Uitvaart enzo

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Uitvaart enzo

Berichtdoor kwebbel » 12 mar 2008 17:48

Niet het meest gezellige onderwerp om over te kletsen, maar toch belangrijk! Mensen proberen het af te schuiven, onder de tafel te zwiepen of gewoon er overheen praten. Uitvaart enzo.

Ik had het laatst daar met een klasgenoot over; die vond mij overdreven omdat ik al tot op de puntjes heb geregeld hoe mijn uitvaart er uit komt te zien. We zijn allebei prima verzekerd enzo. Mijn klasgenoot zei: "Dat is toch niet nodig? Man, je bent jong! Ik ga daar echt niet over nadenken!"
Je hoeft niet oud te zijn om te overlijden...
Ik heb het liever tot in de puntjes geregeld hoe IK het graag wil, en niet hoe een ander het wil, of dat ze er ruzie over krijgen.

Wat heb jij al geregeld? En heb je wat geregeld voor je kinderen? Wat vind je moeilijk om over de uitvaart te praten? Waarom regel jij een uitvaart en waarom niet?

Kortom: het uitvaarttopic!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 12 mar 2008 17:56

Waarom zou mijn uitvaart zo moeten zijn zoals ik het wil? Ik heb liever dat mijn man en familie het zo kunnen regelen zoals zij het graag willen, ik heb er zelf dan toch geen weet meer van.
Wij hebben trouwens ook geen uitvaartverzekering, maar gewoon een bedrag achter de hand op de spaarrekening.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 12 mar 2008 18:24

Ben het geheel met Haai eens.
Uitvaartverzekering hebben wij ook niet, maar gewoon genoeg geld op de spaarrekening.

Dus nee, ik heb niets geregeld.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 12 mar 2008 18:45

Wij hebben ook geen uitvaartverzekering, wel gewoon geld op de spaarrekening.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 mar 2008 19:20

ik ben al vanaf mijn geboorte ervoor verzekerd. Tot een bepaalde leeftijd was ik bij mn ouders meeverzekerd, daarna betaalden mn ouders het voor me. En nu is het de bedoeling dat ik het zelf ga overnemen. Ik vind het wel handig zo.

Ik heb ook al veel beschreven. Mijn rouwkaart, adressen wie er een kaart moet hebben, welke predikant, welke psalmen er gezongen moeten worden, welke tekst eruit gepreekt moet worden, en waar de dominee absoluut niet over mag spreken.

Dood hoort bij het leven vind ik, dus vandaar dat ik er al heel bewust mee bezig ben. En dus niet denk: ik ben jong dus hoeft het nog niet. Heeft ook niks met het genieten te maken, want ik geniet volop van het leven. Nu kan het nog, morgen misschien niet meer. Nu kan ik nog mijn wensen beschrijven, morgen misschien niet meer.

Ik kan me ook wel in Haai vinden, daarom weten mijn ouders ook dat ze het eventueel mogen aanpassen. Behalve de tekst op de rouwkaart en de tekst die in de dienst centraal moet staan niet
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 12 mar 2008 19:20

Wij zijn wel verzekerd.
Over de invulling denk ik niet zo na. dat mag mijn gezin beslissen.

1 ding is zeker... géén kerels met zwarte pakken en hoge hoeden! Vreselijk!
Ik heb het liefst dat de kist door vrienden/familie gedragen wordt, van het begin tot het eind.

Wij hebben dit ook bij mijn vader gedaan. De begrafenisondernemer deed hier trouwens erg moeilijk over... vooral het plaatsen op het graf en zo zou teveel risico zijn...
Wij hebben echter voet bij stuk gehouden, en zo is het ook gegaan... geen zwart pak gezien... :D
Dit was 12 jr geleden, ik geloof dat ze nu iets makkelijker zijn... (ik zie het tegenwoordig vaker)
The solution to a problem lies in finding the Solver...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 12 mar 2008 21:00

ik ben er dan toch niet meer bij.. dus het kan mij eigenlijk niet zoveel schelen hoehet gaat!

Ik denk dat het belangrijker is om te bedenken: kan ik wel sterven.... :oops:

tis niet vroom bedoelt.. maar dt is altijd het eerst wat in mij opkomt bij zulke dingen! :oops:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 mar 2008 21:00

wij zijn er gelukkig ook niet voor verzekerd. Ik had er pas nog een gesprek over met onze financieël adviseur. Hij zei: als je niet genoeg geld hebt kun je het in jullie geval bij de hypotheek erbij nemen omdat we daar wel voor verzekerd zijn. Er blijft een klein bedrag over als een van ons komt te overlijden wat voor de ander goed op te brengen is zodat die wel hier kan blijven wonen. Voor Sarah dus ook niks geregeld maar we hebben er wel geld voor op de spaar staan.

een uitvaartverzekering wordt ook steeds duurder volgens mij, je bent snel onderverzekerd.

Hoe mijn uitvaart zal zijn, vind ik totaal niet belangrijk, als het maar een begrafenis is met een rouwdienst en geen herinneringsdienst met crematie oid. Maar ik geloof vast en zeker dat mijn familie hier ook achter staat dus wat dat betreft hoef ik ook niets te regelen.

Werkte pas bij iemand die ook alles had geregeld, voor de familie wel erg prettig want ze moesten alleen wat dingen doorgeven, de rest was al klaar.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 mar 2008 21:29

We hebben alleen een verzekering die een groot deel van de hypotheek aflost als een van ons overlijdt, zodat de ander hier kan blijven wonen voor een laag bedrag per maand. Verder heb ik het weleens met Borkdude gehad over welke muziek we zouden willen. Maar dat soort dingen veranderen ook in de loop van je leven. Ik denk dat mijn familie (inclusief echtgenoot) me goed genoeg kent om te weten wat bij mij past. En eigenlijk vind ik dat het ook gaat om wat zij willen, omdat ik er zelf toch niet meer bij ben.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 12 mar 2008 21:58

Nu mijn vader binnenkort komt te overlijden geeft het je toch een goed gevoel om veel geregeld te hebben.

Wij zijn weliswaar pas begonnen toen duidelijk werd dat de ziekte terug was, maar dat hebben we gelijk goed aangepakt.

Alles, van de liedjes in de dienst, de kaart met eigen inbreng van mij en mijn zusje, de grafsteen enz. staan allemaal klaar.

Het zet je ook aan het denken, op heel veel manieren en het laat je zien hoeveel je daaruit kan halen.

Dus: ja, ik zou het zelf ook zoveel mogelijk regelen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 mar 2008 22:23

Ik heb geen idee of we een uitvaarverzekering hebben. Wel de regeling dat als mijn man overlijdt ik hier kan blijven wonen en een bedrag krijg elk jaar. En andersom natuurlijk.
Ik heb wel aan mijn ouders en man verteld dat het me totaal niet uitmaakt hoe een eventuele dienst, kist e.d. eruitzien. Dat merk ik toch niet meer.
Wel heb ik heel erg duidelijk gemaakt dat ik absoluut niet onder een routkaart 'geen bloemen' wil laten zetten. Ik hou enorm van bloemen, en de meeste mensen van wie ik erg veel hou ook. Bloemen laten zien wie ik was, en ze geven wat verlichting in verdriet.
Ook wil ik persé dat er zoveel mogelijk wordt aangehaald dat ik een prachtig leven heb gehad, maar na mijn dood een veel en veel fijner leven heb. Dus dat mensen best verdrietig mogen zijn,maar wel moeten beseffen dat het voor mij zelf 100000 maal beter is in de hemel. In de hoop dat mensen daar troost uit halen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 mar 2008 22:47

ik lees hier dat velen het aan de familie nalaat.... maar ik moet er toch echt niet aan denken, dat als mijn vader of moeder nu komt te overlijden ik alles moet beslissen. Zou ik denk ik echt niet kunnen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 mar 2008 22:51

mw schreef:ik lees hier dat velen het aan de familie nalaat.... maar ik moet er toch echt niet aan denken, dat als mijn vader of moeder nu komt te overlijden ik alles moet beslissen. Zou ik denk ik echt niet kunnen.

Volgens mij boeit een kist me totaal niet op dat moment. Ik weet wel dat mijn ouders in de hemel zullen komen, en ik weet ook dat zij het fijn vinden als hun kinderen (in de toekomst misschien ook kleinkinderen) dit door kunnen geven aan anderen om ons heen en uit stralen naar anderen. Dus volgens mij is dat het enige wat ik wil regelen met de dominee. Verder zoekt de begrafenisondernemer het maar uit (want ik moet er niet aan denken dat mijn ouders nu zouden overlijdne, dan zou ik echt in 5 dagen ofzo iets kunnen regelen, behalve het echt belangrijke)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 mar 2008 23:23

maar de tekst op de rouwkaart, liederen voor in de dienst enzo dat wil ik toch persoonlijk houden. Ik wil niet dat 'een vreemde' dat regeld.
En als is het 5 dgn. Rouwkaart moet dezelfde dag nog, de dienst moet ook moet binnen 2-3 dgn ivm het drukken van de liturgies e.d.

maar goed, dat zal ook per persoon/familie verschillend zijn

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 mar 2008 23:24

Ja, maar dat bedoel ik. Ik wil dat iets overgebracht wordt van het geloof van mijn ouders, en dat kan door de dienst. Dus dan zou ik de tekst zelf uitzoeken, en ik vertrouwe onze dominee volkomen dat hij er prachtige liederen bij kan uitzoeken :)

Terug naar “Archief”