aan te laten passen. Veel effectiever dan het potje verplassen wat ze nu doen en nog goedkoper ook. Daarnaast scheelt het gewoon heel veel mensenlevens.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor ineke-kitty » 11 jul 2014 10:36

Quote: "Het wordt tijd dat er aan beide zijden een intelligent persoon opstaat die samen tot een oplossing van het conflict komen"

Wees maar gerust, er ZAL een intelligent "persoon" opstaan die tot een oplossing van het conflict zal komen, namelijk de komende antichrist.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Wim2600 » 11 jul 2014 10:39

FrankB schreef:Ik constateer trouwens tot mijn verbazing dat mijn reactie van gisteren is verwijderd zonder enige opgave van redenen.

In dat stukje gaf ik aan dat het onzin is dat een volk land claimt op grond van een goddelijke belofte, van eender welke godheid, om de eenvoudige reden dat het altijd de godheid van de overwinnaar/bezetter is die dat land aan die bezetter heeft beloofd, nooit aan de overwonnene. En wanneer die overwonnene niet in diezelfde godheid geloofd krijg je vanzelfsprekend een probleem. Dat zie je nu in Gaza (en uiteraard op de Westelijke Jordaanoever).

Nooit gehoord van een overwinnaar die tegen de overwonnene zegt "we hebben jullie verslagen maar we vertrekken weer want in onze helige teksten staat dat onze godheid deze grond aan jullie heeft beloofd en niet aan ons".

Ik heb sterk de indruk dat het verwijderen van mijn tekst censuur is omdat het een kritische kanttekening plaatst bij wat in het Oude Testament staat.


Je hebt wat mij betreft anders overschot van gelijk. Het moet maar eens uit zijn met heel die "beloofde land"-waanzin.

Israël moet m.i. de autonomie van de Palestijnse gebieden gewoonweg respecteren (dus gedaan met blokkades, illegale nederzettingen en andere pesterijen, geen moorddadige vergeldingsacties meer), en Palestina en de andere omringende landen moeten ook Israël met rust laten (geen aanslagen meer, en ook geen mondelinge provocaties of uitspraken/doelstellingen over de vernietiging van Israel).

En geen van de partijen zou zich nog mogen beroepen op één of ander "goddelijk recht" op grondgebied of wat dan ook, want zo'n claim kan je niet bewijzen of afdwingen, en zou in feite compleet genegeerd moeten worden door de internationale gemeenschap.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor ineke-kitty » 11 jul 2014 10:44

FrankB; " en kan iemand mij een verlossen van de haatzaaiende en insinuerende stukjes van Ineke-Kitty"

Dat zou men kunnen doen, feit blijft dat het land is beloofd aan Gods volk, namelijk Israel, en die belofte kan noch jij, noch elk ander mens teniet doen.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor Wim2600 » 11 jul 2014 10:48

ineke-kitty schreef:FrankB; " en kan iemand mij een verlossen van de haatzaaiende en insinuerende stukjes van Ineke-Kitty"

Dat zou men kunnen doen, feit blijft dat het land is beloofd aan Gods volk, namelijk Israel, en die belofte kan noch jij, noch elk ander mens teniet doen.


En met "feit" bedoel je "mijn mening", neem ik aan. Als het namelijk een feit was, zou het niet zo ter discussie staan.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor elbert » 11 jul 2014 10:49

Wim2600 schreef:Israël moet m.i. de autonomie van de Palestijnse gebieden gewoonweg respecteren (dus gedaan met blokkades, illegale nederzettingen en andere pesterijen, geen moorddadige vergeldingsacties meer), en Palestina en de andere omringende landen moeten ook Israël met rust laten (geen aanslagen meer, en ook geen mondelinge provocaties of uitspraken/doelstellingen over de vernietiging van Israel).
En hoe denk je dit allemaal voor elkaar te krijgen?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 80 gasten