Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 21:48

En dat idee heb ik nu ook dat er puur vanuit eigen emoties wordt gereageerd.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 apr 2008 22:02

Ger(nl) schreef:En dat idee heb ik nu ook dat er puur vanuit eigen emoties wordt gereageerd.

En hoe zou dát nou komen?

Meschianza, het zal je misschien verbazen dat ik het voor het grootste deel met je eens ben. Ik kan mij in de meeste dingen van je vinden.
Alleen: we wonen hier in Nederland en dús reageer ik vanuit mijn eigen cultuur.
Als je goed mee gelezen hebt in dit topic dan zul je hebben begrepen dat ik opgegroeid ben in de periode dat het in dit land normaal was dat een kind geslagen werd, zelfs op school. Ik kan alleen maar heel dankbaar zijn dat dat over en uit is. Dat het domweg verboden is. Er sterven ieder jaar kinderen door mishandeling en dan kun je beter voorkomen dan genezen.
Ik weet dat er mishandeling is in allerlei soorten. Psychisch, emotioneel, lichamelijk en seksueel om maar wat te noemen.
In feite wordt een kind dat verwend wordt en in alle opzichten zijn zin krijgt, ook (emotioneel) verwaarloosd en dus mishandeld.
Een kind dat opgroeit bij ouders die constant met elkaar bekvechten is ook geen veilige omgeving.
Kortom: er zijn een heleboel mogelijkheden. En inderdaad het kan heel goed dat een kind dat een keer een pak op z'n broek heeft gehad in het leven (met de hand en niet op blote billen!) later kan zeggen in een veilige omgeving te zijn opgegroeid.
Maar... om te voorkomen dat er een glijdende schaal is naar toch een vorm van mishandelen, zal ik faliekant blijven strijden tegen elke tik. Het kan domweg anders.

Ik raad iedereen aan om eens het boek "niemandskinderen" van Carolien Roodvoets te lezen. Een psychotherapeute die allerlei situaties aangeeft waarin een kind onveilig opgroeit (en daarvan is slaan maar een heel, heel klein onderdeel).

*|Scatie
Luitenant
Luitenant
Berichten: 742
Lid geworden op: 11 okt 2007 20:41
Locatie: Drenthe

Berichtdoor *|Scatie » 29 apr 2008 06:21

Ik had heel wat keren liever straf gehad dan een pak slaag. Als je je kind straft, dan denk je erover na wat hij/zij fout heeft gedaan en bedenk je een passende straf. Dus dan denk je er over na. Als je je kind een pak slaag geeft, reageer je op dat moment vanuit je eigen emoties.
Een hond geef je toch ook geen pak slaag als die iets fout heeft gedaan?

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 29 apr 2008 06:46

*|Scatie schreef:Dus dan denk je er over na. Als je je kind een pak slaag geeft, reageer je op dat moment vanuit je eigen emoties.

Dat ben ik niet met je eens, als je inderdaad uit het niets zomaar gaat lopen rammen en slaan dan is dat inderdaad vanuit een emotie, maar zoals ik het omschreef is het absoluut niet vanuit een emotie.
Straffen als ga maar weg ik wil je eerst even niet meer zien dat is ook handelen vanuit een emotie, bedoel elke straf kan vanuit een emotie worden gegeven of een weloverwogen iets zijn.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 apr 2008 06:58

*|Scatie schreef:Ik had heel wat keren liever straf gehad dan een pak slaag. Als je je kind straft, dan denk je erover na wat hij/zij fout heeft gedaan en bedenk je een passende straf. Dus dan denk je er over na. Als je je kind een pak slaag geeft, reageer je op dat moment vanuit je eigen emoties.
Een hond geef je toch ook geen pak slaag als die iets fout heeft gedaan?

Ik herhaal, we hebben het ook niet over een ''pak slaag'' ''meppen'' maar over een ''tik'' of korte klap. Ik zie een ''tik'' van het zelfde kaliber als een kind stevig bij de kin of arm pakken, even kwaad toespreken, dus een korte correctie/bestraffing.

Persoonlijk zou ik in sommige situaties voorkeur geven aan een tik dan een kind op de gang zetten of naar bed sturen zoals sommige ouders doen. BV een kind is aan tafel al heel lang bewust aan het klieren en luistert niet. Dan zou ik als kind liever een korte tik hebben gehad, van nu is het echt klaar! En daarna gewoon aan tafel mogen blijven zitten en de kans krijgen te laten zien dat je het wel kan. dan dat mijn ouders mij de gang opstuurden. Dat voelt echt van: ze verdragen mij niet meer, afwijzing. Vanuit die persoonlijke ervaring, zou ik dus voor een tik kiezen.

Maar dan ga ik toch ook niet lopen beweren, omdat ik een negatieve ervaring heb met afgezonderd worden, dat ouders die hun kind de gang op sturen of naar bed: ''machteloos zijn'' of ''hun kind mishandelen'' of afwijzen?.

Meschianza, het zal je misschien verbazen dat ik het voor het grootste deel met je eens ben. Ik kan mij in de meeste dingen van je vinden.
Alleen: we wonen hier in Nederland en dús reageer ik vanuit mijn eigen cultuur.
Als je goed mee gelezen hebt in dit topic dan zul je hebben begrepen dat ik opgegroeid ben in de periode dat het in dit land normaal was dat een kind geslagen werd, zelfs op school. Ik kan alleen maar heel dankbaar zijn dat dat over en uit is. Dat het domweg verboden is. Er sterven ieder jaar kinderen door mishandeling en dan kun je beter voorkomen dan genezen.
Ik weet dat er mishandeling is in allerlei soorten. Psychisch, emotioneel, lichamelijk en seksueel om maar wat te noemen.
In feite wordt een kind dat verwend wordt en in alle opzichten zijn zin krijgt, ook (emotioneel) verwaarloosd en dus mishandeld.
Een kind dat opgroeit bij ouders die constant met elkaar bekvechten is ook geen veilige omgeving.
Kortom: er zijn een heleboel mogelijkheden. En inderdaad het kan heel goed dat een kind dat een keer een pak op z'n broek heeft gehad in het leven (met de hand en niet op blote billen!) later kan zeggen in een veilige omgeving te zijn opgegroeid.
Maar... om te voorkomen dat er een glijdende schaal is naar toch een vorm van mishandelen, zal ik faliekant blijven strijden tegen elke tik. Het kan domweg anders.


(Nederland bestaat uit heel veel culturen die allemaal weer een andere visie hebben op opvoeding en pedagogisch verantwoord etc)

Het klopt dat ik de discussie pas een paar pagina's geleden ben gaan volgen (de discussie is ook al erg lang) en daar stuitte ik op beweringen dat ouders die een tik uit delen per definitie dit uit machteloosheid doen en dat dit zou beschadigen, tegen die onredelijke opvatting zal ik falikant blijven strijden omdat ik dat onterecht vind richting heel veel ouders!

Als jij negatieve ervaring hebt gehad met slaan, kan ik me voorstellen dat je zelfs de tik verafschuwt. En dat nooit bij je kind zou doen, vanwege je herinneringen. Net als iemand wiens ouders verslaafd waren aan drank en zelfs nu het drinken van een wijntje nooit zouden doen in het bijzijn van zijn kinderen. zo zie ik het eigenlijk.

Jij wil nooit aan een tik beginnen, uit angst dat je overgaat tot meer (hellend vlak) dat vind ik het eerste goede argument wat ik lees in de laatste pagina's! Dat zou voor mij een overweging zijn om het geven van een tik uit te sluiten. Komen er situaties, dat ik bevoorbeeld heel moe of gespannen ben en even niks kan hebben, dat mijn als bedoelde tik een harde klap wordt. Dan moet ik ook uitkijken dat ik een kind in mijn moeheid niet ook op andere wijze onrecht aandoe. Maar dat zou toch niet inhouden dat ik uit die angst voor mishandelen een kind helemaal geen vorm van straf meer mag geven.

Ik vind het gewoon jammer dat je (en een paar anderen hier) doorslaat, en zegt dat het geven van een tik altijd machteloosheid en beschadigend is. Ik geloof dat dus echt niet. Uit mijn eigen ervaring (en daar heb je de persoonlijke situatie weer) en wat ik om mij heen hoor, is dat vaak gewoon een methode die in in de ernstige gevallen wordt toegepast, net als even stevig vastpakken als een kind echt over de schreef gaat. Waar een kind niet meer aan overhoudt of meer van onder de indruk raakt als op de gang zetten of naar bed sturen of iets dergelijks. Het weet gewoon dat het te ver ging.

Tot slot denk ik ook dat kinderen heel verschillend zijn, en dat zie ik ook nergens terug. Zoals ik al zei , als kind vond ik het verschrikkelijk als ik naar mijn kamer moest. Erger dan het krijgen van een tik, dat maakte nooit zo heel veel indruk. Terwijl een andere kind het verschrikkelijk vindt als hij of zij die dag geen snoep mag als straf, of een tik krijgt. Een kind tijdens zijn overtreding heel hyper is en druk in zijn hoofd, zal meer baat bij hebben als je even kort zijn aandacht trekt door hem stevig bij zijn kin te pakken en kort zegt dat je er niet van gediend bent, dan dat je aan hem uitgebreid gaat uitleggen waarom je niet wil dat hij iets doet. Dat zal zn ene oor in en zn andere oor uit gaan. Terwijl dat bij een ander kind weer wel kan. En dan heb je ook nog de leeftijd, een kind van 4 behandel je daarin anders dan een kind van 10. DAt bedoel ik met verschil in kinderen.

Ik denk dat het geven van straf altijd iets is waar je voorzichtig, weloverwogen en consequent mee om moet gaan. En als je meerdere kinderen hebt, ze daarin ook gelijk moet behandelen. Goed kijken hoe een kind reageert. Als een kind extreem reageert, wanneer het op de kamer wordt gezet, vind hij of zij dat blijkbaar heel angstig of moeilijk. DAn zou ik die straf niet redelijk vinden voor mijn kind en iets anders bedenken om ''mijn laatste grens'' aan te geven. Maar ik heb zelf (nog) geen kinderen, het lijkt me iig niet eenvoudig daar een weg in te zoeken.
Laatst gewijzigd door meschianza op 29 apr 2008 09:04, 8 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 29 apr 2008 07:16

Riska schreef:En hoe zou dát nou komen?

Dat is inderdaad iets wat ik me afvraag, in mijn optiek kun je pas goed discuseren als je niet vanuit je emotie reageerd (of in iedergeval niet laat blijken dat je dit vanuit een emotie doet). Als er dan termen als mishandeling, onmacht etc gehanteerd gaan worden dan vraag ik mij in alle eerlijkheid hoe selectief er hier gelezen wordt. Ja het klopt ik heb de woorden stok en slaan gebruikt, maar daaromheen heb ik ook een heel ander betoog gehouden. Ik krijg hier echt het gevoel dat als een individu op een aantal zaken een andere mening heeft die niet binnen het straatje past van andere individuen dit knetterhard wordt aangevallen.
Ik houd van discussies maar op deze manier vind ik een discussie geen discussie meer en ik zal mij dan verder ook stil houden in dit topic.
Zie nu aan een aantal reacties dat door een 2 tal woorden die totaal uit z'n verband getrokken worden dat men mij verdenkt van het bewerken van m'n kind met een stok of het mishandelen, en dat is ABSOLUUT niet het geval!
Laatst gewijzigd door Ger(nl) op 29 apr 2008 09:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 apr 2008 09:11

Mesch... het is heel duidelijk te merken dat je halverwege binnen komt vallen en dan heb je ook gelijk je oordeel klaar. Misschien idee dat je eerst was gana kijken wat er vooraf was gezegd.

Met een stok slaan is geen tik. Daar ging het over en dat heb ik al eerder naar jou geschreven.

@Ger(nl) Daarbij vraag ik mij nog steeds het volgende af:
Gerdien B. schreef:Daarbij begrijp ik nog steeds niet waarom je het eerst gaat bespreken met je dochter (wat ik een hele goede oplossing vind), maar daarna (dus als alles uitgesproken is en het dus achter de rug is) haar toch met een stok gaat slaan.

@Mesch... dan ben ik ook wel benieuwd wat jij hier van vind.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 29 apr 2008 09:21

Ik denk dat iedereen alhier het er wel over eens is dat een kind met een stok slaan not-done is...

Het gaat hier over de 'pedagogische tik' en iedereen alhier weet wel dat met die tik ook geen stok gebruikt word.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 29 apr 2008 09:25

Dat is het punt Jamillah... er werd door Gert(nl) beweerd dat dit NIET verkeerd is! Dan is het toch logisch dat daar over gediscuseerd wordt?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Berichtdoor jamillah » 29 apr 2008 09:28

Gerdien B. schreef:Dat is het punt Jamillah... er werd door Gert(nl) beweerd dat dit NIET verkeerd is! Dan is het toch logisch dat daar over gediscuseerd wordt?


Dat heb ik even gemist dan, ik heb wel dat rijtje bijbelteksten gezien maar niet specifiek opgepikt dat Ger(nl) daar achter zou staan.
't is inderdaad logisch dat daar dan over gediscusseerd wordt maar het lijkt me wel stug dat Ger(nl) zn kinderen met een stok zou bewerken..

Riska

Berichtdoor Riska » 29 apr 2008 10:18

jamillah schreef:
Gerdien B. schreef:Dat is het punt Jamillah... er werd door Gert(nl) beweerd dat dit NIET verkeerd is! Dan is het toch logisch dat daar over gediscuseerd wordt?


Dat heb ik even gemist dan, ik heb wel dat rijtje bijbelteksten gezien maar niet specifiek opgepikt dat Ger(nl) daar achter zou staan.
't is inderdaad logisch dat daar dan over gediscusseerd wordt maar het lijkt me wel stug dat Ger(nl) zn kinderen met een stok zou bewerken..

lees maar terug... anders waren we niet en bloc over hem gevallen...

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 29 apr 2008 10:22

Riska schreef:
jamillah schreef:
Gerdien B. schreef:Dat is het punt Jamillah... er werd door Gert(nl) beweerd dat dit NIET verkeerd is! Dan is het toch logisch dat daar over gediscuseerd wordt?


Dat heb ik even gemist dan, ik heb wel dat rijtje bijbelteksten gezien maar niet specifiek opgepikt dat Ger(nl) daar achter zou staan.
't is inderdaad logisch dat daar dan over gediscusseerd wordt maar het lijkt me wel stug dat Ger(nl) zn kinderen met een stok zou bewerken..

lees maar terug... anders waren we niet en bloc over hem gevallen...

Voor de ALLERLAATSTE keer ik BEWERK mijn kinderen niet met een stok, ik heb een bepaalde visie die niet iedereen deelt (en natuurlijk respecteer ik dat) Als jullie mijn woorden gaan vedraaien en verkeerd interpreteren dan krijg je inderdaad de meest verschikkelijke cowboy verhalen. Daarom verzoek ik jullie nogmaals niet mijn woorden te verdraaien!

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 apr 2008 10:40

Gerdien B. schreef:Mesch... het is heel duidelijk te merken dat je halverwege binnen komt vallen en dan heb je ook gelijk je oordeel klaar. Misschien idee dat je eerst was gana kijken wat er vooraf was gezegd.

Met een stok slaan is geen tik. Daar ging het over en dat heb ik al eerder naar jou geschreven.

@Ger(nl) Daarbij vraag ik mij nog steeds het volgende af:
.


Ik heb geen oordeel klaar, ik heb een mening klaar. En wel over de in mijn ogen onredelijke opvatting van mensen over ouders die een pedagogische tik geen probleem vinden. Namelijk dat deze ouders handelen uit machteloosheid. En over ouders die hun kind wel eens een klap geven met of zonder stok. Daar ben ik het ook zeker niet mee eens, maar ik vind het te ver gaan om dan te concluderen dat de ouders ''hun kind beschadigen en mishandelen''. Bij dat laatste komt veel meer kijken (zie mijn voorafgaande postings).

Dat kom ik tegen in deze discussie en daar reageer ik op. Daar is een discussie voor toch? Het maakt daarin niet uit dat ik later de discussie in kom rollen.

Gerdien B. schreef:Daarbij begrijp ik nog steeds niet waarom je het eerst gaat bespreken met je dochter (wat ik een hele goede oplossing vind), maar daarna (dus als alles uitgesproken is en het dus achter de rug is) haar toch met een stok gaat slaan

@Mesch... dan ben ik ook wel benieuwd wat jij hier van vind.


Als je mijn postings eerst even goed leest kan je dat ook zelf concluderen wat ik daarvan vind aangezien ik geregeld heb genoemd dat ik echt slaan persoonlijk niet goed vind. Maar ik wil het gerust nog een keer herhalen.
Ik vind met een stok slaan geen goed plan, het komt denk ik erg bedreigend over voor een kind en je kan je eigen kracht niet goed inschatten. HEt is namelijk niet de bedoeling dat je het kind pijn of angst aanjaagt lijkt mij. Het is de bedoeling dat je het kind corrigeert of even bestraft als het erg in overtreding is en het kind zich daarvan bewust. En een tik vind ik in die context en als het kind geen kleuter meer is wel kunnen in bepaalde situaties, omdat je een kind, wanneer je het goed toepast, niet bedreigd of pijn doet. Alle overige argumenten daarvoor kan je in mijn voorafgaande postings lezen. Maar ik zou niet durven oordelen dat ouders die daar een andere mening over hebben, slechte ouders zijn.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
Marie Popelin
Mineur
Mineur
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 mar 2008 21:56

Berichtdoor Marie Popelin » 29 apr 2008 11:03

Ger(nl) schreef:Voor de ALLERLAATSTE keer ik BEWERK mijn kinderen niet met een stok, ik heb een bepaalde visie die niet iedereen deelt (en natuurlijk respecteer ik dat) Als jullie mijn woorden gaan vedraaien en verkeerd interpreteren dan krijg je inderdaad de meest verschikkelijke cowboy verhalen. Daarom verzoek ik jullie nogmaals niet mijn woorden te verdraaien!


Hahahahaha. Mag ik je herinneren aan deze uitspraak.

Gerdien B. schreef:begrijp ik dit nou goed, dat je eerst in gesprek gaat en daarna neem je de stok ter hand? :shock:

Ger(nl) schreef:ja inderdaad, dat begrijp je goed.. Ik snap dat het allemaal wat cru over kan komen. Maar heb hier zelf erg veel over nagedacht en met verschillende mensen over gesproken. En om het beeld dan nog maar even helemaal compleet te maken. Daarna zal ik m'n kindje weer lekker knuffelen en zeggen dat ik van hem/haar houdt!
Maar nogmaals, dit zal echt niet weekelijks gebeuren ofzo maar bij hoge uitzondering! Het is mijns inziens veel belangrijker dat je een kind met positieve feedback opvoed dan met straffen!
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 29 apr 2008 11:08

Volgens mij is een stok ter hand nemen wat anders dan je kind met een stok bewerken! Bij het woord bewerken denk ik aan het bond en blauw slaan (dat vind ik dus mishandeling). De manier waarop ik de stok (het woord stok kun je ook vervangen door liniaal of zo je wilt pantoffel). ter hand zou nemen is 1 of 2 tikken op de billen en that's it. En dat is een totaal ander iets dan het beeld dat hier door verschillende mensen wordt geschetst

Maar als je dat stuk hebt gelezen dan heb je vast ook de zin gezien waarin ik zeg dat ik het het veel belangrijk vind m'n kind op te voeden met positieve feedback dan met straffen en dat het slechts bij hoge uitzondering plaats vind.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 86 gasten

cron