Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 14:11

Riska schreef:Voor het gemak heb ik je vragen genummerd.
1. Als je het hele topic doorleest weet je dat ik fel tegen ALLE slaan ben, maar zeker met stok, riem of ander 'hulpmateriaal'. Je kunt het nl. ook anders bekijken: Als jij je kind met je hand een pak slaag verkoopt, doet het jou - lichamelijk - ook zeer. Je voelt er zelf iets van. Nu kun je wel zeggen - wat ik vaak hoor - het doet pijn als ik mijn kind moet slaan(hoezo moeten) maar dat is flauwekul, zeker vanuit het kind gezien.
Je verschuilt je min of meer achter het typetje dat opvliegerig is, dat is lekker makkelijk, gaat de aandacht van jou af...
Er is nog iets: als jij, als vader, je kind slaat, zou het kunnen zijn dat je de Vader uit het kind slaat, als je begrijpt wat ik bedoel...
2. IK heb je al gezegd dat er meerdere vormen van kindermishandeling zijn. Maar dit topic heeft als titel: "het geven van een pedagogische tik", dus ligt het accent op slaan. Laat er geen misverstand over bestaan, ELKE vorm van kindermishandeling verafschuw ik.
3. Een kind terechtwijzen kan op verschillende manieren. Stelen? Ik ben met mijn kind naar de winkel gegaan en heb het hem laten terugbrengen. Niet even terugleggen, stiekem, nee, aan iemand van de winkel teruggeven. Hij heeft het nevernooit meer gedaan, dat verzeker ik je.
Er zijn dingen waarin je je kind treft, zonder dat er sprake is van welke mishandeling dan ook. Wees daarin eens wat creatief zou ik zeggen.
En als het echt niet lukt, een kind ondanks alles de verkeerde kant uit gaat: wees zo groots om hulp te zoeken. Er zijn ondersteunende mogelijkheden, dus waarom dat niet geprobeerd?

1. Blij dat je die zaken (ook) verafschuwd! En dat met de hand slaan heb ik teveel ellende van gezien en verschuil mij dan inderdaad achter het opvliegerige typ want dat ben ik namelijk ook :P
2. Kindermishandeling is in mijn optiek een structureel slaan of met woorden de grond in boren van een kind en niet het beschermen van het vallen in het ravijn is wat anders (maar daar verschillen we van mening en dat mag toch?)
3. Zoals ik al zij dit is voor mij de laatste stap.. Ik ga zeker als eerst op zoek naar creatieve oplossingen, en zal deze tip van jou zeker onthouden :). Maar daar waar een gesprek of creatieve oplossing niet helpt, dan zou ik mijn 7 jarige kind niet zomaar naar een hulpverleningsinstantie sturen.
Laatst gewijzigd door Ger(nl) op 28 apr 2008 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marie Popelin
Mineur
Mineur
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 mar 2008 21:56

Berichtdoor Marie Popelin » 28 apr 2008 14:13

Ger(nl) schreef:inderdaad als ik het kind appart meeneem in een ruimte en de stok komt tevoorschijn, dan komt op dat moment de stok tot leven (of een ander voorwerp). Op andere momenten is de stok dood en mijn handen liefdevol.


Ik zou graag willen weten hoe je tot deze gedachte bent gekomen. Mijns inziens sla je hier de plank voledig mis. Als mijn ouder met een voorwerp sloeg vond ik hen net zo gemeen en voelde ik me evenveel vernederd en machteloos dan dat de hand gebruikt werd.

Ger(nl) schreef:Ik vraag me serieus af waarom mensen gelijk zo fel reageren als ik zoiets post.

Omdat er hier mensen zijn die vroeger ook (veel) geslagen zijn, hen dat beschadigd heeft en daarom boos worden als zij jouw reacties lezen waarin je aangeeft dat je de stok als opvoedmiddel mag gebruiken.

Ger(nl) schreef:ja inderdaad, dat begrijp je goed.. Ik snap dat het allemaal wat cru over kan komen. Maar heb hier zelf erg veel over nagedacht en met verschillende mensen over gesproken. En om het beeld dan nog maar even helemaal compleet te maken. Daarna zal ik m'n kindje weer lekker knuffelen en zeggen dat ik van hem/haar houdt!
Maar nogmaals, dit zal echt niet weekelijks gebeuren ofzo maar bij hoge uitzondering! Het is mijns inziens veel belangrijker dat je een kind met positieve feedback opvoed dan met straffen!


Ik hoop het voor je, dat je dochtertje dat nog wilt. Ik moest (en nog steeds niet echt) er niets van hebben als mijn pa me opeens wilde knuffelen en had er een hekel aan als hij een arm om me heen sloeg. Mijn broertjes wringde zich los en rende er zelfs voor weg. Daarnaast werkt het ook door als je ouder ben, zo vind ik het engig als (vooral nieuwe) mannelijke vrienden mij willen huggen en aanraken.
Laatst gewijzigd door Marie Popelin op 28 apr 2008 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 14:18

@ M.P.

Maar als ik dan een vraag mag stellen waarom sloeg je vader jullie en hoe vaak gebeurde zoiets? Bedoel het moet inderdaad niet normaal zijn dat ik mijn kind sla, maar een uitzondering vandaar dat ik eerder in dit topic zij dat het bij vrienden en kennissen maximaal 5 keer in het leven van een kind gebeurde en that's it

Riska

Berichtdoor Riska » 28 apr 2008 14:22

Ger(nl) schreef:2. Kindermishandeling is in mijn optiek een structureel slaan of met woorden de grond in boren van een kind en niet het beschermen van het vallen in het ravijn is wat anders (maar daar verschillen we van mening en dat mag toch?)
3. Ik ga zeker als eerst op zoek naar creatieve oplossingen, en zal deze stap van jou zeker onthouden Smile, maar daar waar een gesprek of creatieve oplossing niet helpt, dan zal ik, in alle liefde, toch niet gelijk zoals jij het kind meenemen naar een hulpverlening want vergis je niet wat dit met een kind doet!

2. Ik heb mijn kinderen ook beschermd als ze bezig waren een ravijn in te lopen, zonder enige vorm van mishandeling. En er komt een moment dat je niets meer kunt - dan zijn ze oud (en niet altijd wijs) genoeg en moet je ze loslaten. En kan, als het mag, je hooguit nog raadgever zijn.
3. Ik had het niet over het kind meenemen naar de hulpverlening, maar zelf eens te rade gaan bij mensen die bepaalde deskundigheid in huis hebben. Zoals ik bv. "Schatjes" in gedachten heb - waar ouders adviezen worden gegeven zonder dat het kind ergens heen meegenomen wordt.

En voor het overige: laat wat Marie Popelin schrijft eens zeer diep tot je doordringen. Ze is niet de enige, ook niet binnen de reageerders in dit topic...

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 14:23

Riska schreef:God mishandelt niet, slaat niet, tenminste niet in de zin die je bedoelt.

Ik mishandel ook niet! Ik zie het in het principe van psalm 23

and your shepherd's rod makes me feel safe. ( 23.4 shepherd's rod: The Hebrew text mentions two objects carried by the shepherd: a club to defend against wild animals and a long pole to guide and control the sheep)

Riska

Berichtdoor Riska » 28 apr 2008 14:24

Ger(nl) schreef:@ M.P.

Maar als ik dan een vraag mag stellen waarom sloeg je vader jullie en hoe vaak gebeurde zoiets? Bedoel het moet inderdaad niet normaal zijn dat ik mijn kind sla, maar een uitzondering vandaar dat ik eerder in dit topic zij dat het bij vrienden en kennissen maximaal 5 keer in het leven van een kind gebeurde en that's it

Voor mij komt dit over als een onbehoorlijke vraag, maar dat moet MP zelf maar zien...

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 14:27

Riska schreef:En voor het overige: laat wat Marie Popelin schrijft eens zeer diep tot je doordringen. Ze is niet de enige, ook niet binnen de reageerders in dit topic...

Tuurlijk heb ik hierover nagedacht! (en niet zo'n klein beetje ook) Zie mij aub niet als een boeman die er maar een beetje op los slaat met een grote dikke stok ofzo! Nee ik houd van mijn kind, ik wil haar beschermen en heb het beste met haar voor. Inderdaad je meot je kind op een bepaalde leeftijd los laten en straffen op de manier zoals ik beschrijf helpt echt niet meer bij een kind van ouder dan 12 jaar. Maar nogmaals heb het in zoveel verschillende landen gezien en bij zoveel verschillende vrienden en er veel over gesproken en nagedacht (want ik dacht ook die mensen zijn gek!) En als ik zie hoe deze kinderen (die nu volwassen mensen zijn) naar hun opvoeding terugkijken dan hoop ik dat mijn dochter mij over 20 jaar ook zo ziet!

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 14:28

Riska schreef:
Ger(nl) schreef:@ M.P.

Maar als ik dan een vraag mag stellen waarom sloeg je vader jullie en hoe vaak gebeurde zoiets? Bedoel het moet inderdaad niet normaal zijn dat ik mijn kind sla, maar een uitzondering vandaar dat ik eerder in dit topic zij dat het bij vrienden en kennissen maximaal 5 keer in het leven van een kind gebeurde en that's it

Voor mij komt dit over als een onbehoorlijke vraag, maar dat moet MP zelf maar zien...

Dat is het misschien ook, maar ik vind het ook onbehoorlijk door mij gelijk te stellen aan iemand die misschien structureel sloeg. Ik doe dit bij HOGE uitzondering, sterker nog ik heb het nog nooit gedaan! Maar dit is puur een visie die ik heb
Nu vind ik dat ik mij genoeg heb verdedigt tegen allerlei persoonlijke aanvallen en zal ik jullie lekker met rust laten..

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 28 apr 2008 14:33

Ger(nl) schreef:
Riska schreef:En voor het overige: laat wat Marie Popelin schrijft eens zeer diep tot je doordringen. Ze is niet de enige, ook niet binnen de reageerders in dit topic...

Tuurlijk heb ik hierover nagedacht! (en niet zo'n klein beetje ook) Zie mij aub niet als een boeman die er maar een beetje op los slaat met een grote dikke stok ofzo! Nee ik houd van mijn kind, ik wil haar beschermen en heb het beste met haar voor. Inderdaad je meot je kind op een bepaalde leeftijd los laten en straffen op de manier zoals ik beschrijf helpt echt niet meer bij een kind van ouder dan 12 jaar. Maar nogmaals heb het in zoveel verschillende landen gezien en bij zoveel verschillende vrienden en er veel over gesproken en nagedacht (want ik dacht ook die mensen zijn gek!) En als ik zie hoe deze kinderen (die nu volwassen mensen zijn) naar hun opvoeding terugkijken dan hoop ik dat mijn dochter mij over 20 jaar ook zo ziet!
Kun je ons ook een beetje begrijpen dat "we" zo overstuur reageren als we lezen dat jij een stok gebruikt als opvoedmiddel ? Mijn vader werd op zolder neergegooid (letterlijk) omdat hij huilde.... Zijn moeder kon er niet meer tegen en bond hem vast aan de kinderstoel om vervolgens de klappen van een hard voorwerp (weet niet meer welke) op te vangen...
In de Gereformeerde gezindte werd er vroeger op los geslagen. Nu wil ik niet suggereren dat het bij iedereen zo gebeurde!! Maar het was een veelgebruikt middel vroeger, helaas...
Daarom ben ik zo fel tegen het opvoeden met een stok of een ander voorwerp. Er zijn genoeg andere middelen om een kind te laten zien of iets mag ja of nee. En mochten ze toch iets stiekem doen wat jij verboden hebt, merken ze vanzelf de gevolgen wel. (bijv. roken - misselijkheid) ik noem nu maar een voorbeeld hoor.. weet niet of het echt zo kan zijn maar daar gaat het nu niet om.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 28 apr 2008 14:33

Riska schreef:
Meschianza schreef:DAt vind ik echt grof, te stellen dat GerNl zijn kind beschadigd.
Ik zou mijn kind ook nooit met een stok slaan, maar ik weet welk dat bv op de antillen dit een normale onderdeel van de opvoeding is vanuit de visie die Gernl geeft om hun kind bij grote overtredingen met een riem of stok te slaan (dus niet blindelings slaan) Ik deel die visie ook niet, ik vrees dat je een kind ook weer leert slaan. En het blijft wel een kwetsbaar kind dat gewoon nog veel mag leren. Maar ik vind het dus morele en culturele hoogmoed om te stellen dat alle ouders die daar anders over denken, hun kind beschadigen.

IN negen van de tien gevallen komt een kind dat geslagen is er beschadigd uit.
Ik kan alleen maar hopen dat in andere landen slaan ook verboden wordt.



Jammer zo'n reactie van niks. waar baseer je dat op? welk onderzoek? UIteraard, kinderen die mishandeld zijn, komen er altijd beschadigd uit (dus niet 9 van de 10 maar allemaal)

Ik heb het over kinderen die nu en dan een klap kregen wanneer ze te ver gingen volgens de ouders. Nogmaals, ik zou dat nooit zo willen, maar het is een feit dat het in heel veel culturen, en trouwens ook al onze voorgaande generaties, het heel gewoon was en is dat een vader of moeder een kind een klap geeft of gaf als het in overtreding is. (en dan heb ik het niet over hard slaan, of meer dan 1 keer slaan)

Heeft iemand anders wel een zinnige reactie op hoe je daar naar moet kijken? Want dat kinderen door een klap beschadigd zijn, vind ik onzin. Beschadiging vindt pas plaats na een combinatie van stemmingswisselingen bij ouders (zomaar straf en dan opeens liefde.d.), gebrek aan liefde, structuur, positieve aandacht, veiligheid waardering, en stelselmatig slaan. Lijkt mij.
Laatst gewijzigd door meschianza op 28 apr 2008 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 28 apr 2008 14:36

Ik kan je reactie slechts beamen, Mesch :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 14:38

kwebbel schreef:
Ger(nl) schreef:
Riska schreef:En voor het overige: laat wat Marie Popelin schrijft eens zeer diep tot je doordringen. Ze is niet de enige, ook niet binnen de reageerders in dit topic...

Tuurlijk heb ik hierover nagedacht! (en niet zo'n klein beetje ook) Zie mij aub niet als een boeman die er maar een beetje op los slaat met een grote dikke stok ofzo! Nee ik houd van mijn kind, ik wil haar beschermen en heb het beste met haar voor. Inderdaad je meot je kind op een bepaalde leeftijd los laten en straffen op de manier zoals ik beschrijf helpt echt niet meer bij een kind van ouder dan 12 jaar. Maar nogmaals heb het in zoveel verschillende landen gezien en bij zoveel verschillende vrienden en er veel over gesproken en nagedacht (want ik dacht ook die mensen zijn gek!) En als ik zie hoe deze kinderen (die nu volwassen mensen zijn) naar hun opvoeding terugkijken dan hoop ik dat mijn dochter mij over 20 jaar ook zo ziet!
Kun je ons ook een beetje begrijpen dat "we" zo overstuur reageren als we lezen dat jij een stok gebruikt als opvoedmiddel ? Mijn vader werd op zolder neergegooid (letterlijk) omdat hij huilde.... Zijn moeder kon er niet meer tegen en bond hem vast aan de kinderstoel om vervolgens de klappen van een hard voorwerp (weet niet meer welke) op te vangen...
In de Gereformeerde gezindte werd er vroeger op los geslagen. Nu wil ik niet suggereren dat het bij iedereen zo gebeurde!! Maar het was een veelgebruikt middel vroeger, helaas...
Daarom ben ik zo fel tegen het opvoeden met een stok of een ander voorwerp. Er zijn genoeg andere middelen om een kind te laten zien of iets mag ja of nee. En mochten ze toch iets stiekem doen wat jij verboden hebt, merken ze vanzelf de gevolgen wel. (bijv. roken - misselijkheid) ik noem nu maar een voorbeeld hoor.. weet niet of het echt zo kan zijn maar daar gaat het nu niet om.

Als je mijn posts goed en nauwkeurig had gelezen had je gezien dat ik ABSOLUUT niet zo handel omdat mijn kind huil ik haar stil ga slaan ofzo. Dit is inderdaad regelrechte mishandeling! En kan alleen maar met je eens zijn dat dat niet normaal is. Ik nodig je uit om al mijn posts nauwkeurig te lezen dan zul je zien dat mijn visie totaal anders is!

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 28 apr 2008 14:41

meschianza schreef:Want dat kinderen door een klap beschadigd zijn, vind ik onzin. Beschadiging vindt pas plaats na een combinatie van stemmingswisselingen bij ouders (zomaar straf en dan opeens liefde.d.), gebrek aan liefde, structuur, positieve aandacht, veiligheid waardering, en stelselmatig slaan. Lijkt mij.

Helemaal mee eens, en dat is waar ik zovaak om me heen zie gebeuren. Op een moment dat het kind lief is en je als ouder goed in je vel zit zeggen "nee ik doe zoiets niet ik houd van m'n kind" en vervolgens in een emotie dingen gaan lopen roepen schreeuwen of slaan. Dat is iets wat ik echt verafschuw en daardoor zal een kind niet weten waar het aan toe is.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2008 14:55

Ger(nl) schreef:
Riska schreef:En voor het overige: laat wat Marie Popelin schrijft eens zeer diep tot je doordringen. Ze is niet de enige, ook niet binnen de reageerders in dit topic...

Tuurlijk heb ik hierover nagedacht! (en niet zo'n klein beetje ook) Zie mij aub niet als een boeman die er maar een beetje op los slaat met een grote dikke stok ofzo! Nee ik houd van mijn kind, ik wil haar beschermen en heb het beste met haar voor. Inderdaad je meot je kind op een bepaalde leeftijd los laten en straffen op de manier zoals ik beschrijf helpt echt niet meer bij een kind van ouder dan 12 jaar. Maar nogmaals heb het in zoveel verschillende landen gezien en bij zoveel verschillende vrienden en er veel over gesproken en nagedacht (want ik dacht ook die mensen zijn gek!) En als ik zie hoe deze kinderen (die nu volwassen mensen zijn) naar hun opvoeding terugkijken dan hoop ik dat mijn dochter mij over 20 jaar ook zo ziet!


Ik vind het wel een zwak argument om te zeggen: ik sla omdat anderen dat ook doen.

Ook al springt iedereen in die ravijn waar jij het over had, daarom hoef jij er toch nog niet achterna te springen.

Omdat iedereen iets doet maakt dat het niet dat het goed is.

Het meest kromme in jou uitleg vind ik: jij praat er eerst over en dat vind ik goed. Maar zodra je het uitgepraat hebt ga je haar als nog straffen met een stok. Dat komt op mij over als de paard achter de wagen spannen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2008 14:56

Ger(nl) schreef:
meschianza schreef:Want dat kinderen door een klap beschadigd zijn, vind ik onzin. Beschadiging vindt pas plaats na een combinatie van stemmingswisselingen bij ouders (zomaar straf en dan opeens liefde.d.), gebrek aan liefde, structuur, positieve aandacht, veiligheid waardering, en stelselmatig slaan. Lijkt mij.

Helemaal mee eens, en dat is waar ik zovaak om me heen zie gebeuren. Op een moment dat het kind lief is en je als ouder goed in je vel zit zeggen "nee ik doe zoiets niet ik houd van m'n kind" en vervolgens in een emotie dingen gaan lopen roepen schreeuwen of slaan. Dat is iets wat ik echt verafschuw en daardoor zal een kind niet weten waar het aan toe is.


at is ook heel afschuwelijk en hab dat helaas in mijn nabije omgeving ook.Mijn hart draait om en ik moet nog uitkijken dat ik niet mee ga zitten huilen met het kind!! :|
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten