Wat zegt het aantal avondmaalgangers, van de gemeente.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 07 mar 2008 11:44

Joepie Meloen schreef:Aangezien mijns inziens de sociale cohesie in de GGiN in Opheusden behoorlijk groot is, vraag ik me af of bovengenoemde bezwaren echt relevant zijn.

Even @SimonT en Marnix: Wat heeft een tekort aan zitplaatsen te maken met het aantal mensen dat aan het Avondmaal gaat? :roll: :roll:

Nou die sociale cohesie... daar heb ik zo mn twijfels bij, maar goed das off-topic

Vind je het zelf dan niet diep droevig dat er op 2650 leden er 10 zijn die zich voor eeuwig verbonden met Christus weten. Wat een magere uitdeling van het heil is er dan in de GGiN. en kom nu niet met het argument dat de kerken waar ze allemaal aan gaan er ook iets niet goed is, want mogen wij oordelen over de bekering van anderen, maar ik denk wel dat in GG en GGiN ook in Opheusden veel mensen niet aan dúrven gaan omdat ze bang zijn dat ds. en kerkenraad hen daarop aan zullen spreken, terwijl het toch zo zou moeten zijn dat als Zijn stem ons roept wij daar gehoor aan geven en over het water naar Hem toelopen om deel aan Hem te nemen zonder acht te slaan op de golven en wind die ons kunnen benauwen!
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 07 mar 2008 11:48

SimonT schreef:
Joepie Meloen schreef:Aangezien mijns inziens de sociale cohesie in de GGiN in Opheusden behoorlijk groot is, vraag ik me af of bovengenoemde bezwaren echt relevant zijn.

Even @SimonT en Marnix: Wat heeft een tekort aan zitplaatsen te maken met het aantal mensen dat aan het Avondmaal gaat? :roll: :roll:

Nou die sociale cohesie... daar heb ik zo mn twijfels bij, maar goed das off-topic

Vind je het zelf dan niet diep droevig dat er op 2650 leden er 10 zijn die zich voor eeuwig verbonden met Christus weten. Wat een magere uitdeling van het heil is er dan in de GGiN. en kom nu niet met het argument dat de kerken waar ze allemaal aan gaan er ook iets niet goed is, want mogen wij oordelen over de bekering van anderen, maar ik denk wel dat in GG en GGiN ook in Opheusden veel mensen niet aan dúrven gaan omdat ze bang zijn dat ds. en kerkenraad hen daarop aan zullen spreken, terwijl het toch zo zou moeten zijn dat als Zijn stem ons roept wij daar gehoor aan geven en over het water naar Hem toelopen om deel aan Hem te nemen zonder acht te slaan op de golven en wind die ons kunnen benauwen!

volgens mij is dat ook fiks off-topic, een grote kerk heeft niet te maken met het feit dat er dus veel of weinig mensen aan gaan. Dat heeft puur te maken met de kerkstroming....
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 mar 2008 12:12

Niet met kerkstroming, met geloof. Wat dus, gezien het avondmaal zo goed als afwezig is. Hoe groot kerkgebouwen of gemeentes ook zijn, de gemeente van Christus is de gemeenschap der heiligen (gelovigen)..

En wanneer je ziet dat er van bijna 3000 man 'zeer weinig' dus blijkbaar behoren tot de gemeenschap der heiligen, dan treft mij dat persoonlijk. Niet alleen om die mensen en hun eeuwige bestemming, maar ook om het feit dat Christus zoveel troost te bieden heeft en er zoveel mensen zijn, in zo'n grote kerk die dat kennen.

Dat doet pijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SimonT
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SimonT » 07 mar 2008 12:13

Raido schreef:Niet met kerkstroming, met geloof. Wat dus, gezien het avondmaal zo goed als afwezig is. Hoe groot kerkgebouwen of gemeentes ook zijn, de gemeente van Christus is de gemeenschap der heiligen (gelovigen)..

En wanneer je ziet dat er van bijna 3000 man 'zeer weinig' dus blijkbaar behoren tot de gemeenschap der heiligen, dan treft mij dat persoonlijk. Niet alleen om die mensen en hun eeuwige bestemming, maar ook om het feit dat Christus zoveel troost te bieden heeft en er zoveel mensen zijn, in zo'n grote kerk die dat kennen.

Dat doet pijn.

Amen
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2008 12:15

Precies. Mijn opmerking was inderdaad een losse flodder, niet erg on-topic maar omdat het mij ook raakt noemde ik het toch even.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 07 mar 2008 12:23

Raido schreef:Niet met kerkstroming, met geloof. Wat dus, gezien het avondmaal zo goed als afwezig is. Hoe groot kerkgebouwen of gemeentes ook zijn, de gemeente van Christus is de gemeenschap der heiligen (gelovigen)..

Dat doet pijn.

jaa je hebt gelijk, dat het met geloof te maken heeft....en toch ook weer niet helemaal...
Als er Bijbels gepredikt werd met minder nadruk op de kant van de stroming van de kerk, geloof ik dat er meer mensen zouden durven toegeven dat ze ook behoorden tot de gemeenschap der heiligen.
Maar dat dat pijn doet, dat geloof ik graag....
Toch zie je dit zowel in grote als in de mini-mini-kerken terug, dus heeft het niet met de grootte van de gemeente te maken.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 07 mar 2008 12:58

australiafreak schreef:

Dat doet pijn.

jaa je hebt gelijk, dat het met geloof te maken heeft....en toch ook weer niet helemaal...
Als er Bijbels gepredikt werd met minder nadruk op de kant van de stroming van de kerk, geloof ik dat er meer mensen zouden durven toegeven dat ze ook behoorden tot de gemeenschap der heiligen.
Maar dat dat pijn doet, dat geloof ik graag....
Toch zie je dit zowel in grote als in de mini-mini-kerken terug, dus heeft het niet met de grootte van de gemeente te maken.

Dat doet echt zeer, zit te denken, wat zou Jezus zeggen als hij voor die kerk een preek moest houden...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 mar 2008 14:27

jaa je hebt gelijk, dat het met geloof te maken heeft....en toch ook weer niet helemaal... Als er Bijbels gepredikt werd met minder nadruk op de kant van de stroming van de kerk, geloof ik dat er meer mensen zouden durven toegeven dat ze ook behoorden tot de gemeenschap der heiligen.
Mogelijk.. Ik ben er ook van overtuigd dat veel mensen ook het geloof van God hebben gekregen maar dat 'uitblussen' omdat het niet 'bevindelijk' genoeg is. Het heeft inderdaad niet zoveel te maken met het formaat van het kerkgebouw.

Dat doet echt zeer, zit te denken, wat zou Jezus zeggen als hij voor die kerk een preek moest houden...
Ik denk dat je dat altijd kunt afvragen, alleen dat het niet terzake doet. Hoe zou Jezus preken in een PKN gemeente? In een Baptistengemeente? Und So Weiter. Jezus preekt in elke christelijke gemeente waar 'het Woord' gepredikt word.

Hoe dan ook, een grote mensenmassa op zondag in de kerk is geen enkel probleem. Dat is hooguit een probleem als je 'koffie na de dienst in de hal' ziet als een vorm van 'gemeenteleven' dat zal wat problematisch worden (of je moet een Bulkdeal hebben met Douwe Egberts). Wat in zo'n gemeente nodig is, is een goed vormgegeven verenigingsleven.

Misschien is er wel een link tussen het nogal 'verinnerlijkte' geloofsleven in bevindelijk-gereformeerde hoek (de top 10 grote kerkgebouwen zijn allemaal bevindelijk-gereformeerd) en het nogal 'missionair' gerichte geloofsleven in de meer 'hervormd-gereformeerde' of 'orthodox-gereformeerde' kerkgenootschappen waar gemeentes vaak ook veel en veel kleiner zijn. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan de GKv die (ik dacht) bij een gemeente van 450+ leden gaan nadenken over het stichten van een nieuwe plaatselijke kerk. Zou het mogelijk zijn dat door de grote van het kerkverband er een verplaatsing plaats vind? Of is het andersom? Zijn de kerken met een meer 'missionair geloofsleven' automatisch wat kleiner omdat zo 'de handen beter uit de mouwen gestoken kunnen worden?' terwijl het in bevindelijk-gereformeerde leven het enkel gaat om 'het Woord' de beleving is veel meet wat van 'de binnenkamer'.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 07 mar 2008 14:29

[Misschien is er wel een link tussen het nogal 'verinnerlijkte' geloofsleven in bevindelijk-gereformeerde hoek (de top 10 grote kerkgebouwen zijn allemaal bevindelijk-gereformeerd)

Hoeveel mensen komene er in de kerk van O. Bottenbley in Drachten (meen ik)?

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 07 mar 2008 15:01

een kerk met een echt missionaire insteek zou uit zijn voegen moeten barsten van de leden....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 mar 2008 15:34

australiafreak schreef:een kerk met een echt missionaire insteek zou uit zijn voegen moeten barsten van de leden....
Dat hoeft niet wanneer je genoeg predikanten hebt en bij 500 leden een nieuwe kerk gaat bouwen.

Ik doelde overigens met 'missionair' (niet voor niets tussen haakjes) meer op het idee van Dr. Kuyper (GKN'er, waar zij gij) dat de kerk de wereld moet/kan veranderen (heel kort door de bocht). In de GKN is dat in mijn optiek niet altijd even goed uitgepakt en heeft de wereld d(i)e kerk vooral beïnvloed. Ik heb me er nog niet genoeg in verdiept om er duidelijke uitspraken over te doen. Wanneer je jou geloofsleven vooral 'veruiterlijkt' ga je denk ik een wat verkeerde weg, het zou niet of of moeten zijn, iets wat je (helaas!) in onze geschiedenis hebt kunnen zien.

Wat definities zijn nu wel handig.

Verinnerlijkt geloof is in mijn optiek wat nogal veel voorkomt in de bevindelijk-gereformeerde hoek, het draait daar heel sterk om de bevindingen van het geloof die heel erg persoonlijk zijn, men is heel erg bezig met persoonlijke levensheiliging. De gehele Bijbel moet een bepaalde persoonlijke toepassing hebben. Je zou dit 'Kersteniaans' kunnen noemen ;)

Veruiterlijkt geloof is in mijn optiek iets wat dan meer voorkomt in de orthodox-gereformeerde hoek (of zo je wilt, neo-calvinistische/gereformeerde hoek). Het kindschap van God is daar eigenlijk veel meer een logische gevolgtrekking. Ik zal nooit zeggen dat dit verkeerd is. In deze hoek is het erg belangrijk om 'Het lichaam van Christus' zichtbaar te vertegenwoordigen op alle vlakken van het leven. Het is niet voor niets dat er heel veel gereformeerde instellingen ontstonden in allerlei dingen, maar ook dat veel gereformeerden zich inzetten voor goede doelen (niet direct met gereformeerde organisaties). Je zou dit 'Kuyperiaans' kunnen noemen ;)

Beide dingen zijn denk ik een overwaardering van iets heel wezenlijks. Zonder het innerlijke geloofsleven valt er weinig uiterlijks te doen. In verloop van tientallen jaren zijn veel van oorsprong christelijke organisaties verworden tot 'ontwikkelingssamenwerkingsorganisaties' die nog steeds goede dingen nastreven maar dat innerlijke 'het kruis' vergeten zijn. Dat is brood, maar zonder zout. Aan de andere kant heb je gelovigen met een enorme hoeveelheid zout maar zonder brooddeeg..

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 07 mar 2008 15:41

ja, ik ben het met je eens denk ik....verinnerlijkt geloof zou moeten leiden tot veruiterlijkt geloof, als je jouw definities hanteert. Alleen dan is er gemeenschap der heiligen mogelijk en groei van de kerk.

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 07 mar 2008 16:22

australiafreak schreef:een kerk met een echt missionaire insteek zou uit zijn voegen moeten barsten van de leden....

Zou een kerk met een echt missionaire insteek niet veel meer gericht moeten zijn op gemeentestichting, i.p.v. van op gemeente-uitbouw?

Het is opmerkelijk dat de snelst groeiende kerken op deze aardbol bestaan uit huisgemeenten: als de gemeente te groot wordt, splitst de gemeente en komt er zo dus weer een gemeente die verder kan groeien.

Wat je merkt in zulke huisgemeenten, is dat de vrijblijvendheid die je in grote kerken merkt, sterk gereduceerd wordt: je kunt je niet verschuilen in / achter de grote massa. Iedereen kent elkaar en je vormt samen met elkaar een hechte gemeenschap waar het samen groeien in de kennis en de genade van Christus centraal kan staan.

Heerlijk lijkt me dat, zo'n huisgemeente...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 07 mar 2008 17:06

Jezus zegt niet maak ze tot kerkmensen maar maak ze tot mijn discipelen! Kortom gaaf als er veel mensen naar een kerk komen maar als het alleen religie is dan kun je beter niet gaan. Jezus ging namenlijk nogal tekeer tegen de mensen die op deze manier in het leven stonden.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 07 mar 2008 19:36

SimonT schreef:

Over losse flodders gesproken... :roll:

Laat heel helder zijn dat allereerst de getallen aardig moeten worden aangepast: van de 1500 leden gaan er 30 aan. En je hebt gelijk, ook dat is nog een klein aantal.

Ik denk dat jouw redenatie niet klopt. Veel mensen zouden niet durven aangaan om dominee en kerkenraad? Aangezien ik aardig bekend ben met GGiN en GG weet ik dat dat geen argument is. Ik denk dat de hele discussie nogal moeilijk te voeren is, als we een geheel ander uitgangspunt wat betreft de leer hebben. Misschien is het verstandig om over zoiets een apart topic te openen.

Wat betreft de sociale cohesie: Dat lijkt me bepaald niet off-topic omdat dit juist wisselend schijnt te zijn als we kijken naar de grootte van een gemeente. Dus reageer daar gerust op.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

Terug naar “Archief”