Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor Kate Spade » 06 mar 2008 11:47

Moet dat kunnen? En zijn alleen ouders ertoe gerechtigd, of mag een leerkracht ook een tik uitdelen als een kind niet luisteren wil?
Dus, dat.

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 06 mar 2008 11:53

jazeker, moet dat kunnen als ouders zeker, maar niet te pas en te onpas, maar als een kind ondanks alle waarschuwingen en straffen alsnog weigert te luisteren dan is het op een gegeven moment echt: Wie niet horen wil moet maar voelen, zo ook op school, als een leerkracht kampt met een kind die door zijn gedrag de sfeer in de klas verziekt en niet luistert moet een tik kunnen, uiteraard dient dit wel met de ouders gecommuniceerd te worden want als het kind thuis komt dan heeft juf/meester 'zomaar'geslagen terwijl ik niets deed...
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 06 mar 2008 12:10

Hebben we eerder een discussie over gehad ;)
Ouders zijn wel gemachtigd het te doen, maar ik ben er heel erg absoluut tegen. Ik vind het nog steeds een teken van onmacht. Zonder tik kost het wat meer tijd, dat is zo, maar dat vind ik veel beter dan een mep.
Als je je kind slaat, doet dit altijd pijn, tenminste, het kind voelt het. Ik geloof heel vast en zeker dat dit niet goed is voor de band tussen moeder/vader en kind. Een kind moet weten dat een papa of mama veilig is, en het kind gene pijn zal doen, hoe vervelend hij of zij ook is. Straf geven kan prima, dat kan een kind best begrijpen, maar als papa of mama een kind pijn gaat doen (want waarom geef je anders een tik, toch om het pijn te laten doen zodat het kind iets later niet meer doet, omdat het zich herinnert dat het pijn deed. Dus het gevolg van een actie is pijn), dan is er toch, volgens mij, een breukje in die veiligheid. Al is het nog zo klein.

En ja, ik ben zonder tik opgevoed.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 06 mar 2008 12:12

ik weet niet of ik het wel zo leuk zou vinden als sarah een tik krijgt van de peuterspeelzaaleidster of de juf op school. Maar je mag een kind best een tik geven om te laten zien dat hette ver is gegaan, maar net zoals simon zegt, net te pas en te onpas. En slaan of een tik vind ik ook een heel verschil! Slaan zou ik niet zo snel doen, dat doet echt pijn. Een tik hoeft geen pijn te doen.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 06 mar 2008 12:13

lammetje schreef:ik weet niet of ik het wel zo leuk zou vinden als sarah een tik krijgt van de peuterspeelzaaleidster of de juf op school. Maar je mag een kind best een tik geven om te laten zien dat hette ver is gegaan, maar net zoals simon zegt, net te pas en te onpas. En slaan of een tik vind ik ook een heel verschil! Slaan zou ik niet zo snel doen, dat doet echt pijn. Een tik hoeft geen pijn te doen.


Waarom doe je het dan>?
Als het geen pijn doet is het totaal geen goed middel als straf, want dan ondervindt een kind er toch geen nadeel aan? Een straf is iets wat je geeft, wat een kind 'pijn' doet of wat voor een kind negatief is. En dat is een tik die geen pijn doet volgens mij totaal niet.

maargoed, ik weet dat ik hier heeeeel fel in ben, en dat hoeft ook niet altijd, maar ik hoop wel dat mensen meer na gaan denken waarom ze zoiets doen, en of het werkt, zin heeft, en of een andere manier niet beter is.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 06 mar 2008 12:15

***1
Laatst gewijzigd door marina87 op 09 mar 2008 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 06 mar 2008 12:17

SimonT schreef:hoho het zijn de kinderen die respect moeten verdienen niet de ouders, het kind heeft simpelweg te luisteren en als het dat niet doet *pats*


Je moet natuurlijk niet slaan zonder uitleg. Dan weet je kind nog steeds niet wat het nu precies fout doet. Ik zeg altijd eerst tegen Sarah: dat mag je niet doen want... en als ze het dan nog een keer doet geef ik een tikje op dr vinger en zeg ik: mama zei net: dat mág je niet doen!!! Gaat ze dan nog door, kan ze naar de gang. Maar dat lukt niet meer want dan zit ze boven :lol:

Geloof niet dat het een breuk is in de veiligheid tussen ouder en kind, een kind mag ook weten dat als het iets doet dat er een gevolg op komt zoals een straf of een tik. Als het aan de kachel komt is dat ook als gevolg pijn, als ouder kun je dat niet voorkomen, ik laat sarah het dus ook voelen. Voorzichtig :wink: maar ik sta er wel naast en grijp verder niet in.

Slaan uit onmacht doet vaak pijn en de ouder heeft regelmatig spijt erna en gaat het kind troosten. Dan weet het kind niet waar het aan toe is, dus dat is niet goed. Maar ik kan wel heel goed indenken dat je het niet altijd kunt voorkomen...

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 06 mar 2008 12:19

De eerste ochtend psz mocht ik er bij zijn. Boudin wilde niet op zn stoeltje blijven zitten maar vloog steeds de poppenhoek in. De juf pakte hem 'stevig' vast en zette hem resoluut terug. Kijk, dat maakt indruk. Zo'n juf gaat natuurlijk niet slaan maar goed stevig beetpakken vind ik prima. Het is nu zn lievelingsjuf overigens. 8)

Kleine kinderen, tot 2, 2.5 kun je niet bepraten. Ze zitten duizenden keren ergens aan en als je het vertikt je huis te verbouwen èn politieagentje te spelen dan is een tikje een uitstekende oplossing.

Voor Boudin hebben we de strafstoel in het leven geroepen. Tikken is niet meer nodig want als we al naar die stoel wijzen dan weet hij het al. En als hij toch op de stoel beland dan is het na een minuut: 'Mama, kom je even praten?'

Het enige waar ik mezelf nu nog op betrap is stemverheffing.. Het is natuurlijk een kleine moeite even er naartoe te lopen, maar wel lastig als je met een kind op je ene arm en met je andere arm in een pan staat te roeren. :)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 06 mar 2008 12:20

een tik hoeft geen pijn te doen, maar je kind voelt het wel. Geef je zelf maar eens een tik op je hand, doet dat pijn? Je voelt het wel.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 06 mar 2008 12:22

lammetje schreef:een tik hoeft geen pijn te doen, maar je kind voelt het wel. Geef je zelf maar eens een tik op je hand, doet dat pijn? Je voelt het wel.

ja, dat snap ik wel, maar wat is het doel? Volgens mij mist het zijn doel helemaal.
Waarom niet eerst zeggen:' nee, je mag niet aan de kopjes zitten.'
En bij de tweede keer:' Nee, je mag niet aan de kopjes zitten, maar je doet het wel, dus nu mag je even in de gang gaan zitten.'
Waarom die tik er tussendoor???
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 06 mar 2008 12:23

MissF schreef:
lammetje schreef:een tik hoeft geen pijn te doen, maar je kind voelt het wel. Geef je zelf maar eens een tik op je hand, doet dat pijn? Je voelt het wel.

ja, dat snap ik wel, maar wat is het doel? Volgens mij mist het zijn doel helemaal.
Waarom niet eerst zeggen:' nee, je mag niet aan de kopjes zitten.'
En bij de tweede keer:' Nee, je mag niet aan de kopjes zitten, maar je doet het wel, dus nu mag je even in de gang gaan zitten.'
Waarom die tik er tussendoor???


Dat merk je wel als je zelf kinderen hebt. Je bent zoiezo al heel de dag bezig met achter ze aan rennen. Daarom vind ik trouwens die box een geweldige uitvinding.. Wat vind je daarvan missF? Ook zielig? 8)

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 06 mar 2008 12:24

wel speelgoed er in he ;)
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 06 mar 2008 12:25

***2
Laatst gewijzigd door marina87 op 09 mar 2008 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 06 mar 2008 12:26

SimonT schreef:wel speelgoed er in he ;)


Niet teveel he, denk om de prikkels 8)

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 06 mar 2008 12:26

Een klein tikje op de vingers om een kind te leren waar het niet aan mag zitten vind ik wel okay. Als het maar geen pijn doet en enkel corrigerend is.

Slaan vind ik echt heel fout, ik heb in andere topics ook al gezegd waarom, zal het nog even opzoeken. Ik denk dat als je slaat, je al snel te ver gaat... Dan wordt het makkelijk om je boosheid te uiten in slaan.

Wat vinden jullie van leerkrachten, mogen zij een tik uitdelen? Ik zelf doe het niet. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar wat jullie ervan vinden.
Dus, dat.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten

cron