Huis kopen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Huis kopen!

Berichtdoor kwebbel » 15 feb 2011 22:10

Haai schreef:@Kwebbel; balen is dat, zit je te wachten en dan komt er niemand kijken... Is er inmiddels al wel belangstelling voor jullie huis?
helaas nog niet. Wordt wel enorm veel keer bekeken dus wie weet.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Haai » 15 feb 2011 22:16

@Tuinfluiter: vervelend dat het nog niet wil met de verkoop. Dat lijkt me best wel wat stress geven. Wie weet gaat het over 2 jaar beter met de huizenmarkt!

@liefie: wat we kunnen doen we zelf, maar er zijn ook wel wat klussen die we moeten laten doen. Verder doen we ook niet alles nu direct, dan hebben we de komende jaren tenminste ook nog wat te doen :mrgreen:

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Huis kopen!

Berichtdoor MissF » 16 feb 2011 08:30

Kwebbel, wij kregen in het begin wel wat kijkers, toen het er net op stond, maar toen zeker 2 maanden helemaal niks meer. En opeens na 3 maanden in de verkoop te staan kwamen er weer 2 kijkers, waarvan het tweede stel na een rondje door de stad lopen terugkwam en een bod deed wat heel dicht bij de vraagprijs lag, dus meteen verkocht. Het kan zo snel gaan opeens!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Boekenlezer » 19 feb 2011 18:12

Een koophuis, dat is toch zo'n ding waar je tegenwoordig als vrijgezel met een gewoon salaris niet meer inkomt, omdat de hypotheekverstrekkers zulke torenhoge eisen aan je salaris stellen?
En je zult oog moeten hebben voor het onderhoud van je huis. Van mijn huishouden komt al weinig terecht, dus zal een koophuis voor mij wel helemaal een ramp zijn...

Het zijn zo eens wat gedachten die bij mij opkomen, als ik aan een koophuis denk.
Zit ik er daarmee ver naast?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Evelien » 19 feb 2011 18:26

Mijn man heeft als vrijgezel (4,5 jaar geleden) een huis gekocht. Er moet nu nog wel steeds weer wat aan het huis gedaan worden.

Het is denk ik ook wat je pririoteiten zijn en eisen. Hoe wil je wonen enzo.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Haai » 19 feb 2011 18:42

@evelien: tov 4,5 jaar geleden is er heel wat veranderd hoor. Het is nu echt bijna onmogelijk om als alleenstaande een redelijke hypotheek te krijgen. Zeker sinds afgelopen januari. Alleen met een flinke berg spaargeld of een bovenmodaal inkomen kun je nog een huis(je) kopen.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Huis kopen!

Berichtdoor LauraC » 19 feb 2011 20:49

Haai schreef:@evelien: tov 4,5 jaar geleden is er heel wat veranderd hoor. Het is nu echt bijna onmogelijk om als alleenstaande een redelijke hypotheek te krijgen. Zeker sinds afgelopen januari. Alleen met een flinke berg spaargeld of een bovenmodaal inkomen kun je nog een huis(je) kopen.

Hier moet je minimaal 10% van de aankoopwaarde van het huis neer kunnen leggen voordat je uberhaupt een hypotheek krijgt en hoe meer geld je hebt (procentueel), hoe beter de rentevoorwaarden etc etc. Dus het komt hier bijna niet voor dat jonge pasgetrouwde stelletjes een huis kunnen kopen. Wij zijn nu ruim 7 jaar getrouwd en kunnen het nu pas betalen ;)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Katlheen » 20 feb 2011 10:09

Een koophuis, dat is toch zo'n ding waar je tegenwoordig als vrijgezel met een gewoon salaris niet meer inkomt, omdat de hypotheekverstrekkers zulke torenhoge eisen aan je salaris stellen?


Nou, dat de verstrekkers strenger zijn geworden, dat zouden we alleen maar moeten toejuichen, na de crisis. Er zit vooral een verschil tussen wat je kunt lenen, en wat de huizenprijzen zijn. Wij werken ook beiden, als vrijgezel, of een persoonshuishouden, kan je alleen een huis kopen als je bovenmodaal verdient. Neem 4.5 keer je bruto salaris, en dan weet je ongeveer wat je kunt krijgen bij een bank. (en kijk op funda rond, dan weet je gelijk ook wat je daar voor kunt kopen)....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Haai » 20 feb 2011 15:25

Dat van die 4,5 procent klopt tegenwoordig ook niet meer; tenminste in veel gevallen niet. Wij konden slechts ruim 3 x ons gezamenlijke jaarinkomen lenen... We komen daarbij uit op een extreem lage netto maandlast. We zouden dus veel meer aankunnen, en als we een huis zouden huren zouden we ook minimaal het dubbele aan huur kwijt zijn voor een huis wat past bij onze gezinssituatie. Ik vind dus dat de eisen wel heel extreem zijn op het moment.

Ik vind het overigens wel goed dat er gestimuleerd wordt zoveel mogelijk te sparen voor een huis!

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Katlheen » 20 feb 2011 16:40

Een en ander is natuurlijk wel weer afhankelijk van de situatie en van de geldverstrekker. Houdt het dan maar op 4.5 of minder.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Huis kopen!

Berichtdoor jaccootje85 » 21 feb 2011 12:08

Wij kregen maar max 3x het jaarsalaris. Mn aanstaande is militair en heeft geen vast contract, zoals de geldverstrekker denkt. Maar binnen Defensie krijgt niemand een vast contract, dus dat schoot ook niet echt op. En zelf heb ik ook een jaarcontract, dus meer kregen we gewoon niet. Nu hebben we zoveel mogelijk geleend om een fatsoenlijk huisje te kunnen kopen. We zitten nog niet aan t maximum hoor, dus we hebben nog wat speelruimte. We wilden allebei niet maximaal lenen, want dan werk je voor je huis... Maar om nou een huis te kopen op 1 salaris... nee, dat gaat echt niet. Dan konden we een huis kopen van €120.000,- Volgens mij staan die nergens meer, haha!
Szent az Úr

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Bertiel » 21 feb 2011 12:48

de huizenmarkt in Nederland is gewoon ziek, reken maar uit: 4,5x modaal = EUR 150.000 +/- wat je kan lenen, terwijl de gemiddelde woz prijs EUR 237.000 is, dus die verhouding klopt niet. Of de huizenprijzen moeten zakken of de salarissen stijgen want op deze manier is het niet te doen. Ik verdien bovenmodaal, maar een appartement kopen rondom Rotterdam is er niet bij, of ik moet drie-hoog-achter in een achterstandswijk kopen, daar wordt je ook niet blij van.

Wordt een van de grootste issues voor de komende jaren. Een goede doorstroming en aanwas van starters op de huizenmarkt is zeker een economische stimulans, hoop dat de regering dat in ziet en daar ook stimulerende maatregelen voor neemt in plaats van enkel de bankiers te steunen die de boel verziekt hebben.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Optimatus » 21 feb 2011 13:13

Is dat niet juist regeringsbeleid, dat welgestelden in achterstandswijken gaan wonen om die wijken op te schonen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Katlheen » 22 feb 2011 23:20

Je bedoelt die onzalige vinexwijken? Waar over de rug van hypotheek ophoestende mensen een sociaal experiment wordt uitgevoerd?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Re: Huis kopen!

Berichtdoor Jannoek » 23 feb 2011 08:27

Wij hebben op 1 salaris gekocht, in een goed bekend staande Utrechtse wijk...
Met vrij uitzicht en garantie dat we nooit een huis tegen over dat van ons krijgen, want ik denk niet dat ze 't kanaal gaan verleggen. :mrgreen:
't is wel een appartement (afgesloten portiek, gedeeld met 6 mensen) maar wel met berging én zolder, en balkon en grote woonkamer, twee slaapkamers etc. Oftewel, perfect!

Toen we het kochten was het wel oud en slecht onderhouden, maar we waren (en zijn :)) verliefd op het plekje, en konden daar door heen kijken.
We hebben cv aan laten leggen, nieuwe meterkast, nieuwe badkamer, nieuwe keuken, nieuwe vloer, nieuwe ... tja, wat eigenlijk niet? ;-)
Maar daardoor waren we in verhouding wel véél goedkoper uit dan onze buren, die een kant en klaar appartement kochten.

Als ik dan hier lees 3 (?! :shock: ) keer het inkomen qua hypotheek, tja, dan kan je als alleenstaande echt niet veel vrees ik.

Wel opvallend trouwens, wat Haai ook zegt:
Als ik nu onze hypotheek lasten zie, terwijl we volledig aflossen, dan zou huren veel duurder zijn.
En dan is het eigenlijk maar weggegooid geld...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten